Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Rullerende middagsmeny - forslag

NYTT TEMA
gourmande
gourmandeInnlegg: 12069
06.02.09 11:32

Jeg har nå fått tid til å gå mer inn for "husmorrollen", utvikle et område jeg har tatt litt lett på frem til nå, og kun kost meg med i weekender.

Det er frustrerende å stå i butikken med det samme spsm hver dag... "hva skal jeg ha til middag i dag, da?"

Jeg skal lage meg en menyliste som kan rullere i f eks 14 dager, så snu bunken og begynne på nytt. Det skal være godt, ikke for dyrt, ikke for arbeidskrevende osv.

Så langt har jeg kommet foreløpig:

-Spaghetti og tomatsaus/kjøttsaus

-Tunfisksalat, baguetter og hvitløkssmør

-Bakt laks med grønn pesto

-Fersk suppe

-Kremet blomkålssuppe

-Quiche Lorraine, baguetter og hvitløkssmør

-Bacalao (helgemat)

-Wok med kylling og mangochutneysaus

-Wok med kylling, karri og kokosmelksaus

-Marinerte kyllingklubber

-Kjøttboller og hjemmelaget potetmos

-Avkokt torsk

-Fiskesuppe

-Bakt laks og potet-/champignonstuing

-Oksehalesuppe (helgemat)

-Hjemmelaget fiskegrateng

-Lammelår og fløtegratinerte poteter (helgemat)

Flere forslag mottas med stor takk!

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 31909
06.02.09 11:57

Nå ble jeg sulten!

Ser ut som om dere liker suppe. Men den aller beste suppa er etter min mening bortsj - røbetsuppe. Den er best helt vegetarisk.

Ellers har jo du den klasiskeren jeg var inne å her tidligere: Forvellet bokkoli, ostesaus over og pølser i bacon på toppen.

Ellers er seibiff godt og billig, masse løk og raspet gulrot til.

Hadde også savnet en enkel fiskerett  (ikke laks - sei kan godt brukes) i ovnen med grønnsaker. Her er jo det mange muligheter, alt fra fløtebasert til tomatbasert.

Hadde også satsa på ferdigkjøpte fiskekaker av god kvalitet. Der finnes det nå en del gode og rimelige utgaver hos f.eks. Rema. Her brunes litt løk, kakene varmes og så tilsettes litt kjøttbljong (1 dl ca), dermed har man litt "saus". Til dette salat m/rømme som dressing og poteter.

Ellers er svineknoker et godt utgangspunkt, enklest kokt med rotmos og poteter. Og så blir det gode rester til ertespuppe en dag senere.

gourmande
06.02.09 14:35
DrSchwei: Nå ble jeg sulten! Ser ut som om dere liker suppe. Men den aller beste suppa er etter min mening bortsj - røbetsuppe. Den er best helt vegetarisk. Ellers har jo du den klasiskeren jeg var inne å her tidligere: Forvellet bokkoli, ostesaus over og pølser i bacon på toppen. Ellers er seibiff godt og billig, masse løk og raspet gulrot til. Hadde også savnet en enkel fiskerett  (ikke laks - sei kan godt brukes) i ovnen med grønnsaker. Her er jo det mange muligheter, alt fra fløtebasert til tomatbasert. Hadde også satsa på ferdigkjøpte fiskekaker av god kvalitet. Der finnes det nå en del gode og rimelige utgaver hos f.eks. Rema. Her brunes litt løk, kakene varmes og så tilsettes litt kjøttbljong (1 dl ca), dermed har man litt "saus". Til dette salat m/rømme som dressing og poteter. Ellers er svineknoker et godt utgangspunkt, enklest kokt med rotmos og poteter. Og så blir det gode rester til ertespuppe en dag senere.

Takk for fine forslag, DrSchwei!

Suppene er til ære for samboeren... Manglende fiskeretter skyldes en oppvekst i nord med fisk 5 dager i uken, men hadde det vært opp til den bedre halvdel hadde alle rettene vært fisk, fisk og fisk:-)

Men jeg noterer fiskeretter, samt forvellet brokolli med ostesaus og pølser/bacon.

Vi har en super fiskeforretning her som lager egne fiskekaker, den retten er også ført opp på listen:-)

DrSchwei
06.02.09 16:51

Hehe. Det er nok mange som har fått for mye fisk i oppveksten her i landet... Er selv glad i fisk, tross at det ble litt i meste laget (minst 3 ganger i uka), men jeg har aldri klart å venne meg til å se på fisk som festmat, untatt selvlaget bacalao. Fisk som hovedrett på fiiin restaurant - nei takk, helst kjøtt!

gourmande
06.02.09 17:28
DrSchwei: Hehe. Det er nok mange som har fått for mye fisk i oppveksten her i landet... Er selv glad i fisk, tross at det ble litt i meste laget (minst 3 ganger i uka), men jeg har aldri klart å venne meg til å se på fisk som festmat, untatt selvlaget bacalao. Fisk som hovedrett på fiiin restaurant - nei takk, helst kjøtt!

Enig. Har vel mange ganger "tutet med ulvene" ute på restaurant, mens jeg egentlig var hypp på en saftig kjøttrett:-)

bennyen
bennyenInnlegg: 10200
08.02.09 19:49

Drar til med min millionbiff, stek karbonadedeig  i gryte med smør eller margarin til den er helt kornete, tilsett et par små løk skåret i båter og brun den med: rør inn ca 2 spiseskjeer hvetemel og tilsett vann slik at det dekker.Krydre med salt og pepper og  sleng oppi et par laurbærblad. La det surre ca.15 min. Kan serveres med rotgrønnsakstuing eller rotmos eller bare kokte mandelpoteter.

Eller både og, eller noe annet du liker,blir en slags hverdagskjøttkakesmak. :)

(Innlegget ble redigert 08.02.09 19:51)

noggen
noggenInnlegg: 918
09.02.09 20:18

Fiskekaker, namnam!

Vet ikke om de finnes andre steder enn på Sunnmøre, men Fiskemannens fiskekaker(koljekakene) er nydelige. Store er de og! Kiwi jeg pleier å handle.

Selv foretrekker jeg fiskekaker i brun saus, med poteter og raspet gulrot. Også fint å blande hodekål,gulrot og løk i raspen:)

(Innlegget ble redigert 09.02.09 20:22)

natura
naturaInnlegg: 251
09.02.09 20:36

Ser ikke at du har tatt med en ovnsrett med grønnsaker og kjøtt. Bruk de grønnsakene du liker og har for hånden. Rotgrønnsaker er jo veldig godt på denne tiden av året:) Av kjøtt kan man bruke det meste. Svine/nakkekotletter, lammeskiver, svinefile etc.

En gjenganger hjemme hos oss, og blir alltid veldig godt!

bergy
bergyInnlegg: 6359
09.02.09 20:47

Ser at DrSchwei anbefaler fiskekaker. Har du spesielle merker du vil anbefale, som jeg finner f. eks på REMA?

DrSchwei
09.02.09 22:01
bergy: Ser at DrSchwei anbefaler fiskekaker. Har du spesielle merker du vil anbefale, som jeg finner f. eks på REMA?

De fra Godehav er rimelige og gode. De har forskjellige utgaver, noen ganske grove og med mye fisk. For all del: Kjøp bare det som ligger på brett, ikke disse som er vakuumpakket og ligger tett-tett og presset sammen. Det er sekunda vare.

bergy
10.02.09 22:06

Takker for tipset.

Var veldig glad ifiskekaker i min barndom, men da var de hjemmelaget.

gourmande
10.02.09 22:33

Oi!

Jeg har glemt en middagsrett på listen! Fisk og grønnsaker bakt i ovnen i papiljotter! Selv ungdommene elsker fisk i papiljott!

Altså:

Ett stykk fisk per persjon - gjerne steinbit, kveite, torsk - krydre, legge lag på lag oppå fiskestykket med grønnsaker - gulrøtter, sukkererter, purreløk, asperges, fenikkel, og ellers hva man måtte foretrekke - kuttet julienne, litt sitron eller hvitvin, en klatt meierismør, pånytt krydre med salt og pepper, lage en pakke av dette i tinnfolie på ca 50 x 50 cm per porsjon (brette en "glidelås" på toppen av begge langsidene, deretter snurre kortsidene... som en knallbongbong:-)

I stekovnen på ca 200 gr i ca 20 min.

Knallgodt!

DrSchwei
11.02.09 13:34
bergy: Var veldig glad ifiskekaker i min barndom, men da var de hjemmelaget.

Fiskekaker i barndommen var alltid gode eller dårlige. De gode var hjemmelade eller kjøpt hos noen som lagde hjemmelagede. De dårlige var kjøpt i butikken, av disse som var pakket hard sammen. En parodi på fiskekaker, men de ble vel brukt fordi de var billige og ikke minst enkle å lage. Når mor var borte og vi barna skulle lage middag, så var fiskekaker (disse dårlige)  i brun saus en klassisk rett. Ikke videre godt, men spiselig.

Heldigvis ser man at disse billigkakene er mer på vei ut, og nå får man kjøpt det som er en "mellomting" mellom de gode hjemmelagde og de dårlige. I forhold til prisen synes jeg de er vel verd å spise av og til. Men brun saus er forlatt forever. Nå er det kun stekte med litt sjy, løk og salat som gjelder. Gjerne potetmos til. Skal det være litt ekstra, drysser man litt stekte baconbiter over.

Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
11.02.09 14:05
DrSchwei: Heldigvis ser man at disse billigkakene er mer på vei ut, og nå får man kjøpt det som er en "mellomting" mellom de gode hjemmelagde og de dårlige. I forhold til prisen synes jeg de er vel verd å spise av og til. Men brun saus er forlatt forever. Nå er det kun stekte med litt sjy, løk og salat som gjelder. Gjerne potetmos til. Skal det være litt ekstra, drysser man litt stekte baconbiter over.

23-25 % fisk og lassevis med MSG; er det de mellomgode, DrSchwei? Lofoten's produkter er et hederlig unntak her.

Jeg er selv veldig glad i fiskekaker, men de siste årene har det stort sett (bortsett fra Lofoten av og til) blitt hjemmelagde med ca. 60 % fisk og ordentlig krydder.

DrSchwei
11.02.09 14:53

Har ikke prøvd alt fra Lofoten, men de jeg har prøvd av Godehav har vært like gode, og til dels vesentlig rimeligere:

http://www.rema.no/rema/aktuelt/article5710.ece

Den fiskegratengen er god og inneholder 45 prosent fisk, ingen E-stoffer. Koster 29 kr og er en god middag i seg selv.

bergy
12.02.09 22:47

Takk og lov for at det er flere som synes at bruns saus har lite med fiskekaker å gjøre.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg