Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK 1 i kveld: Komledagen

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 33309
16.12.10 20:25

NRK 1 i kveld - 16.12 kl 2040 - et program om komle, eller raspeball eller potetball - jo lengre nord man kommer på Vestlandet.

Sulten?!

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 39965
16.12.10 20:30

Får vel slenge innom og se hva dette egentlig er for noe. Har aldri spist dette, i likhet med lutefisk.

Men det er "Jul med Hellstrøm" på TV3 kl 2030, litt viktigere det.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 43618
16.12.10 21:09
DrSchwei: NRK 1 i kveld - 16.12 kl 2040 - et program om komle, eller raspeball eller potetball - jo lengre nord man kommer på Vestlandet. Sulten?!

I Trøndelag kalles disse potetballene klubb eller kløbb, og serveres med møsmørduppe (hvit saus, som er tilsatt brunost), sirup og masse stekt, lettsaltet godt flesk og fleskefett.

Dette er i grunnen slik mat du kan ete deg fordervet av, så godt er det.

bennyen
bennyenInnlegg: 10476
16.12.10 21:57

Mamman min spiste seg neste fordervet på raspeball, jeg har aldri funnet noe godt i raspete poteter med mel kokt i kraft- og jeg har virkelig forsøkt.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12170
16.12.10 23:45

Raspeball het det i min familie (mor fra Vestlandet). Dette var en rett hun mestret til fulle! Hele dagen gikk med til å lage én middag! Jeg husker lukten; lammekjøtt, kålrabi, raspeballer, alt kokt i kraft. Jeg har aldri våget meg ut på raspeball-laging.

Er redd for ikke å leve opp til minnet:-)

fisto
fistoInnlegg: 28452
16.12.10 23:51
bennyen: Mamman min spiste seg neste fordervet på raspeball, jeg har aldri funnet noe godt i raspete poteter med mel kokt i kraft- og jeg har virkelig forsøkt.

Har fått servert disse potet- byggmels- aldeles heslige greiene jeg også. Enig med deg.

Og jeg fatter ikke denne hengivenheten  til dette komlestyret:-) Men det er jo min oppfatning. Svært lite jeg ikke liker, men her må jeg melde pass. Og i likhet med bennyen har jeg forsøkt.

DrSchwei
17.12.10 08:00
KingKongHalvor: Har aldri spist dette, i likhet med lutefisk.

?!?!??!?!?!??!??!?!?!?!?!??!?!?!?!?!??!??!?!

Hørt på maken!

Å - så mange gode potetball (ball) minner. Det er som en sa i programmet: Hverdagens fest!

Dette er en av rettene som min mor lager aller best. Blir alltid kokt i fårekraft (fra salt kjøtt, gjerne rester av fenalår, sågar pinnekjøtt kan vanke), så er det "dott" i form av flesk, så kokes det gjerne med litt flesk i gryta også, samt mør av får etc. Poteter og kålrabibiter kokes også mer. Serveres med bacon/baconfett.

Dette var også stor stas når min mormor laget til storfamilien - alle satte stor pris på dette.

I gymnastiden (da jeg bodde borte) var det ball på kafeen hver torsdag (vi som gikk på skole hadde klippekort og fikk således billig mat). Da kom også mange andre fra bygda for å kjøpe ball, noe tok med seg. Også senere og før når det var "bytur" var det også gjerne ball å få - på Moa hadde de "Vestlandstallerken" hver dag - ball med en bit pinnekjøtt ved siden av.

Også da jeg besøkte min gamle onkel på Sunnmøre de siste årene var det slik at han faktisk tok initiativ til at vi skulle dra til "Vik" for å kjøpe ball på kafeen. Det skjedde også når det var flere slektninger på besøk. Og for utflyttede slektnigner til Østlandet var det et høydepunkt å dra inn å kjøpe seg ball.

Også mens jeg studerte i Bergen skeiet jeg ut med raspeball av og til.

Nå bare lurer jeg på: Har de ball på Kaffistova i dag? :-D

gourmande
gourmandeInnlegg: 12170
17.12.10 17:40
fisto: Har fått servert disse potet- byggmels- aldeles heslige greiene jeg også.

Huffda:-)

Selve ballene er kanskje i tyngste laget. Det er alt det andre gode, - det salte, røkte lammekjøttet, kraften og kålrabien - som gjør susen.  Sikker på at du har fått raspeballer laget av en "connaisseur"?

Palme-
Palme-Innlegg: 187
17.12.10 17:51

Den er jeg meget enig i, det beste er jo alt det gode "tilbehøret"

TAdams6
TAdams6Innlegg: 27381
17.12.10 18:38

Komle med salt lammekjøtt, kålrotstappe, kjøttpølser og smeltet smør er helt fantastisk :-)

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
17.12.10 19:27
DrSchwei: Nå bare lurer jeg på: Har de ball på Kaffistova i dag? :-D

Den ble nedlagt for noen år siden.

De beste raspeballene i Bergen får du på Bryggeloftet.

dudo
dudoInnlegg: 17740
17.12.10 19:49
utmpakket: De beste raspeballene i Bergen får du på Bryggeloftet.

Her vil jeg slå et slag for Pingvinen, som har fantastiske raspeballer.

Ellers lages de på denne måten her i huset: 1/3 kokt potet, 2/3 rå, revet potet, litt byggmel røres sammen med litt salt og pepper. Klem ut vann og form ballene. Hemmeligheten er å bruke pinnekjøttgryten, slik at man får plass til alle tingene utenom bacon: salt lammekjøtt, røkt svineknoke, vossakorv, kålrabi, gulrøtter og en potet. De tre sistnevnte lager man stappe av, med muskattnøtt og så mye smør man greier å snike inn. Baconet stekes også i smør, noe man heller over ballene og stappen. Og man drikker selvsagt melk til om man ikke skal ha øl.

susilu
susiluInnlegg: 35493
18.12.10 00:03
Palme-: Den er jeg meget enig i, det beste er jo alt det gode "tilbehøret"

Akkurat som med lutefisk. Det går an å få den ned på grunn av baconet:-)

susilu
susiluInnlegg: 35493
18.12.10 00:10

Mitt raspeballminne er meget gammelt:  Jeg var liten og fetteren min og jeg, jevngamle, hadde fått "komla me dott" av våre stavangermødre (søstre) som lo og sa:  Se hvordan det vokser i munnen på dem!

Det ble aldri noe mer på meg...

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 23185
18.12.10 00:56
DrSchwei: NRK 1 i kveld - 16.12 kl 2040 - et program om komle, eller raspeball eller potetball - jo lengre nord man kommer på Vestlandet. Sulten?!

Tja.... Hadde kokt ball i går, og stekt ball i dag, så fristelsen er til å motstå:-)

tikk
tikkInnlegg: 23062
18.12.10 08:54
overvektige_meg: Går nok ikke mange årene før komle er forbudt ved lov i Norge, siden det ofte serveres sammen med svinekjøtt

Komle serveres hovedsaklig med lam. (kom deg tilbake til rasisme forumet!)

TAdams6
18.12.10 09:15
tikk: Komle serveres hovedsaklig med lam. (kom deg tilbake til rasisme forumet!)

Komle skal ha lam ja. Svin kan det nok være i pølsene, men lammet er det viktigste.

TAdams6
18.12.10 12:03
susilu: Akkurat som med lutefisk. Det går an å få den ned på grunn av baconet:-)

De aller fleste retter er gode pga helheten. Kjøttkaker er greit for seg selv, men litt kjedelig i lengden. Med poteteter, erterstuing og god saus så er det noe helt annet. Biff er godt bare for seg, men enda bedre med godt tilbehør til. Både lutefisk og komle er greit hver for seg, men det er helheten som gjør det fantstisk bra. Jeg elsker både lutefisk og komle, ikke bare pga disse 2 ingrediensene, men pga helheten de gir med tilbehøret.

Lutefisk er for meg festmat, komle er hverdagsmat (torsdagsmat).

DrSchwei
18.12.10 15:25
overvektige_meg: Det kan like gjerne serveres med salt svinekjøtt, det gjøres av mange mange steder. Og det lever på lånt tid

Foreslår at denslags tøvpreik legges til dertil egnet forum !

Altimeter
AltimeterInnlegg: 3588
18.12.10 17:58
DrSchwei: Foreslår at denslags tøvpreik legges til dertil egnet forum !

På en Rimibutikk i Nord-rogaland solgte de Komle med svinekjøtt. så helt tøvpreik er det vel ikke. 

Har også smakt komlene på den kinaresturanten i kopervik og de var helt greie.

DrSchwei
18.12.10 21:09
Altimeter: så helt tøvpreik er det vel ikke

Jeg siktet til hans uttaelser om at vi snart måtte slutte med svin pga muslimene...

Men - joda, svineknoker er utmerket om man ikke har lam, dessuten brukes jo det flesk som "dott" i mange sammenhenger, dessuten synes jeg at bacon/baconfett hører med. Ser at noen bruker smelte smør i stedet, men for meg er baconsmaken viktig til denne Herreretten.

baldviking
baldvikingInnlegg: 21681
21.12.10 20:27
DrSchwei: Å - så mange gode potetball (ball) minner.

På Nord-Møre hadde vi alltid sild i ballen. I Nord-Trøndelag puttet vi flesk i klubben. Men begge var grå og kanskje litt vel kompakte. Jeg spiste stort sett hver uke, eller kanskje annenhver. I voksen alder jeg liker jeg lysere baller. Særlig de en får i Mellom-Europa.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg