Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er mest usunt?

NYTT TEMA
basillen
basillenInnlegg: 1293
18.08.09 11:47

Hva er mest usunt av God Morgen Yoghurt og nybakt skolebolle?  Bollen har nok mer sukker og fett, men det er jo sukker i yoghurten også.  Samt en god del E-stoffer og ymse kjemikalier (surhetsregulerende middel, aroma, stabilisator, etc).  Så hva tror dere?

Someone
SomeoneInnlegg: 24238
18.08.09 12:07
basillen: E-stoffer

E-stoffer er ikke nødvendigvis farlig eller usunt. Mange E-stoffer er naturlige, mens mange er det ikke.

Et godt eksempel er E150 som er eneste E-stoffet i Cola....E150 er det samme som brent sukker. Med andre ord, ikke noe å bekymre seg over

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
18.08.09 15:52

Youghurt inneholder gjerne frukt eller bær, altså vitaminer og fiber. I tillegg inneholder det sunne bakterier som magen din tar nytte av. Dessuten er deler av sukkeret fruktose/fruktsukker, som er sunnere enn hvitt sukker/sukrose, som skolebolla er full av. God Morgen youghurten har vel gjerne noe müsli i seg, som består av trege karbohydrater; disse gir en mer jevn blodsukkerstigning enn det hvite melet i skolebolla. Alt i alt er youghurten altså sunnere enn skolebolla, og inneholder den mest "nyttige" næringen for kroppen din.

tikk
tikkInnlegg: 26779
18.08.09 16:23

Dropp disse karbobombene og spis egg&bacon.

jahngunnar
jahngunnarInnlegg: 294
18.08.09 18:48
Someone: Et godt eksempel er E150 som er eneste E-stoffet i Cola....

Du glemmer E338 fosforsyre

Men ellers er jeg enig i at E-stoffer ikke nødvendigvis er farlige. Selv C-vitamin (askorbinsyre) har jo et e-nummer

dudo
dudoInnlegg: 17740
18.08.09 18:55
tikk: Dropp disse karbobombene og spis egg&bacon.

Et godt forslag til oss som ikke er spesielt glade i egg eller bønner?

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20999
19.08.09 13:04

E300 = askorbinsyre = c-vitamin = melbehandlende middel = konserveringsmiddel osv...

tikk
tikkInnlegg: 26779
19.08.09 17:20
dudo: Et godt forslag til oss som ikke er spesielt glade i egg eller bønner?

Hva med pølser? disse med over 90% kjøtt?

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34668
28.02.17 17:15
jahngunnar: Du glemmer E338 fosforsyre

Jeg lurer på om det er fosforsyren som gjør at jeg syns cola er bedre (og enda litt mere usunn) enn de fleste andre bruser. 

Someone
09.03.17 16:27
rosmebraad: Jeg lurer på om det er fosforsyren som gjør at jeg syns cola er bedre (og enda litt mere usunn) enn de fleste andre bruser.

Fosforsyre er ikke usunt (eller giftig), dessuten trenger kroppen din fosfor.

Nå er selvsagt alt usunt i store nok mengder (inkludert rent vann) og det anbefales heller ikke bade i ren fosforsyre, men det gjelder i og for seg alle syrer

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 34668
09.03.17 17:08

Er det ikke etsende på emaljen da?

På den annen side var jeg hos tannlegen nylig. Jeg spurte om jeg skulle komme igjen om ett år, men ham sa jeg burde vente minst halvannet. Så disse colaboksene kan ikke være SÅ farlige for tennene.

Someone
09.03.17 20:58
rosmebraad: Er det ikke etsende på emaljen da?

Joda, syrer er gjerne det, og noen er verre enn andre...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg