Du må være logget inn for å bruke denne funksjonen.
Logg inn Ny bruker? Registrer deg her.Ny bruker? Registrer deg her!
Kompene blir best på konsistens og smak ved å blande i litt semulegryn istedet for hvete, og noen håndfuller med sammalt hvete grov.Bruker en kun hvetemel kan en i verste fall spille fotball med kompene. Som dott bruker jeg trimmings fra Gilde.Potetsort- Beate eller Laila funker best.
Potetball er fantastisk godt og et av mine bedre matminner fra barndommen (overkokt fisk som et av de verre, hehe). Min bestemor brukte som regel alltid både kokt, kald potet og rå potet, i blandingsforhold 1:5. Det gir en bedre tekstur på ballen, og de holder bedre formen. Verdt å prøve ;) Ellers er det viktig å koke de i god kraft, som nevnt, og nytes med smeltet smør og sukker (jups, her kommer sunnmørstradisjonen inn). Samt kålrot, gulrot og kjøtt for de som spiser det. Godt norsk!
Hva? Det må da være en meget innestengt fjord på Sunnmøre?
Jeg har familie fra både Nordre Sunnmøre og Ytre Søre Sunnmøre, dessuten med slekt fra Indre Sunnmøre - men jeg har aldri hørt eller sett snurten av sukker i potetballsammenheng :-)
Det var det verste. Ellers har jeg aldri vært borti smeltet smør heller. De skal da være stekt flesk/bacon til. (Dessverre ble dette ofte utvannet med store mengder margarin på kafeer).
(Innlegget ble redigert 28.03.12 23:27)
Haha, du mener det er merkelig altså - men det er helt sant ;) Helt på grensen til Romsdal, og der bruker de sirup istedet for sukker. Smeltet smør er et must, vi bruker ikke bacon til potetballen. Slike sterke tradisjoner kan sette de iltreste sinnene i kok, hehe! Man blir nok aldri enig om hva som faktisk er "riktig" og "galt" når det kommer til tradisjoner... Nå fikk jeg lyst på potetball!
Å, i påsken skal jeg jammen ofre det siste byggmelet jeg har, og lage det jeg kaller klubb.
Klubb lages av findelte/finrevne (jeg bruker en foodprosessor) rå poteter, salt og byggmel. Melet blandes i røra til den er ganske fast, den skal kunne formes til ganske store baller med en skje i hånden, og må ikke miste fasongen når den legges i kokende vann.
Klubben kokes i lettsaltet vann en halvtimes tid, og serveres med stekt flesk og "møssmørduppe", en saus laget på melk, litt hvetemel til jevning, brunost og søtet med sukker. Jeg foretrekker, selvfølgelig, Innherredsost.
Så må man være hjemme etterpå, og helst ikke få besøk (på grunn av gassutviklingen), men godt er det, for munnen.
Kald klubb kan skjæres opp i skiver eller biter, og stekes i fleskefett i stekepanne til kantene er sprø. Man kan varme opp eventuelle rester av duppa, eller man kan skive brunost og ha over. Godt det også.