Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

hvordan påvirker muntlig eksamen vitnemålet?

NYTT TEMA
kattus
kattusInnlegg: 8
09.06.04 19:31
idag hadde jeg muntlig eksamen i engelsk - fikk 6 ( jippii). men som standpunktkarakter fikk jeg 4'er... betyr det at jeg får 5 som standpunkt? eller bare når de regner poeng? eller gjennomsnitt? har ikke fått vite noe om dette på skolen... går i 10.klasse..

mvh ei fornøyd jente :)
spence
spenceInnlegg: 2080
09.06.04 20:34
Begge karakterene står på kortet. Muntligkarakteren er en selvstendig karakter.

spence
kattus
09.06.04 22:31
men er det ikke noe med at siden jeg fikk 4 som standpunkt, og 6 på munlig, at 5 blir standpunkt eller no?
Dropkick
DropkickInnlegg: 815
10.06.04 00:25
Jeg er ikke sikker, men det er slik iallefall på vgs at eksamen- og standpunktskarakteren "smeltes" sammen til èn karakter. F.eks. fikk jeg fem i standpunk og to til eksamen, det gjorde at jeg endte med en 3,5 i nynorsk. Rart om det ikke skulle være likt på ungdomskolen..

-Because only the extreme makes an impression
kattus
10.06.04 13:00
så det betyr at ejg får 5 som standpunkt da? :)
spence
spenceInnlegg: 2080
10.06.04 17:04
Nei, det får du ikke.
Begge står der, muntlig har ingen innvirkning på standpunkt.

spence
GoLyn
GoLynInnlegg: 963
10.06.04 18:12
Begge karakterene kommer på vitnemålet ditt.

Vet ikke om de følger samme regler for å regne ut poeng i alle fylker, men i Oslo er det hvertfall sånn at man legger sammen alle karakterene, bortsett fra i tilvalgsfag (2.fremmedspråk, praktisk prosjektarbeid...)

I engelsk og norsk, får man både en muntlig og en skriftlig karakter på vitnemålet, men det er snittet av den skriftlige og muntlige karakteren man bruker når man regner poeng. Det samme gjelder dersom man har både eksamenskarakter og standpunktkarakter i et fag, det er da snittet av disse som brukes når man regner ut poengene.

-----------------

Når du har eksamen i enten norsk eller engelsk er jeg ikke helt sikker på hvordan utregnigen av poeng foregår. Når du har kommet opp i engelsk muntlig vil man enten:
-først regne ut snittet av eksamenskarakteren og standpunktkarakteren i engelsk muntlig(i ditt tilfelle 5), og deretter snittet av dette snittet og standpunkt karakteren i skriftlig,
eller:
-bruke snittet av alle 3 karakterene.

Dersom det første er tilfelle, teller eksamenskarakteren 25% av en vanlig karakter. Dersom det andre er tilfelle, teller eksamenskarakteren 33,33% av en vanlig karakter,

Kommer du opp i både muntlig og skriftlig eksamen i engelsk (eller norsk), regner man snittet av alle disse karakterene

Så uansett vil denne 6'eren gi deg en høyere poengsum når du skal søke på videregående.
BYGGMB0B
BYGGMB0BInnlegg: 491
16.06.04 17:20
I norsk blir alle karakterene (norsk skr. + norsk muntlig + sidemål + eventuelle skriftlige eksamener + eventuell muntlig eksamen) lagt sammen og snittet av disse karakterene teller som en karakter på vitnemålet. Var ihverfall slik da jeg gikk på ungdomsskolen.
GoLyn
17.06.04 15:30
Jeg tror sidemål regnes som egen karakter når man regner poeng..
tomhelge
tomhelgeInnlegg: 7782
17.06.04 15:59
Jeg synes å huske at jeg fikk individuelle norsk-karakterer både i sidemål, skriftlig og muntlig, men nå ble jeg litt usikker.
GoLyn
18.06.04 14:15
tomhelge skrev:
Jeg synes å huske at jeg fikk individuelle norsk-karakterer både i sidemål, skriftlig og muntlig, men nå ble jeg litt usikker.
-------------
det stemmer det.
sistemann
sistemannInnlegg: 14995
18.06.04 19:07
Eventuelle eksamenskarakterer teller 50 % av søknadskarakteren for faget når du søker høyere utdanning. Du vil mao. søke med karakteren fem i engelsk.

DialSkver
DialSkverInnlegg: 593
19.06.04 01:07
sistemann skrev:
Eventuelle eksamenskarakterer teller 50 % av søknadskarakteren for faget når du søker høyere utdanning. Du vil mao. søke med karakteren fem i engelsk.