Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

21 år som har lyst å utdanne meg

NYTT TEMA
Anonymvsvsvsv
AnonymvsvsvsvInnlegg: 2
20.05.17 04:26

Hei. Jeg er 21 år som har gått på studiespesialisering i Vg1, Vg2 og termin 1 i Vg3. Jeg fullførte ikke vg3 og dette angrer jeg noe så jævlig. Jeg følte jeg gjorde det rett og slett ikke bra på det siste året og mistet dermed motivasjonen min. Jeg har tenkt til å ta fagene som jeg mangler privatist denne høsten hos Sonans, men jeg vet ikke hvordan jeg får vitnemål. Jeg har ikke lyst å vente helt til jeg er 23 år.. jeg har så lyst å bli ferdig med vgs, men har ikke skolerett. Jeg lurer på om dersom jeg er ferdig med å ta opp alle fag som jeg mangler fra vg3, kan jeg spørre den gamle skolen min om jeg kunne få vitnemål? Jeg håper det er mulig. Jeg har ikke lyst å vente helt til jeg er 23 år. Jeg føler jeg går glipp av så mye av utdanningen. Jeg skjønner ikke hvorfor denne regelen finnes.. 

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 12452
20.05.17 16:08
Anonymvsvsvsv: Hei. Jeg er 21 år som har gått på studiespesialisering i Vg1, Vg2 og termin 1 i Vg3. Jeg fullførte ikke vg3 og dette angrer jeg noe så jævlig. Jeg følte jeg gjorde det rett og slett ikke bra på det siste året og mistet dermed motivasjonen min. Jeg har tenkt til å ta fagene som jeg mangler privatist denne høsten hos Sonans, men jeg vet ikke hvordan jeg får vitnemål. Jeg har ikke lyst å vente helt til jeg er 23 år.. jeg har så lyst å bli ferdig med vgs, men har ikke skolerett. Jeg lurer på om dersom jeg er ferdig med å ta opp alle fag som jeg mangler fra vg3, kan jeg spørre den gamle skolen min om jeg kunne få vitnemål? Jeg håper det er mulig. Jeg har ikke lyst å vente helt til jeg er 23 år. Jeg føler jeg går glipp av så mye av utdanningen. Jeg skjønner ikke hvorfor denne regelen finnes..

Det fungerer akkurat slik du sier. Du må stå på eksamen i fagene du mangler fra det 3. året. Tar du disse, får du vitnemål fra den gamle skolen din og studiekompetanse.

Men har du jobbet minst 3 år i 50% stilling fram til nå, bør du vurdere å fortsette å jobbe halv stilling samtidig som du tar fagene i 23/5-pakka. Skal du få vitnemål utenfor 23/5 må du nemlig ha bestått eksamen i fire såkalte studiespesialiserende programfag, i tillegg til avsluttende eksamen i blant annet norsk. Dette er fullt mulig, men blir veldig dyrt på Sonans, og man bruker uansett to år på fagene du mangler, fordi det er begrenset hvor mange eksamener man kan ta per semester, siden datoene overlapper.

Det er også lettere å få et bra karaktersnitt hvis du bare må konsentrere deg om de fagene i 23/5-pakka du mangler. Etter to år har du vel karakter i både engelsk og samfunnsfag, og kanskje også matte. Da mangler du eksamen i historie muntlig, tredjespråk muntlig og skriftlig, samt norsk muntlig, skriftlig og sidemål.

(Innlegget ble redigert 20.05.17 16:20)

Anonymvsvsvsv
AnonymvsvsvsvInnlegg: 2
21.05.17 01:35

Jeg har bestått i alle fag fra Vg1 og vg2. Jeg har dermed fullført 5 års  med tysk (3 år fra ungdomsskolen og 2 år fra vgs). Jeg mangler derfor:

• religion og etikk (selvlært)

• historie vg3 (privatist)

• norsk bokmål skriftlig og muntlig (fritak fra nynorsk) (privatist)

• fysikk 1, matte r1 og matte r2 (privatist) 

• kroppsøving (selvlært)

Jeg kan ta eksamen i alle disse fagene i år. Matte R1, Matte R2, Fysikk 1, Norsk og Historie Vg3 kan jeg ta hos Sonans privatist med undervisning. Det er enklere for meg å ha undervisning enn nettstudier. Og 2 fag som jeg kan lese selv fra bøkene. Jeg jobber i helgene så jeg kommer til å ha en travel år. Det er 4,8 snitt for å komme inn i dataingeniør denne høsten, så håper jeg får dette til. 

Fokkeslasken77
Fokkeslasken77Innlegg: 12452
21.05.17 13:54
Anonymvsvsvsv: Jeg har bestått i alle fag fra Vg1 og vg2. Jeg har dermed fullført 5 års  med tysk (3 år fra ungdomsskolen og 2 år fra vgs). Jeg mangler derfor: • religion og etikk (selvlært) • historie vg3 (privatist) • norsk bokmål skriftlig og muntlig (fritak fra nynorsk) (privatist) • fysikk 1, matte r1 og matte r2 (privatist)  • kroppsøving (selvlært)   Jeg kan ta eksamen i alle disse fagene i år. Matte R1, Matte R2, Fysikk 1, Norsk og Historie Vg3 kan jeg ta hos Sonans privatist med undervisning. Det er enklere for meg å ha undervisning enn nettstudier. Og 2 fag som jeg kan lese selv fra bøkene. Jeg jobber i helgene så jeg kommer til å ha en travel år. Det er 4,8 snitt for å komme inn i dataingeniør denne høsten, så håper jeg får dette til.

Virker som du har planen klar, så da ønsker jeg lykke til. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg