Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

5 jobbtilbud

NYTT TEMA
Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4368
20.03.17 17:57

Shalabais

Jeg sitter nå med 5 ulike jobbtilbud, og alle er jobber jeg egentlig i utgangspunktet har like mye lyst på. 

Men kan jeg bruke disse jobbtilbudene på et vis for å forhandle noe?

Jeg er nyutdanna, så er litt usikker på hvor innafor det egentlig er å feks skulle kreve høyere lønn osv.

Samtidig så sitter jeg jo på kompetanse som er veldig etterspurt.

Har ingen erfaring med dette, noen tips?

xpoolman
xpoolmanInnlegg: 4635
20.03.17 18:14

Luksusproblem :-)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5124
21.03.17 06:45

Du må jo prioritere hvilke som er mest gunstige. Nå, og i fremtiden for en CV. Lønn bør ikke ha enorm prioritet på dette stadiet av karrieren din, med mindre du har tatt utdanning i voksen alder. Men, du kan jo forsøke deg når du har 5 jobbtilbud. Når du har fått prioritert, så forsøk først å forhandle om lønn med det som du prioriterer sist. Da ser du fort hvorvidt kompetansen din kan forhandles om. Hvis de bare sier nei, så tar du prioritet 1... 

Faquarl
FaquarlInnlegg: 11191
21.03.17 06:49

Jubalong

Barre spørr de om fett pålegg da null problem sneiks

Faquarl
21.03.17 06:52

Si ey du hvis lønna var ei brøskive så trenger jeg pålegg

sneiks

LANISTA84
LANISTA84Innlegg: 824
21.03.17 08:22
Trehjulssykkel: Shalabais Jeg sitter nå med 5 ulike jobbtilbud, og alle er jobber jeg egentlig i utgangspunktet har like mye lyst på. Men kan jeg bruke disse jobbtilbudene på et vis for å forhandle noe? Jeg er nyutdanna, så er litt usikker på hvor innafor det egentlig er å feks skulle kreve høyere lønn osv. Samtidig så sitter jeg jo på kompetanse som er veldig etterspurt. Har ingen erfaring med dette, noen tips?

Skal du be om mer lønn, bør du gjøre det på en veldig gjennomtenkt og sympatisk måte. Selv om du har fem tilbud betyr ikke det at disse arbeidsgiverne "gråter" om de ikke får deg. De har nok av andre søkere.

Det er ikke galt å spørre om høyere lønn eller bedre betingelser generelt. Det er måten du gjør det på.

En vei er å skissere din økonomiske situasjon. At du har utrolig lyst på jobben, men at lønnen kan bli et problem for deg. Dette må du finne ut av selv.

Utover det er jeg enig med Speciale. Er du nyutdannet bør du tenke karriere og CV nå. Ikke lønnen med mindre den er latterlig lav.

Lykke til med rette ordvalg:)

(Innlegget ble redigert 21.03.17 08:27)

Speciale
SpecialeInnlegg: 5124
22.03.17 01:29
LANISTA84: Selv om du har fem tilbud betyr ikke det at disse arbeidsgiverne "gråter" om de ikke får deg. De har nok av andre søkere.

Tja, det kommer da helt an på fagfeltet det. Har en bekjent som har to mastergrader i matte, og når han var ferdigutdannet, så svømte han i jobber, rett og slett fordi det var (og er) ekstremt få med slik kompetanse blant arbeidstagere under 50 år. Om det er slik for TS aner vi ikke, men han skriver at kompetansen hans er etterspurt.

Trehjulssykkel
22.03.17 02:43
Speciale: Tja, det kommer da helt an på fagfeltet det. Har en bekjent som har to mastergrader i matte, og når han var ferdigutdannet, så svømte han i jobber, rett og slett fordi det var (og er) ekstremt få med slik kompetanse blant arbeidstagere under 50 år. Om det er slik for TS aner vi ikke, men han skriver at kompetansen hans er etterspurt.

Det utdannes rundt 20-30 stk innenfor mitt fagfelt hvert år, så ja, jeg vil da tro at jeg er ganske etterspurt. Spesielt når jeg har fått komme på intervju til absolutt alle jobbene jeg har søkt på - og jeg har i tillegg kun søkt på de aller mest attraktive jobbene.

Driver og forhører meg nå med de ulike arbeidsgiverne, og spiller på "jeg trenger litt tid for å vurdere alle tilbudene, men si gjerne ifra om dere er villig til å øke lønna/godene/betingelsene"-kortet. 

Garindan
GarindanInnlegg: 5552
22.03.17 02:48

Jeg ble skikkelig nysgjerrig på hva du har utdanna deg som.

Åh, jeg har det! Saueklipper?

(Innlegget ble redigert 22.03.17 02:49)

Trehjulssykkel
22.03.17 11:36
Garindan: Saueklipper?

Ikke helt. 

Men jeg kan gi deg et hint; det er verdens eldste yrke.

LANISTA84
22.03.17 13:45
Speciale: Tja, det kommer da helt an på fagfeltet det. Har en bekjent som har to mastergrader i matte, og når han var ferdigutdannet, så svømte han i jobber, rett og slett fordi det var (og er) ekstremt få med slik kompetanse blant arbeidstagere under 50 år. Om det er slik for TS aner vi ikke, men han skriver at kompetansen hans er etterspurt.

Jeg tok utgangspunkt i denfeilen veldig mange jobbsøkere gjør. Nemlig å bli litt innbilske.

Selvfølgelig stiller det seg annerledes hvis det er slik du skriver. I de aller fleste tilfellene er det ikke det. Så jeg tok det som utgangspunkt.

Uansett hvor etterspurt man er, kommer man lenger med reflekterte tanker rundt betingelser. 

Det skal tross være en du må tåle trynet til hver morgen etter du har ansatt vedkommende;)

LANISTA84
22.03.17 13:46
Trehjulssykkel: Ikke helt. Men jeg kan gi deg et hint; det er verdens eldste yrke.

Snikmorder?

petterG
petterGInnlegg: 9381
22.03.17 16:55
Trehjulssykkel: Men jeg kan gi deg et hint; det er verdens eldste yrke.

Prostituert.

Trehjulssykkel
22.03.17 22:19
petterG: Prostituert

Oljeingeniør

petterG
petterGInnlegg: 9381
22.03.17 22:41
Trehjulssykkel: Oljeingeniør

Og da står bedriftene i kø for å ansette deg? Lykke til...

Faquarl
23.03.17 08:16

brannvesen? hjul repratør?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg