Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tilbehør til andebryst

NYTT TEMA
gourmande
gourmandeInnlegg: 12140
07.04.09 16:27

Tenkte å ha andebryst på Skjærtorsdag. Jeg fant denne videoen som viser hvordan Viestad steker andebryst

http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/02/25/493188.html

Planlegger å lage en appelsinsaus til, men finner imidlertid ingen "knæsje" forslag til grønnsaker/tilbehør til andebryst, annet enn röstipoteter som tips til poteter.

Noen som har noen gode forslag?

bennyen
bennyenInnlegg: 10354
07.04.09 16:59

Vi pleier å bruke deilige små Cherie poteter, altså vanlig kokte, eller båtpoteter i ovnen som har fått selskap av litt timian, god olivenolje., litt hvitløk og noen dråper sitron og Maldonsalt.

Ikke så veldig "knæsjt", kanskje men jeg synes andebrystet skal få spille hovedrollen sammen med den gode sausen :)

gourmande
07.04.09 17:03
bennyen: Vi pleier å bruke deilige små Cherie poteter, altså vanlig kokte, eller båtpoteter i ovnen som har fått selskap av litt timian, god olivenolje., litt hvitløk og noen dråper sitron og Maldonsalt. Ikke så veldig "knæsjt", kanskje men jeg synes andebrystet skal få spille hovedrollen sammen med den gode sausen :)

:-)

Takk!

Men hva med grønnsaker? Er det noe som er knallgodt til andebryst? Det hadde jo vært artig med noe som matchet kjøttet og den søte appelsinsausen perfekt, liksom:-)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32779
07.04.09 17:14

Fine grønnsaker til andebryst er litt milde grønnsaker, som også har litt sødme: Sukkererter, gulrot, løk (rødløkskompott, ovnsbakt sjalottløk, vårløk f.eks.) litt fruktilbehør, f.eks. skiver av mango kan være bra.

gourmande
07.04.09 17:37
DrSchwei: Fine grønnsaker til andebryst er litt milde grønnsaker, som også har litt sødme: Sukkererter, gulrot, løk (rødløkskompott, ovnsbakt sjalottløk, vårløk f.eks.) litt fruktilbehør, f.eks. skiver av mango kan være bra.

Rødløkskompott og noen stekte mangoskiver tror jeg blir knallgodt!

Persimone_1
Persimone_1Innlegg: 9935
07.04.09 19:47

Ingen som har en boks rips igjen i frysereren?

Sukre, pensle helle over halpvarten av resten. Småsukresøte sånne små poteter  til møre. La sarte, unge spinatblader falle sammen.

Hvitvil il. Sukk.

bladder
bladderInnlegg: 1286
07.04.09 19:55
Persimone_1: Ingen som har en boks rips igjen i frysereren?

Ikke ubehandlet, men du får kjøpt div. frosne bær på en velassortert matbutikk, om det er til hjelp.

gourmande
07.04.09 21:33
Persimone_1: Ingen som har en boks rips igjen i frysereren? Sukre, pensle helle over halpvarten av resten. Småsukresøte sånne små poteter  til møre. La sarte, unge spinatblader falle sammen. Hvitvil il. Sukk.

Hello Persimone_1:-)

Håper dere hadde en flott tur!

Takk for input - Rips må jo være midt i blinken mht sødme/syrlighet i forhold til (det relativt fete) andebrystet!

(Innlegget ble redigert 07.04.09 21:34)

JackFrost
JackFrostInnlegg: 13897
12.04.09 00:38

Jeg har vært i Sverige og kjøpt andebryst. Noen andre gjort det? Det var svinebillig, kostet 150 SEK kiloen(!?)

Jeg lurer på om noen her som har prøvd andebryst fra Sverige, som ser mindre og mer puslete ut enn de norske jeg har sett i butikken(jeg har som dere forstår aldri prøv det), kan fortelle meg om dere synes det er en forskjell(gitt at dere har prøvd "svensk" andebryst) Jeg husker dessverre ikke navnet på den "svenske", men den selges på Smart Club blant annet og har en logo med noe gullfarge på etikketen og det ligger alltid to andebryst klemt inntil hverandre og de er frosne.

P.S Hvordan lager dere appelsinsaus til andebryst? Jeg synes det er godt å bruke en del jævner i tillegg til smøret(jeg reduserer appelsinsaft, litt fond, litt skall og litt sukker og salt først), slik at den blir "sticky". Slurp. Men trikset "mitt" er å bruke litt av det andefettet jeg ikke bruker til å steke potetene(til slutt). Det gir fylde skal jeg si dere!

(Innlegget ble redigert 12.04.09 00:43)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32779
12.04.09 11:53

Har ikke vært på harryhandel på mange år, så dette vet jeg ikke noe om.

Mht appelsinsaus så lager jeg det på samme måten, men bruker ikke "jævner", da jeg synes det blir tykt nok ved innkok og med smør, samt litt av stekefettet.

I Danmark selger de enkelte steder små pakker med andekraft, kraftig konsentrert, som her fantastisk å bruke til sausen. Men nå er det lenge siden jeg har vært i Danmark også.

Skal snart til Berlin, og har planer om å kjøpe andrebryst der...

gourmande
12.04.09 21:25
JackFrost: Jeg har vært i Sverige og kjøpt andebryst. Noen andre gjort det? Det var svinebillig, kostet 150 SEK kiloen(!?) Jeg lurer på om noen her som har prøvd andebryst fra Sverige, som ser mindre og mer puslete ut enn de norske jeg har sett i butikken(jeg har som dere forstår aldri prøv det), kan fortelle meg om dere synes det er en forskjell(gitt at dere har prøvd "svensk" andebryst) Jeg husker dessverre ikke navnet på den "svenske", men den selges på Smart Club blant annet og har en logo med noe gullfarge på etikketen og det ligger alltid to andebryst klemt inntil hverandre og de er frosne. P.S Hvordan lager dere appelsinsaus til andebryst? Jeg synes det er godt å bruke en del jævner i tillegg til smøret(jeg reduserer appelsinsaft, litt fond, litt skall og litt sukker og salt først), slik at den blir "sticky". Slurp. Men trikset "mitt" er å bruke litt av det andefettet jeg ikke bruker til å steke potetene(til slutt). Det gir fylde skal jeg si dere!

Vi hadde stekt andebryst i går, kjøpt i Sverige. To bryst i en pakke... Ett bryst er nok for to voksne personer. De svenske brystene er større enn dem jeg har kjøpt her i Norge.

Fettsiden snittes som på en svineribbe, men obs kniven skal ikke helt igjennom fettet. Lag kryss-snitt. Stekes med fettsiden ned i ca 5-6 min, deretter den andre siden i ca 1 minutt på relativt høy varme.

Sett et steketermometer i brystet og stek i ovnen på ca 120 grader til termometeret viser 60 grader.

Sausen lager jeg ved å svisse sjalottløk i etpar ss meierismør. Har deretter i appelsinmarmelade (eller ripsgelé), deretter litt hønsekraft (kan kjøpes på glass). Reduseres til sausen blir ganske tykk. Montér sausen med etpar ss smør til slutt. Ikke kok sausen etter at smøret er hatt i.

Potetene jeg laget til var mandelpoteter skåret i båter, som has i ildfast form. Lager en "saus" av olje, salt, pepper, litt paprikapulver for farvens skyld, litt rosmarin (evt oregano) pluss evt en knust hvitløk, og heller dette over potetene. Settes i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter (eller til potetene begynner å blåse seg opp og blir gyldne).

Smaskens måltid:-)

(Innlegget ble redigert 12.04.09 21:27)

JackFrost
JackFrostInnlegg: 13897
12.04.09 23:37
gourmande: Smaskens måltid:-)

Det kan du trygt si:)

Jeg skal prøve ripsversjonen og andre versjoner med bær og frukter. Jeg kjøpte to pakker med disse svenske andebrystene sist gang, og jeg må si at vi er hekta. At jeg ventet så lenge med å debutere med andebryst må skyldes den sinnsvake prisen disse brystene har i norske butikker. Neste tur til Sverige blir det 90 prosent andebryst og 10 prosent bacon og flaskfilet som kjøpes med hjem, ikke motsatt!

Forresten stekte og bakte jeg andebrystene akkurat slik du foreslo, gourmande. Fordi jeg hadde lest at det var slik det skulle gjøres her på mat og drikke.

(Innlegget ble redigert 12.04.09 23:39)

elicar
elicarInnlegg: 103
13.04.09 08:30

Jeg har laget andebryst i mange varianter, men den som absolutt blir best mottatt er med hjemmelaget rødkål ( kokes  med honning,sherryeddik , rødvin og eple). Lager røsti poteter eller potetmos av mandelpoteter med chevre i. Sausen er bare supergod . Starter med karamellisering, ellers er det sjalotteløk, timian, sherryeddik og rødvin. Knallsuksess hver gang !

tussi
tussiInnlegg: 5896
13.04.09 21:32

jeg er kanskje helt gal nå,,,, men til mine andebryst har jeg:
- potetmost med sellerirot og creme fraiche

- pepper/portvin saus

- friske asparges, bare såvidt kokt

- Rødvinsmarinerte epler

en innertier hver gang, sammen med en knakande god chateauneuf du pape

Freitas
FreitasInnlegg: 17386
13.04.09 21:52

Din mentale tilstand skal jeg ikke kommentere, lurer av og til på min egen også. Men aspargesen kan jeg si noe om. Hele forslaget til tilbehør var forresten strålende, i likhet med flere andre i denne tråden.

Men jeg har prøvd å dampe ferske aspargestoppskudd nærmest dønn ihjæl, sammen med hele hvitløksfedd. Og så mosa herligheten med tilsetning av litt salt, piripiri, særdeles moden avokado og nesten tørr hvit portvin. Bare litt av hver. En slags utvida aspargesmousse sammen med andebrystet, med litt gåselever på toppen blir det riktig så delikat når anda er så rosa at den smelter på tunga.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg