Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Steinsopp

NYTT TEMA
RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 2439
03.08.09 18:25

Hei,

Jeg plukker en del sopp, men jeg er rimelig blank når det gjelder rørsopper. Liker både steinsopp og rødskrubb, men det er nesten umulig å finne eksemplarer som ikke har hatt besøk av mark eller snegler.

Finnes det noen tommelfingerregel for hvordan en rørsopp bør se ut for å være egnet til matlaging? Når man deler dem på langs ser man jo nesten bestandig en del "hull" som tyder på at en mark har passert. Bør soppen i såfall kastes?

bjoro
bjoroInnlegg: 23978
03.08.09 19:13

De er litt variabelt hvor mye de angrepet. Men når jeg plukker sopp kaster jeg sikker 60.70% av soppen. Men jeg går med kniven i handa, deler soppen og sjekker den. Hopper som regel bukk over de største steinsoppene, de er det som regel mye mark i. Unge sopper er oftest fine. Jeg renser soppen færdig i skogen. Har en liten pensel med og kniv. Tørker mye av steinsoppen og har på glass til sauser og gryteretter.

Bra med kantareller i min skog, dem spiser jeg samme kveld. Loffskiver med godt smør og rista kantareller.............mmmmmmmmmmmm

Steinsoppen bør se delikat ut når du plukker den. Og hvit, ensfarget i kjøttet (lilla ytterst mot det brune)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg