Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mattilsynet hysteriske ?

NYTT TEMA
malacay3
malacay3Innlegg: 16468
12.03.09 19:42

Drar vi det for langt når det gjelder å beskytte oss selv mot eventuelle farer mot å spise ute ? En av mine favoritter i Oslo, "Hos Thea" ble stengt av mattilsynet. Grunnen ? Man hadde funnet spor av rotter 2 etasjer under kjøkkenet, med andre ord i kjelleren. Kjøkkenet var nummeret inntil sterilt., men det spilte ingen rolle.

Selv er min samboer og jeg ofte i Bangkok, naturlig nok siden han er thailender. Vi er veldig glad i å gå ut og spise, og der finner du alt fra a til å. Merkelig nok er "gatematen" mest populær. Med rotter løpende bak ryggen er dette fortsatt førstevalget ,selv om vi kan velge første klasse får jeg klar beskjed. Her er maten best!  

Er maten i Norge best dersom lokalet er steril, eller har Hellstrøm et poeng ? Bør vi leve med litt mer risiko for å få bedre mat servert ?

Malacay

fisto
fistoInnlegg: 28816
12.03.09 21:44

Vi lever med risiko hele tiden, malacay.

på 70-tallet (tidlig) spiste jeg vårruller i den første kinarestauranten i Oslo. Det pilte rotter rundt bena våre. Ubehagelig, sjokkerende. Men jeg lever den dag i dag.

En nær venn jobbet en kort stund i et skadedyrfirma.for få år siden. Bølgen og Moi var fast kunde, samt mange av de andre kjendisrestaurantene. Det var rottefangst hele tiden. Det er sånn det er med dyr som reproduserer i ett kjør, og har gode levebetingelser. Man behøver sannelig ikke dra til Bangkok:-)

malacay3
12.03.09 21:46

My point exactly. Poenget mitt var mer at her blir restaurantene stengt, og gjerne hengt ut i media i tillegg. Bør vi ikke tåle at vi ikkke spiser i en steril operassjonssal ?

Malacay

fisto
12.03.09 22:09

Jeg er vel godtroende her til lands. Det er vel mer sånn at det du ikke vet har du ikke vondt av.

Og spar meg fra hæslige bilder av dritskitne kjøkken. Ditt poeng om sterile operasjonssaler er vel et uoppnåelig mål. Og det er menneskene( ledere og ansatte) som lar være å vaske.

Litt renslighet er bedre enn ingen renslighet. Rottene blir man ikke kvitt. Skitne kjøkken er ingen unnskyldning noen steder:-)

MogMdottnl
MogMdottnlInnlegg: 10
17.07.09 11:41
malacay3: Er maten i Norge best dersom lokalet er steril, eller har Hellstrøm et poeng ? Bør vi leve med litt mer risiko for å få bedre mat servert ?

Det er forskjell på å finne rotter i en kjeller som "ikke" tilhører restauranten og å tine kjøtt i en vask med skitne kluter.

Jeg jobber selv i en kjent restaurantkjede ved siden av studiene og er utrolig glad for at vi har Mattilsynet. De er velkomne når som helst og den dagen de stenger restauranten jeg jobber i slutter jeg på dagen for da har jeg ikke gjort jobben min. Alle kundene til et spisested fortjener at kjøkkenet det produseres mat i er helt rent og vaskes grundig hver dag. Det samme gjelder resten av området restauranten eier.

Det handler ikke om å være kresen - det handler om å respektere andre mennesker.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12577
17.07.09 12:05

Når jeg leser oppslag av den typen som figurerer VG Nett akkurat nå tenker jeg at jeg skal være mer kresen når jeg velger matsted neste gang.

Men hvordan kan man vite?  Er det slått opp karakterer på døren, etter "Renhetsloven"?

Det pussige (eller positive) er at man glemmer fort.

Ser lokalet ok ut og prisene ikke er på Michelin-nivå, går man gjerne inn:-)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42822
17.07.09 12:11

Men dette er jo for det meste "uregistrerte innvandrerklubber" - altså ulovlige steder. Hadde nesten regnet med det kunne være slik. Dette er nok ikke åpent for godtfolk.

Dette er slike typiske oppslag som får en del utenfor Oslo til å trenke: "Nei, huff dere, nå er det mye fælt i Oslo. Dit tør vi ikke reise, og i hvert fall ikke spise". (Det er vel like før min mor ringer fra Møre og forteller meg at jeg ikke bør gå ut å spise :-))

overvektige_meg
overvektige_megInnlegg: 32320
17.07.09 12:14
DrSchwei: Men dette er jo for det meste "uregistrerte innvandrerklubber" - altså ulovlige steder. Hadde nesten regnet med det kunne være slik. Dette er nok ikke åpent for godtfolk.

nei da så, slike steder er det jo rasistisk å bry seg om, disse misforståtte englebarna må da få lov til å holde på med sitt

malacay3
23.07.09 21:46

De har vel ikke fått lov til å "holde på med sitt" siden mattilsynet har stengt dem.

Malacay

fisto
23.07.09 22:06

Sånne hæslige bilder av kyllingfileter til tining i utslagsvasken, tamponger i maten, larver i grillet kylling osv får meg til å bli dårlig. Like fullt går jeg ut og spiser:-) Er så dum av meg, men tror det skal kule til en trønder.

Et lite lyspunkt til dere alle: Er dere i Strømstad, så kjør en liten time sørover til Bovallstrand ute ved kysten. På Bryggcafeet der får dere garantert god mat, og fisk/skalldyrsuppen er virkelig forbaska god. Det stedet har en rekke diplomer og utmerkelser for sitt kjøkken. Vinterstengt. Men nå kan man sitte ute eller inne helt ute i sjøen. Jeg håper kjøkkenet er rent;-).

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg