Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spekemat - tilbehør

NYTT TEMA
Evola
EvolaInnlegg: 375
07.08.09 10:54

Vi har bestemt oss for å ha spekemat i kveld, i stedet for vanlig middag. Så er spørsmålet hva man skal bruke som tilbehør. Rømme, flatbrød, eggerøre og melon er foreslått. Noen bedre? Passer det med hvitvin til dette, eller skal man gå for pils, evt. andre ølsorter?

Someone
SomeoneInnlegg: 23164
07.08.09 10:57

Til en skikkelig spekemataften mener jeg øl og akevit er tingen. Dog så foretrekker jeg ofte litt mørkere ølsorter enn vanlig pils til slik mat

franzsigel
franzsigelInnlegg: 13544
07.08.09 11:32
Evola: Passer det med hvitvin til dette, eller skal man gå for pils, evt. andre ølsorter?

Ser Vinmonopolet anbefaler hvitvin til spekemat.

Selv ville jeg nok foretrukket øl, og helst noe mørkere enn pils. Kanskje en belgisk trappist passer bra til spekemat?

Evt en bokk eller kanskje en dunkel weissbier...

Shimon
ShimonInnlegg: 10026
07.08.09 11:46

Hold deg til Norge du, se hva de har av varer fra Nøgne Ø på ditt lokale Vinmonopol!

bjoro
bjoroInnlegg: 23715
07.08.09 12:34

Jeg ville laget en potetsalat til.

Kok noen poteter. Kok noen egg.

Klem en pose majones i bollen, Tilsett godt med rå løk, godt med sylteagurkterninger, godt med egg. Nykokte poteter, enda litt varme  , i terninger. De lunkne potetene trekker til seg masse smak fra majo og løk. Potetene er jeg minst raus med. Og majo behøver det heller ikke være for mye av. Denne potetsalaten er en vinner!

Og øl selvfølgelig, eller rødvin. Italiensk.

aRandi
aRandiInnlegg: 1325
07.08.09 12:47

Jeg koker potetene (av den store sorten) med skallet på, heller fra kokevannet når de er ferdige, og venter i temmelig nøyaktig 45 minutter med å skrelle dem.  Da er de akkurat passe varme å holde, skallet er enkelt å få av, og de er fremdeles lunkne nok til å trekke til seg smak.

Til 10 poteter bruker jeg 1 stor finhakket løk, 1 pose majones, 1 beger rømme, litt salt, og tørket eller fersk dill.  Ekte majones og seterrømme gir den beste smaken, men det er ikke spesielt mye i veien for å bruke de magrere utgavene.

Jeg skal ha spekeskinke og flatbrød (egenhendig importert fra Norge), potetsalat og eggerøre i kveld.  Til dette drikker jeg det jeg måtte ha lyst på, øl, brus eller rett og slett vann - eller til og med vin.

Husk at eggerøre bør lages over svak varme, sakte, da beholder den både væske og konsistens.

Smakelig måltid!

bjoro
bjoroInnlegg: 23715
07.08.09 13:04

Skal prøve din oppskrift, hvis du prøver min.;)

Alle bruker rømme, det er jeg lei. Men sylteagurkene, eggene, løken og ekte majones, det blir en fabelaktig kombinasjon. Min potetsalat blir kanskje litt søtere enn din, noe jeg synes er et pluss.

Rømmeboksen du får til overs, den kan du med fordel bruke til spekematen. For spekemat og rømme ballanserer veldig godt.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32280
07.08.09 17:40

Potetsalat er godt. I sommer har jeg brukt mye en variant uten majones/rømme.

I tillegg til poteter brukes rødløk (ganske mye hvis den er mild), friske urter (gjerne gressløk, flatpersille og litt forsiktig av mer smaksrike - har f.eks. brukt litt salvie, timian etc) og kapers.

"Sausen" er utelukkende frisk sitronsaft som has over potetene. Og i tillegg blander man litt fransk sennep med olivenolje. Dette helles over de halvvarme potetene, som da trekker til seg sitronen og oljen.

Synes dette smaker godt av poteter.

Ellers er  jeg en stor fan av tørr sherry. Til spekemat går det utmerket, i alle fall om det er skinke.

Keto-dama
Keto-damaInnlegg: 8401
07.08.09 17:41

Løpestikke er aldeles nyderlig i potetsalat :)

- og i mye annet for den del !

DrSchwei
07.08.09 21:04
Keto-dama: Løpestikke er aldeles nyderlig i potetsalat :) - og i mye annet for den del !

Blir også god pesto av løpestikke!

DonCamillo
DonCamilloInnlegg: 1514
07.08.09 23:07
DrSchwei: Blir også god pesto av løpestikke!

Hvordan lager du den? Erstatter du bare basilikum med løpstikke eller blander du disse?

Har en stor potte med løpstikke stående ved naustet, den får stadig litt saltdusj og jeg er av den bestemte mening at den har utviklet en bedre smak av dette. Bruker løpstikke mest til kylling, fisk og i potetvannet.Ha en fin kveld.

DrSchwei
07.08.09 23:44
DonCamillo: Hvordan lager du den? Erstatter du bare basilikum med løpstikke eller blander du disse? Har en stor potte med løpstikke stående ved naustet, den får stadig litt saltdusj og jeg er av den bestemte mening at den har utviklet en bedre smak av dette. Bruker løpstikke mest til kylling, fisk og i potetvannet.Ha en fin kveld.

Fikk den servert bare. Jeg har ikke hage med løpestikke... Men det var ikke basilikum i den, nei. Veldig godt til fisk, f.eks. noe så enkelt som stekt fisk. Setter fin-fin smak.

DonCamillo
DonCamilloInnlegg: 1514
07.08.09 23:55
DrSchwei: Fikk den servert bare. Jeg har ikke hage med løpestikke... Men det var ikke basilikum i den, nei. Veldig godt til fisk, f.eks. noe så enkelt som stekt fisk. Setter fin-fin smak.

Takk allikevel, jeg får teste og se. Har liksom i bakhodet at pesto med bare løpstikke blir vel kraftfull i smaken. Vel vi får se. Løpstikke i kylling er uansett godt. Ha en fin dag.

aRandi
aRandiInnlegg: 1325
08.08.09 19:52
bjoro: Skal prøve din oppskrift, hvis du prøver min.

Avtale!  Men det blir en knøttliten prosjon, altså. 

Nå har jeg nettopp vært i Norge og skaffet meg to bokser rømme til potetsalat (og en til rømmegrøt), jeg synes det blir for mektig med bare majones. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg