Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppskrift på komper?

NYTT TEMA
Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
19.06.08 15:33
Min mor lagde noe fantastiske komper ( de store med flesk inni ) som jeg i ettertid har prøvd å kopiere uten å lykkes til fulle verken med smak eller konsistens. Jeg bruker oppmalte poteter, litt mel, byggmel og potetmel samt litt salt.
Jeg har sjekket oppskriftene på nettet, men de operer med store mengder hvetemel, og det tror jeg ikke hun brukte. Noen som kan hjelpe meg med dette?
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32146
19.06.08 17:47
Hei. Du er ikke alene om dette! Jeg kaller det samme "potetball" eller "ball" og prøvde det å lage det første gang i fjor da jeg var hjemme på sommerferie, etter min mors instruksjjoner.

Brukte bare oppmalte poteter og byggmel, samt salt. Muligens litt hvetemel også, men ikke mye.

Men det må konstateres - dette er håndverk som krever en del erfaring, spesielt mht hva som er perfekt mengde mel. For mye gir hard ball, for lite gjør at det blir "suppe" Spesielt er dette en utfordring dersom man bruker poteter fra tidlig i sesongen, som inneholder forholdsvis mer vann.

Men hvis du vil lage så er det bare å gå i gang, slik at du blir en erfaren komper etter hvert!

(Det skal sies at Toros raspeballer gir "tilnærmet akseptabel" potetball. Hvis du koker kraft på f.eks. bein av fenalår eller svineknoke og koker ballene i dette, så blir det ikke så ille. Husker jeg en av Ålesunds kjente kokker fortalte at han av og til "brukte dinna posen".. )

tikk
tikkInnlegg: 22176
22.06.08 17:23
Dette er faktisk et av de få Toro-produktene jeg bruker. Legg gjerne en fleskebit eller nyretalg inni midten av "kumla" som vi kaller det her.
Advokat1
Advokat1Innlegg: 613
25.06.08 02:14
På Vestlandet der denne retten kommer fra, kalles den kumler eller raspeballer, men dette kan sikkert variere en del.
TAdams6
TAdams6Innlegg: 26956
25.06.08 19:07
Stangeland Mølle har laget et mel som heter komlemel (kompe, raspeball, kjært barn har mange navn...). Dette er blitt veldig populært i Rogaland og skal være et produkt som er mye, mye bedre enn det Toro har produsert. Har prøvd den melblandingen selv engang og det var ikke verst. Har prøvd Toro sin også, og den er ikke i nærheten av det jeg kaller komle. Men prøv melblandingen til Stangeland Mølle. Mener det er en 2 kilos pose, litt orange i fargen og koster +/- 40 kroner hvis jeg ikke husker helt feil. Vet ikke om denne melblandingen selges i hele Norge, men den er ivertfall å få kjøpt på bl.a. ICA og Meny i Stavanger.
Oilskin
25.06.08 22:50
TAdams6 skrev:
Stangeland Mølle har laget et mel som heter komlemel (kompe, raspeball, kjært barn har mange navn...). Dette er blitt veldig populært i Rogaland og skal være et produkt som er mye, mye bedre enn det Toro har produsert. Har prøvd den melblandingen selv engang og det var ikke verst. Har prøvd Toro sin også, og den er ikke i nærheten av det jeg kaller komle. Men prøv melblandingen til Stangeland Mølle. Mener det er en 2 kilos pose, litt orange i fargen og koster +/- 40 kroner hvis jeg ikke husker helt feil. Vet ikke om denne melblandingen selges i hele Norge, men den er ivertfall å få kjøpt på bl.a. ICA og Meny i Stavanger.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Jeg har prøvd denne melblandingen. Smaken var grei nok, men jeg synest melet var for finmalt og kompene fikk ikke ønsket konsistens og ble noe sticky. Kjøpte den på Helgø.
TAdams6
26.06.08 19:28
Skal du få komler med riktig konsistens, så må du lage dem fra scratch med poteter. Angående melblandingen fra Stangeland Mølle, første gang jeg brukte den brukte jeg for lite væske og de ble tørre i midten, fant derfor ut at man må være påpasselig med å følge oppskriften slik at konsistensen og fuktigheten i komlene blir riktig.

Hjemmelaget er absolutt best, men av melblandinger som hjelpemiddel synes ivertfall jeg Stangeland Mølle sin komlemel blanding er den beste. Sjekket prisen idag, var 39,90 for 2 kg på ICA Super. Forøvrig har en lokal leverandør fra Randaberg ferdige komler i lake. Vest Engros tror jeg leverandrøen heter, de komlene er faktisk veldig nær de som mor lager og veldig gode.
Oilskin
26.06.08 19:51
TAdams6 skrev:
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
De komlene fra Randaberg er vei i vestlandsstørrelse uten "dott" i midten. Som utflytta Sørlending bare_må_jeg ha dem rette typen, ca 10 centimeter i diameter og med masse lettsalta sideflesk i midten!
Jeg har kjøpt komper i Stavanger fra et kompekjøkken i Mandal, men de har for mye mel og alt for lite "dott."
Jeg lagde fra scratch for et par dager siden, og de ble ikke verst. Potetene er litt for "ferske" ennå til at resultatet bli topp. I mitt barndomshjem var "kompesesongen" fra oktober til mai.
TAdams6
26.06.08 19:59
Det er uten dott i ja. Vi er ikke vant med dott i her i Stavanger regionen.

Det er vanlig her i Stavanger regionen at torsdag er komledag. Da har som regel veldig mange cafe'er komle middag på menyen. Til og med min nærbutikk pleier å ha komle med alt tilbehør (uten dott) i ferskvaren om torsdagen.
Oilskin
26.06.08 20:02
TAdams6 skrev:
Til og med min nærbutikk pleier å ha komle med alt tilbehør (uten dott) i ferskvaren om torsdagen.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Hm, det frister! Og butikken er.....?
TAdams6
26.06.08 20:11
ICA Super. Om de har det i sommer har jeg ikke sjekket, men de har ivertfall hatt det helt fram til nå.
TAdams6
26.06.08 20:16
Er mange ICA Super, mere konkret, den som ligger på Gausel.
Oilskin
26.06.08 20:56
TAdams6 skrev:
Er mange ICA Super, mere konkret, den som ligger på Gausel.
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Flott, det er bare en drøy kilometer fra meg. Takk for tipset.
gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
27.06.08 14:26
Oilskin skrev:
Min mor lagde noe fantastiske komper osv osv.........

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er så mange forskjellige poteter på markedet, er det noen som kan fortelle hvilken potet som egner seg best?

Jeg var morsom her forleden, og serverte kjøttkaker med blå poteter.....det ser jo fryktelig ut, så det blir nok lenge til neste gang, men blåpotetene var jo ganske gode, da.

Blåkompe? he he he he!!
gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
27.06.08 14:29
Åh, angående blå potet....de kostet tretti kroner for en kilo!

Ganske dyr syretripp!
tikk
tikkInnlegg: 22176
27.06.08 14:45
For 20 år siden var det utenkelig å få komler uten dott i Stavanger.
Gi oss dotten tilbake!
Oilskin
27.06.08 15:01
gammel_mann skrev:
Oilskin skrev:
Min mor lagde noe fantastiske komper osv osv.........

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er så mange forskjellige poteter på markedet, er det noen som kan fortelle hvilken potet som egner seg best?
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
Oilskin skriver: Jeg vet ikke om jeg kan fortelle hva som er de beste potetene til komper, men jeg husker min gamle mor sa at Pimpernell var ubrukelige, og da står vi vel stort sett igjen med Kerrs Pink ettersom utvalget av poter stor sett besto av disse to, og gjerne kjøpt i sekkevis.
ZULA
ZULAInnlegg: 1
25.03.12 11:07

Kompene blir best på konsistens og smak ved å blande i litt semulegryn istedet for hvete, og noen håndfuller med sammalt hvete grov.Bruker en kun hvetemel kan en i verste fall spille fotball med kompene. Som dott bruker jeg trimmings fra Gilde.Potetsort- Beate eller Laila funker best.

Sommerseth
SommersethInnlegg: 996
28.03.12 20:27

Potetball er fantastisk godt og et av mine bedre matminner fra barndommen (overkokt fisk som et av de verre, hehe). Min bestemor brukte som regel alltid både kokt, kald potet og rå potet, i blandingsforhold 1:5. Det gir en bedre tekstur på ballen, og de holder bedre formen. Verdt å prøve ;) Ellers er det viktig å koke de i god kraft, som nevnt, og nytes med smeltet smør og sukker (jups, her kommer sunnmørstradisjonen inn). Samt kålrot, gulrot og kjøtt for de som spiser det. Godt norsk!

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32146
28.03.12 23:26
Sommerseth: sukker (jups, her kommer sunnmørstradisjonen inn).

Hva? Det må da være en meget innestengt fjord på Sunnmøre?

Jeg har familie fra både Nordre Sunnmøre og Ytre Søre Sunnmøre, dessuten med slekt fra Indre Sunnmøre - men jeg har aldri hørt eller sett snurten av sukker i potetballsammenheng :-)

Det var det verste. Ellers har jeg aldri vært borti smeltet smør heller. De skal da være stekt flesk/bacon til. (Dessverre ble dette ofte utvannet med store mengder margarin på kafeer).

(Innlegget ble redigert 28.03.12 23:27)

Sommerseth
SommersethInnlegg: 996
28.03.12 23:42

Haha, du mener det er merkelig altså - men det er helt sant ;) Helt på grensen til Romsdal, og der bruker de sirup istedet for sukker. Smeltet smør er et must, vi bruker ikke bacon til potetballen. Slike sterke tradisjoner kan sette de iltreste sinnene i kok, hehe! Man blir nok aldri enig om hva som faktisk er "riktig" og "galt" når det kommer til tradisjoner... Nå fikk jeg lyst på potetball!

aRandi
aRandiInnlegg: 1325
29.03.12 10:46

Å, i påsken skal jeg jammen ofre det siste byggmelet jeg har, og lage det jeg kaller klubb. 

Klubb lages av findelte/finrevne (jeg bruker en foodprosessor) rå poteter, salt og byggmel.  Melet blandes i røra til den er ganske fast, den skal kunne formes til ganske store baller med en skje i hånden, og må ikke miste fasongen når den legges i kokende vann. 

Klubben kokes i lettsaltet vann en halvtimes tid, og serveres med stekt flesk og "møssmørduppe", en saus laget på melk, litt hvetemel til jevning, brunost og søtet med sukker.  Jeg foretrekker, selvfølgelig, Innherredsost.

Så må man være hjemme etterpå, og helst ikke få besøk (på grunn av gassutviklingen), men godt er det, for munnen.

Kald klubb kan skjæres opp i skiver eller biter, og stekes i fleskefett i stekepanne til kantene er sprø.  Man kan varme opp eventuelle rester av duppa, eller man kan skive brunost og ha over.  Godt det også.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg