Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hval på menyen

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 41745
11.05.10 22:25

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7120012

Han Maki-fyren har peiling. Det nest beste fiskemåltidet jeg har spist har han laget !

Ser ut til at de er rause med marinader og griller kjøttet - I like. Akkurat slik skal det tilberedes, for det tåler en del juling.

Og som en sa i en annen tråd: Hvalkjøtt bør man spise. Man tar bare livet av ett individ - men det blir tusenvis av måltider! :-)

Someone
SomeoneInnlegg: 24202
12.05.10 00:03

Men er hvalkjøtt et fisk- eller kjøttmåltid? :p

Har kun smakt hvalbiff en gang og det stykket jeg fikk var ihvertfall veldig godt. Både mørt og smakfullt

JackFrost
JackFrostInnlegg: 13897
12.05.10 00:47
DrSchwei: Og som en sa i en annen tråd: Hvalkjøtt bør man spise. Man tar bare livet av ett individ - men det blir tusenvis av måltider! :-)

Glitrende sagt faktisk. Fersk hvalkjøtt er godt. Har fått det nesten levende i disken på Tjuvholmen Sjømagasin. Hvalen var fra området rundt Bjørnøya, Svalbard.

(Innlegget ble redigert 12.05.10 00:49)

DrSchwei
12.05.10 06:45
Someone: Men er hvalkjøtt et fisk- eller kjøttmåltid? :p

Det heter da hvalkjøtt! Men det er muligens like sunt som fisk? Uansett: Det var definitivt regnet som kjøtt da vi fikk dette på 70- og 80-tallet, og spiste det først og fremst fordi det var billig. Det var ofte godt også, men et par ganger i måneden var mer enn nok, selv om tilberedningen var variert. Bl.a. var en "viltgryte" god.

Bart1
Bart1Innlegg: 514
12.05.10 08:48
Someone: Men er hvalkjøtt et fisk- eller kjøttmåltid? :p

He, he, håper seriøst at du fleiper, ikke sant? For det er vel allmenn barnelærdom at hvalen er det største pattedyret vi har, ergo er den vel like mye fisk som en kinesisk nakenhund...

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
12.05.10 13:27
DrSchwei: Det heter da hvalkjøtt! Men det er muligens like sunt som fisk?

Hvalen som vi spiser i Norge heter vågehval og lever hovedsakelig av fisk. Når den migrerer til Nordpolen i sommerhalvåret spiser den også mye krill og andre små krepsdyr. Viltlevende fisk og krill er rike på Omega 3-fettsyrer, og jeg vil tro at hvalkjøttet er sunnere sånn sett, enn kjøtt fra andre pattedyr som lever av kunstig produsert fór. Men jeg vet ikke hvor mye av de sunne fettsyrene i spekket til hvalen påvirker kjøttet som vi spiser, siden hvalbiff er veldig magert. Men bare det at hval er et vilt dyr og lever fritt i naturen frem til det blir slaktet gjør det mye sunnere i mine øyne enn griser som står inne i en stall hele livet og blir proppet fulle av antibiotika osv.

I tillegg til poenget om at én hval gir mat til mange hundre fler mennesker enn én gris, så er den nordlige vågehvalbestanden i veldig god stand, den ligger på ca 184 000 stk, Norge har en kvote på 1000 dyr i året men vi har vel aldri beskattet mer enn halvparten av kvoten. Granatharpunen som brukes i avlivningen eksploderer inni brysthulen til hvalen og tar livet av den på under ett minutt (dessuten vil eksplosjonen sjokke hvalen slik at den ofte besvimer med en gang). Helt frem til øyeblikket der den blir skutt lever hvalen i sitt rette element og føler ingen redsel eller stress slik tusenvis av kuer og griser gjør hele livet sitt. 

dudo
dudoInnlegg: 17740
12.05.10 18:50

De burde merket hvalkjøttet med både "økologisk" og "frittgående"! ;)

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 20997
05.07.10 14:41

Da var sesongens andre hvalmåltid inntatt. I form av hval stroganoff, det er både kjapt, godt og billig.

en håndfull småskåret hvalkjøtt blei pepra og stekt i smør til pen bruning. Deretter tilsatte jeg ei stor spiseskje tomatpuré og lot det surre i et par minutter på middels varme.

Så var det rømme; ei like stor spiseskje rømme som tomatpuré, og like mye skyr naturell pga kjøleskaptes beskaffenhet i sommervarmen. En teskje paprikapulver, litt salt og pepper og en håndfull hakka rødløk blei rørt ned før det siste oppkoket.

Resultatet var et saftig kjøtt som ikke var ihjelkokt, crispy rødløk og en tjukk saus med fyldig smak av både rømme og tomat. Konsistensen var superb!

DrSchwei
06.07.10 20:55

Stroganoff av hval var min favoritt på 80-tallet da hvalkjøtt var på menyen sånn hver 14. dag. Eller - dvs min mor laget to grytevarianter, en "vilt" og en "arktisk", som lignet mer på stroganoff, med tomat, men ikke så mye fet rømme som i stroganoff. Mener å huske at jeg foretrakk "vilt" med potetmos og tyttebærsyltetøy.

Jeg kom meg aldri så langt at jeg fikk kjøpt hval fra sambygdinger og kjentfolk som stod på Aker Brygge for noen uker siden. Men jeg kommer til å sette det høyt på menyen når jeg skal hjem og besøke foreldrene mine om et par uker. Kommer da til å foreslå at jeg selv står for kokkeleringen - og at jeg da helsteker et stykke og serverer med peppersaus. :-D

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 48727
06.07.10 20:57
DrSchwei: Jeg kom meg aldri så langt at jeg fikk kjøpt hval fra sambygdinger og kjentfolk som stod på Aker Brygge for noen uker siden.

Hadde ferskt hvalkjøtt i butikken på fredag!

DrSchwei
06.07.10 21:15
KingKongHalvor: Hadde ferskt hvalkjøtt i butikken på fredag!

Det er utmerket, men hvalkjøttet som jeg spiser pleier å være kjøpt fra Ole Mindor :-D

McLovin
McLovinInnlegg: 10413
06.07.10 21:17

Rart med hval. Da jeg var liten var det et økonomimåltid, mens kylling var eksklusivt (ihvertfall langt dyrere). I dag er det tvert om.

KingKongHalvor
06.07.10 21:44
DrSchwei: Det er utmerket, men hvalkjøttet som jeg spiser pleier å være kjøpt fra Ole Mindor :-D

Driver han eget oppdrett eller? :-D

Spurte ikke om leverandøren, men "Laksen" har alltid det ypperste av råvarer, så jeg tviler ikke på kvaliteten. Som en god, gammeldags familiedrevet butikk så stenger de sjappa i 4 uker fra helgen av, godt jeg skal til Kragerø til uken!

DrSchwei
06.07.10 21:52

Hehe, neida, men eget pakkeanlegg tilpasset skuta. :-D Jepp, det er godt at våre tjenesteytende folk har ferie. Husker at jeg tenkte at jeg nok betalte "nok" for varene da tyrkeren på hjørnet tok åtte ukers ferie, men det var jo stort sett 08-22 dager ellers i året, så vel fortjent. :-D

DrSchwei
06.07.10 21:55
McLovin: Rart med hval. Da jeg var liten var det et økonomimåltid, mens kylling var eksklusivt (ihvertfall langt dyrere). I dag er det tvert om.

Ja, dette har jeg opplevd skikkelig "på livet". Husker at min far hadde med seg et stort stykke hvalkjøtt i trillebåra - hentet på kaia. Kylling var omtalt som "broiler" og det hente hvert jubelår at kjøpmannen hadde fått inn denne delikatessen. Fram til langt opp på 80-tallet var en grillkylling et festmåltid på Nordvestlandet.

KingKongHalvor
06.07.10 22:01
DrSchwei: Ja, dette har jeg opplevd skikkelig "på livet". Husker at min far hadde med seg et stort stykke hvalkjøtt i trillebåra - hentet på kaia. Kylling var omtalt som "broiler" og det hente hvert jubelår at kjøpmannen hadde fått inn denne delikatessen. Fram til langt opp på 80-tallet var en grillkylling et festmåltid på Nordvestlandet.

Flere paralleller til dette. Laks var skikkelig luksus i mine yngre dager, nå er det hverdagskost. Villaks er nesten blitt uoppdrivelig, og er forsåvidt fortsatt en luksusvare.

Skulle ønske de kunne begynne med oppdrett av elg, så vi vanlige byfolk kunne få en smak av herligheten uten å måtte låne på leiligheten først!

McLovin
McLovinInnlegg: 10413
06.07.10 22:03
DrSchwei: Fram til langt opp på 80-tallet var en grillkylling et festmåltid på Nordvestlandet.

Sånn var det overalt tror jeg. Rart å tenke på idag.

DrSchwei
06.07.10 22:11
KingKongHalvor: Flere paralleller til dette. Laks var skikkelig luksus i mine yngre dager, nå er det hverdagskost. Villaks er nesten blitt uoppdrivelig, og er forsåvidt fortsatt en luksusvare. Skulle ønske de kunne begynne med oppdrett av elg, så vi vanlige byfolk kunne få en smak av herligheten uten å måtte låne på leiligheten først!

Alltid artig å mimre. Kokt laks, helst kald, var "gjestemat" om sommeren. En bekjent av mine foreldre var av de første oppdretterne, så det vanket ofte en om sommeren og en til jul, litt som "vennetjeneste". Dette var sånn på slutten av 80-tallet.

Elg - jepp, husker hvor misunnelig min far var på bønder i innlandet som hadde fri tilgang på gratis elg.. Det var en type kjøtt som man bare fikk når man var på besøk hos bekjente eller slektninger i innlandet (en onkel som var prest på Tynset var en mulighet...)... Reinsdyr har alltid vært litt mer tilgjengelig.

sentry4
sentry4Innlegg: 3832
06.07.10 23:09
TøttTøtt: en håndfull småskåret hvalkjøtt blei pepra og stekt i smør til pen bruning. Deretter tilsatte jeg ei stor spiseskje tomatpuré og lot det surre i et par minutter på middels varme. Så var det rømme; ei like stor spiseskje rømme som tomatpuré, og like mye skyr naturell pga kjøleskaptes beskaffenhet i sommervarmen. En teskje paprikapulver, litt salt og pepper og en håndfull hakka rødløk blei rørt ned før det siste oppkoket. Resultatet var et saftig kjøtt som ikke var ihjelkokt, crispy rødløk og en tjukk saus med fyldig smak av både rømme og tomat. Konsistensen var superb!

Stroganoff er godt! Jeg bruker både sopp (små, hele champignon) og litt baconterninger i Stroganoffen - anbefales! Steker dem litt før de går i gryta.

sentry4
06.07.10 23:17
DrSchwei: Kylling var omtalt som "broiler" og det hente hvert jubelår at kjøpmannen hadde fått inn denne delikatessen.

Kylling og broiler er vel to forskjellige produkter - i alle fall sånn rent størrelsesmessig.  Broiler er stor slaktekylling - opptil 1,5 kg slaktevekt. Politiske broilere er politikere som har gått gradene helt fra tiden i partienes ungdomsorganisasjoner . De er alet opp med dette for øyet og kan ikke brukes til stort annet.  Ja, de kan vel egentlig ikke brukes som politikere heller, men det er en annen diskusjon.

DrSchwei
06.07.10 23:28

Synes ikke det passer seg å disktuere Sylvia Brustad i mattråden... ;-D Nuvel. Har bare inntrykk av at man brukte "brolier"-navnet på grillkylling på starten av 80-tallet. Husker at den lokale kjøpmann hadde fått inn et parti båtsendt (ikke flysendt, altså) fra Molde. Det ble defintivit omtalt som "broiler". Ellers husker jeg at det vanket potetgull som tilbehør til grillkylling. Ellers uhørt i vår heim.

sentry4
06.07.10 23:49
DrSchwei: Ellers husker jeg at det vanket potetgull som tilbehør til grillkylling. Ellers uhørt i vår heim.

Hos oss var det svinestek som fikk følge av potetgull.  Eller rettere sagt potetløv, for min far jobbet i engrosbransjen i et firma som bl.a. forhandlet potetløv fra Polly. Og Gullringer fra Hoff. 

KingKongHalvor
07.07.10 00:06
DrSchwei: Synes ikke det passer seg å disktuere Sylvia Brustad i mattråden... ;-D Nuvel. Har bare inntrykk av at man brukte "brolier"-navnet på grillkylling på starten av 80-tallet. Husker at den lokale kjøpmann hadde fått inn et parti båtsendt (ikke flysendt, altså) fra Molde. Det ble defintivit omtalt som "broiler". Ellers husker jeg at det vanket potetgull som tilbehør til grillkylling. Ellers uhørt i vår heim.

Broiler er også noe jeg husker godt. Det var litt bedre enn kylling. Hadde vel noe med vekt og slaktetid å gjøre. Nå kjøper man Stangekylling på 2 kg +, mener det var det vi kalte broiler for 20-30 år siden.

Slaktevekten på en kylling i dag, nå når det er industrielt drevet, er nok vesentlig høyere enn på 70- og 80-tallet.

KingKongHalvor
07.07.10 00:09
DrSchwei: Synes ikke det passer seg å disktuere Sylvia Brustad i mattråden... ;-D

Og det er helt riktig.

Husker hennes forslag om å droppe bursdagskake i BHG, da dette var begynnelsen til fedmeproblemet i samfunnet. Jada, disse småtassene som er i konstant bevegelse og forbrenner flere kalorier enn de klarer å få inn i kroppen er nok selve arnestedet.

sentry4
07.07.10 01:39
DrSchwei: Synes ikke det passer seg å disktuere Sylvia Brustad i mattråden...

Jovisst passer det! Hun er da alle matelskeres dodraug og überrepresentanten for innsnevrede åpningstider og ditto varesortiment utenom alt som er A4!

DrSchwei
09.06.12 12:11

Nå skal hval bli lettere å få fersk og delikat hval i butikkken. Dette hilser jeg meget velkommen. Hval er utmerket rå også:

http://www.dinside.no/897045/naa-kommer-det-hvalkjott-i-matbutikkene

Pooh-de-Peche
Pooh-de-PecheInnlegg: 9272
09.06.12 13:33
Studentkokken: Granatharpunen som brukes i avlivningen eksploderer inni brysthulen til hvalen og tar livet av den på under ett minutt (dessuten vil eksplosjonen sjokke hvalen slik at den ofte besvimer med en gang)

Nå fikk jeg faktisk tårer i øynene. Godt å vite at vi spiser noe som samsvarer med våre etiske verdier.

Jeg har sagt det før, men gjentar gjerne: Mannen min lager en suveren hvalgryte, med chili og ingefær og annet stæsj. Ja, det høres sært ut, men smaker helt nydelig.

Og du, takk for tipset om vårrullene oppe i Brugata. Jeg har flyttet ned til hvalkokken nå og ennå ikke fått utforsket de asiatiske sjappene her, men de var i følge ham veldig gode! Sesongrullene, altså. :)

Thea57
Thea57Innlegg: 691
09.06.12 19:34

Hjemme hadde vi en nabo som var hvalfanger og dermed ble det en del billige middager i heimen.:)Min mor laget en nydelig hvalgryte med masse løk,gode poteter og grønnsaker.Jeg har riktignok kjøpt hvalkjøtt i delikatessebutikken her i byen,men "den gammeldagse smaken" har jeg til gode å oppnå.:)Men jeg vet ikke helt om det er kvaliteten som har blitt dårligere eller jeg som har blitt mer kresen.:)

DrSchwei
09.06.12 21:47
Thea57: Hjemme hadde vi en nabo som var hvalfanger og dermed ble det en del billige middager i heimen.:)Min mor laget en nydelig hvalgryte med masse løk,gode poteter og grønnsaker.Jeg har riktignok kjøpt hvalkjøtt i delikatessebutikken her i byen,men "den gammeldagse smaken" har jeg til gode å oppnå.:)Men jeg vet ikke helt om det er kvaliteten som har blitt dårligere eller jeg som har blitt mer kresen.:)

Tipper han valgte ut det beste kjøttet. Tidspunkt på året og fangssted spiller inn. Og selvsagt er det forskjell på stykkene.

Men tipper dette blir veldig bra hvis vi etter hvert får "Salma-hval" i butikkene. Er svært skeptisk til det som er frossent, og også noe skeptisk til det kjøttet som ligger i diverse fiskedisker..

Poke
PokeInnlegg: 7539
09.06.12 23:27

Har et stykke hvalkjøtt i fryseren som bør spises etterhvert (nesten to år).

Tror jeg skal prøve meg på en gryterett denne gangen, og bruke resten som biff. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg