Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ordentlige stekepanner fra FØRKRIGSTIDEN

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 28964
21.11.09 20:32

Ok, her er noe som er av kvalitet:

Mustad stekepanne av gammel type:
http://www.bardu.kommune.no/slides.php?&showid=524&startslide=4&nf=1

Der er en slik i husholdningen jeg kommer fra, dette er kvalitet!
Den har vært brukt i årtier og er stadig i nesten daglig bruk!
Og tenk på alt søppelet man sparer ved å slippe å kaste elendige stekepanner!

Selv har jeg ikke vært heldig med stekepannene:
En i støpejern fra Ikea var elendig så den returnerte jeg.
En panne med "slippbelegg" fra Look (Islandsk; http://www.lookcookware.is/ )
Denne funket fint en stund, men dessverre holdt ikke belegget stand med tiden...

HVA anbefales av gode stekepanner om dagen?
Er der noen på nivå med Mustad?
Det burde jo være slik at man får en brukt stekepanne til konfirmasjonen, og så arves denen videre når man dør, da snakker man kvalitet og miljøvern!

DrPain
DrPainInnlegg: 3193
21.11.09 20:55

(Innlegget ble redigert 21.11.09 20:55)

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20152
23.11.09 23:15

Jeg har dessverre opplevd at støpejernspanner fra høyang har slått seg når de har vært brukt på induksjon. Jeg vet ikke hvorfor, for de eldgamle pannene klarer induksjon helt mesterlig. Nå har jeg en greenpan med keramisk slippbelegg. Den klarer alt unntatt støt og å få tunge/skarpe ting plassert i seg (da faller belegget av som "kantskår" av en middagstallerken). Den slipper nesten litt for bra, men omeletter og ømtålige ting er den super på.

rosmebraad
23.11.09 23:34
TøttTøtt: de eldgamle pannene klarer induksjon helt mesterlig.

Bare prøv å få tak i en sånn eldgammel Mustad, så har du stekepanne for livet.

Utrolig at de ikke lages fremdeles!!!

ulefos
ulefosInnlegg: 77233
23.11.09 23:51
DrPain: Stekepanne

jeg har hatt en sånn, den var jeg i alle fall ikke fornøyd med

men for alt jeg vet kan de ha blitt bedre nå

ulefos
23.11.09 23:53
rosmebraad: Bare prøv å få tak i en sånn eldgammel Mustad, så har du stekepanne for livet.

Utrolig at de ikke lages fremdeles!!!

nei, det er ikke utrolig

så godt som alle varer som lages i dag, lages slik at du skal kjøpe nytt om relativt kort tid

det er liksom ikke for ingenting at kjøleskap på 60 tallet hadde +30 års levetid, nå har de 10

rosmebraad
23.11.09 23:58
ulefos: nei, det er ikke utrolig så godt som alle varer som lages i dag, lages slik at du skal kjøpe nytt om relativt kort tid det er liksom ikke for ingenting at kjøleskap på 60 tallet hadde +30 års levetid, nå har de 10

Da er det jo enda mer utrolig, at vi både ser "klimasyken" og "bruk og kast"-samfunnet samtidig.

For vil de virkelig redusere disse kjære utslippene sine så er jo et hovedvirkemiddel å lage ting som varer lengre, det sparer man mye søppel og materialer på.

Får man tak i en sånn stekepanne så har man jo den for livet om den ikke mistes eller stjeles.
Jeg har ikke stekepanne for tiden, men har "vært gjennom" mange som ikke holdt mål, klart det blir søppel av sånt!

happydeathsuite
happydeathsuiteInnlegg: 11531
24.11.09 00:41

Eg kjøpte ei nokså rimeleg panne på Clas Ohlson for snaue to år sidan. Den held framleis god stand, så lenge eg skyl den i varmt vatn ganske kjapt etter bruk. Eg er i grunn overraska over at den framleis er brukandes.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12072
rosmebraad
24.11.09 10:53
gourmande: Les her hva Bessen sa:-)

Bra, der var sannheter fra Bessen!

For stekepanner skal jo IKKE i oppvaskmaskin, det vaskes jo under varmt vann med Zalo.
(Og lagres helst med fett eller olje på.)

Bessen
BessenInnlegg: 3852
24.11.09 11:16

Så pass lærte Bessen meg at en ekte støpejernspanne uten belegg ikke skal kokes ut når den er varm men vaskes med varmt vann etter at den har kjølnet og aldri med såpe av noe slag. Oljes på svak varme i noen minutter noen ganger i året.

'''''''''''''''''''''''''''

Enken

ulefos
24.11.09 16:03
rosmebraad: Da er det jo enda mer utrolig, at vi både ser "klimasyken" og "bruk og kast"-samfunnet samtidig.

nei det er ikke utrolig, klimasyken er en konsekvens av måten vi har innrettet samfunnet på

ulefos
24.11.09 16:05
rosmebraad: For stekepanner skal jo IKKE i oppvaskmaskin, det vaskes jo under varmt vann med Zalo.

nei stekepanner skal ikke i oppvaskmaskin, men de skal heller ikke vaseks med Zalo, mine panner har aldri vært i kontakt med såpe, og det skal de få slippe framover også

da snakker jeg selvsagt om jernpanner, som er trådens pannetema

(Innlegget ble redigert 24.11.09 16:05)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 32002
24.11.09 16:25

Jeg har en meget god jernpanne, arvet etter min onkel, som han nok arvet etter sin mor. Det står HW eller et eller annet på nede på skaftet, og 300 på baksiden. Ikke noe mer. Den erkstremt god, og den har så glatt overflate at man trenger lite fett. Meget glad for at det ble jeg som arvet denne, for det ble ofte kommentert hvor god stekepanne han hadde.

I tillegg har jeg en teflonpanne, men selv Eva-Trio (som var dyr i utgangspunktet) er nå nokså slitt, og varer nok ikke så mye lenger. Men her må induksjonen ta litt av skylda, setter man på Power-knappen er det gjerne mer enn de tåler. Heretter kommer jeg til å kjøpe billigst mulig teflonpanner. Disse bruker jeg til f.eks. omelett, der en jerpanne er lite egnet.

ulefos
24.11.09 18:39

jeg har en gammel Jøtul nr 24 som jeg har fått av noen venner etter at de solgte det gamle huset den tidligere tjenestegjorde i

kanskje rett sted å lete etter en god stekepanne er på loppemarkeder

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20152
24.11.09 20:11
DrSchwei: I tillegg har jeg en teflonpanne, men selv Eva-Trio (som var dyr i utgangspunktet) er nå nokså slitt, og varer nok ikke så mye lenger. Men her må induksjonen ta litt av skylda, setter man på Power-knappen er det gjerne mer enn de tåler. Heretter kommer jeg til å kjøpe billigst mulig teflonpanner. Disse bruker jeg til f.eks. omelett, der en jerpanne er lite egnet.

Som sagt, Green-pan med keramisk belegg (tåler 400 grader) er brillefint om man bare husker på at det kan gå kantskår av keramikken. DVS at panna tåler høy temperatur og har et veldig glatt slipp-belegg som det ikke blir riper, men skår i. Skår kan man unngå ved å ikke stable ting i panna (feks andre panner og gryter), ikke vaske den i oppvaskmaskin (de færreste steikepanner tåler maskinoppvask uansett), og man ikke bruker metallredskaper i panna (det gjør man uansett ikke på slipp-lettpanner).

Ellers var jeg også veldig fornøyd med Scanpan, men jeg vet fremdeles ikke om de lager panner for induksjon.

rosmebraad
24.11.09 20:44
ulefos: nei stekepanner skal ikke i oppvaskmaskin, men de skal heller ikke vaseks med Zalo, mine panner har aldri vært i kontakt med såpe, og det skal de få slippe framover også da snakker jeg selvsagt om jernpanner, som er trådens pannetema

Jeg har ihvertfall alltid vasket Mustad-pannen med Zalo, og det har den tydeligvis tålt fint.

Men det viktige er jo å ikke la den stå vasket, men å la den lagres innsatt av fett, enten uvasket etter steking, eller ved at man har på matolje etter vasking.

Trist for dem som ikke får oppleve ordentlige jernstekepanner!

rosmebraad
24.11.09 20:50
ulefos: kanskje rett sted å lete etter en god stekepanne er på loppemarkeder

Ja.

Jeg har hørt at vår kom fra et dødsbo på 70- eller 80-tallet.

rosmebraad
24.11.09 20:51
DrSchwei: Jeg har en meget god jernpanne, arvet etter min onkel, som han nok arvet etter sin mor. Det står HW eller et eller annet på nede på skaftet, og 300 på baksiden. Ikke noe mer. Den erkstremt god, og den har så glatt overflate at man trenger lite fett. Meget glad for at det ble jeg som arvet denne, for det ble ofte kommentert hvor god stekepanne han hadde. I tillegg har jeg en teflonpanne, men selv Eva-Trio (som var dyr i utgangspunktet) er nå nokså slitt, og varer nok ikke så mye lenger. Men her må induksjonen ta litt av skylda, setter man på Power-knappen er det gjerne mer enn de tåler. Heretter kommer jeg til å kjøpe billigst mulig teflonpanner. Disse bruker jeg til f.eks. omelett, der en jerpanne er lite egnet.

Glimrende, la arvedebatten gå på stekepannene løs!

Der jeg vokste opp har det aldri vært en teflonpanne i hus, men omelettene har vært mange og gode likevel!

ulefos
24.11.09 21:08
rosmebraad: Der jeg vokste opp har det aldri vært en teflonpanne i hus, men omelettene har vært mange og gode likevel!

jeg har ikke engang tenkt tanken på at det skulle være noe problem å steke omelett i jernpann, man må bare huske å svinge litt på panna slik at man får fett oppetter kanten

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg