Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan studere profesjonsstudiet i psykologi?

NYTT TEMA
Elevstudent
ElevstudentInnlegg: 12
10.01.17 22:19

Hei! 

For det første vil jeg si at jeg er så veldig avhengig av tips og råd som en jente som nettopp har blitt kastet ut i den store verdenen. Selv om du kanskje ikke har et spesifikt svar på det jeg lurer på, er det kanskje erfaringer du vil dele med meg? Takk på forhånd!!

--

Jeg er en 18 år gammel jente som har vanskeligheter med å finne sin retning nå som det er siste terminen i VGS. Jeg stresser på alle mulige måter, og en ting jeg alltid tenker på er hva jeg skal bli. Jeg har så å si 4,4 i snitt, selv med all jobbinga har jeg dessverre ikke klart høyere. Jeg er en jente som vil tjene mye penger, (600.000 minst) og er villig til å studere flere år for det.

Det er mulig man kan bli mye med det snittet jeg har, men jeg trenger tips fra dere om hva jeg kan bli, med god lønn og status (!).

I tillegg trenger jeg tips og råd om hvordan jeg kan bli psykolog med et så lavt snitt. Jeg har lenge tenkt på å studere psykologi, men snittet har alltid stoppet meg. Nå har jeg lett overalt på internett, men ingen forklaring fant jeg. Av den grunn ønsker jeg inderlig å få en veiledning da min rådgiver på skolen, eller andre rundt meg, ikke er så flinke.

Help a girl in need out, please!!

(Innlegget ble redigert 10.01.17 22:20)

qbah
qbahInnlegg: 41349
10.01.17 23:37

Ta opp fag for å øke snittet ditt, så søke på vanlig måte?

PS: når du etter hvert vokser opp, flytter ut og får mer faste kostnader finner du ut at 600 000 før skatt ikke nødvendigvis er å "tjene mye penger".

Trolljegern
TrolljegernInnlegg: 3040
11.01.17 10:02

Du har helt feil prioriteringer når motivasjonen din for studiet er penger og status, du kommer aldri til å komme deg gjennom psykologistudiet, ironisk nok.

Elevstudent
11.01.17 13:14

Nei, det vet jeg selvfølgelig. Men 600.000 kr som nyansatt er ganske høyt. Etter hvert som jeg blir bedre i arbidet vil jeg helt kalrt tjene høyere.

Jeg har tenkt lenge på å ta opp fag, men da blir også snittet 10 poeng høyere med ordinær kvote, atlså 6,4 ca..

KongOlav2
KongOlav2Innlegg: 29846
11.01.17 13:17
Elevstudent: Nei, det vet jeg selvfølgelig. Men 600.000 kr som nyansatt er ganske høyt. Etter hvert som jeg blir bedre i arbidet vil jeg helt kalrt tjene høyere. Jeg har tenkt lenge på å ta opp fag, men da blir også snittet 10 poeng høyere med ordinær kvote, atlså 6,4 ca..

Det er mulig å ta en bachelor + master i psykologi, altså ikke profesjonsstudiet. Ser dette har klart lavere opptakskrav.

Elevstudent
11.01.17 13:19
KongOlav2: altså ikke profesjonsstudiet

Nettopp, men da har du heller ikke like høy utdanning. Da får man heller ikke tjene like mye

Elevstudent
11.01.17 13:21
Trolljegern: feil prioriteringer når motivasjonen din for studiet er penger og status

Du har rett, men dessverre er det dette som er viktig i dag. Uten høy status og penger blir du ikke regnet som verdifull. Og jeg håndterer ikke å bli sett ned på..

Veldig stygt forresten å skrive til en som er ny i alt dette, at jeg ikke klarer meg.

AntNebula
AntNebulaInnlegg: 11343
11.01.17 13:55
Elevstudent: Og jeg håndterer ikke å bli sett ned på.. Veldig stygt forresten å skrive til en som er ny i alt dette, at jeg ikke klarer meg.

Prøv å ikke la andre ha kontroll over følelsene dine. Det er du selv som velger hvordan du håndterer situasjoner du blir utsatt for. Du kan aldri tilfredsstille alle, og det vil alltid være noen som vil se ned på deg i enkelte sammenhenger, spesielt med den holdningen du har nå.

Når det gjelder destruktive, pessimistiske folk, så har du hvert fall to konstruktive måter å håndtere dem på: 1. la dem trigge deg, motbevis dem, 2. ignorerer dem og fokuser på de som er optimistiske og støtter deg.

Lykke til videre, håper du finner ut av det!

Trolljegern
11.01.17 14:35

Hvis du ikke håndterer å bli sett ned på så må du ikke finne på å bli en som skal hjelpe folk med deres problemer!!!

AntNebula
AntNebulaInnlegg: 11343
11.01.17 14:45

Å finne en psykolog uten personlige problemer er like sannsynlig som å finne en optiker med 20/20-syn.

La nå denne unge kvinnen få litt støtte, heller.

KongOlav2
11.01.17 16:13
Elevstudent: Nettopp, men da har du heller ikke like høy utdanning. Da får man heller ikke tjene like mye

Vel, da må du veie dette opp mot den innsatsen som trengs for å forbedre karakterene nok for å komme inn på profesjonsstudiet.....

Ellers så bør du evt. velge en annen studieretning.

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60238
11.01.17 17:38
Elevstudent: I tillegg trenger jeg tips og råd om hvordan jeg kan bli psykolog med et så lavt snitt. Jeg har lenge tenkt på å studere psykologi, men snittet har alltid stoppet meg. Nå har jeg lett overalt på internett, men ingen forklaring fant jeg.

Tromsø (UiT) ser ut til å være den beste muligheten din i Norge.

https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=279737

https://uit.no/om/enhet/artikkel?p_dimension_id=88120&p_document_id=116853

"Opptak til profesjonsstudiet skjer på grunnlag av ett års grunnstudier ved et av de fire universitetene i Norge, eller tilsvarende utdanning. "

Samme universitet hadde ganske greie poenggrenser for årsstudium i 2016: http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/16/poenggrenser2016_supplering_vs_hoved.html (søk etter UIT 186752 Psykologi, årsstudium )

liber_baron
liber_baronInnlegg: 1994
11.01.17 18:25

Du sier at du ikke kan finne opplysninger om profesjonsstudiet i psykologi på internett.

Hvordan er det mulig? Utrolig lett er det å skaffe opplysning på opplysning.

Antagelig er du lat eller gidder ikke søke.

PRC_PDRA
PRC_PDRAInnlegg: 6072
11.01.17 19:33
Elevstudent: men dessverre er det dette som er viktig i dag. Uten høy status og penger blir du ikke regnet som verdifull. Og jeg håndterer ikke å bli sett ned på.. Veldig stygt forresten å skrive til en som er ny i alt dette, at jeg ikke klarer meg.

Vel, for det første, så kommer det an på øyet som ser angående hva som er "status og penger". Det finnes bondeknøler som har investert i en rekke leiligheter i byene på et riktig tidspunkt og har nå millioner av kroner etter å ha sittet på baken sin og gjort praktisk talt ingenting for å få de millionene - og det med minimal risiko.

Så har du de som har kjøpt enda flere leiligheter og lever praktisk talt av å leie til andre stakkars  sjeler som ikke har bolig - eiendomsbaroner. 

Begge disse "gruppene" - bondeknøler som har investert på riktig tidspunkt og ikke minst eiendomsbaroner har allerede "pengestatusen" i orden. Har de yrkesstatusen i "orden"? Sikkert ikke, men jeg tviler på at de bryr seg når de tar en kikk på kontoen i og med at de kanskje tjener mer enn leger, tannleger, økonomer, ingeniører, osv. Urettferdig? Absolutt, men poenget er å definere først hva "status" i forhold til penger er og hvordan du eventuelt ønsker å komme frem til "dine" minimum 600,000 kr i året.

Punkt 2) Svært få starter med 600,000 kr i lønn, med mindre det er et yrke hvor du skal prestere "heavy" i forhold til salgsrettete yrker. Så du må selge mye i dette yrket for å kunne runde minst 600,000 eller mer. Det kan være alt fra forsikringer, til noe simpelt som telefonsalg, osv.

Punkt 3) Når det gjelder karakterer på bachelor- og masternivå, så er dette veldig viktig og snittet fra videregående er det "minste problemet" du akkurat nå har - selv om det er et stort problem i seg selv, noe jeg skal komme tilbake til senere i dette innlegget.

Her er litt mer om betydningen av karakterer:

http://www.dn.no/talent/2014/09/25/2159/Utdannelse/studerer-fem-timer-mer-fr-flere-jobbtilbud-og-hyere-lnn

Når det gjelder startlønn, så må jeg ta nok en gang NHH og BI som eksempler siden disse studentene liker gjerne å rette seg inn mot yrker som har med "penger, business, finans" og slikt å gjøre. 

Når toppstudenter fra disse institusjonene starter med mellom 500,000 - 550,000 kr, inkludert bonuser og overtid, så er det ingen tvil i at du skal se langt etter 600,000 kroner som "start" innenfor psykologien.

http://www.dn.no/talent/2015/03/27/0903/Utdannelse/slik-gikk-det-med-nhhstudentene

Punkt 4) Jeg synes at du har et veldig feil fokus når du "kobler" sammen psykologi, status og "minst 600,000 kr" og tror at dette er noe du kommer til å tjene på pasienter - på mennesker som sliter med psykiske plager. Det er uetisk og ikke minst så er det nærmest garantert for at du verken ender opp med toppkarakterer etter 6 år med studier eller starter med 600,000 kr i lønn det første året ved å ha et slikt fokus du har. 

Det er ikke noe galt i at du ønsker penger, men det blir galt når dette er det eneste fokuset du har og ellers så virker det som du bryr deg for mye om hva andre mener om "status". Men du kommer ikke til å oppnå målene dine med psykologistudiene, og de psykologene som tjener minst 600,000 kr eller mer har etablert sin egen "store" krets med pasienter etter lang tid og mange år. De praktiserer sikkert også privat og er helst lokalisert et eller annet sted på vestkanten i Oslo. Disse psykologene er det veldig få av, så dette er absolutt ikke normalen.

Lønnstabeller i staten finner du her:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/lonnstabeller/id438643/

Så hvis du tror at du starter på trinn 68 eller 69 fra første dag, så er det selvsagt lov å drømme, men det blir ikke mer realistisk for det om.

Punkt 5) Det siste punktet. Om du ønsker å studere til profesjon i psykologi, så finnes det bare en vei - den harde veien. Den harde veien er å forbedre omtrent alle dine karakterer på Vitnemålet med minst en karakter mer i snitt, slik at du havner et sted mellom 5,4 og 5,6 i rent snitt. Da regner jeg ikke med tilleggsspoeng og andre poeng du kan få. Det er svært vanskelig å oppnå dette snittet og det tar tid, men det er den eneste muligheten din. 

Ja, da havner du i den andre kvoten, så du vil måtte vente til det året du fyller 23 år for å kunne utnytte dine alderspoeng, som er da maksimum 8 alderspoeng. 

Det koster store penger å ta opp fag - og bøker er heller ikke gratis. Men det er den eneste veien om du ønsker å få direkte tilgang til profesjonsstudiet.

Noen prøver å ta årsstudiumet i psykologi og håper på at de skal komme seg inn på profesjonsstudiet på denne måten. Dette er også en veldig vanskelig vei med mye usikkerhet.

For det første må du rett og slett ha karakter A i alle fag i årsstudiumet, og det garanterer likevel ikke videre tilgang til resten av profesjonsstudiumet. Mange må sitte og vente år etter år på "lotteriet" og håper at de blir trukket ut "videre". Det er selvsagt hvis du har A-er i alle fag. 

Denne ordningen fases også ut i større og større grad. Den har vel allerede blitt faset ut ved UiO, og så vidt jeg vet er det bare UiT og UiB som ennå har denne ordningen, men som sagt, så gir ikke denne veien direkte tilgang til profesjonsstudiet selv om du skulle ha fått A-er på alt, det første året. 

Dermed er det bare snittet fra VGS og alle poeng som følger med på dette nivået, så kan garantere direkte tilgang.

Håper at dette hjalp og ga deg litt mer fakta, slik at du kan vurdere hva som er den beste veien videre.

MaybeLeo
MaybeLeoInnlegg: 28109
11.01.17 21:19
Elevstudent: Du har rett, men dessverre er det dette som er viktig i dag. Uten høy status og penger blir du ikke regnet som verdifull. Og jeg håndterer ikke å bli sett ned på..

Tror du først og fremst må skifte omgangskrets.

Folk blir jo ikke generelt sett ned på om man ikke skulle tjene 600 000 +. 

Elevstudent
11.01.17 21:35
AntNebula: La nå denne unge kvinnen få litt støtte, heller.

Tusen takk, for støtten! Setter så veldig pris på det.

Elevstudent
11.01.17 21:41
liber_baron: Antagelig er du lat eller gidder ikke søke.

Her ser jeg at noen har misforstått mye. La meg svare på misforståelsen din som da er at jeg ikke "finner" informasjon. Selvfølgelig er det lett å finne mye fakta ang. profesjonsstudiet. Jeg er selvsagt ikke lat, når jeg har laget en bruker her kun for å stille ett spørsmål. Jeg har faktisk søkt så mye at jeg har blitt lei av å lese de samme svarene gang etter gang. Svarene tilfredsstilte ikke meg. Men her fikk jeg et svar fra "PRC_PDRA",- kanskje litt hard på meg, men ga ganske konkrete og gode tips. Håper jeg fikk rettet på misforståelsen.

Elevstudent
11.01.17 21:42
MaybeLeo: Tror du først og fremst må skifte omgangskrets. Folk blir jo ikke generelt sett ned på om man ikke skulle tjene 600 000 +.

Noen tar dette kanskje nært. Nei, jeg personlig ser ikke ned på noen. Jeg respekterer alle. Men min krets har høye forventninger, og de rundt meg er suksessfulle. Normalt nok blir jeg da "tvunget" på å gjøre mer enn mitt beste. 

KongOlav2
11.01.17 21:51
Elevstudent: Jeg har faktisk søkt så mye at jeg har blitt lei av å lese de samme svarene gang etter gang. Svarene tilfredsstilte ikke meg.

Du har to valg her:

a) Enten forbedre karakterene slik at du kommer inn på profesjonsstudiet.

b) Ta bachelor + master i psykologi

Du kommer ikke unna karakterkravet. I Tromsø ser jeg at opptaket til profesjonsstudiet går via årsstudium. Det er imidlertid kun en mindre andel, de med best karakterer på årsstudiet, som ble tatt opp på profesjonsstudiet. Konkurransen er derfor knallhard. Du sannsynligvis ha oppimot rent A-snitt.

Elevstudent
11.01.17 21:56
PRC_PDRA: Svært få starter med 600,000 kr i lønn

Hei, tusen takk for en god forklaring.

Grunnet alderen min er jeg lite bevisst over hva som skjer rundt i verden, like lite bevisst er jeg over lønninga. Jeg trodde vel at psykologer tjente ganske mye, men forklaringen din hjalp meg å forstå bedre på hva det går ut på.

Når det kommer til "Det finnes bondeknøler som har investert i en rekke leiligheter" så er dette faktisk ganske smart. Dersom en person tjener og lever godt, pleier man å legge bort ønsket om å ha høy status. Jeg ville ikke brydd meg om jeg hadde vært en suksessfull søppelmann som tjente høyere enn de rundt meg. Jeg har bare ikke lyst til å være underordnet de rundt meg, hvis du skjønner? Det er mitt største frykt.

I punkt "4" er jeg uenig med deg på flere måter. I dette innlegget har jeg bare skrevet det jeg mener er nødvendig for dere å vite for at dere skal hjelpe meg ut. Selvfølgelig er jeg en person som bryr seg om andres helse, og ønsker at alle har det bra. Den grunnleggende årsaken som førte meg til psykologiyrket er faktisk å redde mennesker, og være til hjelp. Status og penger er her da noen underordnede faktorer. Absolutt alle vil tjene penger, og nå som verden har blitt et vanskeligere sted har jeg lyst til å være bra på alle måter, og ikke angre senere. 1) hjelpe mennesker, 2) tjene godt, 3) bli sett på som en suksessfull person. Dersom jeg noen gang får bli psykolog, vil pasientene mine være det viktigste. Status og penger er kun faktorer som skal hjelpe meg i den store verden med altfor høye krav.

Ja, jeg bryr meg om hva andre mener, og det er et altfor stort problem hos meg.

Uansett, du har forklart veldig mye godt som ga meg en full oversikt over alt som må til for profesjonsstudiet. Tusen takk!

(Innlegget ble redigert 11.01.17 21:58)

Elevstudent
11.01.17 22:01
KongOlav2: Du har to valg her: a) Enten forbedre karakterene slik at du kommer inn på profesjonsstudiet. b) Ta bachelor + master i psykologi

Selv om folk her har kritisert mitt ønske om å tjene mye, må jeg si at folk med bachelor + master ikke tjener like høyt som de fra profesjonsstudiet. Som vil si at jeg nesten  forbedre karakterene mine, eller finne et annet yrke å gå etter..

KongOlav2
11.01.17 22:42
Elevstudent: Selv om folk her har kritisert mitt ønske om å tjene mye, må jeg si at folk med bachelor + master ikke tjener like høyt som de fra profesjonsstudiet. Som vil si at jeg nesten må forbedre karakterene mine, eller finne et annet yrke å gå etter..

Har du statistikk som tilsier hvor mye folk med master tjener kontra de med profesjonsstudiet?

Forøvrig er det stor forskjell på hva folk tjener innen ethvert yrke. Det kommer an på akkurat hva man gjør i sin jobb. Jeg er siv.ing og det er forskjell på hvor mye vi tjener. Akkurat som det garantert også er forskjell på psykologer.

PRC_PDRA
PRC_PDRAInnlegg: 6072
11.01.17 22:54
Elevstudent: Hei, tusen takk for en god forklaring. Grunnet alderen min er jeg lite bevisst over hva som skjer rundt i verden, like lite bevisst er jeg over lønninga. Jeg trodde vel at psykologer tjente ganske mye, men forklaringen din hjalp meg å forstå bedre på hva det går ut på. Når det kommer til "Det finnes bondeknøler som har investert i en rekke leiligheter" så er dette faktisk ganske smart. Dersom en person tjener og lever godt, pleier man å legge bort ønsket om å ha høy status. Jeg ville ikke brydd meg om jeg hadde vært en suksessfull søppelmann som tjente høyere enn de rundt meg. Jeg har bare ikke lyst til å være underordnet de rundt meg, hvis du skjønner? Det er mitt største frykt. I punkt "4" er jeg uenig med deg på flere måter. I dette innlegget har jeg bare skrevet det jeg mener er nødvendig for dere å vite for at dere skal hjelpe meg ut. Selvfølgelig er jeg en person som bryr seg om andres helse, og ønsker at alle har det bra. Den grunnleggende årsaken som førte meg til psykologiyrket er faktisk å redde mennesker, og være til hjelp. Status og penger er her da noen underordnede faktorer. Absolutt alle vil tjene penger, og nå som verden har blitt et vanskeligere sted har jeg lyst til å være bra på alle måter, og ikke angre senere. 1) hjelpe mennesker, 2) tjene godt, 3) bli sett på som en suksessfull person. Dersom jeg noen gang får bli psykolog, vil pasientene mine være det viktigste. Status og penger er kun faktorer som skal hjelpe meg i den store verden med altfor høye krav. Ja, jeg bryr meg om hva andre mener, og det er et altfor stort problem hos meg. Uansett, du har forklart veldig mye godt som ga meg en full oversikt over alt som må til for profesjonsstudiet. Tusen takk!

Ingen årsak :)

Vel, jeg kan tippe litt i forhold til din situasjon, men de som forventer "ting av deg" og "presser deg" tipper jeg er familien din, muligens med minoritetsbakgrunn. Om det er tilfellet, så kjenner jeg flere tidligere studenter som har vært i samme situasjon og de har hatt varierende resultater. Noen hatet det å bli presset inn i et studieløp de "hatet", mens andre greide å komme seg gjennom det fordi foreldrene "forventet" det. Om de ble mindre "underordnet" av det, vet jeg ikke, for jeg har ikke spurt dem.

Joda, det er mange måter å hjelpe mennesker på. Du kan f eks ofre en julaften og hjelpe fattige folk gratis. Eller reise til Afrika og holde på med noen prosjekter. Noe mange som drømmer om å jobbe med bistand er faktisk nødt til.

Så dette med psykologi er litt som med allmennlege. Man sier at man vil "hjelpe" pasientene, men fakta er at legen ikke gjør en sh!t egentlig. Han eller hun tar ikke engang en blodprøve av pasienten men lar sykepleiere eller assistenter gjøre det, så driver han eller hun og "tolker resultatet". 

Jeg trenger ikke nevne engang at en allmennlege driver ikke med omfattende operasjoner eller med noen operasjoner overhodet - det er det kirurger som gjør og en haug med spesialister.

Så allmennlege som har "høy status" er egentlig en sabla godt betalt medisinsk byråkrat som bruker en del av dagen på å skrive ut resepter og henvisninger. Men de tjener godt, så det er vel "det som teller"?

Tannleger må i det minste fikse tenner på folk hver dag. Men allmennlege, nei. Der er det å delegere arbeidet til alle andre.

Så psykolog blir også litt som å sammenligne det opp mot psykiater. "Hvem er mer verdt av de to" - eller "hva er mer status" og hvem er det som har best utgangspunkt til å hjelpe mennesker.

Det er også litt "catch" angående hvor gode psykologer er. Hjelper de sine pasienter "altfor godt" så forsvinner de pasientene og da forsvinner noe av inntektsgrunnlaget hvis ikke de får "fylt på" med nye, "kompliserte pasienter". Så det spørs om man får hjulpet folk sånn egentlig "raskt nok".

Men hvis det er penger du tenker på i hovedsak, så finner det retninger som er betydelig mindre stress enn psykologien du har sett for deg - som du ser nå er langt mer komplisert enn du trodde i utgangspunktet.

Du kan bli noe innenfor økonomi, administrasjon og HRM. Dette er yrker som fokuserer på penger og profitt.

Jurist og senere advokatfullmektig kan være et annet løp. Men dette faget er rimelig tørt å tvinge seg selv gjennom om man ikke har genuin interesse og innenfor denne retningen som med de fleste andre, teller karakterer fra bachelor og master en god del.

Det ble nevnt av en annen debattant 3 + 2 løp i psykologi. Selv om dette ikke gir tilgang til profesjonen, så kan det være interessant med tanke på Human Resource Management - HRM - som har med "organisasjonspsykologi" å gjøre.

Et par eksempler her:

http://www.uio.no/studier/program/psykologi-master/studieretninger/arbeid-organisasjon/

https://www.bi.no/masterstudier/master-i-ledelse-og-organisasjonpsykologi/oversikt/

Elevstudent
11.01.17 23:03

Har dessverre ingen statistikk, men ifølge nettsidene jeg har lest og tidligere samtaler med andre er bachelor/master kun faglig. Du kan for eksempel bli psykologilærer, men ikke stemplet med psykolog-yrket.

Dette er i hvert fall det jeg vet.

(Innlegget ble redigert 11.01.17 23:05)

Elevstudent
11.01.17 23:16
PRC_PDRA: Ingen årsak :)

Du kan så mye! Hva er det du jobber som egentlig? (tar utgangspunkt i at du er en voksen person da du kan så mye).

Du har rett når det gjelder allmennlege, og også hvordan psykologer er avhengige av pasienter. Dette er vanskelig, dette..

Har du tips på noen andre retninger enn psykologi? Jeg har sett mye på yrkene, men den rette klarer jeg aldri å finne. Jeg er ikke så god i realfag, og som du vet har jeg 4,4 i snitt. Av den grunn blir det så altfor vanskelig. Jeg liker naturfag som jeg hadde i første klasse.. Er ikke så mye jeg er flink i som du ser.. Realfag er jo nesten det alle krever hvis man vil tjene godt.

Jurist har jeg tenkt på. Da må man like å lese. Selve faget interesserer meg mye, men jeg har ikke troen på at jeg vil klare yrket når jeg ikke tør å stå foran alle og snakke som en advokat for eksempel, og vet heller ikke om jeg klarer gode karakterer på fagene i studiet. 

MaybeLeo
MaybeLeoInnlegg: 28109
11.01.17 23:59
Elevstudent: Har du tips på noen andre retninger enn psykologi?

Hva med sosionom?

Gjennomsnittslønna er vel i utgangspunktet så som så, men om du spesialiserer deg som klinisk sosionom, så vet jeg om folk som sitter med gode jobber og bra lønn.

Link, klinisk sosionom

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 13996
12.01.17 10:43
titan_sable: Tromsø (UiT) ser ut til å være den beste muligheten din i Norge.

Alle som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på psykologistudiet ellers i landet tror at Tromsø er løsningen. Det kommer flere hundre studenter hit hvert år, og bare en liten brøkdel av dem kommer inn på profesjonsstudiet.

Trolljegern
12.01.17 11:40

Du er rett og slett altfor opptatt av å tjene mest penger og hva andre synes om deg. Jeg anbefaler egentlig at du tar et friår eller to etter videregående der du først kan jobbe litt, deretter dra jorda rundt for å se hvordan den virkelige verden utenfor den lille bobla di faktisk ser ut. Om noen år vil du (forhåpentligvis) ha et litt større perspektiv på hva som er viktig for deg i livet. Er det å hjelpe mennesker, eller er det å tjene penger? Akkurat nå høres det sistnevnte ut som førstepri for deg, og da kan du heller få deg jobb i Kiwi, langt større sjanse for at du har inntekt tilsvarende 600K i dag om fem og et halvt år...

Elevstudent
12.01.17 12:42
Trolljegern: den lille bobla di

Unnskyld meg, men nå føler jeg at du går for hard på meg. Jeg er ny i alt dette, og vet selvfølgelig ikke mye. Kan ikke du bare være litt mindre frekk. Jeg bryr meg om mennesker selvfølgelig, men det nevner jeg ikke her fordi det ikke er nødvendig for deg å vite for å svare på mine spørsmål.

Ja, jeg bryr meg om penger, men det er jo ganske normalt. Ikke kom hit og ødelegg drømmene mine, enten gir du konkrete og gode svar, eller så vil jeg ikke ha noe komt. fra deg.

Takk fir noen av tipsene dine, de er likevel gode. Og nei, som sagt, status er også viktig LIKE VIKTIG som menneskers helse. Jeg må ta inn alle kravene mine. derfor vil jeg ikke jobbe hos Kiwi, nei :)

(Innlegget ble redigert 12.01.17 12:46)

titan_sable
titan_sableInnlegg: 60238
12.01.17 12:55
HuiBuorre: Alle som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på psykologistudiet ellers i landet tror at Tromsø er løsningen. Det kommer flere hundre studenter hit hvert år, og bare en liten brøkdel av dem kommer inn på profesjonsstudiet.

Jeg kommenterte bare muligheten til å komme inn med lavt karaktersnitt, ikke hvor stor sjanse det var for å lykkes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg