Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Starte enmannsforetak

NYTT TEMA
Neo19
Neo19Innlegg: 1
01.01.17 19:06

Håper at noen kan hjelpe meg her. :)

Har fast jobb 100% som jeg skal fortsette og ha, men vurderer sterkt å starte enmannsforetak på si pga nettbutikk jeg skal starte straks. For å få bra priser og bestille fra leverandører krever de orgnr. Regner med å kanskje ha en omsetning på max 20000kr i år.

Men så er det alle spørsmåla og uklarheten da. :)

Må melde meg inn i brreg.no og Foretaksregisteret , noen flere steder?

Har tenkt til å føre inn og utgifter i exel. Holder dette?

Det blir bare meg som "jobber" her, kommer ikke til å ta ut lønn, så sant dette ikke lønner seg da? kommer nok til å få et rom her hjemme som kontor. Kan jeg for eksempel ta ut "lønn" som leie av kontor? Kan denne variere etter hvordan omsetningen går mnd til mnd?

regner med jeg må melde fra om hvor mye jeg regner med å tjene og betale mva utifra det 4 ganger i året?

Må jeg betale skatt av overskuddet i slutten av året?

Sikkert mer jeg burde vite, men kommer ikke på ifarta.

Erfaringer?

Takk

RA

Glottis
GlottisInnlegg: 46
07.01.17 00:54

Selve regnskapet ditt kan du fint holde kontroll på i Excel, men du må ha et fakturaprogram (er flere billige varianter tilgjengelig) om du planlegger å selge noe. 

Starter du ENK eller AS blir du innkalt til et frivillig kurs hos Skatteetaten. Du kan bruke rom i egen leilighet som leie dersom andre også ville hatt mulighet til å leie det samme rommet (dvs om man må gå gjennom stuen din for å komme seg der, eller om det er i hjørnet på et soverom er det ikke ok). Husk også at kvadratmeterprisen på næringsleie er betydelig lavere enn for bolig. 

Omsetter du for under 50.000 kr på 12 måneder skal du ikke kreve inn mva. Dvs at alt du selger skal være uten moms. Du får heller ikke fratrekk for moms på ting du kjøper (både produkter du kjøper for videresalg, og forbruksmateriell etc). Har du først kommet over 50.000 kr over en 12-månedersperiode skal du registreres i mva-registeret, og begynne å kreve inn moms på vegne av staten. Generelt sett gir det ikke de store forskjellene om du er mva-registrert eller ikke med lav omsetning. Du vil sitte igjen med litt mer pr solgte vare uten å være registrert, men du vil gå glipp av fradrag på "alt annet", som f.eks. moms på rekvisita, frakt, nettsidekostnader, fakturaprogram, etableringskostnader etc, etc.

Overskuddet beskattes hvert år som om du tar det ut til privat forbruk. Det er ikke mulig å beholde det i firmaet siden du er ett med firmaet i ENK. Man blir forskuddstrukket i skatt 4 ganger i året basert på forventet inntekt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg