Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ufør?

NYTT TEMA
Speciale
SpecialeInnlegg: 2209
28.02.14 22:43

Jeg hadde attføring/AAP fra 2008-2011. Etter den tid har jeg bare hatt noen strøjobber, eget foretak med lav inntekt og forsøkt litt mer utdannelse. Nå vil legen at jeg skal sende en søknad om uføretrygd, og NAV har hintet til at det vil være det mest fornuftige i min situasjon. Så kan jeg heller forsøke å få det stabilt rundt meg, og begynne fra scratch igjen når situasjonen er en annen. 

Men, det jeg lurer på er utregning av uførepensjon. Jeg hadde en godt betalt jobb før jeg fikk attføring/AAP i 2008, men etter 2011, så er det ikke akkurat like lystig lesning. Ettersom det er 2 1/2 år siden AAP gikk ut, så vil jeg anta at den lave inntekten de siste årene også vil bli regnet med i grunnlaget, til tross for at sykdommen er den samme som gjorde at jeg fikk AAP.

Kan nok bekrefte om jeg har rett eller galt ift. tid utregningsgrunnlaget vil bli gitt her? (NAV klarer ikke selv å gi meg svar)

(Og om noen skulle skrike om hvorfor ufør, så kan jeg si at det er et enormt nederlag for meg å bli ufør, men sannsynligvis den eneste løsningen for at jeg skal få behandlingen jeg trenger. Og jeg har ingen intensjoner om å sitte på ræva den dagen jeg blir frisk nok til å ha et godt og stabilt liv som arbeidskar igjen.)

fargerik
fargerikInnlegg: 23861
02.03.14 11:23
Speciale: Men, det jeg lurer på er utregning av uførepensjon. Jeg hadde en godt betalt jobb før jeg fikk attføring/AAP i 2008, men etter 2011, så er det ikke akkurat like lystig lesning. Ettersom det er 2 1/2 år siden AAP gikk ut, så vil jeg anta at den lave inntekten de siste årene også vil bli regnet med i grunnlaget, til tross for at sykdommen er den samme som gjorde at jeg fikk AAP.

NAV opererer med et såkalt beregningstidspunkt, og det er det tidspunktet da din arbeidsevne ble redusert med minst halvparten.

For din del burde vel det være i 2008, men sikker er jeg ikke.

(Innlegget ble redigert 02.03.14 11:24)

ekte_fyr
ekte_fyrInnlegg: 216
02.03.14 13:51
Speciale: Kan nok bekrefte om jeg har rett eller galt ift. tid utregningsgrunnlaget vil bli gitt her? (NAV klarer ikke selv å gi meg svar)

Det står forklart ganske greit i denne linken (punkt.2):

http://www.fno.no/Hoved/Fakta/Livsforsikring-og-pensjon/Liv-og-pensjon-A-A/20-sporsmal-om-ny-uforetrygd/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg