Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Grønne kaffebønner

NYTT TEMA
goodfeelings
goodfeelingsInnlegg: 261
28.12.08 15:46

Noen som vet hvor man kan få tak i grønne kaffebønner? Altså, kaffebønner som ikke har blitt brent ennå. Det er stor enighet på internett at hvis bønnene brennes hjemme, så smaker det veldig mye bedre.

Varm ovnen til 220 grader, sleng inn en kopp kaffebønner i en kakeform, ta hvasomhelst og rist litt på de hvert minutt. Følg med på fargen, tar ca 10 min hvis du skal ha de lyst brent, og 15 hvis du skal ha de mørkt brent. Stol på ØRENE dine. Når du hører de begynne å poppe, så vent i 20 sekunder, ta de ut og legg de utenfor til de er nedkjølt, ikke i kjøleskap eller fryseboks, da tar de til seg fuktighet.

Er ikke vanskelig, og du vil få et resultat som smaker mye bedre. Du kan da drikke kaffe fra disse bønnene etter 2 dager.

Instantcoffee
InstantcoffeeInnlegg: 5470
28.12.08 15:56

Kaffebønner smaker forskjellig og det blir nok ikke slik at man kan ta hvilken som helst grønn kaffebønne og få en bedre kaffe.

goodfeelings
28.12.08 16:15

Forskjellene i bønnene er mye mindre enn forskjellene man får fra å brenne de hjemme. Det er tiden etter de er brent som er viktig for smaken, og hvilken grad av brenning de har som er viktig. Men jeg sier ikke at stedet de kommer fra ikke er viktig, men det havner nede på prioriteringslisten iforhold til brenningsgrad, arabica og tid etter brenning.

goodfeelings
29.12.08 18:47
Jeg leste litt rundt og fant ut at det var mulig å bestille alle bønnene på www.kaffebrenneriet.com som råe, hvis du bestilte via e-post, så det er gjort, og jeg ser frem til å få 500gram yirgacheffe fra etiopia og Laguna Verde fra nicaragua. Dette videoklippet hjelper i å forstå hvordan man skal brenne hjemme (får ikke fram url knappen så blir manuel link) http://www.youtube.com/watch?v=N8v8X96dkM0&feature=related
volante
volanteInnlegg: 18
31.12.08 02:18

Det er ikke "bare" å brenne for å få et godt resultat. Bønnene er vesentlige. Du kan kjøpe gode bønner hos gode forhandlere, og du kan kjøpe no-name bønner som du ikke aner noen ting om.Sistnevnte er risikosport.

Kaffebrenning er likevel veldig moro, og lærerikt. Et par tips med deg på veien:

Import er ikke noe problem da det ikke er tollbelagt (du må fremdeles momse). Da blir det ofte dyrt, eller du må handle større kvanta.

Når det kommer til selve brenningen er dette veldig artig, men være klar over følgende i forbindelse med stekeovnsbrenning: Det ryker.

Ikke bare ryker det, men såkalt chaff (skallet på bønnene) løsner ved utvidelsen og flagrer rundt i ovnen, treffer dette elementene ryker det enda mer. Sørg for GOD lufting. et alternativ er popcornpopperbrenning, da kan du sette popperen ut. (google har millioner av artikler om dette.)

Ellers, kos deg, ikke brenn for mørkt (2nd pop er stoppetid :D), og ta deg tid til å la bønnene hvile en dag eller to (for press) før du smaker. Rett etter brenning har de preg av røyk / svismak som ikke alltid er like sjarmerende.

volante
volanteInnlegg: 18
31.12.08 02:20
goodfeelings: så det er gjort, og jeg ser frem til å få 500gram yirgacheffe fra etiopia og Laguna Verde fra nicaragua.

Yirgacheffe! Så ikke dette. Brenn den rett over 1 st pop og du har kaffe med innslag av earl grey. Jeg tuller ikke. Mild, sitrusaktig(grape?) og ulikt det meste jeg hadde smakt før hvertfall.

goodfeelings
31.12.08 02:37

Hehe, ja, foretrekker lyse brenningsgrader. Har ombestemt meg når det gjelder brenning, skal heller brenne i stekepanne, følger videoene på youtube for å "safe" meg et bra resultat.

Når det gjelder bønner, så prøver jeg ut forskjellige, og skal prøve det meste som jeg kan få tak i før jeg kan endelig velge ut en favoritt. Etter nicaragua og yirgacheffe kaffeen er oppdrukket er det sumatra (indonesia) og tanzania kaffe som skal prøves. Så blir det vel eksprimentering i søramerika regionen. Kjekk hobby ivertfall ;)

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
02.01.09 12:15

I Thailand spiser vi lett brente kaffebønner som snacks!

Aner ikke hva de gjør, ikke hva de krydrer med, men det er god snacks etter maten, eller som tilbehør til en øl.

goodfeelings
02.01.09 13:20

wow, det hørtes jo utrolig dårlig ut! Men det er vel en vanesak antar jeg, er ikke alle som liker brunost heller ;)

Ingri_Arabica
Ingri_ArabicaInnlegg: 1
29.04.09 13:17
goodfeelings: Noen som vet hvor man kan få tak i grønne kaffebønner?
Hei kaffeentusiast!

Jeg er leder på KAFFAbutikk, hvor vi bl.a. selger grønne bønner. Hos meg får du rabatt som tilsvarer 25-30% rabatt på utsalgsprisen til brente bønner. Det gjør det littegrann billigere å brenne selv, og til gjengjeld får du lukten av nybrent kaffe i ditt eget hjem.

Hyggelig å se interesse for hjemmebrenning. Vi jobber med å finne en god hjemmebrenner vi kan selge til interesserte normenn, nå som det er en økende interesse for det.

Vi kommer til å legge ut grønne bønner for salg i vår nettbutikk også, og vi har et fantastisk utvalg av kaffe fra KAFFA. Kaffeutvalget kan du lese om på KAFFA sine nettsider. Vi handler direkte fra gård, og de som velger ut kaffen er også smaksdommere i Cup of Excellence rundt om i verden. Det er et program for å få oppmerksomhet rundt kaffe av eksepsjonell kvalitet. Kaffe fra Yirgacheffe vil vanligvis være omtrent det motsatte av kaffe fra Sumatra på smak.. lykke til!! Så gøy at du har en sånn interresse.

Send meg en mail på butikk@kaffa.no eller ring meg på 22 44 35 36 så kan jeg sende deg prisliste og anbefale deg noe spennende grønne bønner.

Ps; vi har åpne kaffesmakinger for alle interesserte
Når: fra tirsdag t.o.m. lørdag kl 10-11
Adr: i butikken i Niels Juelsgate 70 (inngang fra Briskebyveien)
Velkommen!

Vi selger også kaffe til bedrifter, kurs, utstyr for kaffebrygging, te, og masse fersk kaffe. Ring, mail eller kom innom for en prat om kaffe =)

Vennlig hilsen fra
Ingri M. Johnsen

KAFFAbutikk
22 44 35 36
butikk@kaffa.no
www.kaffa.no

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg