Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Innmat; lungemos, blodpudding, lever, nyrer

NYTT TEMA
AbuBerg
AbuBergInnlegg: 2459
17.02.07 15:09
Lungemos og blodpudding er ganske godt - gjerne med litt sukker til - men er noe jeg sjelden kjøper. Det er ganske mektig, litt spesielt, og ikke noe man spiser mye av. Lever spiser jeg, men det er mange år siden sist. Det er heller ikke spesielt godt. Nyrer derimot har jeg ikke smakt. Eneste forhold jeg har til nyrer som mat er at jeg husker at James Joyce i sin bok Ulysses åpner boken med at hovedpersonen skal ut å kjøpe nyrer som han skal steke til frokost. Noen som har smakt nyrer?
tikk
tikkInnlegg: 26779
17.02.07 17:02
Nyrer smaker som det de har inneholdt: Piss.
AbuBerg
AbuBergInnlegg: 2459
17.02.07 17:25
Mange spiser det så det må være en sannhet med modifikasjoner :)
tikk
tikkInnlegg: 26779
17.02.07 22:55
Noen blir vant med pissesmaken fra de er små. Det er det samme med svinemage f.eks. som smaker dritt.
ToreTrygve
ToreTrygveInnlegg: 9553
18.02.07 05:16

Blodpudding med skikkelig amerikansk lønnesirup, det er godt det.
Stekt innmatpølse er heller ikke verst, der jeg kommer fra kalles det kvitkorv.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21054
18.02.07 18:03
Var barnevakt for ei lita jente i en lang periode. Avtalen var at jeg kom til middag, mor dro på jobb og jeg passa ungen til leggetid før jeg gjorde egne lekser til mor kom hjem.

Det var ganske morsomt da jeg en dag plutselig fikk servert innmatgryte med hjerte, lever og nyre.. Hun hadde glemt å spørre på forhånd om jeg syntes det var ok mat.. Heldigvis har jeg ikke den store skrekken for fremmed/uvant/ny mat, ei heller det som alt for ofte blir dyrefor.. Gryta var kjempegod, den! Nyrer er forresten ganske salte, men de smaker godt hvis de er skylt godt.

*Gnafs gnafs*
watergeorg
watergeorgInnlegg: 733
19.02.07 10:42
Jeg har vokst opp med all slags mat og kan nevne følgende:

Nyre smaker ikke piss om det er tillaget som det skal: Legges i melk i et par timer før man lager gryte eller annet. Man spiser kalvnyre, men ikke gris.
Hjerne er godt og har en mild smak.
Lunge i gryte har jeg ikke noe sans for, det smaker ikke noe og konsistensen likner på skumgummi. Lungemos kan være godt, litt avhengig av hvordan det er laget.
Hjerte er en vanlig muskel. Tar man bort fettet så er det godt i gryte.
Bress er en delikatess, det er knappt å få tak på.
Lever syns jeg er godt, men det er meget avhengig av hvordan det er laget. Vanligst i Skandinavia er i gryte, men det bør være fløte i sausen. Best er å marinere det i vin og hvitløk og grille det en kort minutt på hver side. Kalvlever blir seg om man lager det en lenger tid, grislever blir aldri seig uansett.
Tarm og blære brukes som pølseskinn.
Kumave (våmmen) spises i bønnegryte men selvfølgelig skal det vaskes nøye.
Tunge er veldig godt, om man lager det som portugisene (kokt først, skåret i cm tykke skiver og stekt i hvittvinsaus).
Hoved har en del meget møre kinnstykker som er fantastiske.

Ellers er det slik at alle disse deler jeg har nevnt er gode, uansett om det er ku, gris, høne, elg eller rådyr.

Til de som syns at bare mammas mat er godt, vil jeg si det at jeg heller spiser "ekkel" innmat enn kjøper noe som helst som Gilde har produsert. Se dagens "Fant dyrepels i kjøttdeigen". Ikke i vinsaus en gang!...
Cag
CagInnlegg: 1
08.06.17 09:49

Godt at det finnes noen med et naturlig og avslappet forhold til innmat. Det er førsteklasses råvarer og få retter kan overgå vel tilberedte innmatsretter. Viktig er det også å huske at dette gjerne er meget næringsrik kost og det er naturlig at hele slaktet benyttes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg