Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dataingeniør - yrker

NYTT TEMA
GimleSag
GimleSagInnlegg: 1855
19.04.17 13:03

Hei.

Jeg fyller 25 år, og har fortsatt ikke bestemt meg for "hva jeg skal bli når jeg blir stor". Jeg kom inn på Økonomi og Administrasjon i fjor, og er snart ferdig med førsteåret - med greie karakterer.
Men etterhvert har det gått opp for meg at dette er virkelig ikke veien for meg. 
Så nå har jeg søkt på diverse ingeniør-utdanninger til høsten, med dataingeniør som førstevalg. Data har alltid fascinert meg, og jeg har alltid hatt mye mer teknisk innsikt enn alle andre i familien. Dette kan være fordi jeg var yngst i flokken når datamaskinen ankom husholdet. Men nå som lillebror og lillesøster også har vokst opp, merker jeg at jeg også utkonkurrerer dem på det feltet, samt de fleste av vennene mine.

Men det jeg lurer på er hvilke yrker man kan få innen feltet? Har søkt litt på google, men ingen av søkene gir egentlig noen gode svar eller forklaringer på de ulike yrkene, bare dataingeniør generelt. Jeg er ingen typisk "datanerd" (ordet brukt i den mest positive forstand her), da jeg er veldig aktiv på fritiden, og har stort sett kun hatt mer harde fysiske jobber (da det stort sett er slike jobber man får uten utdanning i området der jeg bor). Jeg har ingen krav om at min fremtidige jobb nødvendigvis skal være fysisk og aktiv på det viset, men å sitte 8 timer foran dataskjermen kan bli vanskelig. 

Sleng gjerne med alle mulige forslag og/eller erfaringer som dere har, det blir satt stor pris på :-) Takker for svar.

Trehjulssykkel
TrehjulssykkelInnlegg: 4217
19.04.17 20:38

Litt spesielt å velge dataingeniør hvis du ikke er en typisk datanerd. Alle ingeniøryrker krever uansett høy teknisk kompetanse, men det er jo stor forskjell på hva slags ingeniørretning man velger.

GimleSag
19.04.17 22:58
Trehjulssykkel: Litt spesielt å velge dataingeniør hvis du ikke er en typisk datanerd

Er vel derfor jeg starter denne tråden :-)

Takk for svar.

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6695
20.04.17 00:00
Trehjulssykkel: Litt spesielt å velge dataingeniør hvis du ikke er en typisk datanerd.

Tja, jeg valgte det fordi jeg var interessert i programmering. Var egentlig ganske lite opptatt av data og teknologi, men interessen økte etter hvert som jeg kom inn i miljøet.

Man kan få mange forskjellige jobber, avhenger av hvor flink man er såklart – alt fra IT-support over telefon i kommunen til godt betalte utviklerstillinger i konsulentselskaper. Skal man bli flink bør man være genuint interessert og også ha data som hobby, det har nemlig de fleste av de du konkurrerer mot på jobbmarkedet.

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6695
20.04.17 00:01
GimleSag: men å sitte 8 timer foran dataskjermen kan bli vanskelig

Dette er ikke den beste forutsetningen for å bli dataingeniør.

Trehjulssykkel
20.04.17 13:16
Marchionni: Tja, jeg valgte det fordi jeg var interessert i programmering. Var egentlig ganske lite opptatt av data og teknologi, men interessen økte etter hvert som jeg kom inn i miljøet.

Programmering er jo data og teknologi da, så du kan ikke si du ikke har vært interessert i data og teknologi hvis du har vært interessert i programmering. 

Forøvrig burde man ha en interesse for hardware også om man blir dataingeniør, siden faget omhandler mer enn vanlig informatikk og ren programmering. Men han sier han ikke er noen datanerd, så da blir det en dårlig match.

GimleSag
20.04.17 16:42
Marchionni: Dette er ikke den beste forutsetningen for å bli dataingeniør.

Det forstår jeg veldig godt. Men la meg omformulere litt: Å sitte 8 timer foran en dataskjerm å jobbe har jeg aldri gjort før. Har selvsagt spilt dataspill hele dager i ferier (mest før når jeg hadde tid til slikt). 

GimleSag
20.04.17 16:51
Trehjulssykkel: Forøvrig burde man ha en interesse for hardware også om man blir dataingeniør, siden faget omhandler mer enn vanlig informatikk og ren programmering. Men han sier han ikke er noen datanerd, så da blir det en dårlig match.

Selvsagt, hvis datanerd er et viktig kriterium for å trivs og lykkes innen dataingeniør, så er det studiet ikke noe for meg.
Men dette kommer helt an på hvordan folk definerer ordet. 

Jeg har som sagt høy teknisk innsikt, og har alltid løst mine og familiens problemer når det kommer til data. Og det er ganske artig å løse oppgavene også.

I tillegg har jeg i mine "yngre dager" laget noen halvdårlige maps til Counter-Strike (et dataspill) for å spille lokalt med venner. 
Vet ikke om det er noe man jobber med i en gjennomsnittlig dataingeniør-jobb i Norge, men det var i hvert fall et artig prosjekt jeg drev med på fritiden. 

Det jeg prøver å si er vel at jeg er genuint interessert i data og programmering (hvis man kan kalle det det), og har hatt relativt dyre PC'er siden jeg var konfirmant. 
Det eneste som gjør at jeg ikke kan kalle meg "nerd", er vel at jeg har veldig mange ulike interesser som gjør at jeg ikke har lyst til å bruke hele fritiden min på data. Jeg elsker fjell, fotball, hytteturer og slike ting, mye mer enn hva jeg mener en gjennomsnittlig nerd gjør. 
Nekter å tro man har nødt til å være nerd for å trives innen dataingeniør... 

Trehjulssykkel
20.04.17 17:17

Du må ikke bruke hele fritiden på data, men du må ha en interesse for data, på samme måte som du har interesse for fotball, fjell osv. Det er tross alt det du skal jobbe med, og arbeidsgivere forventer at du holder deg oppdatert på området, derav å ha en interesse for det. Du sa jo at du ikke har lyst til å sitte 8 timer foran en pc, men det er det en datanerd som regel gjør (litt avhengig av retning). Hvis du ikke liker å sitte stille så går det an å jobbe med teknisk drift der du drar ut til kunder og mekker på hardware. 

Som sagt finnes det mange andre ingeniøryrker også der man bruker data, men har andre arbeidsoppgaver i tillegg. 

GimleSag
20.04.17 19:08
Trehjulssykkel: Du må ikke bruke hele fritiden på data, men du må ha en interesse for data, på samme måte som du har interesse for fotball, fjell osv. Det er tross alt det du skal jobbe med, og arbeidsgivere forventer at du holder deg oppdatert på området, derav å ha en interesse for det. Du sa jo at du ikke har lyst til å sitte 8 timer foran en pc, men det er det en datanerd som regel gjør (litt avhengig av retning). Hvis du ikke liker å sitte stille så går det an å jobbe med teknisk drift der du drar ut til kunder og mekker på hardware.

Og på samme måte som jeg har interesse for fotball og fjell, så er det ekstremt vanskelig å få seg en god jobb innen de fagfeltene. Derfor håper jeg nå at det finnes et yrke innen data som passer for meg :-) Som du nevner kan jeg sikte meg inn på å kombinere teknisk drift med å farte litt rundt. Som sagt, så får jeg også et år med økonomi, som vel må gjøre det mulig å havne innen salg.

Jeg finner bare ingen guide på nettet som viser de ulike yrkene. 

pusur44017
pusur44017Innlegg: 571
23.04.17 21:31
GimleSag: Jeg finner bare ingen guide på nettet som viser de ulike yrkene.

Jeg har samme problemet som deg, men for meg er det enda ikke så viktig å bestemme seg, så jeg heller her og der. Jeg har også sett på dataingeniør, men er ikke så sikker lengre, det er vanskelig å finne ut hvilke yrker som finnes og hva man gjør. Det virker som om du kanskje burde jobbet deg andre veien; se på stillinger du kunne tenke deg og se hva de krever.

Jeg og er veldig glad i data, men har dette også mer som hobby (for tiden) Jeg kunne tenke meg en jobb som involverte installasjon eller oppgradering av systemer for diverse kunder, noe som ga litt reising, men vet ikke om dette eksisterer eller hva det heter.

Videre kunne jeg tenke meg å jobbe med såkalt "computer forensics" kanskje dette kunne være noe dersom du liker å løde oppgaver?

Har selv nylig oppdaget en interesse for elektroniske komponenter, kanskje dette også hadde vært noe for deg?

-pusur

GimleSag
24.04.17 23:52
pusur44017: Jeg kunne tenke meg en jobb som involverte installasjon eller oppgradering av systemer for diverse kunder, noe som ga litt reising, men vet ikke om dette eksisterer eller hva det heter.

Som om jeg skulle skrevet det selv. Hadde vært perfekt for min smak.

Computer forensics vet jeg ikke hva det er, men det ligger vel litt i ordet. Jeg får høre med en rådgiver på skolen, selv om de alltid er opptatte. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg