Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bør jeg velge førstegangstjeneste?

NYTT TEMA
Jente18.
Jente18.Innlegg: 1
13.12.16 19:23

Hei! Jeg skal på sesjon 2 i morgen, og jeg aner ikke om jeg vil ta førstegangstjeneste eller ikke... og om jeg velger å gå rett fra VGS til førstegangstjeneste, hvilket felt/retning bør jeg velge? Jeg er ikke særlig begeistret for våpen og sove i telt, heller ikke å fly eller være ombord på båt. Er det noe man kan gjøre i førstegangstjenesten som holder seg på land med mindre fokus på våpen? 

Er super takknemlig for tips! 

Hilsen svært forvirra jente, 18 år

flourhouse
flourhouseInnlegg: 29408
14.12.16 11:35

Du har ikke noe i forsvaret å gjøre når du ikke liker våpen, telt, fly eller båt.

tucan
tucanInnlegg: 18651
14.12.16 14:38
Jente18.: Er det noe man kan gjøre i førstegangstjenesten som holder seg på land med mindre fokus på våpen?

ja..

Hadde ikke eget våpen etter rekruttskolen. Dog tror jeg ikke det er noe å trakte etter.

Det du søker blir fort omtrent som en vanlig jobb. bare dårligere betalt.  Så er kanskje like greit å droppe det.

Nødutgang
NødutgangInnlegg: 15458
14.12.16 14:49
Jente18.: Er det noe man kan gjøre i førstegangstjenesten som holder seg på land med mindre fokus på våpen?

Tror det fremdeles finnes mange stab- og administrasjonsjobber en kan ha selv om du nok må gjennom en måneds rekruttskole først.

Og som Tucan sier, det du søker blir fort omtrent som en vanlig jobb. bare dårligere betalt.

Men du får vel noe studiepoeng og kan oppleve noe helt unik som du ikke kan oppleve noe annet sted :)

beardman
beardmanInnlegg: 1007
16.12.16 02:14

Ville heller hatt en fulltidsjobb og tjent bedre. Så slipper du å fryse i telt oppe i kalde nord, f. eks.

Jobb og reise ville jeg gjort. Å reise når du er ung er noe av det smarteste du kan gjøre mener jeg.

beardman
beardmanInnlegg: 1007
16.12.16 02:15

Hva sa de på sesjon?

peraleks
peraleksInnlegg: 2673
23.12.16 05:50
beardman: Ville heller hatt en fulltidsjobb og tjent bedre. Så slipper du å fryse i telt oppe i kalde nord, f. eks. Jobb og reise ville jeg gjort. Å reise når du er ung er noe av det smarteste du kan gjøre mener jeg.

Dette. 

Du kan fint tjene 300-350 000 i en fulltidsjobb, leve et normalt liv med venner og alt mulig, få føle på arbeidslivet etter VGS og mest sannsynlig stå igjen med en kjekkere CV enn det du ville gjort med førstegangstjeneste. 

Eller du kan studere, komme deg inn på førstegangsvitnemål som er betydelig mye enklere enn andregangs hvor du da skal konkurrere med alle til betydelig mye høyere snittkarakterer. 

Eller du kan reise, oppleve verdenen i en periode av livet hvor du ikke har noe eller noen som binder deg fast. 

Slik jeg ser det er samtlige av disse alternativene langt bedre enn militæret.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg