Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Microbølgeovn

NYTT TEMA
Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42780
22.09.09 15:32

Hva er deres forhold til microbølgeovnen?
Er den flittig brukt på deres kjøkken, eller står den bare og støver ned?

Da vi flyttet sammen, fikk vi en "veldig bra" microbølgeovn av besteforeldrene til samboeren min.
Jeg har aldri vært fan av det, men det må liksom være der på kjøkkenet.
Flere steder jeg har jobbet har denne vært brukt jevnlig, men det er ett hysj-tema. Ikke noe som gjestene måtte vite om.
Nå etter vi flyttet inn i egen leilighet, havnet den fort innpå boden sammen med "drikke-kjøleskapet" og fryseboksen.
Brukes bare når jeg har noe mat jeg skal varme på kveldstid.

Mao så og si ikke i bruk lengre.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49163
22.09.09 15:37

Har ikke micro. Sluttet med det etter at barna vokste fra babymat.

Savner den egentlig bare til å lage popcorn.

XxjaxX
XxjaxXInnlegg: 482
22.09.09 17:39

10 år siden sist den ble brukt.

Ser ikke helt hva den skal være godt for?

Someone
SomeoneInnlegg: 24299
22.09.09 17:44

Bruker den litt til koking av grønnsaker og til å oppvarme restemast....og popcorn da selvsagt

gammel_mann
gammel_mannInnlegg: 9977
22.09.09 17:59

Popcorn!

Men jeg må lekke en ting, jeg napper gjerne med en bærepose med "hold- it" når jeg rusler rundt i butikken, som jeg tømmer opp i fryseboksen. Det er et virrvarr av micromat, men jeg tar bare de som er litt pizza- aktige.

Når man bare FYSER på et eller annet tar det 75 sekunder å varme opp en munnfull.

Ikke slå, værsåsnill!!!

Min lille engel kjøpte et lass med noe svensk "fjordland-look-alike" for en stund siden på en harrytur, men de ligger der ennuuuuu.....

Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42780
22.09.09 18:02
gammel_mann: Min lille engel kjøpte et lass med noe svensk "fjordland-look-alike" for en stund siden på en harrytur, men de ligger der ennuuuuu.....

Tror det er lurt.
Har ikke smakt de selv, men de jeg kjenner som har smakt de sier de er jævlige.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42411
22.09.09 18:40

Har ikke hatt mikroovn siden slutten av det forrige århundre. Er greit å ha til oppvarmings, men klarer meg utmerket med det jeg har. Har ikke så god plass på kjøkkenet til den heller, så måtte i så fall bli på toppen av kjøleskapet, og det er ikke speielt elegant.

SirOwen
SirOwenInnlegg: 48480
22.09.09 18:44

Mikropop er undervurdert. I tillegg bruker jeg den til oppvarming av rester, kjappe ostesmørbrød, samt til Gorbys innimellom. 

Dog har jeg ikke latt meg friste av supermodeller i butikken, med pizzafunksjon og grillfunksjon etc etc etc. Da klarer man seg lenge med den vanlige ovnen. 

Freitas
FreitasInnlegg: 17450
22.09.09 20:18

Har mikro, men bruker den beskjedent. Samboeren hiver inn popcorn når barnebarn er på besøk, ellers brukes den bare til oppvarming. Hun kjøper seg ferdigmat innimellom, jeg varmer opp mine sjøllagde supper, lager alltid store porsjoner. Andre middagsrester på samme måten en og annen sjelden gang. Har brukt den til damping av grønnsaker av og til, det blir forsåvidt også oppvarming. Kan brukes til fisk, men jeg vil ha styringa på matlaginga i forhold til temperaturendringer og krydring til passende tider, og syns ikke det blir mer praktisk ved bruk av mikro.

Gaddget
GaddgetInnlegg: 742
22.09.09 20:25

Bruker mye mikroen. Bruker den til å varme vann til hurtigkaffe, og til oppvarming av mat. Jeg lager aldri mat etter jobb, men har alltid hjemmelaget mat i plastbokser. Da har jeg enkel tilgang til næringsrik mat som er rask å tilberede :)

apples
applesInnlegg: 6375
22.09.09 20:29

Bruker den hele tiden til å varme opp alt mulig.

Mindy_4
Mindy_4Innlegg: 1004
22.09.09 23:36

Bruker mikroen for det meste til å varme opp rester og til å varme "gorby-piroger" og pariserpizza. Spiser av og til også mikro-middager som skal varmes i 7 minutter på full effekt fra frossen tilstand.  Varmer også opp kaffe som er traktet dagen før - det er faktisk ikke så ille som mange tror.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21039
23.09.09 17:08

Nå har jeg ikke mikron min her, den står hjemme på lager, men jeg savner den. Tining av frosne matvarer er den viktigste oppgaven, i tillegg til varming av typ te som har blitt kald osv. Popcorn er også noe jeg brukte den til.

I tillegg har mikroen min varmluft og grill, og er perfekt til å bake poteter og sånt.. Oj.. jeg savner den virkelig!

natura
naturaInnlegg: 251
23.09.09 17:20

ja microen brukes endel. Til tining, og oppvarming av restemat.

Paier smaker om mulig enda bedre dagen derpå, varmet opp i microen! Også popkorn så klart. Den perfekt til oppvarming av kaffe og te som har blitt kaldt!

Oilskin
OilskinInnlegg: 11173
23.09.09 20:22
Gudfaren: Hva er deres forhold til microbølgeovnen?

Oppvarming av halvvarm kaffe!

forsvinnendesaus
forsvinnendesausInnlegg: 54
23.09.09 21:59

Jeg hadde ikke mikro før jeg flyttet inn med min samboer (som er et veldig gjennomsnittlig eksemplar av arten "hannkjønn i 20-årene), så han brukte den jo mye.

Han pleier å varme lomper til taco i den, jeg har begynte å steke dem heller. Mye bedre smak og konsistens, de blir myke men også litt sprø, uten at de er vanskelige å pakke rundt noe. Steker dem så vidt litt brune på begge sider.

Så hender det jo når influensa eller lignende slår meg ut at jeg kjøper en eske fjordland eller to, (first price spaghetti-retten er blitt brukt siste ukene etter sene kvelder på jobb, helt ok den også).

Men jeg bruker den vel ikke til noe annet enn det.. så jeg ville nok overlevd uten (fjordland kan vel kokes i vann også? men da mye lengre tid.. så lenge jeg slipper å stå å kokkelere så driter jeg i metode, når jeg er syk..)

Sjeldent vi har rester, så lenge det har stått i kjøleskap så eter jeg det kaldt som varmt (kald pizza er minst like godt dagen derpå som varm... setter alle rester i kjøleskapet så fort jeg kan om vi har pizza på festen! Man har da lært god hygienelære på skolen)

Skulle jeg valgt her og nå? Mer benkplass og mindre mikro!! Det er trangt nok!

gourmande
gourmandeInnlegg: 12549
23.09.09 23:00

Jeg har fått det forholdet til mikrobølgeovn som jeg tror de fleste har fått etterhvert.

Den er liksom utgått på dato. Den bare står der på benken og tar opp plass, og jeg burde la den forsvinne.

Det hender noen ganger  i året, la meg anslå det til 5, at den får lov å være mikrobølgeovn.

Er det avfallshåndteringsproblemet som gjør at jeg lar den få lov til å stå der? Jeg kunne slengt den på loftet, men det er jo bare å utsette et problem...! Jeg kunne dra på Grønmo og betale penger for å bli kvitt den...

Den burde få reisepass... Spesielt når jeg tenker på han sveitsiske ernæringseksperten som på 90-tallet ble truet på livet av de store mikrobølgeovnprodusentene da han påstod at "mat tilberedt i mikrobølgeovn mister 90% av sin næringsverdi, og strålingen kan sågar innebære kreftfare".

Hvil i fred, o salige mikrobølgeovn! Til vårens store dugnad er din skjebne beseglet!

(Innlegget ble redigert 23.09.09 23:01)

UtenKontroll
UtenKontrollInnlegg: 7221
23.09.09 23:31
gourmande: Er det avfallshåndteringsproblemet som gjør at jeg lar den få lov til å stå der? Jeg kunne slengt den på loftet, men det er jo bare å utsette et problem...! Jeg kunne dra på Grønmo og betale penger for å bli kvitt den...

Du tar den bare med til nærmeste Lefdal/Elkjøp/Expert og lemper den i et av burene utenfor butikken.

Norgespatriot2
Norgespatriot2Innlegg: 1132
24.09.09 05:51
gammel_mann: Men jeg må lekke en ting, jeg napper gjerne med en bærepose med "hold- it" når jeg rusler rundt i butikken, som jeg tømmer opp i fryseboksen. Det er et virrvarr av micromat, men jeg tar bare de som er litt pizza- aktige

Ta med deg en bærepose med gorby-pirog i stedet neste gang,mye bedre. Den rød med kjøttdeig og ost.

Likte hold-it før,men nå blir jeg bare jævlig kvalm av de.

Gaddget
GaddgetInnlegg: 742
24.09.09 16:19

Men i alle dager folkens, mikroen behøver da ikke stå på kjøkkenbenken og oppta plass :) Gjem den i et kjøkkenskap (hvis plassen tillater det) eller kjøp en innbyggingsmikro. Du kan også kjøpe slike veggknekter som er beregnet til å ha mikroen på. Mye penere og mye mer praktisk enn å sette den på kjøkkenbenken :)

Indra
IndraInnlegg: 2111
25.09.09 00:16

Jeg overtok mikrobølgeovnen fra faren min da jeg flyttet for meg selv for noen år siden. Den er rimelig gammel, nærmere ti år, og det er vel heller ikke en spesielt avansert eller trendy modell jeg har.

Er ikke så veldig glad i rester, så den blir brukt heller lite til det, selv om jeg også varmer opp noe rester en gang i blant. Bruker den litt til å varme opp diverse frossen mat, men også der begrenser det seg litt. Popcorn er jo godt, men heller ikke det spiser jeg spesielt mye av. Ting som f.eks hold-it kan være greit å ha i mikroen, så bruker den litt til det.

Så jeg bruker nok mikroen mindre enn hva jeg gjorde før, men ville nok ikke vært den foruten.

Someone
SomeoneInnlegg: 24299
25.09.09 07:29

Det er jo forskjellige størrelser på de også. Min er en liten og billig sak fra Kenwood som er relativt liten og svært enkel. Billig var det også, og gjør nytten sin til de tingene jeg bruker den til

Hilde_Mattilde
Hilde_MattildeInnlegg: 2399
26.09.09 08:20

Bruker den hver dag. Til supper, steking, baking, pizza, koking av vann etc. Alt. Har ikke stekeovn og vil ikke ha det heller.

Å lage mat i mikroen har bare fordeler i forhold til stekeovn/kokeplate. Kort tilberedningstid, ikke noe fettforbruk, bedre smak enn vanlig tilberedning osv osv i det uendelige.

Ære være mikroen min.

21nyhetene
21nyheteneInnlegg: 2543
26.09.09 10:53

Bruker den vell iblant til Popcorn og for varme opp gårsdagens middag etc..

Jeg glemmer aldri moren til ei jeg var sammen med for noen år siden. Hele familien var særdeles konservativ på alle mulige måter, og en ting var sikkert: Mikrobølgovn skulle aldri, aldri bli å finne i det huset. For henne var mikrobølgovnen selve symbolet på alt som var galt med dagens samfunn.

Jeg syns det var litt morsomt at det var mulig å hate kjøkkenutstyr så sterkt.

futureline
futurelineInnlegg: 3901
26.09.09 22:40

Bruker faktisk mikroen ganske mye, og en del av det er grunnet det at jeg ikkel liker å bruke gass (bor i latinamerika),- så mikroen blir brukt til både baconkrisp (snacks, som popcorn-variantene) og sincronizados, som i realiteten er to tortillas med ost og skinke + hva du måtte ønske....

Nå kjøper jeg mest mat ute og bringer hjem, så det går en del i å varme opp rester som tamales, empanadas, kylling, ris og diverse enklere kjøttretter.

moltisanti
moltisantiInnlegg: 1069
27.09.09 14:53

Det er genialt å steke bacon i mikro, 3 minutt så har du perfekt resultat.

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
27.09.09 20:25

Bruker den til å tine brød,varme barnemat. Til det og popcorn synes jeg microen funker veldig bra.

kosvines
kosvinesInnlegg: 1610
28.09.09 12:28

Jeg spiser for det meste "ferdigretter" ala Toro og Fjordland. I tillegg så bruker jeg den til å varme opp gårsdagens pizzarester (evt. litt eldre frosne stykker), grillet kylling osv. Jeg kunne rett og slett ikke tenkt meg et liv uten mikroen.

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3114
28.09.09 15:48
Er den flittig brukt på deres kjøkken, eller står den bare og støver ned?

Min mikrobølgeovn lever fremdeles, dersom man begrenser bruken til enkelte matvarer er den mye bedre enn sitt rykte..:

- Selvfølgelig popcorn.

- Oppvarming av div. mat som fryses i porsjoner. Jeg lager f.eks. 5 kg. Chili Con Carne som jeg fryser ned i 200grams porsjoner. Helt utmerket å varme opp i micro. Samme metode kan benyttes også til hjemmelaget suppe.

- Poteter blir meget gode i mikrobølgeovn, 8-10 mellomstore poteter blir bakt på 8-10 minutter.

- Bacon blir faktisk også bra i mikrobølgeovn, av en eller annen grunn blir det stekt sprøtt, ikke bare kokt.

- Ostesmørbrød synes jeg personlig blir best dersom man (halv)steker det i stekeovn og tar det siste halvminuttet i mikroen.

baldviking
baldvikingInnlegg: 22296
21.01.10 09:29

Mitt forhold til arten er at jeg har fått en pent brukt utgave gratis i dag :-) Jeg antar den kommer til å bli brukt til tining av middagsrester fra fryseren.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg