Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Billigvarer like bra som merkevarer?

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42409
18.02.09 22:20

Dette har vært oppe før her inne. Er billigproduktene fra FirstPrice, Euroshopper etc like bra som de mer kjente merkevarene. NRKs FBI har tetste dette:

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6483226

Synes ikke resultatet er spesielt overraskende. Noen av billigproduktene er dårligere, noen er bedre, noen er omtrent like. Men generelt så falt vel merkevarene i noe større grad i smak enn de billige. Dette er også min erfaring, generelt sett, selv om det finnes unntak.

Det er ellers ganske mange interessante kommentarer på siden jeg har linket til.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36328
18.02.09 22:36

Ettersom jeg leste var det billigproduktene som kom best ut smaksmessig i blindetestene,... det var de som oftest falt i smak.

Så hvorfor skal vi da betale dobbelt så mye for et produkt, når vi får omtrent det samme når om vi kjøper billigvarene?

Olsen74
Olsen74Innlegg: 6064
18.02.09 23:32

Njaa, på FBI skilte de ikke mellom om de likte dem best, eller om man ikke kjente noen forskjell. Så at de kom best ut smaksmessig har man vel egentlig ikke noe grunnlag for å si basert på FBI-sendingen i alle fall.

Personlig har jeg ingenting i mot dem, kjøper det når det gjelder en del produkter, og flere av dem bruker vi på jobb. Får aldri noen klager på smaken heller.

(Innlegget ble redigert 18.02.09 23:34)

DrSchwei
19.02.09 07:14
Olsen74: Njaa, på FBI skilte de ikke mellom om de likte dem best, eller om man ikke kjente noen forskjell. Så at de kom best ut smaksmessig har man vel egentlig ikke noe grunnlag for å si basert på FBI-sendingen i alle fall.

Ser på NRK-siden at mange er sinte på at statistikken ble presentert på denne måten. Men hovedpoenget når man tester billigprodukter (mange til bare halve prisen!) opp mot merkevarer er om billigvarene er like bra som merkevarene. Testen viser jo at billigvarene i mange tilfeller er like bra som de dyre. Hvorvidt enkelte billigvarer kan oppfattes som bedre enn merkevaren eller omvent er ikke så interessant.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 31326
19.02.09 09:16

Du skal ha en veldig trent tunge for å kjenne forskjell på mange av produktene. Jeg er også av den oppfatning at billig produktene kan være bedre, like gode og dårligere. Man prøver og feiler og finner de produktene som duger. Euroshopper sin billig pizza har vært nevnt flere ganger her inne som et positivt produkt. Jeg har prøvd billig syltetøy og det var bilig, men langt fra godt nok for meg. Det kommer nok an på smaken. Jeg kjøper ikke billig hvis det går utover smaken og kvaliteten. Men ofte så er billigproduktene vel så gode og ivertfall like gode.

ICA hadde noen økonomipakk med Bearnaise saus tidligere, vet ikke om de har dem ennå. Har ikke sett dem på en stund. De var fantastisk gode og bedre enn både Toro og Knorr sine. Desverre forsvinner noen av de gode billig produktene av og til, hvorfor aner jeg ikke.

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
19.02.09 09:39

Dette gir et godt bilde på hvilket nivå store deler av norsk matproduksjon ligger......

DrSchwei
19.02.09 09:46

Det er nok riktig at det er mye dårlig også blant det som kalles "merkevarer". Men den store fordelen er at bevisste forbrukere kan velge. I stedet for å bare kjøpe "standard kylling", kan vi nå velge om vi vil kjøpe den billigste, nemlig First Price frossen, den "vanlige" - Prior i de gule pakkene, eller mer spesialiserte produkter som f.eks. Stangekylling. Personlig kan jeg variere mellom alle disse. Forrige uke kjøpte jeg First Price ost i skiver, som jeg skulle ha oppå burgere, men jeg kjøpte også Norges beste ost - "Grotteost" fra Hitra. Hurra for mangfoldet.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36328
19.02.09 23:48
DrSchwei: Det er nok riktig at det er mye dårlig også blant det som kalles "merkevarer". Men den store fordelen er at bevisste forbrukere kan velge. I stedet for å bare kjøpe "standard kylling", kan vi nå velge om vi vil kjøpe den billigste, nemlig First Price frossen, den "vanlige" - Prior i de gule pakkene, eller mer spesialiserte produkter som f.eks. Stangekylling. Personlig kan jeg variere mellom alle disse. Forrige uke kjøpte jeg First Price ost i skiver, som jeg skulle ha oppå burgere, men jeg kjøpte også Norges beste ost - "Grotteost" fra Hitra. Hurra for mangfoldet.

Se for eksempel på First Price, bomull. Vanlig renset bomull koster ca ti kroner for 100 gram. First Price har 200 gram til samme prisen, altså halv pris. Etter at jeg oppdaget det kjøpte jeg selvsagt First Price bomull. Det slipper jeg til og med å smake på!

Likeledes er First Price løk , faktisk både bedre og friskere enn annen løk på Kiwi, og mye billigere.

(Innlegget ble redigert 19.02.09 23:49)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12549
20.02.09 01:12
TURBRA: Se for eksempel på First Price, bomull. Vanlig renset bomull koster ca ti kroner for 100 gram. First Price har 200 gram til samme prisen, altså halv pris. Etter at jeg oppdaget det kjøpte jeg selvsagt First Price bomull. Det slipper jeg til og med å smake på! Likeledes er First Price løk , faktisk både bedre og friskere enn annen løk på Kiwi, og mye billigere.

Heh! Nå er jeg jo inne i en "privbevisstgjøringsprosess", så jeg suger til meg alle fakta mht priser og kvalitet hva gjelder merkevarer kontra First Price, Euroshopper osv, så dette var et godt innlegg.

Bruker masse bomullspads til sminkefjerning, så nå blir det First Price!

Løken har jeg tilgode å teste, men will do:-)

Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
20.02.09 01:46
gourmande: Heh! Nå er jeg jo inne i en "privbevisstgjøringsprosess", så jeg suger til meg alle fakta mht priser og kvalitet hva gjelder merkevarer kontra First Price, Euroshopper osv, så dette var et godt innlegg. Bruker masse bomullspads til sminkefjerning, så nå blir det First Price! Løken har jeg tilgode å teste, men will do:-)

Minibaguettene til Kiwi (ca. 20 kr. for 16 stk.) er topp kvalitet. 2 stk. i hver pakke og ca. 40 % av prisen hos konkurentene.

siemens08
siemens08Innlegg: 202
20.02.09 09:23

Osten (gulost) til FirstPrice er vel egentlig produsert av Synøve Finden har jeg hørt uten at jeg kan dokumentere det. Den duger i alle fall. Det er vel slik at flere av de varene som er euroshopper/firstprice etc. er produsert av de kjente merkebedriftene.

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
20.02.09 09:37
gourmande: Løken har jeg tilgode å teste, men will do:-)

Løken er genial! Kjempebillig! Ofte litt mindre i størrelse, men det synes jeg bare er bra, ofte har jeg ikke bruk for mer enn en halv stor løk i maten, da passer en liten FP-løk perfekt :D 

Jeg handler myyeee First Price- og Euroshoppervarer, og jeg sparer faktisk en del penger på å kjøpe disse merkene. Det er dog èn ting som jeg er litt skeptisk til : Jeg synes det ser ut som om antallet tilsetningstoffer, konserveringsmilder, E-stoffer generellt, er en del høyere i billigmerkene enn i de vanlige varene..pakken med kokt skinke (som kom veldig godt ut i testen DrSchwei snakket om innledningsvis) har masse E-stoffer.

flisespikker
flisespikkerInnlegg: 588
20.02.09 10:06

Handler masse First Price jeg. Tørkerull for eksempel, koster 30 kr for to stk à 100m, mens Torky skal ha 32kr for en à 100m. Andre ting kan være Kleenex, tacosaus, tomater på boks, meste av tørrvarer og slikt. Men ikke smør, ost og melk (om det finnes). Dessuten kjøper jeg IKKE First Price kjøtt, der er jeg kresen. Dessuten er ikke FP kjøttet og fisken særlig god. Så i bunn og grunn er tørrvarer og grønnsaker på boks kjempegreit å handle fra FP, men kjøtt, meieriprodukter osv, der holder jeg meg til merkevarer.

MrEagle
MrEagleInnlegg: 893
20.02.09 10:13

First Price margarin: Totalt smakløst

First Price wienerpølser: Ramsalte - på grensen til uspiselig.

Coop sild i tomat: Spiselig, men tynn og dårlig i smaken.

..................

Så jeg skjønner ikke testen, den kolliderer med min erfaring - mulig jeg har vært uheldig i mine valg.

Rizlabaronen
RizlabaronenInnlegg: 1683
20.02.09 10:16

Mye av dette er bra, men First Price bacon skulle være forbudt og selge.
Det smaker som resirkulert papp og er ikke i nærheten av bacon.
Hva i huleste er det i det kjøttet?

joplina
joplinaInnlegg: 58930
20.02.09 10:18

Euroshopper karbis/kjøttkaker ville jeg ikke gitt hundene mine en gang.

Helt greit med ting som bomull,vattpinner, roll-on eller oppvaskkluter.  Og for så vidt ting som løk, juice eller kjeks. Men jeg ville få et stort problem hvis jeg skulle kjøpe maten til husholdningen på slike billigbutikker.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49163
20.02.09 10:52

Mye er nevnt allerede, kan bare underskrive på de par siste her. Kjøttproduktene til First Price skiller seg klart ut på dårlig smak.

Skal man ha billigere kjøttprodukter bør man kjøpe Nordfjord, det er grei kvalitet til en vesentlig lavere pris enn feks Gilde.

Tacoen til first price har vunnet flere blindtester, og koster vel 9,90 på KIWI, den kjøper jeg gjerne. Samme med baguetter og hvitløksbaguetter. Løk er også nevnt, samme med flere andre grønnsaker, feks champignon.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4576
20.02.09 11:02

Jeg kjøper gjerne billigmerker, min erfaring er at de oftest er like gode. Men noe jeg likevel vil anbefale folk å se etter om det er brukt herdet fett i en del varer. F.eks. billigmargarin har jeg sett er med herdet fett (Landlord, Rema). Så det styrer jeg unna. 
Mulig at det brukes mer herdet fett i billigkjeks og andre slike bakevarer, det er mitt inntrykk i alle fall. Men uansett så er det vel slike varer ikke helsekost akkurat, uansett merke.

For råvarer så som mais, hakkede tomater, tunfisk, egg, potet osv, så kjøper jeg gjerne billigmerke og betaler halv pris for samme kvalitet. Også flere husholdningsartikler er like gode og kosten ofte under halvparten.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12549
20.02.09 11:05

Det ser ut for at handlerunden blir litt lengre enn tidligere, men det kan jo gå sport i det!

To handlelister heretter altså:-)

CptGlanton
CptGlantonInnlegg: 1178
20.02.09 11:31

Forskjeller vil det være, men generelt skal det ikke være kvalitetsforskjeller. Det er viktig å huske at de private merkene (euroshopper etc.) er billigere i pris bl.a. fordi de ikke reklameres for og ikke går gjennom flere distribusjonskanaler. Ikke fordi det er skit.

Oransjezz
OransjezzInnlegg: 2928
20.02.09 11:45

Mange bra produkt som er såkallte billigmerker.  Bra en kan velge mellom orginalvarer og billigvarer.

KingStian
KingStianInnlegg: 506
20.02.09 11:56

Det er veldig forskjellig. Noe kjøper jeg gjerne billigere versjoner av, men noe kan jeg ikke tenke på å røre en billigere versjon av. Gilde grillpølser f.eks. Euroshopper-pølser smaker ikke like godt, og har i tillegg en helt annen konsistens.

eddie_murphy
eddie_murphyInnlegg: 941
20.02.09 12:20

Men sånn som syltetøy smaker Landlord sin bedre enn Lerum sin fordi den har mer sukker istedenfor bær?

Rollo_8
Rollo_8Innlegg: 4867
20.02.09 12:26

Faktisk er den aller beste frossenpizzaen jeg vet om First Price med skinke, ost og paprika. Koster vel ca 16 kr.

Den er det faktisk rikelig med skinke på i motsetning til merkevarene.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 28991
20.02.09 12:52

Tja....

Jeg har bestandig vært en stor tilhenger av First Price produkter (til tross for skeptisk samboer). Men vil faktisk si at 50% av produktene ikke er gode. Det er selvsagt litt hva man venner seg til og har man dårlig råd så venner man seg jo til det meste.

Eksempler:

First Price bomullspinner. Helt ubrukelige. Pinnen stikker mellom bomullen og er som sagt nesten helt ubrukelig.

Ketchup. Skvip fra ende til annen. Fungerer muligens for unger, men ikke voksne.

Makrall i tomat. Var også noen andre som nenvte at disse ofte ikke er gode og med store lite delikate kjøttbiter.

Pizzaen er jeg faktisk enig er helt OK. Bedre enn jeg trudde da billigpizza stort sett er stusselige greier.

Bacon: Nok ett totalt ubrukelig produkt. Halvparten av baconet er ofte fett og ofte må man skjære bort så mye at det sikkert blir like dyrt som vanlig. Men man kan jo rote i haugne å finne en pakke med lite fett.

Egg: Stort sett greit. Men har opplevde pakker hvor veldig mange av eggene har hengt igjen i pappen.

Syltetøy. Synes personlig det er greit nok, men samboeren min liker det ikke slik at det har vi også sluttet å kjøpe.

Frukt/grønt. Disse er stort sett på høyde og like gode som de ordinære produktene.

engavif
engavifInnlegg: 10587
20.02.09 13:28

Mye av billigvarene er faktisk produsert av de kjente produsentene.

Som First Price kyllingfilet. Dette er det faktisk prior som produserer.

Potetgull er det Maarud som produserer.

BeatPoet
BeatPoetInnlegg: 25878
20.02.09 13:32

Nå kom jo Nortuna-representanten med et godt poeng.. Resultatene avhenger mye av smak og behag, så da blir det jo prisene som teller til slutt..

xinx
xinxInnlegg: 5160
20.02.09 13:35
engavif: Som First Price kyllingfilet. Dette er det faktisk prior som produserer.

Synes kyllingfiletene til First Price er utrolig gode. Bedre enn konkurrentenes.

engavif
engavifInnlegg: 10587
20.02.09 13:46
xinx: Synes kyllingfiletene til First Price er utrolig gode. Bedre enn konkurrentenes.

Så enig, så enig. Disse er meget gode.

DraxxuS
DraxxuSInnlegg: 873
20.02.09 14:20

Er vel smak og behag egentlig da? Selv om Ola syns at f.eks billig ketchupen er best så kan det hende at kari syns den er motbydelig i smak. Så alt er vel egentlig relativt.

Men personelig så bruker jeg relativt mange billigvarer, er da på de jeg syns smaker likt. Er ingen grunn å betale mer hvis man får samme smaken for mindre penger

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg