Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Copenhagen Business School - Master

NYTT TEMA
canfrimpongplaypingpong
canfrimpongplaypingpongInnlegg: 174
25.11.16 18:33

Hei!

Er snart ferdig med bacheloren på siviløkonomstudiet ved BI i Oslo. Er fortsatt litt i tankeboksen om hva jeg skal gjøre på masteren, men vurderer sterkt København.

Noen som har erfaringer og anbefalinger?

På BI har jeg vurdert major i enten 'Finance' eller 'Business Law, Tax and Accounting'.
Hvilke av master-delene på CBS vil dere anbefale? Hvilke er mest populære, både blant studenter og arbeidsgivere?
Jeg tenkte selv litt på den som heter 'Accounting, Strategy and Control'. Ville det vært en god master å ta hvis jeg ønsker å arbeide med consulting eller revisjon i en av 'de fire store'?

Hvordan tror dere opptakskravene vil være på den masteren og de andre aktuelle?
Har foreløpig ca. 3.9 i GPA, dvs. nesten litt svakere enn en eksakt B.

Det er det jeg lurer mest på.

Andre spørsmål:

CBS-master vs. BI-master?
København vs. Oslo?
Utgifter? CBS gratis (?), men dyrere å bo i København?

Tenker at Oslo er trygt og godt, har mange venner her, men ser for meg at jeg kanskje vil angre senere hvis jeg ikke prøver meg. Jeg liker Danmark veldig godt, liker kulturen og er føler selv jeg forstår dansk bra og kan snakke en slags dansk-variant selv ganske bra.

Takker for alle innspill og anbefalinger! :-)

Fra en 3. års siv.øk.-student ved BI i Oslo.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 487
25.11.16 18:59

Har lite kjennskap til de eksakte retningene på CBS så der får andre svare. CBS er mer anerkjent enn BI så mer attraktiv for arbeidsgivere. I tillegg får arbeidsgivere bennern om du har studert i utlandet.  

Den linjen du snakker om passer meget bra til revisjons-bransjen og om du oppnår gode karakterer der så er de fire store definitivt innen rekkevidde. De kommer uansett ønske at du tar en ettårig MRR etter et år eller to, riktignok på deres lommebok. Når det gjelder consulting så bør du eventuelt fylle på med en del strategifag det nest-siste semesteret. 

canfrimpongplaypingpong
26.11.16 22:20
Mikey666: Har lite kjennskap til de eksakte retningene på CBS så der får andre svare. CBS er mer anerkjent enn BI så mer attraktiv for arbeidsgivere. I tillegg får arbeidsgivere bennern om du har studert i utlandet.   Den linjen du snakker om passer meget bra til revisjons-bransjen og om du oppnår gode karakterer der så er de fire store definitivt innen rekkevidde. De kommer uansett ønske at du tar en ettårig MRR etter et år eller to, riktignok på deres lommebok. Når det gjelder consulting så bør du eventuelt fylle på med en del strategifag det nest-siste semesteret.

Tusen takk for godt og hjelpsomt svar! Noe å tillegge angående studentlivet i København? Mye nordmenn, spesielt på CBS, vil jeg anta. Leiepriser Køben kontra Oslo? Markedsfører de fire store seg like mye på skolene i Danmark som i Norge?

canfrimpongplaypingpong
26.11.16 23:43

Må man forresten ha hatt 2 år med engelsk på vgs for å søke i utlandet? Jeg har ikke det. Må man da ta en TOEFL-test, eller er det kun hvis man søker fra videregående til å begynne på bachelor?

Mikey666
28.11.16 18:36
canfrimpongplaypingpong: Tusen takk for godt og hjelpsomt svar! Noe å tillegge angående studentlivet i København? Mye nordmenn, spesielt på CBS, vil jeg anta. Leiepriser Køben kontra Oslo? Markedsfører de fire store seg like mye på skolene i Danmark som i Norge?

Det eneste jeg kan komme med i forbindelse med dette er å gjenta fra et par bekjente og noen jenter som jeg traff på byen for et par år sida som har gått der. Studentlivet sa de lite om utenom at det var ekstremt digg med billig øl når de først skulle ut. Var en del nordmenn som går der, men ikke så mange som man skulle tro.

CBS har en viss motvilje mot norske studenter og du skal ha absolutt alle papirene på stell og klart nå kravene for å komme inn. Angående nordmenn gidder de ikke å gjøre noen unntak el. slik som for eksempel BI gjør på masternivå for nordmenn. 

De leide studentboliger til ca. 4. Leienivået i ok avstand fra skolen lå visst på 4-7K i mnden ink. strøm.

Nei, mtp. på nivået de markedsfører seg på BI og NHH så er ikke det mulig. De markedsfører seg noe, helt sikkert. Fått inntrykk av at konsulentselskaper er skikkelig harde på rekrutteringa der. Men de fire store er glade i CBS-studenter og er du virkelig interresant ( det vil si kandidat i høstrunden, da rekrutterer de de sterkeste) så sponser de flybilletten din.

Mikey666
28.11.16 19:23
canfrimpongplaypingpong: Må man forresten ha hatt 2 år med engelsk på vgs for å søke i utlandet? Jeg har ikke det. Må man da ta en TOEFL-test, eller er det kun hvis man søker fra videregående til å begynne på bachelor?

For å komme inn på bachelor i utlandet så er det ofte (ikke alltid) nok med engelsk på VGS. For å komme inn på masternivå må du som regel ta TOEFL eller IELTS-test for å komme inn. 

canfrimpongplaypingpong
29.11.16 18:42
Mikey666: CBS har en viss motvilje mot norske studenter og du skal ha absolutt alle papirene på stell og klart nå kravene for å komme inn. Angående nordmenn gidder de ikke å gjøre noen unntak el. slik som for eksempel BI gjør på masternivå for nordmenn.

Har du (eller noen andre som vet) en peiling på hva opptakskravet ligger på hva angår GPA på disse linjene:

- Finance and Strategic Management (FSM)

- Applied Economics and Finance (AEF)

Eventuelt:

- Accounting, Strategy and Control

canfrimpongplaypingpong
29.11.16 18:43
Mikey666: For å komme inn på bachelor i utlandet så er det ofte (ikke alltid) nok med engelsk på VGS. For å komme inn på masternivå må du som regel ta TOEFL eller IELTS-test for å komme inn.

Slik jeg har forstått det kan man gjøre dette etter at man har blitt tatt opp til masteren, for å så fremlegge papirer om godkjent (eller dvs. resultater over skolens krav) innen studiestart. Er det forresten kun i Moss det tilbys TOEFL-test?

canfrimpongplaypingpong
30.11.16 11:09

Fikk svar på mailen i dag, og de baserer altså ikke opptak kun på GPA, men det er heller "based on a general assessment of all applicants' educational background"

Får bare levere en god søknad og krysse fingrene da.

Mikey666
30.11.16 20:05
canfrimpongplaypingpong: Slik jeg har forstått det kan man gjøre dette etter at man har blitt tatt opp til masteren, for å så fremlegge papirer om godkjent (eller dvs. resultater over skolens krav) innen studiestart. Er det forresten kun i Moss det tilbys TOEFL-test?

Jeg har forstått det som at det må være i boks før de tar avgjørelsen. Da de fleste utenlandske studiesteder har rullerende opptak så betyr at det bør være på plass innen man søker. 

Vet ikke, tok selv IELTS-testen.

Mikey666
30.11.16 20:08
canfrimpongplaypingpong: Fikk svar på mailen i dag, og de baserer altså ikke opptak kun på GPA, men det er heller "based on a general assessment of all applicants' educational background" Får bare levere en god søknad og krysse fingrene da.

Det betyr at de ser på 1: GPA 2: Skole 3: Motivation letter. Om du ikke kan skilte med å ha sett foreldre døde framfor øya dine og søstre voldtatt av ISIS-soldater så går de tilbake GPA og hvilken skole de kom fra. Eks. 4.1 i GPA fra BI er bedre enn 4.1 i GPA fra HiN. 

canfrimpongplaypingpong
30.11.16 21:14
Mikey666: Jeg har forstått det som at det må være i boks før de tar avgjørelsen. Da de fleste utenlandske studiesteder har rullerende opptak så betyr at det bør være på plass innen man søker.  Vet ikke, tok selv IELTS-testen.

Det er i så fall et skudd for baugen....

Edit:

Fra CBS sine hjemmesider vedrørende språkkrav på masterstudiene:

"The English requirements are very strict, which means that only the qualifications listed on this page are accepted as alternative fulfilment.

If you do not fulfil the English requirements at the time of applying, you have until study start to document fulfilment. In other words, you are welcome to apply without fulfilling the English requirement, but you must fulfil the requirements as listed on this page before study start."

Så tror med andre ord at det skal gå fint å søke uten å ha tatt språktest, men bare ha det i boks før studiestart. :-)

(Innlegget ble redigert 30.11.16 21:15)

canfrimpongplaypingpong
30.11.16 21:15
Mikey666: Det betyr at de ser på 1: GPA 2: Skole 3: Motivation letter. Om du ikke kan skilte med å ha sett foreldre døde framfor øya dine og søstre voldtatt av ISIS-soldater så går de tilbake GPA og hvilken skole de kom fra. Eks. 4.1 i GPA fra BI er bedre enn 4.1 i GPA fra HiN.

Ikke veldig hyggelig eksempel, men "got your point".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg