Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Avlyst overtid

NYTT TEMA
dd12
dd12Innlegg: 2310
09.01.17 11:40

Jeg var satt opp på overtidvakt i morgen. Vakten har lenge vært planlagt. Nå fikk jeg beskjed i dag om at de trenger færre folk enn de trodde så jeg er tatt av vakten.

Har jeg krav på noe?

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 51392
09.01.17 14:47
dd12: Jeg var satt opp på overtidvakt i morgen. Vakten har lenge vært planlagt. Nå fikk jeg beskjed i dag om at de trenger færre folk enn de trodde så jeg er tatt av vakten. Har jeg krav på noe?

Siden det er varslet i godt tid i forveien, samt at det er snakk om overtid, og ikke ordinært arbeid, vil jeg tro at du ikke har krav på noe.

Sjekk imidlertid med lokal fagforening

Glottis
GlottisInnlegg: 48
09.01.17 23:29

Dette varierer garantert fra sted til sted og fra avtale til avtale, men der jeg jobber er det 12 timers varsel mandag-fredag og 24 timers varsel lørdag-søndag. Om det er senere enn dette får man kompensert for 3 timer overtid.

Lillemus
LillemusInnlegg: 2374
12.01.17 11:42
dd12: Har jeg krav på noe?

Ja, du har krav på betalt, men bare med ordinær timelønn for de timene du var satt opp.

Med mindre dere har en lokal avtale som sier f.eks at dere får betalt for 3 timer. Sjekk dette først.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 51392
12.01.17 12:40
Lillemus: Ja, du har krav på betalt, men bare med ordinær timelønn for de timene du var satt opp. Med mindre dere har en lokal avtale som sier f.eks at dere får betalt for 3 timer. Sjekk dette først.

Dette vil, slik jeg tolker det, kun være gjeldene dersom det er snakk om en "ordinær vakt". Altså at arbeidstakers normale arbeidstid blir kuttet

TS kaller det "overtidsvakt". Det forstår jeg som en ekstravakt som er satt opp på basis av forventet økt behov. Når denne kanselleres i god tid (dagen før regnes som god tid) så forstår jeg regelverket lik at arbeidstaker ikke har noe krav om kompensasjon. Det kan imidlertid være avtalt annet på arbeidsstedet.

dd12
dd12Innlegg: 2310
12.01.17 21:52

Takk for alle svar folkens.

Dette er noe jeg i utgangspunktet burde visst da jeg sitter i styret i den lokale fagforeningen, men dette er en helt ny problemstilling. 

Lillemus
LillemusInnlegg: 2374
13.01.17 09:31
Rainmaker: Dette vil, slik jeg tolker det, kun være gjeldene dersom det er snakk om en "ordinær vakt". Altså at arbeidstakers normale arbeidstid blir kuttet

Det skal være samme regel for avtalt overtid, med mindre det er tariffavtale som f.eks sier man får betalt for 3 timer e.l.

Klikk for å gå tilbake til toppen