Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Moussaka

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 42813
15.10.10 09:02

Det er tid for høstens moussaka denne helgen. Lammekjøttdeig og abuergine er selvsagt, det samme er tykk hvit saus med egg.

Men oppskriftene spriker en hel del. Jeg mener kanel også er viktig. Noen skriver også anis, laubærblad og oregano. Noen påstod under lunsjen her en dag at muskatnøtt var selvskrevet. Selv er jeg uenig i det.

Noen som har råd / tips?

For øvrig liker jeg å servere en gresk-inspirert salat ved siden av med rå rødløk, fetaost og tomater.

Kryddemannen
KryddemannenInnlegg: 91
15.10.10 10:09

Jeg hadde droppet anisen, men jeg er enig at kanel er viktig, og' oregano. Når det gjelder muskat...den er veldig god med kanel og svært vanlig, og etter min mening vedig godt, i hvit/ostsausen.

MEN det er veldig lett å bruke for mye. Dersom alle sier, "Ah (eller æsj), muskat", da har du ofte gått over streken. Man skal såvidt ane muskat i sausen...etter min mening.

t_o
t_oInnlegg: 749
15.10.10 18:39
DrSchwei: Jeg mener kanel også er viktig.

Kanel er et must - og oregano. Gjerne vill.

Min "høstens første" moussaka blir inntatt i Koroni, Peleponnes, i jula. Feirer 50 - årsdag der den 22. (igjen, vi blir eldre både søsken og svogre/svigerinner!) - og det blir et minnerikt måltid. Første jul der nede, og vi gleder oss vilt.

Ellers blir det grilling av helt kje, souvlaki, keftedes og alt som hører med.

Bygget grill i utebaren nå i høst, og dette er en flott anledning til riktig å innvie den.

(Innlegget ble redigert 15.10.10 18:39)

Pipo
PipoInnlegg: 591
15.10.10 20:51

Personlig er kanel alfa og omega i min moussaka, sammen med oregano. Jeg bruker ofte også en liten dæsj med tørket persille, en teskje eller så.

I bechamel-sausen bruker jeg litt muskat! Det er like viktig som eggene, selv om det bare er en klype. Det setter denne ekstra lille piffen i den store sammenhengen ;)

Når det gjelder laubærblad har jeg noen ganger finmalt ett blad i morteren, for å få det helt helt finmalk. Har ikke gjort dette alle gangene, og er pr idag fortsatt usikker på hva jeg likte best - med eller uten laubærblad (for smaken er jo faktisk ganske "utpreget").

DrSchwei
16.10.10 10:00

Takk for gode råd! Er fristet til å teste ut med litt anis, jeg liker den friske lakrissmaken. Tror det kan bli en ny dimensjon. Ellers skal jeg ta litt muskat i sausen, ja. Ellers prøver jeg å dempe litt tomatsausens dominans i retten. De beste moussakaene jeg har spist har vært de som ikke har for dominerende tomatinnslag, men heller vektlegger lammesmaken og der tomaten bare er i bakgrunnen.

Studentkokken
StudentkokkenInnlegg: 1479
16.10.10 13:24

Etter at jeg prøvde kanel og oregano i moussaka den første gangen har jeg aldri laget moussaka uten - kanel er fantastisk i tomatiserte kjøttsauser!  Men ikke for mye altså, bare nok til å fremheve sødmen i tomatene (liten klype sukker er også et must).

Jeg bruker også laurbærblader som får trekke i tomatsausen men tar de ut før jeg legger opp moussakaen.

Et knivsodd (!) muskat bruker jeg alltid i hvit saus, jeg har lært at man skal avmåle mengden muskat etter hvor lang tid det tar fra du tilsetter krydderet til maten kommer på bordet  - jo lengre tid, jo mindre muskat, siden smaken blir sterkere etter tid. I moussaka bruker jeg altså bare bittelitt, mens i f.eks potetmos tilsetter jeg ganske mye rett før servering.

sploinxx
sploinxxInnlegg: 6733
20.10.10 08:20
Studentkokken: Et knivsodd (!) muskat bruker jeg alltid i hvit saus

Kunne det være en idè å bruke en knivsodd muskat i kålstuing?  Det har blitt noen runder med kålstuing den siste tiden, det er jo knallgodt.....(unnskyld at jeg er litt OT)

DrSchwei
20.10.10 09:13
sploinxx: Kunne det være en idè å bruke en knivsodd muskat i kålstuing?  Det har blitt noen runder med kålstuing den siste tiden, det er jo knallgodt.....(unnskyld at jeg er litt OT)

Bruker alltid muskat i kålstuingen. Det skal være muskat i kålstuingen. Litt mer enn en knivsodd også.

Studentkokken
20.10.10 09:38
sploinxx: Kunne det være en idè å bruke en knivsodd muskat i kålstuing?  Det har blitt noen runder med kålstuing den siste tiden, det er jo knallgodt.....(unnskyld at jeg er litt OT)

Det er en kjempeidè! Jeg bruker nesten alltid bittelitt muskat i hvit saus, og særlig når det er grønnsaker involvert og i alle alle fall når jeg steker spinat i smør....og noen ganger har jeg så mye muskat i eplekaken at jeg blir bittelitt hallusinotorisk (neida!)

sploinxx
20.10.10 16:35

Hmmm...jeg har lest meg opp på muskat, det er jo kraftige saker, det! Man kan visst ta inntil 5- 6 gram muskat før dosen blir direkte farlig...men det høres jo farlig ut i seg selv. En god knivsodd får være nok!

Studentkokken
20.10.10 23:07

Alt er gift i den rette dosen, alt er sunt i den rette dosen! (eller noe lignende, toxikologene har mange rare ordtak)

Husker en sak i avisa der en oppskrift på eplekake krevde 2 HELE muskatnøtter i røra (i stedet for 2 knivsodd kanskje), med det resultat at en hel familie måtte på sykehus pga muskatforgiftning...

DrSchwei
20.10.10 23:42

Fikk de anti-muskatnøttpiller???

Høres ikke bra ut. Kanel+muskat er litt småskummelt høres det ut som, godt man bare spiser moussaka et par ganger i året.

svenna99
svenna99Innlegg: 10083
21.10.10 06:10

Noen som har en komplett oppskrift å komme med?

DrSchwei
21.10.10 11:21

Jeg tok utgangspukt i denne, for den er mest lik slik jeg ville ha den:

http://snakk.klikk.no/Mat/Default.aspx?id=12087835

Men jeg gjorde følgende endringer:

Brukte et par kokte poteter i stedet for squash

Brukte lammekjøtteig i stedet for vanlig kjøttdeig. (Finnes i alle "innvandrerslaktere" i Oslo, kan være vanskelig å få utover hele landet)

Tok bare 1 boks tomater

Droppet eddik og tok bare ørlite sukker i sausen.

Tok litt kanel i sausen i tillegg.

Dessuten bruket jeg hvetemel i den hvite sausen og hadde i litt muskat.

sploinxx
21.10.10 13:09
DrSchwei: Dessuten bruket jeg hvetemel i den hvite sausen og hadde i litt muskat.

Det er kanskje dumt å nevne det, alle vet det vel, men er sausen litt tynn kan den jevnes enkelt med litt potetmospulver...

DrSchwei
29.10.11 12:22

Årests moussaka blir to uker senere enn fjorårets moussaka. Ja, slik er det å bli gammel ! :-D

elicar
elicarInnlegg: 112
29.10.11 14:26

Hvert år får jeg enten Coop butikken eller Meny til å male opp et eller to lammelår for meg. Da har jeg rikelig til moussaka, nydelige lammekjøttboller i tomatsaus eller til  en rask middag med lammeburgere med div. tilbehør i pitabrød.

DrSchwei
29.10.11 14:39

Det høres utmerket ut. Lammekjøttdeig er jo standard hos "innvandrerslakterne", men det er veldig fett, og ikke helt egnet til f.eks. lammeburgere. I alle fall skjer det ofte at fettet renner ut og man ender opp med et ganske så inntørket resultat. Men til moussaka er dette fete kjøttet utmerket.

elicar
elicarInnlegg: 112
29.10.11 16:21

Har ingen innvandrerslakterer der vi bor men ser for meg at de kanskje ikke bruker norsk lam i produksjonen. I allefall får jeg butikken her til å fjerne en del av fettet før kverningen. Får dermed så stor fettprosent som jeg selv ønsker. Helt topp !

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
29.10.11 18:31
DrSchwei: Det høres utmerket ut. Lammekjøttdeig er jo standard hos "innvandrerslakterne", men det er veldig fett, og ikke helt egnet til f.eks. lammeburgere.

Det er jeg enig i. Nå har jo man fått lammedeig på kjedebutikkene også. Da pleier jeg å hamstre. Ellers pleier jeg å kjøpe lammelår til 70 kroner kiloen. Da kan du kverne deig selv, eller skjære opp til grytekjøtt. God valuta/ kvalitet for pengene å gjøre det slik. Så har man bein og avskjær man kan koke god kraft på.

Stenia
SteniaInnlegg: 2300
30.10.11 01:25
Studentkokken: Etter at jeg prøvde kanel og oregano i moussaka den første gangen har jeg aldri laget moussaka uten - kanel er fantastisk i tomatiserte kjøttsauser! Men ikke for mye altså, bare nok til å fremheve sødmen i tomatene (liten klype sukker er også et must).

Fra moussaka til taco:

Jeg spiser taco kanskje 1 til 2 ganger i året. Igår fikk jeg lyst på taco, også fordi jeg hadde mye grønn salat, agurk og revet ost jeg tenkte jeg måtte bruke opp før det var for sent.

For første gang kjøpte jeg ICA sin egenproduserte krydderpose og hot salsa. Ikke godt !

Var det litt for mye kanel (eller spiskummin) i det ? Jeg følte at jeg spiste søtt blod midtveis i måltidet. Så kjedelig altså. Måtte kaste restene.

Fra moussaka til taco altså. Men det var den ekstra uønskede sødmen...

DrSchwei
04.10.12 14:37

Da er det tid for årets moussaka igjen! Ettersom det er helgevakt passer det bra, da lager jeg en stor prosjon i dag og så blir det middag i flere dager... får se hvor lgende den varer. Ekte gresk feta kjøpt i Hellas blir tilbehør som hever det hele litt denne gangen.

En kanelstang, en anisstejerne og 1-2 laurbærblad skal få koke med lenge i lammekjøttdeigen. Auberginene ser fantstiske ut! :-)

legalize_it
legalize_itInnlegg: 12849
13.10.12 19:13

Moussaka er kjempegodt. Pleier å ha laurbærblad i den jeg spiser ihvertfall. Ellers så glemmer jeg aldri Bulgarernes vri på moussakaen når jeg en gang spiste det der. De hadde bytta ut Auberginene med poteter..

DrSchwei
07.09.17 19:11

Og før lammekjøttet kommer for fullt i butikkene og høsten såvidt har kommet, og sommeren snart  er over, er denne helgen igjen avsatt til moussaka.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 49597
07.09.17 19:33
DrSchwei: Og før lammekjøttet kommer for fullt i butikkene og høsten såvidt har kommet, og sommeren snart  er over, er denne helgen igjen avsatt til moussaka.

Det blir det nok på meg også, på søndag. Men på restaurant.

Men jeg skal lage det senere i høst.

DrSchwei
07.09.17 19:35
KingKongHalvor: Det blir det nok på meg også, på søndag. Men på restaurant. Men jeg skal lage det senere i høst.

Ja, det er jo ikke å forakte å få det servert i selveste Grekenland. Dog er jo det best når man lager det selv ;-) God tur!

Uteplass79
Uteplass79Innlegg: 339
08.09.17 09:59
DrSchwei: Ja, det er jo ikke å forakte å få det servert i selveste Grekenland. Dog er jo det best når man lager det selv ;-) God tur!

Hmmm, her vet jeg ikke om jeg er helt enig. Havner man i turistfellene og får en ferdig mikrobølgeoppvarmet Moussaka så kan jeg være enig. Finner du en bestemor som står på kjøkkenet i Hellas og lager Moussaka på det 60 året så tror jeg den vinner hos meg. 

DrSchwei
08.09.17 11:55
Uteplass79: Hmmm, her vet jeg ikke om jeg er helt enig. Havner man i turistfellene og får en ferdig mikrobølgeoppvarmet Moussaka så kan jeg være enig. Finner du en bestemor som står på kjøkkenet i Hellas og lager Moussaka på det 60 året så tror jeg den vinner hos meg.

Hehe - joda, men lager man den selv, får man jo den nærmest som man vil, i alle fall med litt trening. Men klart - jeg hadde nok valgt å spise den i Hellas fremfor å sitte i Gamlebyen å spise moussaka. 

fargerik
fargerikInnlegg: 46517
08.09.17 14:16
DrSchwei: Hehe - joda, men lager man den selv, får man jo den nærmest som man vil, i alle fall med litt trening. Men klart - jeg hadde nok valgt å spise den i Hellas fremfor å sitte i Gamlebyen å spise moussaka.

Kan du servere din resept for årets moussaka, da?

Jeg liker slik mat, men det blir alltid til å bruke poser fra butikken.

Kom nå, jeg går for det dersom du gir selve oppskriften.

The ultimate oppskrift trinn for trinn.

1: Man tager et dyr, og noen poteter........

DrSchwei
08.09.17 18:39

Jeg skal begynne med dette etter Dagsrevyen...

1. Hell salt over skivet aubergine. Skyll det av etter en halvtimes tid. Stek aubergin i stekepanne til godt brunet.

2. Skiv opp grønn paprika og stek på sterk varme så den blir nesten svidd. Grill/grillpanne er bra.

3. Kok potetskiver (jeg bruker bakepoteter) nesten møre. 

4.  Lag saus av lammekjøttdeig, løk, tomat og masse krydder - viktigst er kanel og anis(stjerne), oregano, pepper etc. Bruk hermetisk tomat. Kok sausen 20-30 minutter. Smak til. La nesten all fuktighet i sausen bli borte. Det er viktig for at moussakaen ikke  skal bli for flytende, den skal være ganske fast og nesten mulig å skjære...

Så  legges det hele lagvis saus, auberginer, saus, poteter osv osv osv..

Dette lager jeg ferdig i kveld og lar stå i kjøleskapet i morgen. Årsak - det blir veldig mye stekeos og litt rot av denne pressen, og retten blir nesten bedre - smakene får satt seg.

Så - dagen etterpå lager jeg en hvit saus med ost, krydrer med muskat og har oppi et par egg. Dette blir det berømte lokket med smak av hvit saus, ost og moussaka er viktig!

Så serverer jeg det hele sammen med gresk salat - jeg legger opp tomat i skiver, rødløk i skiver, fetaost i skiver og gresk oliven på et fat, så kan folk forsyne seg av det de måtte ønske.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg