Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Idrettsungdomsskole - trenger vi det?

NYTT TEMA
Referee799
Referee799Innlegg: 6469
09.01.17 18:14

Både NTG og Wang har etablert eller skal etablere ungdomsskoler på ulike steder i Norge. Men trenger vi disse tilbudene? Hva godt fører de med seg? Hva negativt fører de med seg?

Mikey666
Mikey666Innlegg: 574
19.01.17 20:45

Skal vi ha toppidrettsutøvere i flere sporter så har vi behov for at talentene for topptrenere tidligere og bedre til å trene. 

Hva godt fører det med seg: Det får kanskje ungdom til å innse tidligere sitt nivå og hvorvidt drømmen om en karriere i det eller det er verdt å kaste bort de tre mye viktigere årene på VGS.

Hva negativt fører det med seg: Mest sannsynlig ingenting. 

I det hele og det brede er dette en "ikke-diskusjon". Det har kommet et nytt tilbud til ungdom som ønsker å satse på idrett. Er det nok ungdom som ønsker og foreldre som aksepterer det så har de åpnet et marked. Det er ikke verre enn det. 

Referee799
22.01.17 09:35
Mikey666: Det har kommet et nytt tilbud til ungdom som ønsker å satse på idrett

"Problemet" er at i hvert fall Wang reklamerer med at de skal gi et "breddeidrettstilbud", mens NTG skal gi "mer basistrening". Altså ikke spesialisering, men mer gymtimer og lengre skoledager. Når man hører om idrettsungdom som bes fri fra gymtimer av trenere eller er for syke til gym på dagtid, men spiller kamp på kvelden, så kan man jo lure på hvordan dette skal henge sammen. Dessuten tror JEG at dette fører til tidligere spesialisering, mindre bredde og at flere ungdommer går lei idrett i tidligere alder. Men det er nå min mening om dette. Og når jeg ser på hva som er av ansatte på den lokale Wang vgs, så håper jeg kvaliteten bedres betraktelig etter hvert. Mens den offentlige vgs har lektorer og mastergradsutdannete folk, er det mye "vanlig" lærerskole der. Så de har en del å hente...

Mikey666
22.01.17 13:29

Du toucher innpå flere områder her.

Det var ukjent for meg at reklamen var for økt breddeidrettstilbud og økt basistrening. Da er jo halve formålet med dette borte, og etterspørselen vil nok aldri bli spesielt stor og tilbudet vil da gå bort. Igjen står vi igjen med en ikke-problemstilling.

Det at idrettsungdom bes fri fra gym av trenere er totalt ukjent for meg, men skal ikke påberope meg autoritet på det området. Disse personene vil da ikke benytte seg av dette tilbudet. Enkel logikk.

" Dessuten tror JEG at dette fører til tidligere spesialisering, mindre bredde og at flere ungdommer går lei idrett i tidligere alder. Men det er nå min mening om dette."

Tre setninger tidligere argumenterte du for at de ikke reklamerer før økt spesialisering men du tror likevel at det fører til økt spesialisering? Du må bestemme deg. Når det er sagt så må majoriteten av idrettsutøvere spesialisere seg svært tidlig for å kunne bli blant de beste. Selvfølgelig finnes det multitalenter, men regelen om minimum 10 000 timer trening innenfor sitt spesialområde blir svært vanskelig uten spesialisering. Om økt trening fører til manglende motivasjon for å bli god innen idrett, så er de ikke så motiverte i første omgang. 

"Og når jeg ser på hva som er av ansatte på den lokale Wang vgs, så håper jeg kvaliteten bedres betraktelig etter hvert. Mens den offentlige vgs har lektorer og mastergradsutdannete folk, er det mye "vanlig" lærerskole der. Så de har en del å hente..."

Nå har jeg ikke gjort noe research på lærerne på Wang eller NTG. Men det jeg vet er at elever fra disse skolene ofte har et meget godt snitt da i hvert fall går fra VGS. Og min erfaring fra offentlig skole er at det i hvert fall ikke er mange med lektor eller masterutdannede lærere der. De fleste er enten eldgamle lærere som begynner å bli surrete eller så er det vikarer med enten uten lærerskole eller kun vanlig lærerskole. Muligens på eliteskoler som Oslo Katedralskole ol. at de har det, men utenom skolene innenfor Ring 3 og Bærum så er det få av de.

Referee799
22.01.17 19:32
Mikey666: Tre setninger tidligere argumenterte du for at de ikke reklamerer før økt spesialisering men du tror likevel at det fører til økt spesialisering? Du må bestemme deg.

Mer fysisk aktivitet og lengre skoledager gir mindre overskudd til å drive med flere idretter. Ergo velger de bort idrett nr 2 for å ha overskudd til både skole og idrett, og det i yngre alder enn nødvendig og sånn sett spesialiserer de seg tidligere.

(Innlegget ble redigert 22.01.17 19:39)

Referee799
22.01.17 19:33
Mikey666: Og min erfaring fra offentlig skole er at det i hvert fall ikke er mange med lektor eller masterutdannede lærere der

I vgs skole, i hvert fall studiespes., er det nok mye bedre utdannete lærere enn du da tror. Vanlig lærerskole er stort sett utelukket...

Referee799
22.01.17 19:35
Mikey666: Muligens på eliteskoler som Oslo Katedralskole ol

Så katedralskolene er eliteskoler. Hyggelig å høre for de stedene som evt bare har katedralskolen som vgs-tilbud da :)

Mikey666
17.02.17 17:31
Referee799: Så katedralskolene er eliteskoler. Hyggelig å høre for de stedene som evt bare har katedralskolen som vgs-tilbud da :)

Vet ikke hvordan det er med andre katedralskoler. Men Oslo Katedralskole eller "Katta" som det kalles er vel en av de VGS-skolene som har høyest snitt på vitnemålene til elevene sine hvert år i tillegg til at det er svært mange kjente politikere /underholdningsaktører /vitenskapsmenn som har gått der. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg