Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jobbsøknad

NYTT TEMA
PERCHRISTIANENGE
PERCHRISTIANENGEInnlegg: 435
25.06.12 19:50

Bør en jobbsøknad leveres til butikken/bedriften personlig for hånd, eller er det like greit å sende den via mail. Håper på seriøse svar, spesielt med tanke på at jeg er ganske ung og ikke helt vet slikt.

cybro
cybroInnlegg: 9199
25.06.12 20:20

Vil anbefale deg å levere den personlig med mindre arbeidsgiveren krever å ha den på mail.

HappyDudenEspen
HappyDudenEspenInnlegg: 3256
25.06.12 20:28

Et fast håndtrykk og en hyggelig og bestemt tone gir nok best muligheter for jobb. Bare ikke møtt opp baked så går det nok bra.

M-T
M-TInnlegg: 2326
25.06.12 21:19

Personlig, helt klart. En butikksjef jeg kjenner sier han bare ansetter folk som møter opp personlig.

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 11969
25.06.12 21:32

Noen butikker tar bare i mot søknader når de lyser ut stilling, og noen bare gjennom hjemmesiden. Sjekk om det gjelder butikken du søker, de som  tar i mot søknaden sier ikke i fra, de bare kaster den etter du har gått. Sånn var det i hvertfall hos oss.

PERCHRISTIANENGE
PERCHRISTIANENGEInnlegg: 435
25.06.12 23:50
Tordenskjold3: Noen butikker tar bare i mot søknader når de lyser ut stilling, og noen bare gjennom hjemmesiden. Sjekk om det gjelder butikken du søker, de som  tar i mot søknaden sier ikke i fra, de bare kaster den etter du har gått. Sånn var det i hvertfall hos oss.

Hvis jeg sender en mail på forhånd før jeg evt. skriver jobbsøknaden for å høre hvordan det er, og om det er greit. 

Ville det vært en dum idé? Eller har du andre råd? 

Tordenskjold3
Tordenskjold3Innlegg: 11969
26.06.12 09:35

God ide.

(Innlegget ble redigert 26.06.12 09:36)

M-T
M-TInnlegg: 2326
26.06.12 20:39
PERCHRISTIANENGE: Hvis jeg sender en mail på forhånd før jeg evt. skriver jobbsøknaden for å høre hvordan det er, og om det er greit.

Jeg jobbet skikkelig hardt for sommerjobb i sommer, og spurte sikkert 100 bedrifter om jobb. Jeg kan love deg at du har mye større sjanse for å få jobb om du møter opp, enn om du sender mail. 80 % av de jeg sendte mail til svarte ikke.

Ta med deg CV, og spør etter butikksjefen. Det verste som han hende er at han sier at de ikke trenger arbeidskraft.

jumpman
jumpmanInnlegg: 1558
26.06.12 21:07
M-T: Jeg jobbet skikkelig hardt for sommerjobb i sommer, og spurte sikkert 100 bedrifter om jobb. Jeg kan love deg at du har mye større sjanse for å få jobb om du møter opp, enn om du sender mail. 80 % av de jeg sendte mail til svarte ikke.
Ta med deg CV, og spør etter butikksjefen. Det verste som han hende er at han sier at de ikke trenger arbeidskraft.

Jeg er helt enig i dette. Du må for all del ikke bare sende mail, og du må heller ikke møte opp og gi din søknad/cv til en vanlig ansatt. Finn butikksjefen eller noen med personalansvar og gi den til. Da har du gjort det du kan. 

VivaLV
VivaLVInnlegg: 17244
27.06.12 00:03
PERCHRISTIANENGE: Hvis jeg sender en mail på forhånd før jeg evt. skriver jobbsøknaden for å høre hvordan det er, og om det er greit. Ville det vært en dum idé? Eller har du andre råd?

Jeg trur det kan være dum ide. De har sikkert mer enn nok å gjøre og mye arbeid hvis de skal følge opp din søknad om det er greit eller ikke om du kan levere den personlig. Vil kunne fremstå som masing.

Stor sannsynlighet for at du også ikke mottar svar.

Møt opp og lever den personlig. Viktigste er å ikke gi deg. Har du ikke hørt noe innen 3 måneder kan du vurdere å møte opp igjen. Evnt. følge opp med mail/brev. Dette kan du jo også forsøke å avklare når du leverer CVen. Dvs. om det er greit at du ringer med jevne mellomrom.

Dette er jo også litt avhengig av hvor stort press det er du bor.

En annen ting jeg ville vurdert (kan kombineres selvsagt med å dra rundt med CV) er jo også å kjøre rundt på en liten road-trip tur for å se om noen har oppslag. Synes jeg ser oppslag i matbutikker, sportsbutikker hele tiden om at de søker nye folk. Mye av dette trur jeg aldri blir annonsert.

Trur forøvrig det har vært skifte på dette de siste 10 årene. Dvs. at det er mer og mer vanlig at man skal møte opp personlig. Mitt personlige tips: Ta å lever CV i en farget plastmappe. Kanskje det er det lille som gjør at han kobler plastmappe mot deg og kanskje den skiller seg ut i fra resten av bunken.

Heller ikke undervurder fremtoning. Er dette en sportsbutikk så er det kanskje greit å møte opp i noe som gjør at man ser litt sporty ut. Dress er selvsagt "overkill", men greit å ta på seg noe som akkurat er pent nok til at de trur at dette er noe du går med daglig.

Kontakter er vel også alfa og omega. Kjenner moren din en som allerede jobber på butikken så er vel sannsynligheten 10x større for at du blir plukket ut.

spredo-the-original
spredo-the-originalInnlegg: 1126
27.06.12 01:24
PERCHRISTIANENGE: Bør en jobbsøknad leveres til butikken/bedriften personlig for hånd, eller er det like greit å sende den via mail.

Gjør det som står i annonsen/oppslaget om det er noe.

Står det "send søknad på mail til xxx", så får du IKKE ekstrapoeng for å levere i butikken siden du "tilfeldigvis var der". (Første jeg noterer er "kan ikke lese" i store bokstaver på søknaden).

Står det "lever i butikken", så leverer du, selvfølgelig.

Er det snakk om en generell søknad (altså ikke på en stilling du VET de har ledig, men mer et lønlig håp om at de skal plukke opp papirene dine heller enn å sette inn en annonse neste gang de har noe ledig)... så har du etter min mening to muligheter: send på epost (du kan være heldig å treffe omtrent når de trenger noen), eller gå i butikken og vær forberedt på å levere til personen i kassa. (Du kan jo tro sjefen selv vil huske deg positivt om du møter opp uanmeldt og ubedt og bare INSISTERER på å snakke med ham, for så bare å levere en søknad på en jobb han ikke har...) 

(Innlegget ble redigert 27.06.12 01:25)

misterGE
misterGEInnlegg: 760
28.06.12 13:20

kansje i en butikk ja.

Jeg jobber i et bemanningsbyrå, hvor vi blant annet leier folk ut til butikker.

Jeg synes det er en uting nå på sommeren hvor mange unge sommerjobb søker dukker opp med cv og nesten forlanger at jeg skal droppe alt jeg driver med for å ta en prat med dem. Også folk som ringer inn og "booker" seg nærmest inn på et intervju. 

Kall meg gjerne gammeldags, men jeg liker å lese kjapt over en cv og en søknadstekst, for å så ringe og avtale et intervju, da har iallefall jeg bedre struktur på mine dager og jeg har oversikt over kandidatene.

Men husk bilde i CV !  Bosted er også viktig, mange arbeidsgivere ønsker naturlig nok folk som bor i nærheten av arbeidsplassen. 

puma1
puma1Innlegg: 10928
28.06.12 13:32
misterGE: Kall meg gjerne gammeldags, men jeg liker å lese kjapt over en cv og en søknadstekst, for å så ringe og avtale et intervju, da har iallefall jeg bedre struktur på mine dager og jeg har oversikt over kandidatene.
Men husk bilde i CV ! Bosted er også viktig, mange arbeidsgivere ønsker naturlig nok folk som bor i nærheten av arbeidsplassen.

Det er ikke gammeldags å selv har kontroll over jobben som skal gjøres. Og ikke overlate dette til andre.

Men bilde i CV? Hva er det da du ser etter? Fancy modeller til motebutikker o.l.?

Nærhet til jobben tror jeg også er viktig for å spille på folk sin lokalpatriotisme og tilhørighet. Det kan gi litt mer engasjement og stabilitet.

misterGE
misterGEInnlegg: 760
28.06.12 14:49
puma1: Men bilde i CV? Hva er det da du ser etter? Fancy modeller til motebutikker o.l.?

Bilde i cven er ikke fordi jeg ansetter etter utseende nei.

Jeg liker det rett og slett for det gjør det lettere for meg å skape megselv et "bilde" av kandidaten :)

Skaumannen
SkaumannenInnlegg: 4694
28.06.12 18:41
PERCHRISTIANENGE: Bør en jobbsøknad leveres til butikken/bedriften personlig for hånd, eller er det like greit å sende den via mail. Håper på seriøse svar, spesielt med tanke på at jeg er ganske ung og ikke helt vet slikt.

I dag er mail ok.Men du må gjerne ringe dem først å ta en liten prat.

Finn på noe, presenter deg(og ikke spør om lønn på første "date")

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg