Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

23år og uten utdanning

NYTT TEMA
Otk
OtkInnlegg: 14
29.11.16 15:57

Hei!

Jeg er en mann på 23 år som ønsker svært gjerne å få meg en lærlingplass. Føler det haster veldig med å få meg en utdanning nå. Går å tenker over det dag og natt. Blir veldig nedfor hver gang jeg tenker over det. Men anyway, jeg har fullført videregående skole og har generell studiekompetanse, hvor jeg har gått elektrofag vg1, el-energi vg2 og påbygg vg3, i tillegg har jeg noen fag jeg har bestått fra markedsføring på BI Oslo (Hvor jeg avsluttet studiet fordi det var alt for krevende og vanskelig for min del, ga virkelig alt men fikk det ikke til).

Jeg har en stort ønske om å få meg en lærlingplass fortest mulig. 

Så spørsmålet er hvilket muligheter har jeg ift lærlingplass?

Og hvilket yrker kan jeg ta lærling som, med den utdanningsbakgrunnen jeg har?

Håper noen kan gi meg et svar på det jeg lurer på!

(Innlegget ble redigert 29.11.16 16:03)

Link-86
Link-86Innlegg: 9130
29.11.16 16:20

Jeg hadde kjørt på for å bli lokfører. Har du elektro er man langt på veg. 

Otk
29.11.16 17:38

Hvor lang er denne utdanningen? Og hva er kravene for å utdanne seg som det? 

Jeg har ikke fagbrev som elektriker, har kun fullført og bestått elektro på vgs

Takk for svar!

(Innlegget ble redigert 29.11.16 17:43)

mf_6
mf_6Innlegg: 3603
29.11.16 18:27
Otk: Hvor lang er denne utdanningen?

(Innlegget ble redigert 29.11.16 18:28)

kansas00
kansas00Innlegg: 19093
29.11.16 18:34

"Vanskelig" utdanning å komme inn på ... har 100 plasser, og har vel over 300 søkere årlig. Tror jeg ville hatt noen alternative planer. Hva med å ta teknisk fagskole og bli ingeniør ?

(Innlegget ble redigert 29.11.16 18:40)

Otk
29.11.16 21:20

Lokfører har jeg faktisk tenkt på tidligere. Men føler jeg må komme i gang med utdanningen nå. Er jeg ikke veldig sent ute med utdanning ettersom jeg er 23år nå?

Ingeniør blir litt for krevende for meg ettersom jeg ikke klarer R1 og R2 matte. 

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 76361
29.11.16 21:25
Otk: Hei! Jeg er en mann på 23 år som ønsker svært gjerne å få meg en lærlingplass. Føler det haster veldig med å få meg en utdanning nå. Går å tenker over det dag og natt. Blir veldig nedfor hver gang jeg tenker over det. Men anyway, jeg har fullført videregående skole og har generell studiekompetanse, hvor jeg har gått elektrofag vg1, el-energi vg2 og påbygg vg3, i tillegg har jeg noen fag jeg har bestått fra markedsføring på BI Oslo (Hvor jeg avsluttet studiet fordi det var alt for krevende og vanskelig for min del, ga virkelig alt men fikk det ikke til). Jeg har en stort ønske om å få meg en lærlingplass fortest mulig. Så spørsmålet er hvilket muligheter har jeg ift lærlingplass? Og hvilket yrker kan jeg ta lærling som, med den utdanningsbakgrunnen jeg har?

Om du ikke har vært inne til førstegangstjeneste enda så kan det jo være muligheter med tanke på lærlingplass der.

Otk
29.11.16 22:26

Det er jo en mulighet det ja. Vet ikke hvor populært samboeren min syns det vært

Link-86
Link-86Innlegg: 9130
01.12.16 16:24
Otk: Er jeg ikke veldig sent ute med utdanning ettersom jeg er 23år nå?

Kjenner en som nylig utdannet seg til lokfører. Han er 40+. Helsekravene er viktigere enn alder der. 

Eldon
EldonInnlegg: 8314
05.12.16 14:06
Otk: Håper noen kan gi meg et svar på det jeg lurer på!

Har du vurdert fengselsbetjent eller toller?

TheUntouchable
TheUntouchableInnlegg: 12230
05.12.16 14:10

Det skal du ikke tenke på. Du må jo bare gjøre det beste ut av situasjonen nå. Og så sein er du absolutt ikke, flere som starter på nye utdanninger på den alderen. En ting er å være 40 når de andre er 18-21, det er litt nedtur sikkert, men 23 er ikke så langt unna. Og til og med de som starter på nye utdanninger som 40-åringer gjør det jo fordi det er det beste i deres situasjon sånn de vurderer det. Det kan være mange grunner, de kan ha mistet jobben feks.

lsklars
lsklarsInnlegg: 54486
05.12.16 14:13

23 år er ingen alder, hvertfall ikke med tanke på at du har fullført vgs. Stå på! 

sl500
sl500Innlegg: 10322
06.12.16 00:36

Lokfører? Det høres ikke ut som et av fremtidens yrker.
Kanskje elektrikker eller energi montør ligger for deg ?

(Innlegget ble redigert 06.12.16 00:45)

Otk
06.12.16 14:56

Ja, har tenkt på de to yrkene også :) Takk for svar! 

Otk
06.12.16 14:57

Takk, godt å få slike tilbakemeldinger!

Wellewinhio
WellewinhioInnlegg: 12353
06.12.16 15:02
Otk: Lokfører har jeg faktisk tenkt på tidligere. Men føler jeg må komme i gang med utdanningen nå. Er jeg ikke veldig sent ute med utdanning ettersom jeg er 23år nå?

Jeg startet nytt masterstudie da jeg var 25 år etter å ha surret bort 4 år av livet mitt i et forsøk på å bli sivilingeniør. Jeg er selvfølgelig noen år eldre enn de fleste, men syns ikke at det er noe særlig stress. Blir ferdig utdannet når jeg er 30 og ligger dermed noen år bak de fleste andre, men det er heller ikke uvanlig, spesielt på elitestudier som jus, medisin og sivilingeniør.

Hadde heller fokusert på hva du har lyst til å bli enn hvor fort du kan komme ut i arbeid. Dette er en utdannelse du tar for at du fort skal jobbe med det samme eller noe lignende hele livet, og da er det viktigere at man velger det som er riktig enn at man tjener penger med en gang. Det er i hvert fall min holdning til det.

(Innlegget ble redigert 06.12.16 15:03)

riksen77
riksen77Innlegg: 5135
11.12.16 08:21

neida, jeg er elektriker selv og tok ikke fagbrev før jeg var 30, men jeg jobbet med noe annen innen elektro før det, nå har jeg med en voksenlærling som er 41 år så det er ikke for sent. spørsmåler er jo hva du har gjort i mellomtiden? hvis du har ligget på sofaen å spilt playstation i 3 år så stiller du kanskje dårlig men det viktigste er at man har hvert i en eller annen form for jobb. å ta fagbrev som elektriker kan jeg anbefale, det er ikke glamorøst å være lærling, men det er en bra kompetanse å ha. man trenger ikke jobbe som elektriker rsten av livet. det er mange spennende jobber der ute, som et fagbrev elektriker kan hjelpe deg godt med. 

Otk
12.12.16 17:03

Takk for svar, Riksen 77.

Jeg har ikke ligget på sofaen, har vært i jobb og skole siden jeg var 15 så akuratt der har jeg ikke ligget på latsiden. Men er veldig usikker på hva jeg vil bli, samtidig som jeg stresser med å komme igang med utdanningen nå. 

Elguaje
ElguajeInnlegg: 15509
12.12.16 17:15

Først og fremst, ikke stress med alder. Skjønner at det kan virke stressende, men det er viktigere å finne ut hva du faktisk vil, enn å hoppe rundt på diverse studier du ikke trives med, siden du "bare vil" komme ut i jobb. Det gir vel også bare mer lån.

Vil tippe at gjennomsnittet på mitt studie er 24-25 år. 

Jobbe skal du gjøre du til du blir 60-70 år uansett, så viktigere å faktisk trives med den jobben du skal gjøre. 

(Innlegget ble redigert 12.12.16 17:16)

FadingMemory
FadingMemoryInnlegg: 523
13.12.16 00:21
kansas00: Vanskelig" utdanning å komme inn på ... har 100 plasser, og har vel over 300 søkere årlig. Tror jeg ville hatt noen alternative planer. Hva med å ta teknisk fagskole og bli ingeniør ?

Du kan ikke ta teknisk fagskole uten å ha fagbrev, dessuten er jo man som sagt "ingeniør" hvis man går fagskole. Ingenting galt i å gå fagskole, har hørt fra mange at det er teoretisk krevende. Hvis man først skal gå ingeniør, og sliter med et BI-studier så er man nok hvert fall ikke hendt til å bli ingeniør. Ingeniør er jo noe av det mest krevende teoretisk å gå.

AntNebula
AntNebulaInnlegg: 11343
13.12.16 11:15
Otk: Er jeg ikke veldig sent ute med utdanning ettersom jeg er 23år nå?   Ingeniør blir litt for krevende for meg ettersom jeg ikke klarer R1 og R2 matte.

Det er overraskende mange som ikke er ferske ut fra VGS, så ikke tenk på det. Jeg er selv en av de "eldre" med mine 27 år, men langt ifra den eldste.

Jeg går dataing. nå, og hadde selv bare generell studiekompetanse fa VGS, med en solid 2'er i P-matte. Etter et år med forkurs (R1+R2 og fysikk), søkte jeg meg inn på datastudiet og så meg aldri tilbake. Det har vært et helvete til tider, men det lærer man å tåle. Det er en lang vei å gå om man ikke har R-matten, men det lar seg gjøre med innsats, stå på-vilje og en dose stahet. 

Otk
13.12.16 23:52

Altså, ingeniør kan jeg bare utelukke med en gang, desverre. Har ikke egenskapen og ferdighetene til å klare og forstå matematikken som trengs for å komme inn på ingeniørstudiene. Men har veldig lyst til å jobbe innenfor IKT/IT, eventuelt som telekommunikasjonoperatør. 

Men så er jo planen å ta dette som lærling. Og da vet jeg ikke helt hvordan jeg ligger ann i forhold til lærlingplass til disse to yrkene og min utdanningsbakgrunn?

AntNebula
AntNebulaInnlegg: 11343
14.12.16 20:23

Ja, greit, da kan ikke jeg hjelpe deg. Ønsker deg lykke til.

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3928
30.12.16 23:22
kansas00: "Vanskelig" utdanning å komme inn på ...

For å si det mildt. Vet om en helikopterpilot som ikke kom inn engang.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg