Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Studentlivet og diverse.

NYTT TEMA
Myril
MyrilInnlegg: 19505
29.08.14 20:46

Her kan vi som skal bære Norge på vår rygg i fremtiden diskutere alt som har med studentlivet å gjøre. Jeg vet at det er mange studenter her, så er bare å delta!

Myril
29.08.14 20:51

Jeg må si jeg blir stadig sjokkert når jeg får Snaps av noen av vennene mine som går på NTNU og sitter i lesesaler til klokken er 6. Skjønner ikke hvordan de orker det. Må være fryktelig kjedelig.

Jeg tror jeg selv går på et relativt chill studie med tanke på arbeidsmengde, da det ikke er nødvendig å gjøre noe som helst hjemme (borsett fra før eksamener). Så lenge du er på skolen sånn ca 5-6 timer per dag, så er du ajour og vel så det.

Hvor ofte og hvor lenge bruker dere å være på skolen?

(Innlegget ble redigert 29.08.14 20:51)

Sr_Flamingo
Sr_FlamingoInnlegg: 13246
30.08.14 15:51

Vel du skriver det jo selv (ref chill studie). Det kommer veldig an på hvor omfattende studiene er, og hvor hardt man satser. Jeg vil si jeg går på ett ganske "seriøst studie" og sitter ofte på biblioteket til klokken 9 på kvelden. Selvfølgelgi avbrutt av ett par kaffepauser, lunsj og sjitprat. 

AntNebula
AntNebulaInnlegg: 11343
30.08.14 17:08

Jeg har satt som standard å være på skolen fra åtte til fem. Står opp seks, hjemme seks. Legger meg i beste fall ni, verste fall elleve.

Foreleser i fysikk har åpnet en helt ny verden for oss etter at han slo ned på gamle teorier og introduserte oss for nye. Det passer ikke sånn kjempebra når jeg endelig hadde skjønt de gamle metodene, men hey, dette er ikke barnehagen :'(

Hadde forresten helt glemt et Tekna-arrangement for førsteklassingene som jeg skulle gå på. Det begynner seks, så det er vel ikke for sent, men jeg hadde store planer om å ligge i badekaret resten av kvelden. DILEMMA.

(Innlegget ble redigert 30.08.14 17:14)

Nordmarka
NordmarkaInnlegg: 383
30.08.14 17:43

Nå er det vel ikke så nødvendig å sitte til langt på kveld hver dag på NTNU heller.

William_S3
William_S3Innlegg: 3515
30.08.14 18:13

Disiplin, disiplin og atter disiplin er et stikkord. Det er noe mange studenter (inkludert meg selv) sliter med. Veldig lett at fokuset blir helt andre steder. Jeg har bachelor i ingeniørfag data og går nå på en master. Det er ikke noe lett og for meg var overgangen fra bachelor til master bratt. Derfor bruker jeg nå et år ekstra på å bli ferdig på masteren. Om man får på plass gode studievaner tidlig så blir det mye lettere. 

Myril
30.08.14 18:19
Sr_Flamingo: Vel du skriver det jo selv (ref chill studie). Det kommer veldig an på hvor omfattende studiene er, og hvor hardt man satser. Jeg vil si jeg går på ett ganske "seriøst studie" og sitter ofte på biblioteket til klokken 9 på kvelden. Selvfølgelgi avbrutt av ett par kaffepauser, lunsj og sjitprat.

Bruker du å spise middag når du kommer hjem da eller?

Myril
30.08.14 18:20
AntNebula: Jeg har satt som standard å være på skolen fra åtte til fem. Står opp seks, hjemme seks. Legger meg i beste fall ni, verste fall elleve.

Kan ikke bli noe annet enn A av dette.

Laugklipperen
LaugklipperenInnlegg: 982
30.08.14 18:21
Myril: eg får Snaps av noen av vennene mine som går på NTNU og sitter i lesesaler til klokken er 6.

Gjør ofte jeg også. Gjerne lengre og. Men nå står jeg sjelden opp før klokka ti heller da :P

(Innlegget ble redigert 30.08.14 18:22)

Myril
30.08.14 18:23
Laugklipperen: Gjør ofte jeg også. Gjerne lengre og. Men nå står jeg sjelden opp før klokka ti heller da :P

Hun var på skolen i dag tidlig også. Å være på skolen en lørdag er bare helt usannsynelig for meg (når det ikke er eksamensperiode).

Laugklipperen
LaugklipperenInnlegg: 982
30.08.14 18:27
Myril: Hun var på skolen i dag tidlig også. Å være på skolen en lørdag er bare helt usannsynelig for meg (når det ikke er eksamensperiode).

Hehe, ja der er vi enig. Fotballkamp fra 13:45, så fra 16:00, og så fra 18:00, før jeg tusler ut på byen.

GuySajer
GuySajerInnlegg: 1373
30.08.14 23:06

Jeg studerer i Oslo, og synes det er svært behagelig. Arbeidsmengden kontrollerer man i stor grad selv (ca. 9-16 på meg), pengene rekker langt med studielån og beskjeden deltidsstilling ved siden av, og det er et hav av tilbud å benytte seg av i fritiden.

I blant synes jeg faktisk det er litt flaut å bli representert av diverse interesseorganisasjoner for studenter, som gjør sitt beste for å fortelle omverden at vi lider stor nød og trenger mer av alt.

AntNebula
31.08.14 08:37
Myril: Kan ikke bli noe annet enn A av dette.

Matlab er det eneste faget jeg har en ørliten sjanse for A i, i dette semesteret. I matte og fysikk skal jeg være glad om jeg får D, faktisk. Så langt er ikke fysikken vanskeligere enn den vi hadde i utgangspunktet, men iom. at han vil ha oss til å tenke på en helt annen måte, så blir det vanskeligere for meg, i alle fall.

AntNebula
31.08.14 08:45

Jeg dro på Tekna-festen. Alle de jeg har blitt kjent med var enten bortreist eller hadde lagt andre planer, så jeg dro aleine. Klarte selsakt å sette meg rett ved Tekna-medlemmene som arrangerte det, så nå er jeg ofc en del av "familien".

De prøvde å få meg opp på scenen flere ganger, og lyktes siste gangen ved å nesten dra meg opp til en slags sjekkekonkurranse. Hadde de kjent meg bedre, så hadde de ikke gjort det, haha! Jeg er nok ikke den letteste å sjarmere med visne replikker.

Det var litt av en kveld, men jeg kan ikke go on i evigheter. Glad jeg dro!

Myril
31.08.14 09:56

Har dere ikke noen datafag.....?

Myril
31.08.14 10:00

Heh, slike linjeforeningsfester for informatikk er jo egentlig en stor pølsefest hver gang. Tenker du får greit med oppmerksomhet lol. 

Har dere en egen pub for linjeforeningen eller?

AntNebula
31.08.14 12:00

Vi har et ingeniørfaglig innføringsemne som blir det nærmeste datafag dette semesteret. Det er der vi bruker Matlab nå, som vi senere skal benytte for å styre roboter i et prosjekt.

Det var ikke bare for data, det var alle førsteklassingene på ingeniørlinjene, men det ble nok av oppmerksomhet ja, haha. Vi har bare en studentpub på UiS. Ikke like luksus som i Oslo, men for min del er det bare positivt nå som jeg konser på pensum.

Sr_Flamingo
Sr_FlamingoInnlegg: 13246
31.08.14 12:45
Myril: Bruker du å spise middag når du kommer hjem da eller?

Både og. Blir av og til at jeg stikker ned i kantinen og spiser der, men da blir jeg så sløv og trett etterpå at blir sjelden mye effektiv lesning. Og desverre er det jo ølbarer på Uni her i Danmark..

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60357
31.08.14 12:46
Myril: Jeg tror jeg selv går på et relativt chill studie med tanke på arbeidsmengde

Nå er det en myte at det finnes noen lineær sammenheng mellom arbeidsmengde og resultat på teoretiske studier. Det er selvfølgelig individuelt, men etter x antall timer sammenhengende jobbing så er energien så lav at man får mer ut av å ikke studere og før det har man passert et knekkpunkt der man får veldig lite ut av innsatsen.

Kosthold, trening og søvn er viktigere faktorer enn selve puggingen eller jobbingen. Pauser er også viktige. Dette "vet" alle, men mange studenter har problemer med å implementere det.

Myril
31.08.14 13:02
AntNebula: Vi har et ingeniørfaglig innføringsemne som blir det nærmeste datafag dette semesteret.

Lest gjennom studieplanen til studiet å må si jeg er sjokkert over hvor lite datafag dere har det første året. Jeg mener det er grunnleggende ting man bør lære om i starten for å få en helhetsoversikt over hvordan data-verden fungerer....

Når jeg sammenligner med ingeniør-studiet her i Trondheim så er det STORE forskjeller, her har vi ikke fysikk en gang. Man starter også med "rene datafag" fra første semester. Og da snakker jeg ikke om noe Matlab tull.

Når det er sagt... Jeg har jo vært med på en god del bedpres med store bedrifter fra hele Norge og det samme gjentar seg hver gang de er her... De sier de ønsker primært studenter her fra Trondheim eller Oslo. Så om UIS har optimal studiestruktur (eventuelt studieplan) er kanskje en diskusjon de burde tatt....

Myril
31.08.14 13:11
titan_sable: Nå er det en myte at det finnes noen lineær sammenheng mellom arbeidsmengde og resultat på teoretiske studier.

Heh selvsagt. Uten å skryte alt for mye så har jeg alltid vært en som har "surfet" studiene uten å anstrenge meg så alt for mye (til mine venners store frustrasjon).

Nå har jo jeg i tillegg en bakgrunn som gjør at jeg kan veldig mye av det vi lærer fra før av... så det er mulig av mange av de jeg studerer meg ikke deler min oppfatning av et "chill studie"(selv det objektivt sett er et relativt chill studie)

AntNebula
31.08.14 13:12
Myril: Jeg har jo vært med på en god del bedpres med store bedrifter fra hele Norge og det samme gjentar seg hver gang de er her... De sier de ønsker primært studenter her fra Trondheim eller Oslo. Så om UIS har optimal studiestruktur (eventuelt studieplan) er kanskje en diskusjon de burde tatt....

1. Jeg har studert i Oslo, it's overvurdert.

2. Jeg er kvinne. Bare det er nesten nok til jobb. I tillegg er jeg  fornuftig, kreativ, ambisiøs, sporty..I could go on.. Arbeidsgivere digger slike ting.

Jeg ser på det som lite sannsynlig at jeg vil ha problemer med å finne jobb etter endt studie, uansett om karakterene er til å gråte av. Jeg tar Bambi Blikk på dem, så ere rett inn!

Jonaz
JonazInnlegg: 11944
31.08.14 13:13

...og det er ikke skryt, det er fakta! 

Jonaz
31.08.14 13:13

:)

Myril
31.08.14 13:14
AntNebula: 1. Jeg har studert i Oslo, it's overvurdert. 2. Jeg er kvinne. Bare det er nesten nok til jobb. I tillegg er jeg fornuftig, kreativ, ambisiøs, sporty..I could go on.. Arbeidsgivere digger slike ting.

La oss være ærlig, du gikk på en tullelinje.

Godt poeng. Jeg betviler ikke at du kommer til å få jobb, da Kvinner lett blir prioritert fremfor menn med lignende karakterer etc. Litt mer usikker på om jeg synes du er så alt for fornuftig og kreativ basert på VGD ;) Ambisiøs og sporty skal du nok få.

Myril
31.08.14 13:15
Jonaz: ...og det er ikke skryt, det er fakta!

Det står i leksikonet. (DSN)

Selmorder
SelmorderInnlegg: 3218
31.08.14 13:16
Myril: Hvor ofte og hvor lenge bruker dere å være på skolen?

Går opp fra 2 timer til 4 timer forlesninger per dag i morgen. Mye prosjekter som skal gjøres i grupper eller på egenhånd hjemme, men en helt grei arbeidsmengde dersom du følger med og forstår stoffet. Studerer Digital Medieproduksjon forresten. Står også med en A sålangt :)

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 76050
31.08.14 13:19
Myril: Jeg tror jeg selv går på et relativt chill studie med tanke på arbeidsmengde, da det ikke er nødvendig å gjøre noe som helst hjemme

Hva i alle dagers slags studie er dette? I realfagene er det jo et temmelig høyt innslag av oppgaveløsing, mens det i språk og humaniora er en meget høy lesemengde.

AntNebula
31.08.14 13:19

Jeg er (har blitt) for fornuftig for mitt eget beste, men better safe than sorry.

Jonaz
31.08.14 13:22

Lesefag er best for da kan man jobbe horisontalt

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg