Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvor mye tjener...

NYTT TEMA
Lightcola
LightcolaInnlegg: 5375
01.12.03 01:32
en psykolog?
Og da tenker jeg både på privatpraktiserende og på slike som f.eks. jobber på BUPP/VOP (barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker og psykiatriske poliklinikker for voksne).

Jandy
JandyInnlegg: 912
01.12.03 09:55
sikkert til salt på maten og enda litt til, men jeg vil tro at dette er et yrke for spesielt interesserte. vet ikke om du har begynt på den utdanning enda, men for meg ble det litt for teoretisk og tørt stoff. enda jeg kun har hatt organisasjonspsykologi og hvordan mennesker oppfører seg i organisasjoner.
 PoseFant
 PoseFantInnlegg: 2680
01.12.03 09:59
Antagelig ikke så mye, psykologi er ikke et krevende fag.

En psykiater derimot ... har nok en inntekt godt over 500k i året.

---

/PF
Kr0pp
Kr0ppInnlegg: 823
01.12.03 12:32
Hva er et krevende fag som ikke handler om økonomi og som har god lønn?
Unicron
UnicronInnlegg: 1860
01.12.03 12:58
Leiemorder

De kan tjene nesten ubegrenset med penger, skattefritt og uten særlig tilknytning til økonomi kunnskaper.

Sikkert interessant og krevende. Masse risiko da...

Eller så kan du jo bli marinejeger. Masse krevende oppgaver og god lønn. 350-600 K i året.

Litt mere seriøst:

Medisin, jus, psykolog-profesjonen, teologer, ingeniører, odontologi (tannlege), pilot....
++Flere sikkert....

Hvorfor er dette med signaturer så viktig på alle forumer?
 PoseFant
01.12.03 13:15
- De fleste spesialfelt innenfor medisin, herunder: Psykiatri, Anestesi, Kirurgi.
- De fleste fag NÅR man tar en doktorgrad og / eller høyere.

---

Økonomi og Jus er for spesielt interesserte hehe ...

---

/PF
Kr0pp
01.12.03 13:55
Men possefant, her sier jo han fyren over (Unicron) deg at psykolog-profesjon er godt betalt, mens du sier motsatt. Hva skjer? En doktorgrad innen psykologi er vel både krevende og godt betalt. Spesielt viss man forsker litt og finner oppsiktsvekkende resultater. Er du ikke enig i det possefant?
Azidops
AzidopsInnlegg: 670
01.12.03 13:56
Bli offiser i Sjøforsvaret og kom deg på båt. Tjener fort 4-500K i året da.
Eller kom deg ut i Nordsjøen og skaff oss litt olje. Bra betalt det og.
 PoseFant
01.12.03 14:18
Jo en doktorgrad i psykologi vil nok hjelpe ja.

Men man trenger ikke noen spesiellt krevende utdannelse for å få tittelen psykolog ...

---

/PF
Kr0pp
01.12.03 14:51
Man må ta profesjonsstudiet i psykologi for i hvert fall å få lov ta inn pasienter. Visste ikke at dette studiet var så lett, har hørt motsatt. Faktisk på Universitetets hjemmesider står det at psykologi er noe de fleste kan synes er interresant, men som er kjempevanskelig. Men erfaringer er ofte mye gøyere å høre på :)
 PoseFant
01.12.03 14:55
Nå har jeg ingen erfaring med faget, men en venninde av meg forteller meg mye og hun sier at det er lett.

Det er forøvrig 6 års utdanning etter VGS, man må ha avlagt embetseksamen samt søke om å få tittelen Psykolog.

---

/PF
Kr0pp
01.12.03 14:59
Sikker på at denne venninden din ikke er kjempesmart og er kjempeflink til å lære? Kan og hende hun synes det er så utrolig evig interresant at det bare går lett for hun (altså lærer det lett)

PoseFant
01.12.03 15:19
Selvfølgelig. Man skal både være smart og ha en interesse for å bruke 6 år av sitt liv for å få en middels betalt jobb.

---

De fleste studenter tar bare første året med psykologi og fortsetter deretter med andre human estetiske fag som barnevernspedagogi og lignende.

---

/PF
Kr0pp
01.12.03 15:29
I den andre tråden om "Pyskologi" sa mysticeye at lønnen i privatsektor låg på 420k.

Dette synes eg er rimelig og grei lønn og er lett verdt 6års utdannelse. Synes det er kjempegøy å studere så. Tror Mysticeye mente at 420k var startlønn, så kanskje blir det enda mer. Velger helst jobb ut i fra hva eg ønsker om jobben, men selvsagt, en jobb med 250k hadde eg ikke orket med mindre eg fant en kjerring som hadde 600.000 i inntekt :)
 PoseFant
01.12.03 20:13
Jeg har 350 uten utdanning, angrer nå ...

---

/PF som vil ha enda en bil og noen leligheter å leie ut ...
hjerter
hjerterInnlegg: 40
18.12.03 15:23
Ikke så krevende?? 6 års studier på universitetet er kanskje ikke krevende...eller hva?? Dette tror jeg ikke du har mye greie på..
hjerter
hjerterInnlegg: 40
18.12.03 15:25
Nei, sikkert ikke. 6 års studerier på universiteted kan vel knappest kalles krevende......eller hva...?? Dette har du ikke mye greie på.
 PoseFant
18.12.03 15:26
Spørs hva du studerer, hvor interessert du er i det du studerer og hvor flink du er til å tilegne deg nye kunnskaper.

---

/PF
olamy
olamyInnlegg: 1039
18.12.03 15:26
Fra jobbfeber.no

Yrke: Psykolog
Beskrivelse:
Er du interessert i mennesker og kan tenke deg å jobbe som psykolog?

Psykologi er vitenskapen om menneskers opplevelser, tanker, følelser og atferd. Her studeres mennesket både som enkeltindivid og sosialt vesen. Hensikten med profesjonsstudiet i Psykologi er først og fremst å gjøre deg i stand til å drive med klinisk virksomhet. Det vil si at du kan drive profesjonelt psykologisk arbeid for mennesker med psykiske problemer. Dette arbeidet kan foregå både i og utenfor institusjoner. Men du lærer også mye annet, som for eksempel familierådgivning, skolepsykologi, personalledelse og organisasjonsutvikling.

En spykolog kan arbeide som psykolog i både offentlig sektor og i private organisasjoner. Flertallet av psykologer ansettes i helse- og sosialsektoren, skoleverket og arbeids- og attføringssektoren. Ofte er oppgavene knyttet til utredning og behandling av klienter. Noen arbeider med grupper og organisasjoner. Psykologer jobber ofte i team sammen med andre faggrupper.

Arbeidsmarkedet:
For tiden (våren 03) er det mangel på psykologer i Norge. Kompetansen er etterspurt i både offentlige og private organisasjoner. Det finnes mange arbeidsplasser innenfor de sektorene som er nevnt ovenfor. Det er også etterspørsel etter psykologer til undervisnings- og forskningsoppgaver ved høgskoler og universiteter. Samlet sett er mulighetene for jobb svært gode.

Personlige forutsetninger:
Psykologen må ha evne til- og interesse for å sette seg inn i enkeltmenneskers problemer og ressurser. Det er viktig at man også har pedagogiske evner og er i stand til å oppnå god kontakt med pasienten.

Inntekt:
Gjennomsnittlig begynnerlønn per 1.oktober 2001 var kr 307 000.-.

Utdannelse:
Psykologer utdannes ved universitetet i Oslo, -Trondheim, -Bergen og -Tromsø.

Årsenhet i Psykologi
Før du kan begynne på profesjonsstudiet, må du ta årsenheten i psykologi. Karakteren på psykologidelen av denne årsenheten avgjør om du tas opp på profesjonsstudiet.

Profesjonsstudiet
Til sammen er det altså seks år med studier før du kan kalle deg psykolog. Profesjonsstudiet er på fem år. Her studerer du med de samme personene gjennom hele studietiden. Dette gir dere mulighet til å utvikle et godt sosialt og faglig samhold.

Studiet er delt opp i to avdelinger. Hver avdeling varer i 2,5 år. Første avdeling gir deg den nødvendige teoretiske bakgrunnen for å kunne jobbe som psykolog. Hvert semester fordyper du deg i ulike psykologiske emner.

Andre avdeling er mer yrkesrettet. Yrkesrettet praksis skal sammen med undervisningen sikre deg en målrettet utdanning. Mot slutten av studiet fordyper du deg i det området du finner mest interessant.

Utenlandsstudier
Du har mulighet til å studere opp til to semestre i utlandet i løpet av 3., 4. eller 5. semester av profesjonsstudiet. Instituttet har utvekslingsavtale med Spania, men det er også mulighet for å inngå individuelle avtaler om utreise til for eksempel Australia, England, Irland eller USA. I tillegg til dette har instituttet samarbeidsavtale om hovedpraksisopphold i Sør-Afrika.

Se også Årsenhet i Psykologi og lenker nedenfor.

Videreutdannelse:
Man kan velge ulike spesialiseringer innen klinisk psykologi, samfunnpsykologi eller arbeids- og organisasjonspsykologi. Det kreves minst 5 års arbeidserfaring som psykolog i tillegg til kurs og veiledning for å bli godkjent spesialist.

Vebjørn
VebjørnInnlegg: 19882
18.12.03 17:06
Ca. 1000
alexape
alexapeInnlegg: 2033
20.12.03 00:18
Kr0pp skrev:
Hva er et krevende fag som ikke handler om økonomi og som har god lønn?

Få deg en jobb som du trives med.
Lightcola
27.12.03 14:52
Kan det stemme at en psykolog som jobber i det offentlige tjener under 200.000 kr året?

Sytbeck
SytbeckInnlegg: 3527
27.12.03 15:34
"Lightcola skrev:
Kan det stemme at en psykolog som jobber i det offentlige tjener under 200.000 kr året?"

Nei, selv en sekretær tjener bedre enn det...
Lightcola
27.12.03 17:26
Men hvis jeg er 100% sikker på at en psykolog tjener under 200.000 kroner i året, hva kan da være årsaken? At hun jobber deltid eller no? Men jeg vet at personen ikke jobber deltid, så det funker heller ikke.

Dette har jeg gått og grubla på lenge!
Blurb
BlurbInnlegg: 12212
27.12.03 17:30
En psykolog har 5 års utdanning. Uten at det har noe å si, vil det uansett ikke eksistere jobber som gir en fulltidsarbeider under 200K i året. En Psykolog vil tjene mye mer, dersom han/hun arbeider i en stilling som tilsvarer utdanningen.

Selv kassahjelpen på Rimi tjener mer enn det.

Blurb
Lightcola
27.12.03 17:55
Ok, skjønner det. Men hva kan da være årsaken til at en psykologs årslønn er på 200.000?

Blurb
27.12.03 18:48
Dersom du har sjekket på nettet og skattelistene, må du huske at det er et minstrefradrag på over 40.000.

En kan også ha mye rentefradrag dersom en her lån osv.

Blurb
Sytbeck
27.12.03 23:03
"Blurb skrev:
Dersom du har sjekket på nettet og skattelistene, må du huske at det er et minstrefradrag på over 40.000."

Skattelistene stemmer vel ikke alltid heller... Modern var ett år på formuetoppen i fylket, men desverre på grunn av et "siffer for mye" :o)
Blurb
27.12.03 23:05
Skattelistene stemmer vel ikke alltid heller... Modern var ett år på formuetoppen i fylket, men desverre på grunn av et "siffer for mye" :o)
---------------

Jævla kapitalist....

Med kun ett siffer feil er uansett mora di meget rik.

;-)

Blurb
Sytbeck
27.12.03 23:50
"Med kun ett siffer feil er uansett mora di meget rik."

Å komme på "topp fem"-listen for Nordland med et siffer for mye tilsier at man har god økonomi, men rik er man nok ikke :-)
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg