Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

resette dagpenger?

NYTT TEMA
auting82
auting82Innlegg: 121
20.10.16 21:35

Jeg har vært på dagpenger nå i snart 6måneder. Ble oppringt av en tidligere kollega som kanskje hadde en kortere oppdrag til meg på 6måneder.

Jeg lurer på om dagpengene blir resatt slik at man får rett på 2 nye år med dagpenger når denne kontrakten løper ut, eller fortsetter man bare der man slapp, altså at man har 1 år og 6måneder igjen?

(Innlegget ble redigert 20.10.16 21:36)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 51389
21.10.16 08:30
auting82: Jeg har vært på dagpenger nå i snart 6måneder. Ble oppringt av en tidligere kollega som kanskje hadde en kortere oppdrag til meg på 6måneder. Jeg lurer på om dagpengene blir resatt slik at man får rett på 2 nye år med dagpenger når denne kontrakten løper ut, eller fortsetter man bare der man slapp, altså at man har 1 år og 6måneder igjen?

Så vidt jeg leser av dette må du ha vært i jobb i mer enn 12 uker før du kan få nytt vedtak om dagpenger. (inkl. ny periode og bergningsgrunnlag).

Har man vært i jobb i mindre enn 52 uker kan man imidlertid beholde forrige vedtak.

auting82
21.10.16 13:07

Hvis man er fri konsulent. Hva kan man egentlig kreve/forvente i timelønn som elektroingeniør på prosjekt? 

Han ba meg sette en pris innen idag.

Rainmaker
21.10.16 14:46
auting82: Hvis man er fri konsulent. Hva kan man egentlig kreve/forvente i timelønn som elektroingeniør på prosjekt?  Han ba meg sette en pris innen idag.

Det spørs vel hvilke arbeidsoppgaver du har som konsulent.

auting82
21.10.16 15:14

Klassisk Ingeniørstilling, planlegging, engineering, håndtere innkjøpt av materiell, dra ut på felt osv osv

Er bachelor av utdanning med 5år i byggebransjen og 3,5år i olje&gass

Rainmaker
21.10.16 16:34
auting82: Klassisk Ingeniørstilling, planlegging, engineering, håndtere innkjøpt av materiell, dra ut på felt osv osv Er bachelor av utdanning med 5år i byggebransjen og 3,5år i olje&gass

Ikke noen grunn til at du skal ligge lavere enn normalt.

Forstår det slik at du skal leie deg ut som selvstendig næringsdrivende. Husk da at du må ta høyde for de kostnader du har i den sammenheng, slik som f.eks høyere trygdeavgift, når du fastsetter pris.

auting82
22.10.16 13:35

Okei, men hvor mye kan jeg forvente i kroner/time?

Diskuterte med han igår og foreslo 400kr/time, noe han mente var for høyt og sa at han så for seg 300kr/time, men kunne gått opp til 340kr/time.Dette synes jeg hørtes lite ut for et konsulent oppdrag , særlig for de som er så kortvarige.

Jeg argumenterte med at Technogarden fortalte meg at jeg ligger på rundt 550-600kr/time.Da sa han at man må trekke ifra pensjon, arbeidsgiveravgift,forsikring og en del andre ting at jeg mest sannsynlig hadde endt opp med 340kr/time selv om jeg hadde gått via Technogarden eller andre rekrutteringsselskaper. Han er dog velidg på at jeg skal gå via et spesifikt selskap som en bekjent av han eier.

Noen synspunkter her om hva jeg burde forvente å få i timelønn?

(Innlegget ble redigert 22.10.16 13:35)

Rainmaker
22.10.16 13:57
auting82: Noen synspunkter her om hva jeg burde forvente å få i timelønn?

Jeg kjenner ikke markedet for din kompetanse, så jeg kan egentlig ikke si stort annet at et sted mellom 300 og 400 høres fornuftig ut. Gitt at du "blir ansatt" og ikke er innleid selvstendig næringsdrivende.

Beste tipset om timelønn jeg kan gi er at du bør se på hva du hadde i forrige jobb, og foreslå noe på samme nivå.

auting82
22.10.16 14:19
Rainmaker: Gitt at du "blir ansatt" og ikke er innleid selvstendig næringsdrivende.

Jeg er ikke selvstendig næringsdrivende, men vi snakker om en kort kontrakt på 6måneder.Det er ikke noe lovnad om noen fast ansettelse nei.Jeg kan bli sagt opp umiddelbart midt i kontrakten i tillegg.

I tillegg er jobben relatert til teleteknikk, noe som fordrer at jeg setter meg inni ting og bruker en del egentid på å tilegne meg kunnskap for å effektivt utføre denne jobben.Skal ikke være så vanskelig har jeg hørt, men har ikke fått alle detaljene!

Dilemaet mitt er at jeg holder på med en nettbasert master som tar veldig mye tid fra meg, og jeg skal ha en del eksamner og prosjektarbeid nå i desember som jeg har investert en del tid i, dette kan selvsagt ryke pga tiden jeg må bruke på dette engasjementet.Jeg er rimelig sikker på at dette engasjementet ikke blir en behagelig 8-16 jobb, da man i starten må sette seg inni en del nye ting. 

Det andre er jo at dette engasjementet ikke er noe  jeg kan bruke videre i min karriere da jeg studerer nå nettbasert Control/Automation engineering og denne jobben har null relevans for det jeg tenker å drive med i fremtiden.

På grunn av alt dette så tenker jeg det hadde vært bra å bli ihvertfall litt bedre kompansert enn bare lønna jeg hadde i min siste faste jobb der jeg hadde langt behageligere hverdag og var sikret på mange områder. Konsulenter får jo vanligvis merkbart bedre lønn ennn faste ansatte, ellers så er det ingen vits å være konsulent.

Sjah
SjahInnlegg: 3126
22.10.16 15:57
auting82: Okei, men hvor mye kan jeg forvente i kroner/time?
Diskuterte med han igår og foreslo 400kr/time, noe han mente var for høyt og sa at han så for seg 300kr/time, men kunne gått opp til 340kr/time.Dette synes jeg hørtes lite ut for et konsulent oppdrag , særlig for de som er så kortvarige.
Jeg argumenterte med at Technogarden fortalte meg at jeg ligger på rundt 550-600kr/time.Da sa han at man må trekke ifra pensjon, arbeidsgiveravgift,forsikring og en del andre ting at jeg mest sannsynlig hadde endt opp med 340kr/time selv om jeg hadde gått via Technogarden eller andre rekrutteringsselskaper. Han er dog velidg på at jeg skal gå via et spesifikt selskap som en bekjent av han eier.
Noen synspunkter her om hva jeg burde forvente å få i timelønn?

Alt under 500,- er ikke akseptabelt for et slikt oppdrag, gitt varighet risiko for termineringsmulighet av kontrakt. Virker som de forsøker å utnytte deg og din situasjon. Jeg ville definitivt takket nei, gitt de andre opplysningene du kommer med ref utdannelse

auting82
24.10.16 16:06
Sjah: Alt under 500,- er ikke akseptabelt for et slikt oppdrag, gitt varighet risiko for termineringsmulighet av kontrakt. Virker som de forsøker å utnytte deg og din situasjon. Jeg ville definitivt takket nei, gitt de andre opplysningene du kommer med ref utdannelse

Tenker det samme som du skriver her, det eneste jeg er redd for er at dagpenger ebber ut uten at jeg får et nytt tilbud :/

Har vel sendt noen søknader rundt, men har ikke fått noen positive svar enda.På en annen side , så er dette noe jeg definitivt ikke vil drive med langsiktig :(

Columbus_3
Columbus_3Innlegg: 7261
28.10.16 08:18
Sjah: Alt under 500,- er ikke akseptabelt for et slikt oppdrag, gitt varighet risiko for termineringsmulighet av kontrakt.

Høres ut for at dette er en person som VIL jobbe. da er ikke løsningen å prise seg ut av markedet.

auting82
09.11.16 12:51

Jeg tok denne jobben , relativt kjedelig stilling, men får en grei lønn. Men det som er tingen nå, er at jeg har blitt spurt om å ta en kurs som arbeidsgiver vil dekke, men de vil ikke dekke mine timer mens jeg er på dette kurset. Det er tap på ca 8000kr for meg brutto. Nå tenker jeg nesten at jeg ikke vil ta dette kurset.

Litt i tvil om hva jeg burde gjøre :/

Mikey666
Mikey666Innlegg: 511
19.11.16 12:09

Er dette et kurs som kan ha overføringsverdi til senere og styrke dine jobbmuligheter etter at oppdraget er over? Har du rom i økonomien din til dette mtp. faste kostnader ol.? Om svaret er ja på begge, ta det kurset. Om nei på et eller begge av de, dropp det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg