Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

mettende og sunt mellom-måltid!

NYTT TEMA
mariasandnes
mariasandnesInnlegg: 391
30.06.08 20:58
heisann!
jeg er ei jente på 20 år som jobber i kiosk. hvorfor det er relevant? jo, fordi vi selger enormt mye fast-food lignende mat.

jeg lider av noe jeg vil velge og kalle kronisk migrene..siden jeg har det hele tiden!
noe som trigger den, er ofte sult!

mitt spørsmål: hva kan jeg spise som er sunt, og mettende lenge av gangen? trenger virkelig tips, da jeg ofte tyr til maten vi selger, men gjerne vil endre på det,for helsas skyld:)

takker for svar!!
_Ghost_
_Ghost_Innlegg: 2051
30.06.08 21:04
Tja, en baguett/ciabatta er jo alltid godt. Med rent kyllingkjøtt, roastbeef, skinke osv. Men det spørs jo. Om du pælmer på masse ost og dressing er det ikke direkte sunt.

Salater: Lag en kyllingsalat, hiv oppi grønnsaker du liker, noen nøtter og ta med på jobb. Fort gjort. Bare dropp de ekle dressingene, så har du et sunt og mettende måltid. Krydder og litt sunn olje gir god smak.

Ellers har du sikkert muligheter til å varme opp egen mat der. Lag en god kyllingwok dagen før og ta med på jobb. Smaker godt oppvarmet også ;)
Persimone_1
Persimone_1Innlegg: 9935
30.06.08 21:07
Har hun migrene, er det vel viktig å unngå hvitt mel (som i ciabatta/bagett) og sukker, har jeg forstått.

Nøtter, rå grønnsaker og frukt skal være tingen. Har man tilgang til varmekilde, kan man jo også lage seg en grønnsaksuppe e.l. av fondbuljong og tilsette diverse grønnsaker og urter.
_Ghost_
_Ghost_Innlegg: 2051
30.06.08 21:12
Aha. Det visste jeg ikke. Ciabatta er da utelukket, men grove baguetter går vel an? Smaker bedre enn de lyse gjør det også.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 43383
30.06.08 23:57
Salat med bulgur i...
Velg det du vil av grønnsaker og tilsett bulgur, olje og krydder etter smak. Denne brenner du lenge på uten å bli skrubbsulten. Pass på å drikk godt med vann!
eplemosten
eplemostenInnlegg: 1747
06.07.08 22:30
Det handler vel egentlig bare om et snev av selvdisiplin. At du står å tilbereder fastfood betyr ikke at du må spise det. Selv tror jeg at jeg ville blitt møkklei av denne type mat dersom jeg hadde det rundt meg hele tiden.

Løsningen på ditt problem er enkelt å greit lag matpakke før jobb, ta med deg denne. Lag heller formye enn for lite! Grovt brød med en liten salat ved siden av. Det er snadder.
gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
06.07.08 23:27
mariasandnes skrev:
heisann!
jeg er ei jente på 20 år som jobber i .......

-----------------------------------------------------

Jeg har lett for å glemme å spise, og da kan jeg også få litt vondt i hodet.

Det hjelper å ta seg en liten pause og spise litt frukt, en banan og litt melon, en skvett lettmelk og en brødskive med brunost og epleskive oppå sammen med en tår kaffe fungerer ganske bra.

Jeg er aldri på slike steder hvor du jobber og kjøper junk, det liker jeg ikke.
Jeg liker ikke brus, men litt juice er godt.

Drikk litt vann fra springen, flaskevann er FY!

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20145
07.07.08 00:27
Hva skjedde egentlig med matpakka?

*Gnafs gnafs*
Skalleman
SkallemanInnlegg: 5605
09.07.08 10:39
TøttTøtt skrev:

Jeg holder på å spise den opp nå. 2 x 5 skiver grovt brød med hhv, Norzola, Roastbeef, salami, skinke/vellagret Jarslberg og hvitløkspatè. Det holder til en arbeidsdag inkludert overtid.

Frukt som banan, eple, melon etc. er veldig greit til å holde blodsukkeret oppe. Appelsinjuice likeså.
TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20145
09.07.08 10:55
Takk, skallemann. Jeg skal innta et par skiver ekstra grovt pandabrød. Med norvegia, salat/paprika, pastrami og godt smør :)

*Gnafs gnafs*
Dinta
DintaInnlegg: 309
09.07.08 11:14
Ååhhhhhhhhhh jeg er så sulten.
2brødskiver med spekeskinke og kokt skinke om ca. 20 minutter...............ikke smør..........
Ikke mellommåltid, men lunsj
gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
09.07.08 16:40
TøttTøtt skrev:

*Gnafs gnafs*

----------------------------------------------------

Matpakka mi er som regel sånn. I kjølebag.

Jeg har til og med egen melk og en termos kaffe :-)

Kona, vettu!
Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
09.07.08 17:33
Ciabattaer og matpakker er vel ikke noe mellom-måltid, men snarere et måltid i seg selv.

Nøtter har jeg hørt er veldig sunt og det metter en god del. Uristede og usaltede vel og merke. Les mer her. http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Artikler/R%C3%A5varer/R%C3%A5varer-fra-A-%C3%85/P%C3%A5sken%C3%B8ttene-du-blir-smartere-av
susilu
susiluInnlegg: 34480
09.07.08 22:37
Jeg synes det høres ut som om et har noe med blodsukkeret å gjøre, at det synker litt for mye. Spiser du frokost før du drar på jobb? Jeg tror du bør spise noe solid, bacon og egg med stekte poteter f eks.
Brødmat og mat med sukker (skolebrød o lign) setter bare fart på insulinproduksjonen (den skal jo virke sånn) og etter en stund har noen av oss fått "overbehandlet" sukkeret og trenger påfyll og det blir en runddans.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg