Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Siviløkonom - 5-årig

NYTT TEMA
Ibiza_1
Ibiza_1Innlegg: 2
12.02.17 23:33

Er for øyeblikket i forsvaret, men ser på forskjellige studier. Lest en del om siviløkonom studie, men har fortsatt en del ubesvarte spørsmål. 

-Hvordan er jobbmulighetene nå og muligens i framtiden?

-Tenker å søke Siviløkonom - 5-årig på Høgskolen i Sørøst-Norge, noen anbefalinger angående dette, og evt andre studie steder

-Andre relevante informasjon angående dette setter jeg pris på 

Jaauda
JaaudaInnlegg: 19750
13.02.17 22:36
Ibiza_1: Er for øyeblikket i forsvaret, men ser på forskjellige studier. Lest en del om siviløkonom studie, men har fortsatt en del ubesvarte spørsmål.  -Hvordan er jobbmulighetene nå og muligens i framtiden? -Tenker å søke Siviløkonom - 5-årig på Høgskolen i Sørøst-Norge, noen anbefalinger angående dette, og evt andre studie steder -Andre relevante informasjon angående dette setter jeg pris på

Siviløkonomer har tradisjonelt gått inn i relativt gode jobber. Nå er det veldig mange som utdannes så arbeidsmarkedet er kanskje litt tøffere enn de som gikk ut for 10-20 år siden. Arbeidsmarkedet går jo opp og ned så det er ikke enkelt å si noe om hvordan markedet er om 5 år.

Handelshøyskolen i Bergen og BI er vel ansett som de beste skolene i dag. Sørøst-Norge vet jeg ingenting om. 

Hvis du trives med økonomi og har et visst talent for tall er sivøk en flott utdannelse.

Mikey666
Mikey666Innlegg: 603
14.02.17 18:36

Jobbmulighetene som siviløkonom akkurat nå er litt begrenset da nedkonjunkturen har ført til at det er sterkt begrenset antall stillinger for nyutdannede. Hvordan det ser ut om 5 år blir en helt annen sak. 

Siviløkonomer har historisk sett hatt veldig lett for å få en god jobb etter utdanningen er over men tiden da de kunne velge og vrake er borte pga. mastersyken. 

Jeg ville tradisjonelt holdt meg unna ukjente skoler som Høgskolen i Sør-Øst Norge. BI, NHH, gamle TØH (nå NTNU tror jeg) og delvis UIS er de man bør gå på om man studerer i Norge. 

Semb-klasse
Semb-klasseInnlegg: 844
15.02.17 12:28
Mikey666: Jeg ville tradisjonelt holdt meg unna ukjente skoler som Høgskolen i Sør-Øst Norge. BI, NHH, gamle TØH (nå NTNU tror jeg) og delvis UIS er de man bør gå på om man studerer i Norge.

Hva tenker du om Siviløkonom-tittelens viktighet?

Jeg fullfører en bachelor i økonomi og administrasjon nå til sommeren, men heller mer mot å ta en eller to mastergrader i utlandet (ettårige) enn å ta mastergrad på BI eller NHH. De skolene jeg søker på i utlandet er plassert et stykke over de norske på FT sin ranking.

Mikey666
15.02.17 17:22

For 15 år sida så var siviløkonom-tittelen svært viktig. Per dags dato er ikke siviløkonom-tittelen viktigere enn skolen den kommer i fra. 

Har du økonomi og sjanse til å ta en 12-måneders mastergrad i utlandet hos en bedre skole enn BI eller NHH så go for it. Du vil garantert ikke angre, både ved opplevelsen, det året du sparer, hvordan arbeidsmarkedet reagerer på utenlandserfaring og skolen du har gått på. 

Semb-klasse
15.02.17 17:45
Mikey666: Har du økonomi og sjanse til å ta en 12-måneders mastergrad i utlandet hos en bedre skole enn BI eller NHH så go for it. Du vil garantert ikke angre, både ved opplevelsen, det året du sparer, hvordan arbeidsmarkedet reagerer på utenlandserfaring og skolen du har gått på.

Takk for svar!

Tror du at å ta én master i typ finans/regnskap og én i business information management (dataanalyse, programmering etc.) vil være verdt det?

Mikey666
15.02.17 18:04

Det er i hvertfall en kjempegod kombo om du ønsker å jobbe i finansbransjen eller som analytiker i komplekse/commodity-baserte bransjer slik som for eks. shipping, elektrisitet, forsikring mm. 

Om det er nødvendig med master innen begge derimot er jeg ikke rede på å svare på. Om du kan bevise programmeringsferdigheter på en annen måte, slik som for eksempel som minor på masteren din så er sikkert det nesten vel så bra. 

Hadde det vært meg, så ville jeg muligens gjort det. Det er nettopp dette som er grunnen til at de som går Indøk er poppis i finansbransjen. Rett og slett kombinasjonen programmeringsferdigheter og økonomibakgrunn. Til tross for at de har veldig grunnleggende finansferdigheter (basert på pensum, om de er lidenskaplig interresert i emnet så finner de andre måter å lære på).  

stinevintervoll
stinevintervollInnlegg: 2
19.02.17 13:33

Hei!

Mitt navn er Stine W. Vintervoll og jeg er konsulent hos Kommunikasjons-  og Markedsavdeling hos Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen. Jeg har i tillegg arbeidet som konsulent hos Opptaksseksjonen i flere år. For tiden er jeg på utveksling i Japan som en del av mastergraden på NHH. Basert på disse erfaringene som student og ansatt, ønsker jeg å dele litt informasjon om skolen som kanskje kan være nyttig.

Det ble nylig gjennomført en nasjonal undersøkelse blant studenter angående læringsmiljø, undervisning og studienes yrkesrelevans. Her ble også NHH-studenter spurt, og resultatet kan du lese her:
https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2017/februar/opplever-studiene-som-inspirerende/

I tillegg ble NHHs arbeidsmarkedsundersøkelse for 2016 akkurat publisert, og viser at 74,3% av studentene var i arbeid før de var ferdig med utdannelsen. Dette er samme nivå som i 2015. Jeg synes selv at rapporten inneholdt mye nyttig informasjon, så jeg anbefaler deg å ta en titt her: https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2017/februar/tre-av-fire-far-jobb-for-studieslutt/

Når det gjelder personlige erfaringer så er jeg veldig fornøyd med NHH. Jeg har studert ved andre studiesteder i Norge samt i Frankrike før jeg startet der, men jeg er veldig glad for at jeg valgte å ta både bacheloren og masteren ved nettopp NHH. Årsaken er at skolen tilbyr en komplett pakke: Et sterkt faglig miljø med dyktig fagstab, samt lærevillige og engasjerte studenter som tilegner seg praktisk erfaring (og opplevelser for livet) i studentforeningen. 

Hvis du ønsker å ta deler av utdannelsen i utlandet, så tilbyr NHH mange muligheter: Du kan blant annet ta en dobbeltgrad, en internasjonal CEMS-grad, søke Innovation School eller Gründerskolen, eller dra på utveksling til en av de 170 skolene i 50 land som NHH har avtaler med. Nær halvparten av alle NHH-studenter reiser på utveksling i løpet av studiet. (Det er den høyeste andelen blant alle studiesteder i hele Norge.)

Hvis du vil vite mer om internasjonale muligheter kan du sjekke ut denne siden:  https://www.nhh.no/for-studenter/internasjonale-muligheter/

Hvis du har noen andre spørsmål så er det bare å ta kontakt.
Mvh,
Stine W. Vintervoll

(Innlegget ble redigert 19.02.17 13:36)

PRC_PDRA
PRC_PDRAInnlegg: 6604
20.02.17 00:01
Semb-klasse: mot å ta en eller to mastergrader i utlandet (ettårige) enn å ta mastergrad på BI eller NHH. De s

Det er iallfall ikke noe poeng i å vurdere noe annet enn NHH når det gjelder Norge. Jeg sier ikke at BI er "dårlige", for det er de ikke, men de koster penger og det er strengt tatt latterlig å betale for BI når du har HHS i Stockholm og CBS i København tilgjengelig - og det gratis.

NHH / HHS / CBS er veldig gode, det er det ingen tvil i, så det er ikke noe poeng i å betale selv om BI også er veldig bra. 

Semb-klasse
27.02.17 12:44
PRC_PDRA: Det er iallfall ikke noe poeng i å vurdere noe annet enn NHH når det gjelder Norge. Jeg sier ikke at BI er "dårlige", for det er de ikke, men de koster penger og det er strengt tatt latterlig å betale for BI når du har HHS i Stockholm og CBS i København tilgjengelig - og det gratis. NHH / HHS / CBS er veldig gode, det er det ingen tvil i, så det er ikke noe poeng i å betale selv om BI også er veldig bra.

Det er akkurat det jeg tenker, nevnte egentlig bare BI og NHH siden de er de mest anerkjente i Norge. Så hvis jeg skal begynne i Norge blir det nok NHH.

Skal ta GMATen om et par uker, så får se om jeg gjør det bra nok på den til å komme inn på de skolene jeg har lyst på i utlandet!

Semb-klasse
14.03.17 14:13

Hei igjen!

Fikk 680 i score på GMATen, som jeg er ganske fornøyd med. Som nevnt tidligere er jeg ferdig med en bachelor i økonomi og administrasjon på BI til sommeren, og regner med å gå ut med et sted mellom 4,75 og 4,95 i snitt. Har ikke vært noe særlig engasjert i verv eller noe lignende, ei heller hatt noen relevant jobb, selv om jeg håper jeg klarer å skaffe noe denne sommeren. For øvrig tok jeg utveksling ved et anerkjent universitet i Nord-Amerika og oppnådde gode resultater der også.

I fremtiden er jeg litt usikker på hva jeg vil jobbe med og hvor, men det jeg vet er at jeg har lyst til å ha en del valgmuligheter. Det vil si at jeg kan godt tenke meg å jobbe i utlandet, men har ikke noe i mot å jobbe i Norge heller. Når det kommer til hva jeg har lyst til å jobbe med kan jeg tenke meg alt fra consulting, investeringer, analyse eller controlling. Leker litt med tanken på å ta to mastergrader, en i finance/accounting og en i business analytics.

Skoler jeg har sett meg ut til nå er RSM, ESADE, Mannheim og HEC. I tillegg er jeg kommet inn på NHH og har søkt CBS, selv om jeg er mer lysten på noe ala de fire første. HAr du noen tanker eller innspill?

stinevintervoll
stinevintervollInnlegg: 2
18.03.17 04:32

Hei!

Arbeidsmarkedsundersøkelsen fra 2016 viser at topp tre arbeidsfelt for nyutdannede NHH-studenter er revisjon, consulting og bank/forsikring/finans. Det er med andre ord gode muligheter for å starte karrieren innen et av disse feltene med en grad fra NHH.
https://www.nhh.no/nyheter-fra-nhh/2017/februar/tre-av-fire-far-jobb-for-studieslutt/

Når det gjelder to mastergrader, så er det to muligheter jeg ønsker å nevne:
1) Du kan fullføre en 2-årig mastergrad i Økonomi og Administrasjon (da blir man siviløkonom), før man søker seg inn på en 1-årig master i Regnskap og Revisjon. Masteren i Regnskap og Revisjon er normalt sett 2-årig, men i tilfeller der man har tatt en 2-årig master i Økonomi og Administrasjon så er det mulig å ta denne graden på ett år istedenfor. Da har man muligheten til å bli statsautorisert revisor.

2) NHH tilbyr Double Degree Programme. Dvs. at du studerer ett år på NHH og ett år i utlandet, får to mastergrader. Du kan blant annet ta utenlandsåret ved Mannheim og HEC. NHH tilbyr mastergrad i både finans og økonomisk analyse.

Double degree programme:
https://www.nhh.no/for-studenter/internasjonale-muligheter/double-degree/

Masterprofiler:
https://www.nhh.no/studier/okonomi-og-administrasjon/master-i-okonomi-og-administrasjon/

Til slutt vil jeg dele en personlig erfaring tilknyttet karrierestart i Norge vs. utlandet.  Dersom du primært ønsker å starte karrieren i utlandet, så kan det virke fornuftig å også ta deler av utdanningen sin utenfor Norge. Kanskje spesielt i det landet man ønsker å arbeide. Men dersom du ønsker å starte karrieren i Norge, tilsier min personlig erfaring at det er enklere å opprette relevante norske kontakter samt skaffe kunnskap om bedrifter når man selv er lokalisert i Norge. F.eks. med tanke på bedriftspresentasjoner, studentkonferanser, jobbsøking, intervjurunder, caseløsning etc.

Lykke til med valget!

Mvh.
Stine W. Vintervoll

(Innlegget ble redigert 18.03.17 04:33)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg