Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Taco - den 12. landeplage

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
23.02.08 18:19
Tenkte jeg skulle plage dere med en ny landeplage-tråd.

Hva er det egentlig som er godt med taco? Personlig synes jeg det smaker tomat og cummin, svært lite annet.

Da jeg handlet på Meny i dag så jeg barn som bønnfalt sine foreldre om "kan vi ikke ha TACO til middag"...

Ok, disse mye hvetelompene er gode, og bruker man kylling og sterk chilisaus, putter på med gucamole er det godt nok. Men disse tørre kjeksene, kjøttdeig med cummin, rømme som tar sikte på å drepe cumminsmaken og på toppen av dette ost...

Nja, skeptisk.

Og i alle fall: Ser at en av Peppes mest populære pizzaer, ja de har flere varianter, er med "taco-smak". Fikk også en brosjyre i posten fra en annen pizzaleverandør, der i hvert fall 4 av 5 nyheter hadde "taco" i navnet. Usj!
magnusm
magnusmInnlegg: 3693
23.02.08 18:25
Trur det ikke er så mange som er enige med deg..

23.02.08 18:28
Taco er genialt synes jeg. Mange varianter å lage og en stor smaksopplevelse hvis man bruker litt hvitløk og mye grønt for som tilbehør.

Det geniale med Taco er at alle kan lage det etter sin egen smak, sterk, svak, hvitløk, chili, grøntfor, guacamole, diverse salsaer m.m. Jeg synes Tex-Mex og Taco er veldig mye bedre i Norge enn i utlandet, men det er min smak.
DrSchwei
23.02.08 18:29
Nei, og det plager meg litt ;-)
Romstasjon
RomstasjonInnlegg: 11416
Tror sannelig jeg skal lage litt taco i kveld. NamNAM!
amaterasu
amaterasuInnlegg: 9777
Tja... lagd riktig kan det være godt, men det blir litt slapt med mild tacosaus og -krydder, norvegia, kinakål og rømme. Det er jo mye annen tex-mex som er god også, men som nordmenn kanskje synes blir for "vågalt." Selv pleier jeg ofte å lage quesadillas til lunsj. Et perfekt lite måltid som tar kort tid å lage.

Fant en fin oppskrift i dag, lagd av en fyr som drev egen tex-mex-restaurant i mange år, på hvordan man lager taco uten å måtte bruke disse krydderposene fra butikken. Skal prøve den så snart jeg får meg en mixmaster som fungerer:

Kjøttet: http://www.cooking-mexican-recipes.com/mexican_beef_recipe.html
Selve tacoen: http://www.cooking-mexican-recipes.com/beef_taco_recipe.html

Det er forresten mange andre gode oppskrifter på meksikansk mat på den siden.
DrSchwei
23.02.08 18:30
Antar at den taco man får i Norge er tex-mex og har f.eks. svært lite med maten i mexico å gjøre. Noen som er eksperter på dette?!
TAdams6
TAdams6Innlegg: 31354
23.02.08 18:43
Har ikke vært i Mexico selv, men har blitt fortalt av venner av meg som har vært i Mexico at det man får servert i Norge ikke er helt det samme som man får i Mexico.
TAdams6
TAdams6Innlegg: 31354
23.02.08 18:46
amaterasu skrev:
Selv pleier jeg ofte å lage quesadillas til lunsj. Et perfekt lite måltid som tar kort tid å lage.

-->dette er min favoritt også. Var på Lesvos for noen år siden. Da gikk jeg og kona tur til nabobyen, en fin tur på noen kilometer. Der var det en restaurant med Mexickansk mat og fantastisk Quesadillas, vi gikk denne turen flere ganger kun på grunn av lunsjen på denne restauranten og Quesadillas sto på menyen hver gang.
futureline
futurelineInnlegg: 3901
23.02.08 19:09
DrSchwei skrev:
Antar at den taco man får i Norge er tex-mex og har f.eks. svært lite med maten i mexico å gjøre. Noen som er eksperter på dette?!

Texmex er som navnet tilsier mat lagd av mexicanske invandrere som har søkt tilhold i Texas (mer eller mindre) og skiller seg betraktelig fra maten i Mexico.

Nå skal det også nevnes at hver region i Mexico også har sin oppfattelse av hva som er "riktig" taco, quesedilla, torta osv...

Av det jeg har levd på der nede, så er det stor forskjell på texmex maten vi kjenner her, og også lokalt store forskjeller på tacos og for eksempel quesedillas.

Det er ikke dermed sagt at nordmenn flest vil finne maten der nede som mer velsmakende. ;-)
Ved siden av tacos og tortas, så gikk det mye i Relleno Negro der hvor jeg bodde, og det er...for å si det mildt...litt spesielt, og utrolig tungt fordøyelig, og ikke noe jeg savner noe særlig.
Da likte jeg bedre quesedillas og tamales fra det distriktet.
SirOwen
SirOwenInnlegg: 48480
23.02.08 20:56
En av landeplagene nå, er at du begynner å bli i overkant negativ til mye av det folk flest liker, DrSchwei.

Om det ikke er taco, så går du løs på Toro og Litago jordbærmelk.

Ikke alle som har så velutviklede sanser som deg, vet du...:)

--
YNWA
"This is our bread and butter..."
Bessen
BessenInnlegg: 3852
23.02.08 20:57
DrSchwei skrev:
Men disse tørre kjeksene, kjøttdeig med cummin, rømme som tar sikte på å drepe cumminsmaken og på toppen av dette ost...
---------------------------------
Det er nå nesten merkelig at vi er enige i det meste.
Den tacoen har vi prøvd 2 ganger og forstår ikke hvorfor det er så gjevt å legge maten inni et buet flatbrød for at det skal tyte ut i begge ender mens man spiser.
Smaken kan gå an den, men.........
I kveld blir det scampies med diverse + hvitløksbrød
SirOwen
23.02.08 21:00
Bessen skrev:
Den tacoen har vi prøvd 2 ganger og forstår ikke hvorfor det er så gjevt å legge maten inni et buet flatbrød for at det skal tyte ut i begge ender mens man spiser.
Smaken kan gå an den, men.........

Derfor har de oppfunnet Tubs, som er 10 ganger lettere å spise av enn ordinære taco-skjell.
Tubsene rommer også mer, som gir mulighet til å variere taco-opplevelsen.

--
YNWA
CaptainOfIndustry
CaptainOfIndustryInnlegg: 9038
23.02.08 21:03
Jeg er veldig enig med trådstarter.

Jeg synes det er ufattelig provoserende å bli servert taco i middagsselskaper/sammenkomster.

Da er tapas bedre. Mye mer smak og passer bedre til vindrikking (som er hele hensikten med middag).

DrSchwei
23.02.08 21:11
Skjønner poenget ditt Sir, men jeg har tatt opp disse tre landeplangene fordi jeg rett og slett mener at voksne menn ikke bør drikke Litago med jordbærsmak på offentlig sted, fordi jeg synes pesto brukes for alt for mye og fordi jeg synes taco er en trist rett som mange liker...

.. men vær obs på at jeg f.eks. skryter av Pizza Grandiosa (som jeg har liggende fryseren) jeg handler på Lidl og spiser på McDonalds et par ganger i året.

Og snobberi er det verste jeg vet, spesielt innen matveien ! :-)

SirOwen
23.02.08 21:20
For all del, alle har rett til sin egen mening.

For mange høres det dog rart ut at det skal være en øvre aldersgrense på offentlig drikking av Litago, uten at vi skal starte den debatten igjen.

Taco har for mange blitt den nye lørdagskosen, som erstattet hjemmelaget pizza.
Men dette er som med alt annet en smaks-sak.
Derfor vil jeg umiddelbart ikke gå med på at det er en trist rett, da man har uendelig mange variasjonsmuligheter, på samme måte som man kan lage uendelig mange typer pizza.

Jeg innrømmer at jeg blir litt overraska når jeg leser at du spiser Grandiosa, passer på en måte ikke inn i din profil.
En profil som kan bli oppfattet som snobberi, så det er bra du sier fra at så ikke er tilfelle... :-)

--
YNWA
Bessen
23.02.08 22:39
SirOwen skrev til DrSchwei:
Jeg innrømmer at jeg blir litt overraska når jeg leser at du spiser Grandiosa, passer på en måte ikke inn i din profil.
En profil som kan bli oppfattet som snobberi, så det er bra du sier fra at så ikke er tilfelle... :-)
------------------------------------
Snobberiet til DrSchwei består kun i hans genuine sans for god mat. Og det virker som om han har råd til å kjøpe litt kostbar mat og vin. Dette er vel ok og hvis det er noe han ikke liker, så sier han ifra. Han sier også at han spiser Grandiosa, det er ikke det verste man kan gjøre, er i klubben selv.
Er selv i den situasjonen at jeg kan kjøpe det jeg ønsker av mat, men sløser ikke av den grunn. Er verken kredsanker eller wannabe, bare glad i god mat, og for all del også en forkjemper for god, tradisjonell mat.
Dex_Dexter
Dex_DexterInnlegg: 1763
23.02.08 23:25
Taco er et godt og enkelt måltid. TexMex har selvsagt masse med maten fra Mexico å gjøre ettersom TexMex tradisjonen kommer fra Mexico, tilpasset amerikanske/texanske ganer.

Tacos er meget godt dersom råvarene er på plass. Problemet med mange av skjellene i Norge er at de ikke holder TexMex mål og er langt i fra så gode som de du finner i Texas, men man finner merker som Herr's også i Norge i enkelte butikker med godt utvalg.

Utover dette så serveres taco i Norge på omtrent samme måte som i Mexico/Texas
Shimon
ShimonInnlegg: 10220
24.02.08 00:15
DrSchwei skrev:

-------------------

Vel, tja. Spiste tex-mex i Los Angeles. Tok meg en måned å bli helt 100 etter det måltidet.
DrSchwei
24.02.08 00:28
Snobberiet til DrSchwei består kun i hans genuine sans for god mat

Takk, Bessen! En helt korrekt observasjon. Har vært interessert i mat helt siden barneskolen, mer enn 25 år. Vurderte opp til slutten av ungsomsskolen å gå kjøkkenveien profesjonelt, men gikk en litt annen vei.. Prioriterer å bruke en del på god mat og vin. Og heeeelt enig - det ikke noen grunn til å sløse. Til hverdags prøver jeg å være enkel og rimelig i drift.

Ellers er jo dette med "snobberi" en interessant diskusjon, ikke bare innenfor mat. Av og til blir det litt for enkelt å sette merkelappen på en "snobb", bare fordi man har ervervet kunnskaper og har interesser på et felt man har interesser for..

Nuvel, denne tråden handlet egentlig om taco - så kjør debatt videre...
Bessen
24.02.08 01:00
Shimon skrev:
Vel, tja. Spiste tex-mex i Los Angeles. Tok meg en måned å bli helt 100 etter det måltidet.
---------------------------------
Har opplevd et av de herligste måltidene i mitt liv i LA. Og det var på en ekte meksikansk restaurant. Spiste mex-mat, men ikke tacos.
Grunnen til at vi gikk inn på den restauranten, var at vi hadde trasket rundt i LA i flere timer på måfå, og da vi var sultne på lunsj, så var det plutselig ingen restauranter å se inntil det dukket opp en liten mex i en park. Varmt var det også.
To Heineken gikk ned på høykant, så et herlig måltid, og så litt Heineken til for å skylle ned en litt sterkt krydret mat.
Har jeg forresten fortalt om dengang vi var godt i farta kl.15.00 etter et besøk i meksikansk restaurant i Chicago ?
Shimon
ShimonInnlegg: 10220
24.02.08 10:40
Nei, det har du ikke fortalt om, så langt jeg kan se. Var det vel gjæret mat som var årsaken?
MagicPie
MagicPieInnlegg: 28353
25.02.08 17:20
Taco smaker fortreffelig på alle måter, pluss at det er enkelt og greit å lage. Har dette ca en gang i uka og det er like godt hver gang.
Spoken4
Spoken4Innlegg: 2704
25.02.08 17:27
Taco blir akkurat så godt som man lager det. Det handler om tilbehør.

Det er ikke taco-en sin feil at trådstarter knapt vet bak eller frem på et kjøkken.
Bessen
25.02.08 21:03
Spoken4 skrev:
Det er ikke taco-en sin feil at trådstarter knapt vet bak eller frem på et kjøkken.
-------------------------------------------
Som arkitekt har heller aldri jeg visst bak eller fram på et kjøkken.
Jeg vet ikke bak eller fram på en taco heller. Jeg greier opp og ned så vidt.
Vil bare klargjøre at her på VGD uttrykker vi meninger, selv om det noen ganger virker som om vi forteller andre hva som er korrekt.
Men jeg oppfatter ditt innlegg som et personlig spark til trådstarter. Skal vi være helt ærlige, så tror jeg nok dette debattforumet hadde blitt ganske så kjedelig uten
DrSchweis meninger.
Spoken4
Spoken4Innlegg: 2704
25.02.08 21:25
Har ikke lagt merke til fyren før.
Bessen
25.02.08 21:39
Han er vel mest aktiv på matforumet, det var det jeg mente.
Se på profilen hans.
DrSchwei
01.11.10 12:55

Og det har ikke blitt bedre. Nå har vi fått tacosuppe og tacolasagne (!!!!). Skrekkelig! Intet mindre. Heldigvis er det noen flere som lar seg sjokkere:

http://oslopuls.aftenposten.no/restaurant_uteliv/article452519.ece

hobbykokk1
hobbykokk1Innlegg: 536
01.11.10 13:52

Det er tydelig at ikke alle har fått meldingen om at spisskummen, salt og MSG passer til alt. Pass dere, TORO er på jakt etter motstandsbevegelsen.

baldviking
baldvikingInnlegg: 22296
01.11.10 13:53

Jeg må si at taco kom og gikk hos meg. Taco (og tex-mex) stiller i samme kategori som hamburgere, pizza, kebab o.a. Det er grei mat, men fett, relativt næringsfattig og krydderet/dressingen overdøver de enkelte ingrediensene som retten består av. Litt som suppe og gryterett. Personlig kommer nok burgeren til å leve lengst hos meg.

(Innlegget ble redigert 01.11.10 13:54)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg