Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan nyter dere spinaten?

NYTT TEMA
susilu
susiluInnlegg: 37040
22.01.09 19:39

Synes det er fin og holdbar spinat i butikkene nå, både store blader og små, glatte.  Og det ser ut som den holder seg en stund i kjøleskapet.

Jeg har spist den både rå i salat og surret i olje med valnøtter og baconbiter.

Men jeg har sjelden spist spinat og ønsker meg noen tips!

Hvordan spiser du helst spinat?

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
22.01.09 20:10

Jeg liker den godt når man lager fløtestuet spinat med ost.

Det er kanondigg.

susilu
23.01.09 00:53

Hvordan gjør du det?  Bruker du noen spesiell ost?

Persimone_1
Persimone_1Innlegg: 9935
23.01.09 09:02

Fortrinnsvis i pai. Denne er veldig god, men selv dropper jeg oliven, og jeg bruker en håndfull friske urter i tillegg. Timian, basilikum, oregano...

Ostepai med spinat

Antall porsjoner:
6-8

Ingredienser:
Paibunn:
150 g meierismør
3 dl hvetemel
2 ss kaldt vann

Fyll:
250 g fersk spinat
1 rødløk, i ringer
2 ss meierismør
2½ dl melk
4 egg
1 ts salt
½ ts pepper
100 g soltørkede tomater
50 g oliven
200 g ost, revet f.eks Jarlsberg, Vellagret Sveitser eller Norvegia

Fremgangsmåte:
Benytt paiform på 26 cm i diameter. Stekes i stekeovnen ved 200 grader i ca. 15 minutter til forsteking av skallet og ved 200 grader i ca. 40 minutter til steking av hele paien.

Smuldre smør og mel til en kornete konsistens, eller bland det raskt i foodprocessor. Ha i vann og bland alt sammen. La deigen hvile. Forstek bunnen.

Fres spinat og løk i stekepanne i smør og ha dette i paiskallet. Visp sammen egg, melk, salt og pepper. Hell eggeblandingen over spinaten. Legg på oliven og finklippete tomater. Dryss over revet ost. Stek paien og server den lunken med en god salat til.

gardk
gardkInnlegg: 1312
23.01.09 12:50

spinat og nyte er vanligvis ikke to ord som jeg pleier å bruke i samme setning :-) Det som jeg synes er utrolig er prisen på spinat...50 kroner for en stor pose. Men når man damper den så blir bladene til omtrent ingenting. Kona er fra Sør-Afrika og der er spinat en typisk side-dish. Vi pleier å ha litt vann i en gryte og dampe bladene til de krymper. Deretter tilsetter vi litt smør og det er det :-)

Mvh
Gard
gardkarlsen.com - reisebrev og bilder

Sandviper
SandviperInnlegg: 10543
23.01.09 12:52
susilu: Hvordan spiser du helst spinat?

Steker den lett i smør, sammen med hvitløk og pepper - og har den som tilbehør. Passer like godt til fisk som kjøtt.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
23.01.09 12:56

Nyte spinat? ;-) Synes det kan være godt når ikke "gressmaken" er for dominerende, f.esk. som litt tilbehør. Men først og fremst nyter jeg spinat når den ligger sammen med fetatost inne i en Børek!

bennyen
bennyenInnlegg: 11645
23.01.09 13:09

Steker først bacon, surrer spinaten i baconfettet etter at baconet er tatt opp og lagt på tørkerull, tilsetter hvitløk og sjalottløk som er finhakket og hvit pepper og en anelse muskat. Heller over matfløte og lar det koke ett minutt eller to.

I mellomtiden er pastaen kokt og nå har jeg en deilig saus til.

Knuser det sprø baconet over,parmesan og nykvernet pepper etter behag.

trollbrt
trollbrtInnlegg: 29935
23.01.09 14:08
bennyen: Steker først bacon, surrer spinaten i baconfettet etter at baconet er tatt opp og lagt på tørkerull, tilsetter hvitløk og sjalottløk som er finhakket og hvit pepper og en anelse muskat. Heller over matfløte og lar det koke ett minutt eller to.

noe slikt

jeg liker den og med hvitløk

sterkt krydder

og ris

frossen spinat går fint i linsesuppe

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
23.01.09 14:15
susilu: Hvordan gjør du det?  Bruker du noen spesiell ost?

Bruker det jeg har i kjøleskapet, hvitost eller parmesan.

Spinaten dampes, på slutten slår man av vann, hell på ost og fløte.

Det lar du surre en liten stund.

Arson
ArsonInnlegg: 7745
25.01.09 12:04

Beste spinaten jeg har spist var som tilbehør til en rett jeg ikke husker, med poteter og noe kjøtt/fisk. Spinaten var iallefall kokt i hønsebuljong og smakte godt for seg selv.

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
25.01.09 18:28

Spinat er ofte i maten her. Men det er litt forskjellig hver gang, kona ruler i avdelingen for gryteskramling.

Jeg VET at det var frisk spinat sammen med ruccola og det andre i salaten i dag.

Men selv om salatbollene var romslige ble de litt inneklemt mellom det andre på bordet.

En god kolsoy innebærer mange ting på bordet.

Min lille engel ELSKER å ha lunsjgjester, og det er pop med en skikkelig matorgie!

Freitas
FreitasInnlegg: 17450
25.01.09 19:26

Spinatsuppe, lagd på kraft/buljong, med hvitløk stekt med skiver/biter av chorizo er snadder. Masse spinat, og litt finstrimla grønnsaker du liker i tillegg. La det småputere så lenge at det blir krafrig smak av det, grønnsakstrimlene skal i like før servering. Vårløk, gulrot, sellerirot, kålrabi osv., det meste kan brukes.

susilu
25.01.09 19:47

Her var det mange gode varianter.  Mange av disse oppskriftene kan vel anvendes også  med grønnkål?  Merkelig hvordan spinaten endrer smak fra rå til kokt.

Har aldri vært flink til å bruke det før, og kan heller ikke huske at det har vært påtrengende i butikken, eller hos folk jeg har spist hos.

Siden det bare blir etpartre spiseskjeer ut av en diger pose når den er f eks surret helt mør, må det være ganske sterke saker?

Man kan kanskje få for mye "Møllers tran"?

rrudolf
rrudolfInnlegg: 403
28.01.09 22:59

det er veldigt godt fløtesaus med spinat..

veldig godt til torsk..

spinat purre suppe og

Frosk02
Frosk02Innlegg: 43
15.02.09 07:18

Jeg bruker spinat i små piroger med løk og pinjekjerner - veldig godt!

Mange gode idéer her, prøver å øke spinatforbruket mitt litt. 

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
15.02.09 12:57
susilu: Man kan kanskje få for mye "Møllers tran"?

Neida,ikke av bare en pose. grunnen til at bladene reduseres så voldsomt er at de inneholder mye vannsom frigjøres under tilberedning.

fra Wikipedia: Spinat anses ofte å være rikt på jern, hvilket ikke er korrekt. Jerninnholdet i spinat er bare så vidt høyere enn i andre grønne grønsaker; dessuten inneholder spinat oksalsyrer(?) som gjør det vanskeligere for kroppen å oppta jernet. For å få i seg så mye jern som mulig fra spinaten bør man samtidig spise noe som er rikt på vitamin C, ettersom c-vitaminer hjelper kroppen å oppta jern. Spinat innholder derimot mye vitamin A, vitamin E og flere viktige antioksidanter, for eksempel karotenet lutein.

Spinat og hytteost (cottage cheese) gjør seg kjempegodt sammen, f.eks i lasagne! Jeg bruker alltid hvitløk, smør og et dryss muskat når jeg lager spinat.

susilu
15.02.09 13:16

Takk!  Det med hytteosten må jeg prøve, det høres godt ut.  Det er visst veldig mye godt man kan gjøre med spinat :-)

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36328
15.02.09 16:57

Kremet spinat, er godt og enkelt å tilberede;

http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=9086

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36328
15.02.09 17:24

Spinatsuffle`

1 pakke dypryst spinat, 100 gram cottage cheese,   2 eggeplommer, salt, muskat, 2 eggehviter.

Spinaten tines og kraften siles av. Sett ovnen på 180 grader så den er klar når suffleen er ferdig. Smør en ildfast form. Bland sammen spinat, cottage cheese, eggeplommer, salt og krydder.     Stivpisk eggehvitene og bland dem forsiktig inn i spinatblandingen.      Ha den i formen, og stek ca en halv time. Den må servers umiddelbart etter at den er tatt ut av ovnen.

Håper det smaker!

susilu
15.02.09 18:01
TURBRA: Håper det smaker!

Høres herlig ut!

startelver
startelverInnlegg: 38009
07.12.16 15:03

Jeg takler ikke spinat, har prøvd det i salater , æsj . Må visst steke den da i olivenolje med hvitløk og krydder. Da er den kankje spisendes. 

Det er jo så godt for helsa, spinat er blodfortynnende og sørger for at man unngår blodpropp har jeg hørt. 

fargerik
fargerikInnlegg: 45062
07.12.16 15:38

Dævven døtte!!!

Etter snart åtte år fant du ut at det var tid for litt spinatprat igjen?

:-)

Bananskall
BananskallInnlegg: 3750
07.12.16 23:14

Spinatsuppe med et kokt egg!

SlimWhitman
SlimWhitmanInnlegg: 2440
Someone
SomeoneInnlegg: 24299
14.12.16 09:25

Til f.eks and er det godt å lage en spinatpurre. Kok opp spinaten, giv så løs med stavmikser eller blender (lettest med stavmikser, med mindre man har store volumer). Bare tilsett litt smør, cayennepepper og enten litt fløte eller pisket krem

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg