Sommeren har for alvor inntatt de østlige delene av landet. Sola skinner og gradestokken viser høyere og høyere temperaturer for hver dag som går. Dager som dette er perfekte utgangspunkter for soling, bading og hytteturer. Kanskje har du også fått deg en sommerjobb som du kan tyvstarte på? Med andre ord er starten av juni og sommerferien en tid på året som kunne vært mange skoleelevers høydepunkt. Dessverre har det de siste årene dukket opp noe som setter en stopper for sommerhyggen. Det er sjelden jeg betegner skolen som useriøs og ufornuftig, men nå har jeg sett meg nødt til å gjøre nettopp det.
Siden mine standpunktkarakterer ble satt 5. juni, er det kun i ett fag jeg har gjort noe fornuftig. I de andre fagene har vi sett på filmer (som ofte er de første lærerne finner på biblioteket), spist kake og is eller rett og slett fått fri. I starten av juni gjorde så og si alle våre faglærere oss oppmerksom på at de ikke kunne gi oss noe fri, da rektor hadde gitt dem streng beskjed om at vi elever hadde krav på x antall timer i løpet av et skoleår, noe som var viktig at ble fulgt opp. Jeg lurer på om rektor i all sin hast glemte å gi lærerne beskjed om at vi også har krav på undervisning i disse timene, det virker ihvertfall ikke som de har fått det med seg. Den videregående opplæring er ikke til for å oppholde ungdom, den er til får å undervise oss! Etterhvert som dagene i juni har blitt strøket over på kalenderen, virker det som fler og fler av lærerne har glemt den klare meldingen de fikk av rektor. Kanskje har de gått tom for filmer? Er de kanskje leie av å bake kake til oss eller kjøpe is og brus på Rema? Uavhengig av grunn, gir de oss mer og mer fri. Mange vil kanskje juble når de hører dette, men fritimer resulterer ikke nødvendigvis i kortere skoledager. Det er jo selvfølgelig noen lærere som ikke har glemt sjefens ordre. Det dette fører til er lange skoledager med masse fritimer, eller skoledager med kun én time midt på dagen. Muligheten til å f.eks. jobbe eller gjøre annet mer eller mindre fornuftig denne dagen, er da blitt ødelagt. Når standpunktkarakterene settes i starten av juni skal alt pensumet være gjennomgått. Skriftlige eksamener er over, og dette bør markere en naturlig slutt på oppmøteplikten for dette skoleåret. De som blir trukket ut til muntlige eksamener kan komme på skolen og gjennomføre disse, uavhengig av om de andre elevene jobber eller sitter i et klasserom med en lærer uten mål og mening. Skoleåret kan allikevel avsluttes med vitnemålsutdeling og karakterutskrifter etter muntlige eksamener. Det eneste som i utgangspunktet er endret, er at elever som ikke kommer til å komme opp i muntlig eksamen, slipper å møte på skolen. Vi går ikke i noen barnehage - vi klarer fint å aktivisere oss selv!