Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Egg og bacon is med gele te

NYTT TEMA
Charme74
Charme74Innlegg: 3428
15.04.10 18:19

Jada du leste riktig og her er beviset: 

http://www.youtube.com/watch?v=D6CLoRuvGcY&feature=related

(Innlegget ble redigert 15.04.10 18:23)

jahngunnar
jahngunnarInnlegg: 286
15.04.10 20:46

Ja, dette er jo en av signaturrettene til Heston Blumethal, og den serveres på restauranten The Fat Duck som ligger i Bray, England.

Freitas
FreitasInnlegg: 16855
15.04.10 21:57

Ingen overraskende kombinasjon. Stekt bacon har jo en viss søtsmak, og egg i iskrem er ikke ukjent. Grunnen til at det overrasker er vel heller at det for de fleste framstår som noe helt nytt. Men det er jo heller ikke overraskende fra The Fat Duck, gjennom en del år nå regna blant en av verdens absolutt beste restauranter.

Charme74
15.04.10 22:26

Noen av dere som har prøvd dette?

TURBRA
TURBRAInnlegg: 34233
15.04.10 22:43

Minner meg om pølse i vaffel, som jeg mener ikke passer sammen. (Med fare for å få masse uvenner i Moss.:)

jahngunnar
jahngunnarInnlegg: 286
16.04.10 06:58
TURBRA: Minner meg om pølse i vaffel, som jeg mener ikke passer sammen.

Mener du at egg og bacon ikke passer sammen?

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
16.04.10 08:53

Jeg elsker å parre søtt-salt, som i bacon surret rundt dadler, eller siste utskeielse; sjokoladecookies med baconbiter! Prøv det før du rynker på nesen, det er usannsynlig godt! Eller, hvis du har smakt amerikanske pannekaker med lønnesirup og bacon VET du at bacon + noe søtt er fantastisk godt. 

TURBRA
16.04.10 12:47
jahngunnar: Mener du at egg og bacon ikke passer sammen?

Selvfølgelig passer egg og bacon sammen, men ikke ikke blandet i iskrem mente jeg!

(Innlegget ble redigert 16.04.10 12:48)

Freitas
16.04.10 13:41

Pussig hvordan folk er i stand til å avfeie matkombinasjoner de aldri har smakt. Det sitter mellom øra, det er utrolig mye rart som kan la seg kombinere med svært vellykket resultat, selv om man aldri har sett det på en tradisjonell norsk restaurant noensinne. Eller på middagsbordet hjemme hos mor.

Men etter mine mange kulinariske sprell på matsidene her gjennom en del år er det muligens noen som vil diskvalifisere meg i forhold til uttalerett...

TURBRA
16.04.10 15:08
Freitas: Men etter mine mange kulinariske sprell på matsidene her gjennom en del år er det muligens noen som vil diskvalifisere meg i forhold til uttalerett...

Jeg har ikke tenkt å diskvalifisere noen. Håper også jeg kan få lov til å si min mening uten å bli diskvalifisert.:)

Jeg skriver ut fra min egen smak, men det er klart andre kan mene noe helt annet, uten at jeg blir såret og vonbråten av den grunn..

(Innlegget ble redigert 16.04.10 15:20)

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 57991
16.04.10 16:45
Charme74: Jada du leste riktig

Nja, det er jeg ikke helt sikker på.

Freitas
16.04.10 18:55
TURBRA: Jeg har ikke tenkt å diskvalifisere noen. Håper også jeg kan få lov til å si min mening uten å bli diskvalifisert.:)

Jeg diskvalifiserer heller ingen. Men stiller gjerne spørsmål. Har du smakt pølse i vaffel, har du smakt is med egg og baconsmak? Hvis du ikke har gjort det blir du diskvalifisert når du fastslår at det ikke er godt.

Poenget mitt er at man må prøve før man bestemmer seg.

TURBRA
16.04.10 19:29
Freitas: Jeg diskvalifiserer heller ingen. Men stiller gjerne spørsmål. Har du smakt pølse i vaffel, har du smakt is med egg og baconsmak? Hvis du ikke har gjort det blir du diskvalifisert når du fastslår at det ikke er godt.

Poenget mitt er at man må prøve før man bestemmer seg.

Det er jeg enig med deg i. Jeg har prøvd pølse i vaffel, men ikke egg og bacon i iskrem, det må jeg innrømme.:)

Charme74
11.04.12 18:13

Siden vi er inne på bacon som dessert her må jeg tilføye at det nå har kommet (en visstnok etterlengtet!?) bacon glasur

http://www.mcphee.com/shop/products/Bacon-Frosting.html

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 4920
11.04.12 18:15

Pròv popcornis en gang. La melken trekke med popcorn. Om du tilsetter konditorfarge, sà fucker du ihvertfall med folks hoder og tunger.

Charme74
12.04.12 21:50
vanlig_fyr: Pròv popcornis en gang. La melken trekke med popcorn. Om du tilsetter konditorfarge, sà fucker du ihvertfall med folks hoder og tunger.

Har hørt om det men aldri prøvd det.

enzo328
enzo328Innlegg: 1342
16.04.12 00:48
Charme74: Noen av dere som har prøvd dette?

Ikke enda, men i juni skal jeg dit, kanskje muligheten byr seg :-)

Charme74
16.04.12 18:55
enzo328: Ikke enda, men i juni skal jeg dit, kanskje muligheten byr seg :-)

Kjenner jeg disser med utemmelig glede og sjalusi...

enzo328
16.04.12 20:16
Charme74: Kjenner jeg disser med utemmelig glede og sjalusi

Hehe....det skal bli spennende å prøve.

Forsøkte å reservere bord for et par år siden, kom ikke igjennom i tide. Den gang tok de utelukkende imot reservasjon pr. telefon, og alltid for kun en dag av gangen 3 måneder frem i tid. Det vil si ringte du 15. mars var det for å bestille bord 15. juni. Tror det samme gjelder nå også, men de jobber også med en reservasjonstjeneste via nett.

Jeg hadde bestilt fly på forhånd og satt klar med forhåndsprogrammert nummer på mobil og fasttelefon. Begynte å ringe 5 minutter før åpning av bookingtelefonen, etter rundt 3 timer og ca. 350 oppringninger kom jeg igjennom. Det var fullt! Jeg kunne stå som nr. 10 på venteliste. Det ble tur til London, men ikke Bray og The Fat Duck.

Denne gangen er det ordnet via venner, så det gikk smidig. Vi skal spise sammen med en som har jobbet med Heston Blumethal i snart 10 år, og som fortsatt jobber der. Regner med at det er tasting menu som gjelder. En liten forsmak av hva som venter kan man se her.

Ellers er jeg nesten like spent på stedet vi skal spise dagen etter. The Hand & Flowers fremstår ikke som det man normalt forbinder med en 2-stjerners Michelin-restaurant, verken hva gjelder interiør, meny eller priser.

enzo328
04.06.12 19:21

Da var besøket på The Fat Duck unnagjort, og det var utvilsomt min største matopplevelse noen gang, med god margin. Har prøvd 50+ restauranter med stjerne i Michelin-guiden, deriblant også en del med 3 stjerner. Som totalopplevelse skiller The Fat Duck seg tydelig ut i mengden.

Jeg fikk også testet egg og bacon is, men i en litt annen form enn den det linkes til av TS. Servert i eggerøre form etter røring i flytende nitrogen. Er ikke del av standard tasting menu nå, men er en av de klassiske signaturrettene.

En restaurantopplevelse som anbefales på det sterkeste!

Charme74
16.06.12 04:40
enzo328: Jeg fikk også testet egg og bacon is, men i en litt annen form enn den det linkes til av TS. Servert i eggerøre form etter røring i flytende nitrogen

Sånn som her?http://www.youtube.com/watch?v=Pcmejm27IAY Forøvrig vet bare 36% av en gruppe mennesker at bacon kommer fra gris: https://p.twimg.com/AvVV2vsCIAAqRwQ.jpg:large

(Innlegget ble redigert 16.06.12 04:40)

enzo328
16.06.12 12:58
Charme74: Sånn som her?

Helt korrekt. Litt annerledes lagt opp på tallerken, men isen i slik form.

Kan forøvrig liste opp den tasting menu vi fikk, litt utvidet ift. standard:

NITRO POACHED APERITIFS
Vodka and Lime Sour, Gin and Tonic, Campari Soda "Citrus Grove" (man velger 1)

RED CABBAGE GAZPACHO
Pommery Grain Mustard Ice Cream

SAVOURY LOLLIES
Waldorf Rocket, Salmon Twister and Foie Gras Feast

JELLY OF QUAIL, CRAYFISH CREAM
Chicken Liver Parfait, Oak Moss and Truffel Toast

SNAIL PORRIDGE
Iberico Bellota Ham, Shaved Fennel

SCALLOP
Birch Syrup, Bergamot and Coral Royale

ROAST FOIE GRAS
Barberry, Braised Kombu and Crab Biscuit

MAD HATTER'S TEA PARTY
Mock Turtle Soup, Pocket Watch and Toast Sandwich

"SOUND OF THE SEA"

SALMON POACHED IN A LIQUORICE GEL
Asparagus, Vanilla Mayonnaise, Black Truffle and Golden Trout Roe

LAMB WITH CUCUMBER
Onion and Dill Fluid Gel

HOT & ICED TEA

BOTRYTIS CINEREA

MACERATED STRAWBERRIES
Olive Oil Biscuit, Chamomile and Coriander Jelly and Ice Cream Cornet

THE "BFG"
Black Forest Gateau

THE NOT-SO-FULL ENGLISH BREAKFAST
Nitro-Scrambled Egg and Bacon Ice Cream

EDIBLE CANDLE

WHISK(E)Y WINE GUMS

"LIKE A KID IN A SWEET SHOP"

(Innlegget ble redigert 16.06.12 13:02)

ynnory
ynnoryInnlegg: 24698
16.06.12 13:00
Charme74: Har hørt om det men aldri prøvd det.

Sjekk rakfisk og gammalost neste gang du blir sulten... Mye spennende der ute..

TAdams6
TAdams6Innlegg: 24129
16.06.12 13:19

Hvordan står det til på norske restauranter?

Tenker da på om dere har prøvd kombinasjoner som ikke er helt vanlig. Eller er ikke dette så utbredt i Norge?

Den mest "sprelske" jeg har prøvd i Norge er denne hos Renaa Matbaren i Stavanger:

"«Smash» sandwich 110,- 

Matbarens kinofavoritt. Sjokolade og

Doritos isparfait, karamellsaus og 

karamelliserte popcorn. Coca cola saus"

Var godt, men litt for søtt for min tunge. Men kjekt å prøve.

(Innlegget ble redigert 16.06.12 13:20)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg