Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Eiendomsmegler

NYTT TEMA
LinnMarie
LinnMarieInnlegg: 3
20.10.04 19:55
Har lyst til å bli eiendomsmegler jeg, men hva slags skole må jeg gå på da? Er det dumt at jeg går på Salg og Service, eller burde jeg helst ha gått på allmenn?
Lenge varer de studiene?

CaputMundi
CaputMundiInnlegg: 2468
20.10.04 20:27
BI har vel et slikt diplomeiendomsmegler-kurs... Eller det heter vel kanskje bachelor nå. Vil du gå en litt mer omfattende vei, kan jo også advokater jobbe som eiendomsmeglere (5 år ved universitetet i Oslo, Bergen, Tromsø).

------------------------------------------------------------------------------------------
Some people succeed because they are destined to, but most people succeed because they are determined to
johnnyGG
johnnyGGInnlegg: 31975
21.10.04 11:29

BI, 3 år.

Men jeg vet ikke om det er å anbefale. Leste for ikke så lenge siden at det er veldig mange nyutdannede meglere som står uten jobb. Det er rett og slett et for populært yrke...

Men det spørs hvor du bor da.

stoffe
stoffeInnlegg: 2300
21.10.04 14:45
Alle kan jobbe som eiendomsmeglere, siden det ikke er en beskyttet tittel. Derimot må det være en "faglig" leder i en bedrift som driver med omsetning av eiendom. Dette kan enten være en statsautorisert eiendomsmegler, eller em jurist (mulig andre titler også kvalifiserer til denne tittelen, men det vet jeg ikke)...
turBob
turBobInnlegg: 1275
21.10.04 14:57
Få deg en slavejobb i et eiendomsmeglerfirma nå mens du går på skole, siden du går salg og service kan du kanskje få noe som en sekretærassistent eller lignende, om det er helt nederst på rangstigen bør du ikke bekymre deg for.

Så tar du en generell økonomi-utdanning slik at du ikke er helt låst mot det eiendomsmegleryrket og mens du studerer så prøver du å jobbe som visningsassistent o.l.

Når du er ferdig med utdannelsen har du både en god økonomiutdannelse som gir deg mange muligheter, i tillegg så kjenner du så mange innenfor meglerbransjen at du må være fullstendig talentløs om du ikke har mulighet til å få deg en jobb innenfor bransjen.

Man kan rett og slett ikke utdanne seg til alt her i verden.

"The market can remain irrational for longer than you can remain solvent" - JM Keynes
komplett
komplettInnlegg: 2055
21.10.04 15:15
Gå eiendomsmegler på Bi, det er det sikreste hvis du vil jobbe som eiendomsmegler!

Det går ann som andre sier her å jobbe som eiendomsmegler uansett utdanning, men som det også ble nevnt, det er vanskelig å få jobb for tiden. Derfor vil man stå veldig svakt uten utdanningen, siden til og med de som er utdannet sliter med å få jobb!
turBob
turBobInnlegg: 1275
21.10.04 15:22
Det handler ikke om hva du kan, men om hvem du kjenner.

"The market can remain irrational for longer than you can remain solvent" - JM Keynes
DaveGrohl
DaveGrohlInnlegg: 3966
21.10.04 19:07
turBob skrev:
Det handler ikke om hva du kan, men om hvem du kjenner.

Det er faktisk noe av det smarteste som har blitt skrevet inne på dette forumet.
Synd det er sånn, men kjekt når det hjelper en selv.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics; even if you win you're still a retard.
NoStrings
NoStringsInnlegg: 2609
23.10.04 19:56
CaputMundi skrev:
BI har vel et slikt diplomeiendomsmegler-kurs... Eller det heter vel kanskje bachelor nå. Vil du gå en litt mer omfattende vei, kan jo også advokater jobbe som eiendomsmeglere (5 år ved universitetet i Oslo, Bergen, Tromsø).

- Det du mener her, CaputMundi, er at jurister kan bli ansatt i eiendomsmeglerfirmaer. Landets beste eiendomsmegler siste 2 årene, er jurist - og bekjent av meg. Advokat er noe annet. Det krever juristutdannelse, 2 års full yrkespraksis i en av fem mulige kvalifiserende fulltidsstillinger, samt avlagt advokatkurs og bestått advokatprøve. Har man så et eget advokatkontor, så kan man drive eiendomsmegling derfra på egen hånd. Man kan også drive inkassovirksomhet, og mye forskjellig annet. Tillatelser fra offentlige myndigheter må for hvert enkelt tilfelle utbedes på forhånd, men slikt er vel vanligvis og oftest formaliteter.
CaputMundi
23.10.04 21:10
NoStrings skrev:
Advokat er noe annet. Det krever juristutdannelse, 2 års full yrkespraksis i en av fem mulige kvalifiserende fulltidsstillinger, samt avlagt advokatkurs og bestått advokatprøve. Har man så et eget advokatkontor, så kan man drive eiendomsmegling derfra på egen hånd.
*************************************************************'
CaputMundi:
Er fullstendig klar over at jurist og advokat ikke er det samme. Jeg mente det du nevnte til slutt, at advokater kan drive eiendomsmegling for sine klienter på egen hånd.
Ville bare gi noen alternativer i tilfelle den potensielle eiendomsmegleren ønsker flere valg...

------------------------------------------------------
Some people succeed because they are destined to, but most people succeed because they are determined to
NoStrings
23.10.04 21:17
Men mange jurister tar jobb som eiendomsmeglere rett ut fra studiet - og blir dermed ofte eiendomsmeglere på livstid; for evig uten advokatlisens.

Men de kan vel kanskje bli autoriserte eiendomsmeglere - dvs. ta autorisasjonseksamen på firmaets regning, etter så og så lang tid.... ?
CaputMundi
23.10.04 21:28
NoStrings skrev:
...blir dermed ofte eiendomsmeglere på livstid; for evig uten advokatlisens.
CaputMundi:
He he... Stakkars jurister, hørtes litt trist ut det der, siden du skrev det på den måten... :)
Jeg er rimelig sikker på at de kan ta en autorisasjonseksamen etter en viss tid, uten at jeg kan påstå det.

------------------------------------------------------------------
NoStrings
23.10.04 21:55
Vet ikke hvor synd det er på dem - mange tjener langt mer enn advokater på samme alder. Det er litt verre når de kommer i slutten av 30-årene, og ikke orker samme tempoet lenger. Da fyker advokatene forbi på lønssstatistikken, grunnet erfaring, samt nyervervede partnerstillinger, fete bonusutbetalinger etc.
Rduffy
RduffyInnlegg: 23393
25.10.04 20:10

turBob skrev:
"Det handler ikke om hva du kan, men om hvem du kjenner."

korrekt. jeg er bare 17 år og har allerede hatt jobber i bank og kommune, i tillegg til en bigeskjeft som fotballtrener. jeg har ikke søkt på en eneste en, jeg har enten blitt forespurt, eller fått bekjente til å kontakte meg.

de mest attraktive stillingene i næringslivet i dag blir jo gitt til headhuntede personer, og det blir neppe uvanlig i fremtiden å gå gjennom et helt arbeidsliv uten å levere et eneste curricualum vitae.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg