Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva gjør en jobbsøknad BEST?

NYTT TEMA
July
JulyInnlegg: 14
13.05.05 10:20
Skal flytte til Oslo i løpet av kort tid, og driver å søke på jobber nå (heltidsjobber).
Søker på butikkjobber og div. resepsjon- og sentralbordjobber. Har ikke erfaring fra butikk, men mener det dreier seg om salg, kundeservice og "representasjon", og det har jeg lenge jobbet med (hotellresepsjon).
Men uansett, så lurer jeg på en ting; Hvordan får jeg søknaden min til å skille seg ut, slik at de bare MÅ ta meg inn til et intervju?
Vet at man skal "svare" på annonsen, men uten at søknaden blir en ren kopi av annonsen, og vet også at man skal forkusere på det positive, og trekke frem det som er viktig i jobben man søker på. Men må ærlig innrømme at jeg er ganske lei av å skrive klisjè etter klisjè. og kan tenke meg at arbeidsgiverne er enda mer lei av å lese dem.... SÅ HVA ER DET SOM SKAL TIL, egentlig?
Noen tips? Gjerne fra arbeidsgivere, eller noen som nettopp har fått seg jobb?
flap
flapInnlegg: 1175
13.05.05 11:11
Uff, ja det kan være vanskelig å vite hva man skal gjøre. Du bør i alle fall ha en CV med et godt oppsett. Dette finnes det utallige eksempler på på nettet, søk på google. Ellers vil jeg anbefale deg sterkt om å ringe på de jobbene du søker på. Ring og forhør deg litt om stillingen, nevn at du kommer til å sende søknad og husk å presentere deg på en god måte. Det er selvsagt viktig med gode attester fra dine tidligere arbeidsgivere, hør også med din tidligere sjef om du kan bruke han/henne som referanse.

Siden du tenker på resepsjon og butikk, er det ofte en god ide å levere søknaden personlig, evt. ringe og høre om det er greit. Kle deg normalt pent. Ring gjerne en uke etter søknadsfristen har gått ut for å høre hvordan det går. Men ikke vær for masende heller, det er en balansegang.

Når du blir innkalt til intervju er det mange ting å tenke på, du finner masse om dette på internett. Viktige stikkord er pent kledd (ikke overpynta), godt forberedt (finn ut litt om firmaet du søker jobb i), hyggelig og blid og svare stort sett ærlig på spørsmåla. Det mest idiotiske spørsmålet av alle, og som alle stiller er: Hva er dine negative sider? Forbered deg derfor spesielt godt på det spørsmålet, gjerne også dine positive sider.

Ellers får du bare søke litt rundt på nettet, lykke til :-)

flap
July
JulyInnlegg: 14
13.05.05 12:07
Ja, hehe... Hater spørsmålet om negative sider....
Kan ikke akkurat nevne at jeg har et livlig temperament og er sta og utålmodig... :o)

Har sett litt på jobbjakten.no,mye nyttig der.
Har ikke mulighet til å reise til Oslo for å "dele ut" søknader, har fast jobb i annen by 4 timer unna. Det tror jeg er en ulempe, selv om jeg har en fridag her og der, så jeg kan møte opp til intervju...

I tillegg er det utrolig irriterende at noen overholder søkefristen, andre gjør ikke det. F.eks. avtaler noen intervju lenge før fristen er godt ut, og andre blir bare irritert hvis de blir kontaktet før....

Takk for tips, Flap!
Valde
ValdeInnlegg: 17525
13.05.05 12:40
At man har lyst på jobben og at det framgår i søknaden.
Stash
StashInnlegg: 841
15.06.05 10:09
July skrev:
Har ikke erfaring fra butikk, men mener det dreier seg om salg, kundeservice og "representasjon", og det har jeg lenge jobbet med (hotellresepsjon).

Teknisk sett kan de to yrkesgruppene ligne, men god kjennskap til produktene du selger er veldig viktig. Det kreves endel bransjekunnskap hvis du f. eks skal jobbe i en mobilsjappe.
IACOCCA
IACOCCAInnlegg: 9229
15.06.05 17:18
Det beste er å være ærlig, for man er jo seg selv og ikke en person som passer inn i en mal oppsatt av en eller annen "karriereveileder".

Dette er ihvertfall mitt syn, jeg er den jeg er, og så får jeg finne et arbeidssted som passer.
Det er ihvertfall ikke aktuelt for meg å legge opp til at noen skal få et inntrykk av noe annet enn det som er tilfelle......
zizco
zizcoInnlegg: 4920
15.06.05 22:22
Sent et par søknader, og kalt inn på intervju veldig raskt. Det ene jobben fikk jeg 1 time på å bestemme meg, etter at de ringte meg 20 minutter etter intervjuet. Jeg fikk spørsmål om å møte opp på intervju 3 timer før det skulle være, og jeg befant meg 2,5 timer unna. Og måtte begynne i jobben dagen etter. puh... Det var altså på tirsdagen jeg var på intervju og idag begynte jeg på jobben..Gikk litt kjapt. Heldigvis for min del har jeg leilighet i Oslo så hadde ikke problemer med å ha et sted å bo. De fleste jobber går ikke så fort heldigvis.

Hvis ikke jeg kunne begynne dagen etter fikk en annen jobben.
Jeg leverte egentlig en ganske standard søknad med en beskrivelse av mine tideligere jobber og hva jeg tror jeg kan tilføre bedriften, og litt om megselv.Så har jeg en hjemmeside hvis de var interessert i å lese mer om meg. Samt en ganske fyldig og god CV. Søknaden var nok kastet for lengt for eneste de hadde interesse av var CV. Så en god CV er viktigere enn en god søknad. Profesjonelle headhuntere tror jeg leser CV'n først.

Jobbintervjuet var unnagjort på 20 minutter og eneste vanskelige spørsmålet jeg fikk var mine svake sider. Hadde ikke forberedt meg på intervjuet i det hele tatt så slet litt og ramset om 3 ting som kanskje ikke var det beste jeg kunne gjort, men klarte å snu det til noe halveis positivt... Resten av spørsmålene var fagrelaterte. Var på et annet intervju noen dager før, og der fikk jeg ingen vanskelige spørsmål, så tror svake og sterke sider spørsmål får du av folk som ikke lever av å ansette. Fikk heller som oppgave å fortelle om meg selv.

En ting som er positivt er at du sender søknad gjerne samme dag, eller dagen etter at annonsen er lyst ut. I det yrke du skal ha legger de gjerne ikke annonsen ut på nett, men de slenger heller opp i butikkvinduet. Så tror du bare får med deg et veldig lite antall. Ville vel anbefalt deg å tatt en av fridagene dine i Oslo sammen med en bunke med CV og tråle hele byen rundt. Ikke bare Karl Johan....Alle de store kjøpesenterene blant annet.

En ting som er viktig tror jeg er å ringe før eller et par dager etter at du har sendt søknaden siden de da husker deg litt bedre, og du blir vanskeligere å overse. Samt at i din stilling burde du ikke være redd for å snakke med noen. Ringer du før du sender den så fortell tydelig at du kommer til å sende en søknad.

Det her ble sinnsykt rotete, men legg godviljen til. Jeg er sliten idag..

IACOCCA
IACOCCAInnlegg: 9229
15.06.05 22:47
zizco skrev:

".....Jobbintervjuet var unnagjort på 20 minutter og eneste vanskelige spørsmålet jeg fikk var mine svake sider.........."

--------------------

Skulle laget en tråd om dette på Backstage dagen før så hadde du fått masse negativt om deg selv, det hadde ivhertfall jeg gjort!
zizco
zizcoInnlegg: 4920
15.06.05 22:53
Dagen før viste jeg ikke at jeg skulle på intervju ;) BS er stedet for kritikk i hvertfall
Fruit
FruitInnlegg: 17203
16.06.05 19:55
July skrev:
Ja, hehe... Hater spørsmålet om negative sider....
Kan ikke akkurat nevne at jeg har et livlig temperament og er sta og utålmodig"

Jovisst kan du si det. Hvis du innehar disse egenskapene er det best å fortelle om dem når du blir spurt om negative sider. Heller det enn å skryte deg selv oppi skyene, for det virker lite troverdig. Alle arbeidsgivere VET at ingen er perfekte. Temperament, stahet og utålmodighet trenger forresten ikke nødvendigvis å være negativt.
DickX
DickXInnlegg: 293
27.06.05 13:23
"Fruit skrev:
Alle arbeidsgivere VET at ingen er perfekte. Temperament, stahet og utålmodighet trenger forresten ikke nødvendigvis å være negativt."

Helt enig, og dersom noen egenskaper er negative trenger ikke det å være negativt. Det er viktigere å være selvbevisst på sine styrker og svakheter enn å late som om alle svakheter kan være styrker.. Vis frem dine svakheter og nederlag med stolthet, slik at dere vet hva du må jobbe med.. Ærlighet og åpenhet skaper de beste arbeidsmiljøene.

Indian - vennenes venn -
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg