Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Gode brødoppskrifter?

NYTT TEMA
dudo
dudoInnlegg: 17740
26.04.09 01:25

Er det noen som sitter på noen fenomenale brødoppskrifter her inne? Jeg er primært ute etter grovt brød (tenk spleisebrød, men kanskje enda litt grovere), men alt er strengt tatt av interesse. Det aller beste er om oppskriften er på et brød som har spleisebrødets kvaliteter - at det holder seg saftig lenge. (Jeg spiser maks 4 skiver for dagen)

Amasone
AmasoneInnlegg: 7889
26.04.09 19:21

Jeg henger meg faktisk på den forespørslen. :-)

Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
26.04.09 20:51
dudo: at det holder seg saftig lenge.

Det ser jo ut som på kjøpebrødene at jo flere E-stoffer og jo mere ekstra gluten - jo lenger holdbarhet. Enkelte brød er jo "ferske" i en uke mens økologiske brød er tørre etter 1-2 dager.

Gardkjerringa
GardkjerringaInnlegg: 1244
26.04.09 21:07

Som gammel i tralten på kjøkkenet, så kan jeg fortelle hvordan jeg gjør det. Jeg baker helst 6 brød i slengen, og det har alltid vært av det grove slaget (med tanke på næringsinnhold og magens funksjon!). Men jeg gjør det litt etter ordtaket "man tager hva man haver" - altså litt etter hva slags grove ingredienser jeg har i huset. Ingen fasttømret oppskrift og faste mål.

Jeg starter med en tokilos pose med hvetemel, og fyller etter med ca. like mye grovt av forskjellig slag: minst en kilo grov hvete, havrekli, ev små havregryn (hiver oppi om jeg har en slant), hvetekli om jeg har, av og til hvetekim, og knust hel hvete. Det siste bløter jeg helst over natta. Tar også i litt fint rugmel, det gir litt saftighet til brødet - men gir en klissete deig om det blir for mye. En slant med raspolje og en dæsj med salt + litt sukker (ev. sirup).  Mengden på de forskjellige tar jeg på slump, og som sagt så er det ikke alltid det blir de samme tingene oppi.  Jeg bruker en blanding av melk og vann, gjerne med surmelk/kulturmelk. Er så lat at jeg tar lunkent vann fra springen til passe temperatur. 2 pk gjær løses i litt av væsken.  Tilsetter så vannet til melet og knar til det blir passe konsistens. Vil man bruke maskin må man vel prøve å finne en mer nøyaktig væskemengde som passer. Og vil man bake f. eks bare tre brød er det jo bare å ta utgangspunkt i 1 kg hvetemel istedet for 2.

Jeg knar for hånd, på gamlemåten, hever to timer, baker ut tre brød i gangen. Slår ned igjen andre porsjon når de første tre er knadd. Legger i form og hever dem en god stund (man ser når de er godt nok hevet). Tar så en skarp kniv og kutter noen tverrsnitt i overflaten, da sprekker de ikke opp. Smører med smeltet smør, og opplever aldri at skorpen løsner. Det lærte jeg av svigermor! Steker på 200 grader i 45-50 min.

Når det gjelder brødbaking så må man bare prøve seg fram, og man finner fort ut hva som funker. Å variere litt er jo greitt. Mine brød har ihvertfall alltid vært populære her i huset, og for de utflyttede sønnene er det populært å få med seg et brød når de reiser igjen!

MeaKulpa
MeaKulpaInnlegg: 7779
27.04.09 16:35
Gardkjerringa: Jeg knar for hånd, på gamlemåten, hever to timer, baker ut tre brød i gangen. Slår ned igjen andre porsjon når de første tre er knadd. Legger i form og hever dem en god stund (man ser når de er godt nok hevet). Tar så en skarp kniv og kutter noen tverrsnitt i overflaten, da sprekker de ikke opp. Smører med smeltet smør, og opplever aldri at skorpen løsner. Det lærte jeg av svigermor! Steker på 200 grader i 45-50 min.

har plagdes i det sise med at brødene mine sprekker under steking. Trodde jeg hadde begynt å rote med både heving og knaing. Men det er altså nok med en kniv?

Mor min bukte også smør. Selv har jeg brukt vann. Skal prøve smeltet margarin neste gang jeg lager brød.

Gardkjerringa
27.04.09 19:27
MeaKulpa: har plagdes i det sise med at brødene mine sprekker under steking. Trodde jeg hadde begynt å rote med både heving og knaing. Men det er altså nok med en kniv? Mor min bukte også smør. Selv har jeg brukt vann. Skal prøve smeltet margarin neste gang jeg lager brød.

Spørs om det er snitting og smeltet margarin som skal til, ja! Jeg husker at jeg også opplevde at skorpen oppå løsnet av og til i mine yngre dager. Tror at jeg brukte bare vann da, hadde vel sett det i en oppskrift, tenker jeg. Men den gamle garde av husmødre hadde jo sine erfaringer, og svigermor KUNNE bake brød. Nå kan jeg ikke huske når sist mine brød sprakk, eller sist skorpen løsnet. Så noe må det være i det rådet!

t_o
t_oInnlegg: 735
29.04.09 01:13
dudo: Er det noen som sitter på noen fenomenale brødoppskrifter her inne? Jeg er primært ute etter grovt brød (tenk spleisebrød, men kanskje enda litt grovere), men alt er strengt tatt av interesse. Det aller beste er om oppskriften er på et brød som har spleisebrødets kvaliteter - at det holder seg saftig lenge. (Jeg spiser maks 4 skiver for dagen)

HavreRugBrød

Hell ca ½ (vel, litt i underkant) liter varmt vann (ca 70 grader) i bollen til husholdningsmaskinen din.

Tilsett ½ (litt i underkant her også) liter melk og smuldre oppi 50 g gjær.

Tre teskjeer med vanlig salt (strøkne) eller fire om du bruker Maldonsalt tilsettes.

Tøm nedi en kopp, 5 – 6 ss extra virgin olivenolje. 3 gode ss smør/margarin tilsettes også. smelt dette i mikroen. Når det er smeltet (men ikke for varmt) tilsettes det.

Dette kjøres noen sekunder for å blande ut gjæren og saltet med vannet.

Nå er det på tide å sette på stekovnen på 180 °C.

2/3 krus Byggmel (fint, siktet).

2/3 krus Sammalt Rug og

2/3 krus Hel lettkokt havre tilsettes før dette får kjøre til du har en homogen masse.

Hvetemel tilsettes til deigen slipper bollen ved lav hastighet.
Du kan kjenne på den med en tørr finger og da skal deigen være klebrig men ikke klissete.

Kjør deigen i flere minutter ved relativt høy hastighet (selv setter jeg klokken på ti minutter), slik at den blir elastisk og fin. En annen fordel med dette er at deigen vil få litt friksjonsvarme slik at deigen hever raskere.

Deigen skal nå heve til minst dobbel størrelse.

Etter heving deles deigen inn i tre brød (de blir ca 800 – 950g/stk). Formene dekkes i bunn og langside med bakepapir, slik at de blir lette å få ut. Dette gjøres ved å skjære tre biter som er like lange som bunnen i formen. Når den da legges i vil den stikke opp på sidene. Dette klippes vekk når brødet er lagt i. Skjær noen skråsnitt i toppen av brødet og dryss litt mel over.

Når brødene er hevet godt over kanten på formen, settes de i ovnen i en times tid. Sett de slik i ovnen at den øveste delen av brødet/formen er rett over midten i ovnen, men de skal ikke stå i bunnen av ovnen. Dunk på brødet. Får du en dump lyd, så er brødet ferdig (dette krever mye trening, så selv om du tror det er ferdig, så la det få en time i ovnen; så mye trenger det).

Når du tar det ut, skjærer du forsiktig i endene, så brødet løsner der, så kan du helle brødet forsiktig ut og fjerne bakepapiret.

Ha et smakelig brødmåltid!

MeaKulpa
29.04.09 13:52
Gardkjerringa: Så noe må det være i det rådet!

Har ny deig på heving. Skal steke dem i kveld.

Gardkjerringa
30.04.09 15:31
MeaKulpa: Har ny deig på heving. Skal steke dem i kveld.

Hvordan gikk det? Datt skorpa av, eller sprakk brøda?

natura
naturaInnlegg: 251
01.05.09 09:38

fikk lyst på hjemmebakt brød av disse oppskriftene jo!! kanskje hvis ånden kommer over meg så kan det blir brød i heimen her og:)

MeaKulpa
02.05.09 09:37
Gardkjerringa: Hvordan gikk det? Datt skorpa av, eller sprakk brøda?

Et sprakk litt. To andre åpnset seg pent ala fransk landbrød. Litt annen oppskrift enn deg, og litt lenger tid på gjæring. Skal fortsette å pensle med smeltet margarin før steking. Takk for tipset.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg