Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ingefærøl

NYTT TEMA
Forestspirit
ForestspiritInnlegg: 477
16.07.10 16:47

Jeg elsker ingefærøl, men synes den norske butikkvarianten både er kjedelig og svak på smak. Det jeg har smakt av ginger ale i Norge er også ganske dårlig. I utlandet derimot, feks. i London, har jeg fått kjøpt godt ingefærøl med kraftig smak (husker ikke merket). Den var så sterk at jeg bare kunne ta små slurker i munnen om gangen, helt herlig altså!

Det jeg lurer på, finnes det noe godt og kraftig ingefærøl jeg kan få kjøpt i Norge? Kom gjerne med oppskrifter på hjemmelaget ingefærøl også, har aldri prøvd å lage dette, men en gang må jo være den første.

Noe annet: Jeg er i tillegg veldig glad i god og smakfull mørk rom, og jeg har hørt mange har hatt gode opplevelser med å blande rom og ingefærdrikker/krydder. Dette har for meg vært mindre vellykket, da jeg bare har hatt det norske ingefærølet å blande med. Har noen gode tips til drinkblandinger med ingefær og rom? Jeg har sett litt på denne , men får dessverre ikke tak i Gosling’s Black Seal Rum.

Blir takknemlig for svar:)

franzsigel
franzsigelInnlegg: 14862
16.07.10 17:12

Synes de fleste ingefærøl-merkene man får kjøpt i Norge nå til dags er av utenlandsk fabrikat.

Sjekk ut en Ultra eller Meny-butikk (eventuelt en dagligvare som spesialiserer seg i amerikanske/britiske varer om du er så heldig å har det i nærheten).

Dessverre husker jeg ikke så mange merkenavn i forbifarten, men Canada Dry er vel relativt enkelt å få tak i. Mener også jeg har kjøpt Seagrams i Norge.

Ellers er jo ingefær-øl glimrende i drinker. Min favoritt er kanskje Submarine som både er god og fryktelig enkel å lage (men den baserer seg på Gin og ikke Rom)

Ingredients: 4 cl Gin 2 cl Ginger ale Fill with Tonic water Mixing instructions:

Start with the gin, then fill up with the tonic water. And last, add the ginger ale.

Skulle egentlig tro du ville få en helt ok (men kanskje ikke så fryktelig spennende) drink bare ved å bruke rom (helst en mørk) og is og deretter fylle opp glasse med Ingefærøl...

(Innlegget ble redigert 16.07.10 17:13)

franzsigel
16.07.10 17:26
Forestspirit: Jeg har sett litt på denne , men får dessverre ikke tak i Gosling’s Black Seal Rum.

Tror ikke du vil merke all verdens forskjell om du bytter ut Gosling's med en tilsvarende mørk rom av god kvalitet. Finner du en fra Bermuda bør ikke forskjellen være så altfor stor.

Dark N Stormy

--

Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg forresten våre engelske og amerikanske venner har forskjell på "Ginger Ale" og "Ginger Beer". I vårt litt ordfattige (og ale-fattige språk) kalles vel begge deler for Ingefærøl. Men så vidt jeg skjønner er "Ginger Beer" kraftigere på smaken enn "Ale". Så meget mulig det er det du er ute etter...

(Innlegget ble redigert 16.07.10 17:37)

lassvold
lassvoldInnlegg: 3569
16.07.10 17:52

Har kjøpt en som heter canada dry, fåes kjøpt på endel kiwi butikker som jeg vet iallefall. Den er ikke enorm, men hakket bedre en de norske merkene. Whisky og ingerfærøl en snop!

jackblack
jackblackInnlegg: 12261
16.07.10 17:52

mørk rom, Ginger ale og et par dråper angostura bitter aka en Fidel Castro

mickyH
mickyHInnlegg: 12833
16.07.10 17:56
lassvold: Har kjøpt en som heter canada dry, fåes kjøpt på endel kiwi butikker som jeg vet iallefall. Den er ikke enorm, men hakket bedre en de norske merkene. Whisky og ingerfærøl en snop!

Woow , I didnt even know the availability for Ginger Ale at Kiwi ... I run to shop at once and are looking forward to my nightcup , CC and Ginger :-)

Ja det er Snop som du sier

viggowonka
viggowonkaInnlegg: 365
18.07.10 20:45

Du finner Bundaberg Ginger beer i noen invandrer butikker ol.

Kjøper den til Sushi,det er fataskisk godt.

caliblue
caliblueInnlegg: 11271
19.07.10 05:03

EC Dahls ingefærøl forblir favoritt hos meg. Foretrekker den over en rekke amerikanske varianter jeg har smakt. Ja, det har ganske sikkert en del med tradisjoner å gjøre, da den er fast følgesvenn med julemat for meg og aldri drikkes ellers, men jeg syns den har mer smak og ikke er like søt som f.eks. Canada Dry. Annen norsk ingefærøl holder jeg meg langt unna.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21040
19.07.10 11:36

Hvorfor ikke lage ditt eget ingefærøl? Jamie Oliver laga sin egen variant som drikke til en skolefest for tenåringer. Selvsagt uten alkohol i, men den hjemmelaga varianten kan brukes til drinker ved å blande inn bourbon eller anna sprit etter smak.

Ingefærøl

Bruk Farris som sprudlevann.. Du behøver forøvrig ikke koke sirupen om du kjører renset ingefær med sukker i en foodprosessor til en jevn grøt, men resultatet blir jo selvsagt litt mer delikat.

remington07
remington07Innlegg: 1889
21.07.10 00:23
franzsigel: Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg forresten våre engelske og amerikanske venner har forskjell på "Ginger Ale" og "Ginger Beer". I vårt litt ordfattige (og ale-fattige språk) kalles vel begge deler for Ingefærøl. Men så vidt jeg skjønner er "Ginger Beer" kraftigere på smaken enn "Ale". Så meget mulig det er det du er ute etter...

Helt riktig:-)

Orginal oppskriften i drinken Moscow Mule er vodka/lime and Gingerbeer, ikke ginger ale.

EC dals sitt ingefærøl er godt men litt for søtt i mange drinker, så i en longrdrink kan man bytte ut halvparten av ingefæølen med soda, og da får man faktisk en gingerale.

dudo
dudoInnlegg: 17740
21.07.10 07:26

Selv liker jeg best Mount Gay (hoho)-rom, uten at jeg har reflektert videre over om den er spesielt godt egnet til å blande med ingefærøl.

BigTonyAdams
BigTonyAdamsInnlegg: 16851
23.07.10 15:46
Forestspirit: Jeg elsker ingefærøl, men synes den norske butikkvarianten både er kjedelig og svak på smak. Det jeg har smakt av ginger ale i Norge er også ganske dårlig.

Prøv den fra Juno! Finnes i Drammen og Larvik.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 31354
23.07.10 16:33
remington07: Orginal oppskriften i drinken Moscow Mule er vodka/lime and Gingerbeer, ikke ginger ale. EC dals sitt ingefærøl er godt men litt for søtt i mange drinker, så i en longrdrink kan man bytte ut halvparten av ingefæølen med soda, og da får man faktisk en gingerale.

Jeg hadde ikke gingerbeer for hånda og kjøpte EC Dahls ginger ale og lagde Moscow Mule som velkomstdrink for et par uker siden. Godt nedkjølet, ble fantastisk godt.

Er det noen som vet hvor det selges ginger beer?

Kjøpte Canadian Dry sin ginger ale på Kiwi etter tips her inne. Var god, men ikke den beste jeg har smakt. Var på Jåttånuten i natoleiren under 1.gangstjenesten midt på 90 tallet, det fikk vi lov å kjøpe brett med brus for en slikk og ingenting. Det var da jeg ble avhengig av ginger ale, men jeg husker ikke hvilket merke det var. Har ikke smakt den samme etterpå. Men EC Dahls fungerer den og av og til.

caliblue
caliblueInnlegg: 11271
23.07.10 23:44

Av amerikanske ginger ales tror jeg Vernor's er blant de mest populære, men det finnes nok en del regionale varianter. Jeg prøvde en six-pack med Vernor's for en tid siden, men uten å bli veldig begeistret. Brukte det riktignok ikke som blandevann.

remington07
24.07.10 01:24

hmm, prøver igjen, er dere ute etter Gingerbeer, eller Gingerale???

Ginger ale is the mass-produced low-quality cousin of real ginger beer... kind of like how Coors Light and Budweiser, etc are the crappy cousins of real beer.

(Innlegget ble redigert 24.07.10 01:32)

TAdams6
TAdams6Innlegg: 31354
24.07.10 08:17
remington07: hmm, prøver igjen, er dere ute etter Gingerbeer, eller Gingerale???

Jeg er ute etter begge deler. God Gingerale og Gingerbeer som jeg ikke har prøvd (tror jeg). Hvor får man tak i ekte gingerbeer i Norge?

remington07
24.07.10 12:57

De hadde det på Delhi de Luca, men aner ikke om de fører det nå.

franzsigel
30.07.10 14:07
Forestspirit: Har noen gode tips til drinkblandinger med ingefær og rom?

Ser VG varter opp med en drink som ikke så helt ulik ut som Dark n Stormy:

Fidel Castro

Ingredienser:

4 cl spiced rum (eks. Captain Morgan)
Ginger Ale
lime

Fremgangsmåte:
Fyll et longdrinkglass med is og ha i spiced rom. Topp opp med ginger ale.

Kryst to båter lime over drinken og ha deretter båtene i drinken. Gni gjerne litt lime langs kanten av glasset.

Tips: Her er det viktig at du bruker et amerikansk ginger ale som Schweppes eller Canada Dry da den norske varianten smaker helt annerledes

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10034821

cobra
cobraInnlegg: 757
31.05.13 12:35
caliblue: EC Dahls ingefærøl forblir favoritt hos meg. Foretrekker den over en rekke amerikanske varianter jeg har smakt.

Helt klart min favoritt også. Det som er trist er at Ringnes ikke har halvlitersflasker av dette her på Østlandet, men.......... får tak i når jeg er i Trondheim og har med noen kasser hjem igjen.

Tommelen ned for Ringnes.

BaseballErMoro
BaseballErMoroInnlegg: 1373
02.06.13 10:01

Fentiman's ginger beer fåes kjøpt på Deli de luca, dem har flere varianter, de selger i hvertfall de som heter "Traditional" og "Cool" på DDL. Litt dyrt er det, men det er jaggu godt også.

http://www.fentimans.com/soft_drinks

eirunn
eirunnInnlegg: 149
02.06.13 12:27
Forestspirit: Jeg elsker ingefærøl, men synes den norske butikkvarianten både er kjedelig og svak på smak. Det jeg har smakt av ginger ale i Norge er også ganske dårlig. I utlandet derimot, feks. i London, har jeg fått kjøpt godt ingefærøl med kraftig smak

Jeg elsker også ingefærøl, og det en får i London er noe av det beste jeg har smakt når det gjelder ingefærøl. Jeg bruker å lage ingefærøl. Det er alkoholfritt og er godt når det er varmt, til mat og spesielt til julematen.

Ingredienser:

25 liter vann

4 store biter ingefær

en klype nellik

en neve rosiner

2 kg. sukker

en desj sirup

40 gr. gjær

Fremgangsmåte:

Kok opp 2 liter vann, med ingefær skåret i biter. La koke i 15 minutter. Ha i nellik, sirup, rosiner og sukker. La koke til sukkeret er oppløst. Blandingen blandes med vann til det er 37 grader. Ha i gjær og tøm blandingen i en vinballong eller lignende. (krydderet skal med i ballongen) La stå til neste dag, ha i noen dråper sukkerkulør, tapp ølet over på rene flasker. Jeg bruker vanlige brusflasker, med den korka som hører til flaskene. La stå i ca. 10 dager. Lykke til!

startelver
startelverInnlegg: 38014
07.06.17 16:40

Drikker en flaske Bundaberg ginger beer nå. Den er produsert i Australia og jeg visste ikke at de solgte den i Norge.  

Jeg kjøpte den her i Thailand for 13 kroner. Tilsvarende i Norge koster 34 kroner.

Hvorfor den store prisforskjellen ? 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg