Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

oppsigelses tid etter kontrakten har gått ut?

NYTT TEMA
e24
e24Innlegg: 1
18.04.17 16:15

Jeg har skrevet under på en "prøvetidskontrakt" der jeg har 2 ukers oppsigelsestid. Men denne kontrakten har gått ut Pga den varer bare i 1mnd også har jeg ikke skrevet under på noen ny kontrakt. Har jeg noen oppsigelses tid da? Eller kan jeg bare gå på dagen?

heggland6
heggland6Innlegg: 2470
18.04.17 20:46

Normalt er du å regne som fast ansatt etter at prøvetiden er utløpt, og verken du eller arbeidsgiver har tatt initiativ til å si opp kontrakten.

lok1
lok1Innlegg: 3382
20.04.17 13:23
e24: Eller kan jeg bare gå på dagen?

Hvis det står i kontrakten at kontrakten går ut etter to uker ja.

Hvis det står i kontrakten at kontrakten fortsetter ubestemt etter endt prøvetid, nei.

kansas00
kansas00Innlegg: 18162
20.04.17 22:01

Du får lese på det papiret du har signert på + arbeidsmiljøloven ... Er det som gjelder. Er du fast ansatt så er jo bare prøvetiden den perioden du og arb.giver har kortere oppsigelsesfrist... men du er fortsatt ansatt etter at den har løpt ut med mindre du eller arb.giver har sagt opp kontrakten. Er derimot kontrakten din tidsbegrenset (ikke fast ansettelse) så er du fri og har  ingen oppsigelsestid.

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§15-6

(Innlegget ble redigert 20.04.17 22:10)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 55762
20.04.17 22:04
e24: Jeg har skrevet under på en "prøvetidskontrakt" der jeg har 2 ukers oppsigelsestid. Men denne kontrakten har gått ut Pga den varer bare i 1mnd også har jeg ikke skrevet under på noen ny kontrakt. Har jeg noen oppsigelses tid da? Eller kan jeg bare gå på dagen?

Arbeidsmiljølovens bestemmelser trer i kraft idet en slik "kontrakt" er gått ut. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg