Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjemmelaget ost

NYTT TEMA
Pipo
PipoInnlegg: 591
02.12.09 14:30

Noen som har erfaring med å lage ost hjemme selv? Altså har laget sin egen ost.

Har lyst å prøve dette, da jeg aldri har gjort det. Har lyst å høre noen erfaringer først!

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
02.12.09 16:32

Her er en oppskrift på hjemmelaget mozzarella i hvertfall! Tenkte jeg skulle prøve denne snart:

http://gryskjokkenskriverier.blogspot.com/2009/03/hjemmelaget-ost.html

Pipo
02.12.09 21:26

Å, den så bra ut! Fine beskrivelser og bilder i tillegg. Dette var bra - denne må prøves!

ulefos
ulefosInnlegg: 80969
03.12.09 00:20
Pipo: Noen som har erfaring med å lage ost hjemme selv? Altså har laget sin egen ost.

pussig at dette skulle komme opp, her om dagen kom jeg over en nettbutikk som leverer utstyr til hjemmeysteri

Pipo
03.12.09 11:30
ulefos: pussig at dette skulle komme opp, her om dagen kom jeg over en nettbutikk som leverer utstyr til hjemmeysteri

Hehe, artig.

Med det virker jo ikke (bla. på flere oppskrifter jeg har sett på) som at man trenger så veldig avanserte hjelpemidler for å lage ost - iallefall ikke de "enkleste" typene!

Har du noen erfaringer selv med laging av ost?

jahngunnar
jahngunnarInnlegg: 289
04.12.09 00:39

Ost blir (meg bekjent) best med uhomogenisert melk.

Dette kan man enkelt få til ved å blande kremfløte og skummetmelk.

For å få 3.8 % fett tilsetter man 1/3 l kremfløte i 3 liter skummetmelk.

ellers er det bare å regne for å finne andre fettinnhold.

3,8 % fett i melken gir ca 38 % fett i osten.

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
04.12.09 00:59

Tommel for den informasjonen! Jeg lurte på det - hvordan få tak i uhomogenisert melk. Takk!

Pipo
04.12.09 15:10

Har lest flere steder at man bruker kefir/cultura... erfaringer med dette?

Pipo
04.12.09 15:10
jahngunnar: Ost blir (meg bekjent) best med uhomogenisert melk. Dette kan man enkelt få til ved å blande kremfløte og skummetmelk. For å få 3.8 % fett tilsetter man 1/3 l kremfløte i 3 liter skummetmelk. ellers er det bare å regne for å finne andre fettinnhold. 3,8 % fett i melken gir ca 38 % fett i osten.  

Hvilken framgangsmåte bruker du i denne oppskriften?

Hvor lenge skal det koke etc.

jahngunnar
jahngunnarInnlegg: 289
04.12.09 22:35
Pipo: Hvor lenge skal det koke etc.

Det skal ikke koke.

Det blir litt som man gjør på et meieri. Der kommer det melk inn, denne separeres til fløte og skummetmelk før pasteurisering.

Deretter blandes (standariseres) fløte og skummetmelk til ønsket fettprosent.

Det er ingen spesiell oppskrift eller noe som skal koke.

hvis du foreksempel ønsker 2 % fett, bruker du 6 liter skummetmelk og blander inn 1/3 l kremfløte.

Pipo
05.12.09 09:21
jahngunnar: Det skal ikke koke. Det blir litt som man gjør på et meieri. Der kommer det melk inn, denne separeres til fløte og skummetmelk før pasteurisering. Deretter blandes (standariseres) fløte og skummetmelk til ønsket fettprosent. Det er ingen spesiell oppskrift eller noe som skal koke.   hvis du foreksempel ønsker 2 % fett, bruker du 6 liter skummetmelk og blander inn 1/3 l kremfløte.

Hm, så siler man bare det i et kjøkkenhåndkle etc dår det har "trekt"? Hvor lenge skal melken og fløten være sammen i kjelen da - og hvor varmt skal det bli?

Den overflødige vesken som har skilt seg fra selve osten kan vel ikke brukes til noe?

Vet du noen ca tid på hvor lenge slik hjemmelaget ost holder seg?

Ser det ble endel spørsmål her, håper du har noen tips!

titterinnom
titterinnomInnlegg: 2
21.12.09 23:52
Pipo: Den overflødige vesken som har skilt seg fra selve osten kan vel ikke brukes til noe?

Den overflødige melken, altså det som blir igjen etter at du har silt, kalles myse. Denne kan du ha i diverse gjærdeiger. F.eks brøddeig. 

Et annet forslag til deg er at du kan ta kefirmelk og ha i salt og karve. Varm opp til kokepunkettet og ta av ostemassen som blir når  melken skiller seg. (Bruk gasklede, det får du nok kjøpt i en stoff-forretning?) Legg gaskledet over en glassbolle, plastbolle, kasserolle, (ett eller annet) og legg ostemassen på kledet og la det renne av seg. Settes kjølig. Blir det for lite salt kan du ha i mer på selve osten når du spiser den. 

(Innlegget ble redigert 21.12.09 23:53)

faile
faileInnlegg: 1
12.10.10 15:05

ein får ikkje uhomogenisert melk ved å blande forskjellige homogeniserte mjølketypar. Homogenisert betyr at den er "gjort lik" altså ein har fått feitett til å blande seg så godt i melka at den ikkje lenger skiljer seg ut når den står. Dersom du let uhomogenisert mjøl stå, legg feittet seg, som er lettast, på toppen, og skummamjølka under. Det er ikkje lagt til rette for å lage eigen ost i Noreg. Det er ikkje lov å kjøpe frå bonden heller, med mindre han pausteriser den fyst (varmer den opp til 72 grader). I butikkane får du berre tak i paustarisert og hommogenisert trur eg.

OlavTryggvason
OlavTryggvasonInnlegg: 1762
12.10.10 15:36

Jeg har alltid trodd man måtte bruke løype / rennin i osteproduksjon? Ihvertfall når det kommer til mozarella?

baldviking
baldvikingInnlegg: 21658
12.10.10 15:47
faile: ein får ikkje uhomogenisert melk ved å blande forskjellige homogeniserte mjølketypar. Homogenisert betyr at den er "gjort lik"

Kremfløte er ikke homogenisert.

flyboy67
flyboy67Innlegg: 2
05.12.12 10:18

Det er en webshop som selger nybegynnersett til å lage ost selv. Den heter http://bryggebutikken.no

Har ikke prøvd det selv men vurderer å kjøpe et sett

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg