Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bifftilbehør

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32146
28.02.09 11:05

Hva spiser du til biffen?

Det er mange muligheter når man skal ha biff. Selv mener jeg at tre ting er selvsagt tilbehør til en biff: Poteter, løk og sopp.

Og ut fra dette varierer jeg med annet tilbehør, som f.eks. brokkoli, papirka etc.

Den mest tradisjonelle biffserveringen hos meg er: Biff grillet i grillpanne, såvidt stekt rødløk (ikke brunet, bare halvmyk og blank) og stekt sopp. Til dette råstekte poteter. Sausen kan av og tilb bare være stekefettet til soppen, av og til litt balsamico med smør. Med stekte poteter blir behovet for saus mindre synes jeg.

Andre ganger kan jeg lage bernaise fra grunnen av, da synes jeg brokkoli er et godt tilbehør. Saus fra pose er bannlyst.

I dag har jeg forresten lyst til å lage en variant jeg ikke har hatt på lenge: Vanlig stekt biff (ytrefilet) i panne (ikke grillpanne), sammen med en bakt potet og en soppstuing med mye pepper. Dette er jo en klassiker, men det er sjelden jeg velger denne varianten.

Om jeg spiser ofte biff? Jeg synes et stykke stekt kjøtt, enten det er okse, lam eller annet hører med på en lørdag med rødvin..

gourmande
gourmandeInnlegg: 12099
28.02.09 11:14

Biff er kjempegodt!

Mine favorittilbehør er:

Hvitløkssmør (kun meierismør rørt sammen med pressede hvitløksfedd).

Poteter vendt i olje og delt i båter, salt og pepper, stekt i ovnen, 200C i ca 45 min.

En grønn salat bestående av hjertesalat, cherrytomater, løk, champignon, og en god vinaigrettesaus: 1/3 hvitvinseddik, 2/3 olivenolje, en ts Dijonsennep, en knust hvitløksbåt, bittelitt sukker, salt & pepper. Ristes sammen i et lite syltetøyglass.

Smaskens:-)

Zombiedead
ZombiedeadInnlegg: 3294
28.02.09 12:01

Bakt potet er min favoritt til dette, med enten krydder eller hvitløkssmør, og selvsagt løk..

gourmande
28.02.09 12:13
Zombiedead: Bakt potet er min favoritt til dette, med enten krydder eller hvitløkssmør, og selvsagt løk..

Ja, det gir en spesielt god smak med rå løk i salaten sammen med biff.

bennyen
bennyenInnlegg: 10250
28.02.09 15:46

Her i huset er det stort sett potetene til biffen som står for variasjonen. Deilige dyre, men så gode Cherie

poteter skrubbet ,hele i ildfast fat i ovnen med litt god olje og et dryss med sesamfrø er p.t. favoritten.Sopp og løk er et must ,ellers er grønne bønner evt. sukkererter godt følge også. Noen ganger saus,gjerne en grønnpepper, andre ganger bare sky fra pannen kokt ut med litt Fungi.Merker at jeg begynner å glede meg til middag, selv om jeg ikke er særlig sulten ennå...

gourmande
28.02.09 16:03

Men han vi har kommet i møte med forslag er borte vekk:-)

Er det husvasken som står i fokus, DrSchwei?

Ønsker alle en fortreffelig lørdagsmiddag!

Selv er jeg invitert bort, så jeg skal ikke svette over kjørlene i dag:-))

bennyen
bennyenInnlegg: 10250
28.02.09 16:49

Han hviler vel, utslitt etter innsatsen... Heldig, du, håper du får noe deilig å spise..:)

(Innlegget ble redigert 28.02.09 16:50)

Charmicarmicat
CharmicarmicatInnlegg: 1596
28.02.09 17:26

Soppstuing, salat, stekt løk og poteter.

Daylights
DaylightsInnlegg: 5685
28.02.09 17:31

Sopp, broccoli (evt. blomkål- og broccoligrateng) og ovnsstekt tomat med ost.

Del tomaten i to, legg en raus skive ost på hver halvdel, dryss gjerne over litt basilikum. La ovnsstekes i 20 minutter på 225 grader, gjerne litt varmluft på slutten.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32146
28.02.09 17:57

Måtte hvile litt under rørospleddet ;-) ...etter en slitsom handlerunde, der rødløken presterte å hoppe ut av handleposen. Rødløken la seg under reolen i "innvandrerbutikken". Jeg måtte ned på gulvet, men fant ikke tak i rødløken, så da måtte en innvandrerbutikkassistent på oppfrodring fra innvandrerkassamannen hente fram rødløken min, den hadde trillet helt inn mot veggen under reolen! :-)

Men der har du det, gorumande - det blir hvitkøkssmør oppi bakepoteten. Ellers bare løk og sopp. God lørdagsmiddag, borte eller hjemme eller ute!

Someone
SomeoneInnlegg: 23139
28.02.09 18:24
gourmande: Hvitløkssmør (kun meierismør rørt sammen med pressede hvitløksfedd).

Prøv med Kvitseidsmør istedet....da snakker vi

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 41656
01.03.09 12:56
DrSchwei: Hva spiser du til biffen?

Det blir litt som å spørre: " hva spiser du til fisk?" Grunnen til jeg sier det, er at det varierer fra alt fra tid jeg har til rådlighet, til hvilke humør jeg er i.

Men det går som regel i hasselbakt, bakt, fløtegratinert eller båtpoter.
Soppstuing, rattatuille, eller brokkoli.
bearinaise eller peppersaus. eller en hjemmelaga whisky saus.

Eller innimellom noe "sprøtt" som bringebærsaus til.

Men aldti PF og ketchup!!!

Skalleman
SkallemanInnlegg: 5618
01.03.09 13:24

Blåmuggost oppå biffen! Mmmmmmmm!

gourmande
Carrick-
Carrick-Innlegg: 2341
02.03.09 22:56
DrSchwei: Den mest tradisjonelle biffserveringen hos meg er: Biff grillet i grillpanne, såvidt stekt rødløk (ikke brunet, bare halvmyk og blank) og stekt sopp. Til dette råstekte poteter. Sausen kan av og tilb bare være stekefettet til soppen, av og til litt balsamico med smør. Med stekte poteter blir behovet for saus mindre synes jeg.

Har du en diagnose for en stakkar med ekstrem akutt matlyst og sikling?

shal
shalInnlegg: 2006
03.03.09 11:44

Jeg varierer veldig på hva jeg har til biffen. Egentlig for prinsippet: Jeg tar det jeg har lyst på når jeg er på butikken.

Det er noen ting som ikke forandrer seg stort:

Fløtegratinerte/hvitløksgratinerte/noisette. En av disse er del to av maten.

Sukret løk er alltid med!

Bruker ofte å steike noen kantareller.

Ellers er det mye godt som kan serveres med. Saus fra bunnen er alltid et godt valg, men om jeg har dårlig tid slenger jeg som regel bare en toro-saus i. Har såpass mye biff at jeg ikke føler den kastes bort med litt dårlig saus.

Superion
SuperionInnlegg: 229
03.03.09 12:36

Hvis jeg får velge blir det pom.fri eller fløtegratinerte poteter, stekt sopp, mais og peppersaus. nam nam !

Salchichon
SalchichonInnlegg: 2081
03.03.09 12:43
DrSchwei: Hva spiser du til biffen?

God biff, altså biffer av entrecote eller kanskje de mindre gode indrefilet eller ytrefilet er for meg en rett på samme nivå som hummer. Man kødder liksom ikke med den, og hjemme spiser jeg den så basic som mulig. Ingen vits i å rote til med smakene eller tilbehøret synes jeg. Derfor vil jeg nok aldri trekke frem cous cous, ris eller annet og tilberede den på asiatisk, kreolsk eller arabisk vis. Det lengste jeg har strukket meg er surf n turf.

Er det den noble entrecoten som ligger på tallerkenen, får den ligge i ensom majestet uten annen saus enn en liten dæsj kryddersmør som den også har stekt i. Men poteter skal være med. Om det er frites bakt i andefett, hele bakepoteter i salt med rømme, smør og bacon til, fløtegratinerte eller andre typer, det velger dagsformen.

En liten bit grønt hører også med, stort sett en bakt tomat, kanskje stekt sopp.

Men VINEN! Den er egentlig det viktigste tilbehøret. Vanligvis er jo en Bordeaux en vinner, men i det siste må jeg si at Barbaresco er den udiskutable favoritten. Ikke så dyr som Barolo, og siden den drikkes litt yngre blir den både enda billigere og enda friskere blant alt fettet på tallerkenen.

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
03.03.09 15:01

Bifftilbehør : Hjemmelaget basilikumpesto og salat av ruccola, cherrytomater (søøte, modne), og rødløk. Fantastisk. -

natura
naturaInnlegg: 251
03.03.09 20:27

Har hatt marinerte scampi ved siden av biffen, og det var faktisk veldig godt!

Andre mye brukt tilbehør er nevnt av flere her... ovnstekte poteter, fløtegratinerte, brokkoli, halve ovnstekte tomater, sopp og løk.

fisto
fistoInnlegg: 27135
03.03.09 20:37

Jeg prøvde biff med en tykk skive  bifftomat, og oppå den en tykk skive brie. Stekte biffen med pepper og salt på begge sider. Trakk pannen til side, la på det før nevnte, la lokk over pannen og det sto og "trakk" i 10 min. Perfekt medium biff med lett smeltet brie.

Så kan man ha sopp, løk og grønnsaker som man ønsker ved siden av.

Må tilføye at det var utrolig velsmakende.

(Innlegget ble redigert 03.03.09 20:43)

natura
naturaInnlegg: 251
03.03.09 20:42
fisto: Jeg prøvde biff med en tykk skive  bifftomat, og oppå den en tykk skive brie. Stekte biffen med pepper og salt på begge sider. Trakk pannen til side, la på det før nevnte, la lokk over pannen og det sto og "trakk" i 10 min. Perfekt medium biff med lett smeltet brie.

Høres jo veldig godt ut det da!:) Skal prøves:)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg