Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen styrmenn her i Golar LNG?

NYTT TEMA
Renegade89
Renegade89Innlegg: 507
13.06.12 21:53

Hei, jeg er nå ferdig med bacheloren min i nautikk, er ferdig med IMO 80 om en uke ca, og er i samtaler med Golar LNG. 

Det jeg lurer på, er det noen som har jobbet for de, eller vet om hvilke vilkår de har, mtp en kadettstilling? Lønn, turnus osv. 

Jeg lurer egentlig på alt sammens, hvis du/dere har jobbet der selv eller kjenner noen som har jobbet der, om de trives, gode ordninger osv.. 

Det viktigste for meg er jo å få fartstiden for å få utstedt sertifikatene, men jeg vil gjerne gjøre litt research først og.. Jeg søker selvfølgelig på norske rederi og, vil helst i nordsjøen men jeg kan ikke være kresen som kadett.

Tusen takk for svar iallefall! :)

(Innlegget ble redigert 13.06.12 21:55)

klut77
klut77Innlegg: 3725
13.06.12 22:36

Har ingen erfaring med dem, men tok skolene sammen med en som etterpå seilte et par år på LNG for Høegh. Det er veldig teknisk avanserte båter og mye å sette seg inn i. Derfor burde det rent lastemessig være veldig interessant å ta kadettiden sin om bord på slike båter.

Fikk inntrykk av at på gassbåtene så pleier det å være veldig ordnede forhold. Var en del nordmenn om bord, og totalt så var mannskapet på nærmere 40 stykker.

Mitt råd til deg vil nå være å takke ja hvis du får tilbudet. Skader ikke å ha LNG- erfaring på CV'n.

Lykke til.

(Innlegget ble redigert 13.06.12 22:37)

Renegade89
14.06.12 20:18
klut77: Har ingen erfaring med dem, men tok skolene sammen med en som etterpå seilte et par år på LNG for Høegh. Det er veldig teknisk avanserte båter og mye å sette seg inn i. Derfor burde det rent lastemessig være veldig interessant å ta kadettiden sin om bord på slike båter. Fikk inntrykk av at på gassbåtene så pleier det å være veldig ordnede forhold. Var en del nordmenn om bord, og totalt så var mannskapet på nærmere 40 stykker. Mitt råd til deg vil nå være å takke ja hvis du får tilbudet. Skader ikke å ha LNG- erfaring på CV'n. Lykke til.

Tusen takk for svar. :)

Ja, ser for meg at det kan være endel utfordringer å jobbe på et slikt skip, tror det kan bli litt vanskelig for meg i begynnelsen men kommer inn i det etterhvert. Får god erfaring iallefall mtp at det sikkert er endel utfordringer. 

I det selskapet så er det ikke så mange nordmenn som jeg fikk inntrykk av, utenlandsk selskap, vet du hvilke lønnsvilkår jeg kan forvente?

Jeg har ingen planer om å bli rik, tvert imot, men har hørt historier om kadetter som har 7000kr. i mnd, og da blir det vanskelig for meg, må isåfall bo hjemme hos mor og far inntil jeg blir styrmann, det høres ikke så moro ut, men må uansett ha fartstiden.

Og turnus er sikkert helt annerledes, 2-3 måneder på, og 1 av f.eks, men det ser jeg på som positivt iallefall, da jeg vil løse ut sertifikatene snarest mulig. 

Trivdes de du kjenner som har jobbet på LNG godt? :) 

Jeg kommer til å takke ja hvis jeg får tilbudet, har en god følelse faktisk. 

klut77
14.06.12 21:47

Jeg hadde erfaring fra oljetankere, og da jeg kom om bord på en kjemikalietanker for første gang så gikk jeg vel rundt i ei uke og klødde meg i hodet.

Har ikke seilt på noen år nå, men hyra som kadett er ikke mye å skrive hjem om. Men husk nå det at det er ikke mange kronene du bruker når du er ute.

Usikker på hvilken turnus de har, men 8- 10 uker er kanskje ikke helt usannsynlig. Selv så stod jeg nesten 4 mnd siste turen jeg hadde som kadett. Var like greit å bare bli ferdig med det. En klassekompis stod 6 mnd om bord.

Han som seilte LNG likte seg godt, men da han etablerte seg så fristet en tilværelse nærmere hjemmet mere.

Når det gjelder utenlandske rederier, så pratet jeg en gang på VHF med en nordmann som seilte for et utenlandsk rederi. Han fortalte det at han fikk utbetalt hele hyra, og så måtte han selv ordne med å betale skatt. Vet ikke om dette gjelder for Golar.

Mange LNG- båter går på lange kontrakter. Grunnen er vel at de er ekstremt dyre å bygge. De båtene som går fra Hammerfest med gassen fra Snehvit tror jeg har kontrakter på opp mot 20 år.

Renegade89
15.06.12 16:58
klut77: Når det gjelder utenlandske rederier, så pratet jeg en gang på VHF med en nordmann som seilte for et utenlandsk rederi. Han fortalte det at han fikk utbetalt hele hyra, og så måtte han selv ordne med å betale skatt. Vet ikke om dette gjelder for Golar.

Ja, det har jeg fått beskjed om at jeg måtte velge å ordne selv hvis jeg ville betale skatt, så det blir vel endel papirarbeid, men finner en løsning på det. 

Lange perioder ute er det jeg håper på, å bli ferdig med den tiden kjappest mulig. 

Kan se for meg at det er en god erfaring iallefall, tror jeg kommer til å lære mer den tiden jeg er der hvis jeg får tilbud enn hva jeg har lært på 3år på høyskole omtrent.

Jeg syns det virker som om jeg har fått positiv respons, de spurte om når jeg var klar for å mønstre på, og sa at jeg kan mønstre på raskest mulig etter 1. Juli, er på IMO 80-kurs nå. 

Er veldig spent på dette, lønnen er vel ikke noe å skryte om nei, det hadde jeg ikke forventet heller egentlig, men tenkte jeg skulle høre om noen her visste det, da jeg ikke føler jeg kan spørre om det, for jeg er takknemlig omtrent for alt som gjør at jeg kan få fartstid. 

Men du mønstret på som styrmann når du jobbet på kjemikalietanker? Jeg kan forestille meg at det blir masse utfordringer, og det liker jeg, men håper jeg har noe å bidra med iallefall, og ikke bare står der og må ha hjelp til alt, får vel opplæring regner jeg med, skulle jeg få tilbudet om en plass.

klut77
15.06.12 18:34

Jeg mønstret heldigvis som kadett første turen på kjemikalietanker, og var glad for det. Her er en av båtene jeg jobbet på.

Renegade89
15.06.12 21:57

Den videoen der er god. :) Stilig, hvordan var det å jobbe der? 

Men hvis jeg spør om det er mulig for meg å være lengre perioder ute, f.eks 4mnd ute, også 1måned hjem, da får jeg 4mnd med godkjent fartstid? Det må ikke være 1:1 - ordning, like perioder hjem som ute? 

klut77
15.06.12 23:12

Kjemikaliefarten trivdes jeg godt i. Vi lå lenge i havn (opp til 2 uker), og da var det ekstremt hektisk. Men så fikk man gjerne 2- 3 uker i sjøen som belønning etterpå.

Ja. Da får du 4 mnd med effektiv fartstid. Som sagt. En av klassekompisene mine tok hele kadettiden på 6 mnd i ett jafs. Nå gikk ikke jeg høgskoleveien, men er det ikke slik at dere må ha 12 mnd effektiv fartstid hvis dere ikke har seilt noe tidligere?

For min del så var sjøfartsdirektoratet egentlig mere opptatt av at kadettboka var fyllt ut enn at jeg hadde 6 mnd effektiv fartstid som kadett. Seilte nemlig et par mnd i nordsjøen som matros/ kadett (ifølge sjøfartsboka) og 4 mnd som ren kadett.

(Innlegget ble redigert 15.06.12 23:13)

Renegade89
16.06.12 10:38
klut77: Kjemikaliefarten trivdes jeg godt i. Vi lå lenge i havn (opp til 2 uker), og da var det ekstremt hektisk. Men så fikk man gjerne 2- 3 uker i sjøen som belønning etterpå. Ja. Da får du 4 mnd med effektiv fartstid. Som sagt. En av klassekompisene mine tok hele kadettiden på 6 mnd i ett jafs. Nå gikk ikke jeg høgskoleveien, men er det ikke slik at dere må ha 12 mnd effektiv fartstid hvis dere ikke har seilt noe tidligere? For min del så var sjøfartsdirektoratet egentlig mere opptatt av at kadettboka var fyllt ut enn at jeg hadde 6 mnd effektiv fartstid som kadett. Seilte nemlig et par mnd i nordsjøen som matros/ kadett (ifølge sjøfartsboka) og 4 mnd som ren kadett.

Ja den roligste tiden er vel når man er til sjøs.:)

Mhm, det var det jeg trodde, at jeg kunne være lengre perioder på for å få godkjent fartstiden, men pratet med en overstyrmann som mente det ikke var sånn, men jeg syns det er rart hvis det ikke skal gå an.

Ja, stemmer, vi må ha 12 måneder med effektiv fartstid, som er forståelig i forhold til fagskole, da de har erfaring fra før. 

Da håper jeg at det løser seg og at jeg får lov til å være lengre perioder ombord. :) 

De har heller ikke noen kadettordning som er støttet av Norge, så det beviser kanskje at de faktisk trenger folk og har ett bra opplæringsprogram. Håper på det iallefall.

mythical
mythicalInnlegg: 1411
25.06.12 22:53

I utgangspunktet er jo kadettida lagt opp slik at man skal seile i 4 uker etterfulgt av 1 uke fri. Derfor er det også slik at man etter tariffen kun får betalt for de 4 ukene man seiler + 1 uke opptjent fritid.

Når det gjelder kadettida, så er det antall dager effektiv fartstid (dokumentert) og korrekt utfylt bok hvor det dokumenteres systematisk opplæring ombord som gjelder. Hvordan seilingsperiodene er lagt opp, stiller direktoratet seg fullstendig likegyldig til.

Som kadett er det viktigste å benytte tida til å tilegne seg mest mulig kunnskap, få de riktige utfordringene og se på tida ombord som en gyllen mulighet til å lære mens man enda har minimalt med ansvar. Det ser veldig dumt ut når man først som styrmann innser at man må begynne å lære... Så lenge man har den innstillingen, tror jeg egentlig ikke det spiller så stor rolle hvilket rederi man seiler for. Senere kan man jo fritt velge hvor man vil jobbe.

Renegade89
27.06.12 00:06
mythical: I utgangspunktet er jo kadettida lagt opp slik at man skal seile i 4 uker etterfulgt av 1 uke fri. Derfor er det også slik at man etter tariffen kun får betalt for de 4 ukene man seiler + 1 uke opptjent fritid. Når det gjelder kadettida, så er det antall dager effektiv fartstid (dokumentert) og korrekt utfylt bok hvor det dokumenteres systematisk opplæring ombord som gjelder. Hvordan seilingsperiodene er lagt opp, stiller direktoratet seg fullstendig likegyldig til. Som kadett er det viktigste å benytte tida til å tilegne seg mest mulig kunnskap, få de riktige utfordringene og se på tida ombord som en gyllen mulighet til å lære mens man enda har minimalt med ansvar. Det ser veldig dumt ut når man først som styrmann innser at man må begynne å lære... Så lenge man har den innstillingen, tror jeg egentlig ikke det spiller så stor rolle hvilket rederi man seiler for. Senere kan man jo fritt velge hvor man vil jobbe.

Ja nemlig, så for min del hadde det beste å hatt lengre perioder på enn av, men det var det med hvileperioder og det finnes vel noen lover i norsk lovverk angående hvor mye man kan jobbe, men siden  det er ett utenlandsk rederi så er det vel andre regler. Jeg er jo svært nysgjerrig på alt som foregår på en båt og vil, som du og nevner, lære mest mulig før man til slutt blir styrmann og faktisk har (stort) ansvar. 

Får jeg nok fartstid og blir styrmann så skal jeg klare å være fornøyd og leve på det en stund. :) 

De spurte når jeg var klare til å dra ut i forrige uke, og sa at jeg kom til å bli kontaktet, så drøyer bittelitt med å ta kontakt igjen.

mythical
mythicalInnlegg: 1411
27.06.12 00:28

Neida, du kan seile til krampa tar deg uten at lovverket bryr seg nevneverdig. Så lenge du har nok dokumentert hviletid ombord (max 14t arbeidsdag), så kan man stå så mye ekstra man ønsker. Om det er spesielt lurt eller forsvarlig, er selvfølgelig en annen sak...

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 2381
01.07.12 05:20

Skal dere ut å se verden så kan dere heller dra på backpacking. Skal dere jobbe til sjøs så bør dere holde dere til norske båter i norsk farvann med norske betingelser som er å leve av. Aller helst kom dere offshore på rig der dere har bedre betingelser med hensyn på både lønn og turnuss.

Jeg var ferdig utdannet styrmann i 1997 og jobbet på tankbåter i utenriksfart fram til 2009. Nå jobber jeg på FPSO på norsk sokkel og har aldri hatt det bedre.

(Innlegget ble redigert 01.07.12 05:21)

Renegade89
01.07.12 16:39
TollefTruls: Skal dere ut å se verden så kan dere heller dra på backpacking. Skal dere jobbe til sjøs så bør dere holde dere til norske båter i norsk farvann med norske betingelser som er å leve av. Aller helst kom dere offshore på rig der dere har bedre betingelser med hensyn på både lønn og turnuss. Jeg var ferdig utdannet styrmann i 1997 og jobbet på tankbåter i utenriksfart fram til 2009. Nå jobber jeg på FPSO på norsk sokkel og har aldri hatt det bedre.

Er det som er planen etterhvert. :)

Men jeg er nødt til å få sertifikatene først, og da tar jeg jobb der jeg får, og får heller slite meg igjennom kadettiden hvis jeg ikke trives der jeg får jobb etterhvert.. 

Har tatt DP-kurs så vil jo komme meg på en båt hvor jeg får brukt det for å få sertifikat der og.

Hvorfor har ikke du søkt deg over til rigg?

TollefTruls
TollefTrulsInnlegg: 2381
01.07.12 17:15
Renegade89: Hvorfor har ikke du søkt deg over til rigg?

Trives supert på FPSO og får nyttet min erfaring fra Tankbåt/Bøyelastere. Vi har de samme betingelser som de på rig, altså 2-4 rotasjon og samme lønninger på tariff. Stillinger over som 1.mask,Chief,Kaptein(OIM) osv er individuellt avlønnet og vil være forskjellige fra rederi til rederi.

Kaptein (kalles OIM ) ,har gjerne en lønn på rundt 1,4-1,5mill i året og milevis over hva et offshore fartøy/ bøyelaster kaptein har.

Renegade89
01.07.12 17:49
TollefTruls: Trives supert på FPSO og får nyttet min erfaring fra Tankbåt/Bøyelastere. Vi har de samme betingelser som de på rig, altså 2-4 rotasjon og samme lønninger på tariff. Stillinger over som 1.mask,Chief,Kaptein(OIM) osv er individuellt avlønnet og vil være forskjellige fra rederi til rederi. Kaptein (kalles OIM ) ,har gjerne en lønn på rundt 1,4-1,5mill i året og milevis over hva et offshore fartøy/ bøyelaster kaptein har.

Åja, ja da høres det veldig lukrativt å være på FPSO! Kan jeg spørre om hvilket rederi du er på? Er det Teekay?

knudjens
knudjensInnlegg: 420
02.07.12 11:23

Jeg har seilt i GOLAR rederiet i 23ar og i tillegg jobbet som konsulent for dem i 4ar.

I min tid hadde vi mange aspiranter norske og utenlandske. Rederiet betalte dengang hyre under skolegang mot at man seilte i 3ar etter skole. Jeg vil gjore deg oppmerksom pa at rederiet idag ikke har norsk management.

Vi hadde stort sett god erfaring med aspirantene og de var fornoyd med tilbudene.

En ting skal du vaere oppmerksom pa om du velger et utenlandsk rederi, flytt ut av Norge foer du tar jobben ellers blir du forfulgt av det norske skattevesen til din dodsdag. Og du blir hivd ut av det norske social security system fra dag en du forlater Gardermoen.

Jeg vil anbefale deg at ta aspiranttiden i et norsk rederi og siden skifte naer du har de nodvendige sertifikater. Det er flere norske rederier med LNG skip, Knutsen OAS, Hoegh, Bergesen, og norske managementselskap

Er du interessert i mere detaljert opplysning om LNG skip og teknologien bak, kan du gjerne ringe mitt privat telefonnummer 33460377 eller mobil 91546669.

Renegade89
09.07.12 16:57

Jeg har nå fått tilbud om kadettplass hos Teekay, og er uuuuuutrolig glad for det! :) Er så motivert for den jobben. 

Men i min tid på skolen, så har jeg ikke fått kjøpt meg kadettbok. Vet dere hvor man eventuelt kan få taki dette i Trondheim, eller bestille på nett?

Leiter jo selvfølgelig nå, men tenkte jeg kunne bare legge inn ett innlegg her for å høre om noen visste.:) 

Renegade89
09.07.12 17:16

Fant det hvis noen lurte: 

http://fagbokforlaget.no/handlekorg.php?isbn=9788207020557 

Det er for dekkskadetter. Var innom fagbokforlaget sine sider, søkte på sjøfart, så fant jeg den der, boka for maskinkadetter er der og hvis noen trenger det. :)

klut77
10.07.12 12:21

Gratulerer. Ordner seg til slutt vet du. Lenge til du reiser ut?

Renegade89
11.07.12 14:47
klut77: Gratulerer. Ordner seg til slutt vet du. Lenge til du reiser ut?

Tusen takk. :) Har vær veldig heldig nå iallefall.

Jeg reiser ut om en uke idag, blir noe helt annerledes enn skolen iallefall, fikk se noen videoer av hvordan det foregår ombord. :) 4ukers turnus. 

klut77
11.07.12 22:53

Bøyelastere er greie båter. Pleier å være ganske rolig om sommeren, så da blir det god tid til rustpikking, maling og vasking.

Har de sagt hva kadetthyra er på?

Renegade89
12.07.12 11:11

Hehe ja det blir det da ja, det blir nok en av mine oppgaver det en stund framover.:)

Ja de sa det på intervjuet, det lå på ca. 20tusen i mnd, før skatt selvfølgelig, lønn når man er hjemme og. Det er jeg ganske fornøyd med iallefall, for man bruker vel omtrent ingenting når man er ute, jeg hadde forberedt meg på 12-15tusen i mnd, og ikke lønn når man er ute. 

Har du vært på bøyelaster før? Isåfall, vet du hva mine arbeidsoppgaver som kadett blir? Blir masse på dekk iallefall regner jeg med.

Jeg er veldig ivrig etter å komme igang iallefall, håper opplæringsprogrammet er ganske bra og at det ikke er noe i veien for å stille spørsmål når jeg er der. 

Har du noen tips til meg angående hva jeg bør repetere av pensum fra skolen forresten?:) Som man er nødt til å kunne når man er ut.

klut77
12.07.12 12:13

Har vel ca 1 års effektiv fartstid på bøyelast. 20k i måneden er omtrent det samme jeg hadde som matros på bøyelast i 2002. Går ikke mange kronene når man er ute. Det man kjøper i slappkisten er uansett taxfritt. Du vil også få sjømannsfradrag på skatten.

Du vil vel kanskje gå dagmann første turen du er ute bare for å få et innblikk i hvordan ting foregår. Så vil du gå inn i det vanlige vaktsystemet. Da jobber du på dekk om dagen og er utkikk på broa om kvelden/ natta.

Det du bør ha kontroll på er jo sjøveisreglene ;-) Ellers så bør du ta med deg kalkulatoren din og muligens formelsamlingen. Jeg skaffet meg også en notatbok hvor jeg skrev opp småting og tips det kunne være greit å huske på. 

Sett deg godt inn i innholdet på kadettboken og vær aktiv opp mot styrmennene når de skal gjøre ting som står i kadettboken. Jeg likte det best når kadettene kom til meg og maste om å få være med på ting, og ikke jeg måtte mase på dem om de ville være med meg på ting jeg visste de måtte gjennom.

(Innlegget ble redigert 12.07.12 12:14)

Renegade89
12.07.12 14:34

Kadettboken har jeg lest meg igjennom par ganger nå, er nødt til å være nøye med å gjøre det riktig der, har hørt ett par historier om folk som får den sendt tilbake av SD.

Sjøveisreglene burde jeg pugge.. Der er jeg alt for dårlig. Det med notatbok var ett godt tips, takk. Tror jeg tar med meg navigasjonsboka og.

Ja man blir vel bedre tatt imot/bedre sett på hvis man er litt ivrig og ikke er nødt til å bli maset på.:) Det tror jeg ikke blir ett problem, ingen som liker late folk, spesielt ikke på ett skip kanskje, hvor det er klare oppgaver for hver og enhver. Det er kadettiden jeg er nødt til å greve og spørre, blir for dumt når man har sertifikat og ikke kan det som er nødvendig.

De på båten rapporterer vel videre og? Hvis man gjør det bra så får man kanskje kontrakt videre, forhåpentligvis.

(Innlegget ble redigert 12.07.12 14:40)

klut77
12.07.12 15:51

Ja. De raporterer til rederiet. Vet ikke hvordan det er hos Teekay, men jeg var vant til å få en evaluering hver tur jeg var ute.

Du må nok regne med å bruke litt tid i begynnelsen på å sette deg inn i kvalitetsikringsmanualene til rederiet. Har hørt rykter om at Teekay er ganske ekstreme når det gjelder sjekklister og slike ting.

Her er søsterbåten til den siste bøyelasteren jeg var på.

Renegade89
13.07.12 11:45

Den evalueringen håper jeg at jeg og får, å få punkter man kan forbedre seg på osv. Konstruktiv kritikk er jeg veldig fan av iallefall.

Mener de har en sånn klokke på båten som går, og blir nullstillt når det skjer en ulykke, den har gått i snart 10år syns jeg ene kapteinen sa, hvis jeg ikke misforstod, kanskje det gjaldt store ulykker?

Ca. 30m større den båten du var på da.:) Det er store båter. Kjenner en som er på Navion Britannia.

Nå nærmer avreise seg.:D Jeg får kontrakt tilsendt på mail, og skal stikke innom snarest etter jeg får den, med resten av alt av nødvendige papirer straks jeg får det. Blir nok Mandag.

klut77
13.07.12 12:02

Er et par punkter vi fikk vurdering på. Sikkerhetsbevist, faglig dyktighet og et par til. Tror det var på en skala fra 1 til 6. Så skrev vel departementssjefen en setning eller to i tillegg.

Er det ombygd produkttanker du skal på?

flourhouse
flourhouseInnlegg: 11879
13.07.12 18:41
Renegade89: Jeg har ingen planer om å bli rik, tvert imot,

?

Renegade89
14.07.12 00:18
flourhouse: ?

Tenkte på den der selv, har ingen planer om å bli fattig heller nei. :)

(Innlegget ble redigert 14.07.12 00:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg