Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

***adroit og Gudfarens drikketråd***

NYTT TEMA
Gudfaren
GudfarenInnlegg: 34886
23.08.11 13:21

Velkommen til adroit og Gudfarens drikketråd. 
Her kommer vi med anbefalinger og oppdateringer om kjøp og smak av de edle dråper.
Kom gjerne med deres synspunkt.  

Jeg anbefalte Lapghroaig Quater Cask til adroit, noe som flat i smak. 

Mitt neste kjøp på polet er   Gobillard Cuvée Marilyn Monroe Premier Cru Brut 2006. 
Som kommer til å bli en champagne jeg sparer. Prisen er snaue 350kr.

Skal også med svenskebåten i første del av September, og kommer til å kjøpe med en cognac. Lurer på en Martell XO.

Håper på en lang og trivelig tråd.  

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 4757
23.08.11 13:24
Gudfaren: Håper på en lang og trivelig tråd.

hva med å få inn litt rom?

Gudfaren
23.08.11 13:28
vanlig_fyr: hva med å få inn litt rom?

Gjerne skriv om rom! 
Ikke min sterkeste side. (om det var drikken du tenkte på) 

adroit
adroitInnlegg: 2779
23.08.11 15:12
Gudfaren: Jeg anbefalte Lapghroaig Quater Cask til adroit, noe som flat i smak.

Veldig bra initiatav Mr. Skal følge med og komme med oppdateringer her. Som såpass nyfrelst maltelsker har jeg ikke så veldig mye å komme med enda, men vil nok en gang trekke frem favoritten Lagavulin 16 som ligger på rundt 550,- på polet. Laphroaigen din ble også umiddelbart en slager her i huset.

Neste som står på ønskelista nå tror jeg blir en Talisker 18, bare synd prisen ble doblet pga dårlig tilgang for importøren for noen år siden.

adroit
23.08.11 15:15
vanlig_fyr: hva med å få inn litt rom?

Når det gjelder rom har jeg de siste årene holdt meg til Havanna Club kun av prinsipp etter noen turer til Cuba. Men noen av de litt eldre årgangene til Bacardi veldig gode, dog finner jeg lite av de på polets sider.

Gudfaren
23.08.11 15:17
adroit: Neste som står på ønskelista nå tror jeg blir en Talisker 18, bare synd prisen ble doblet pga dårlig tilgang for importøren for noen år siden.

Den er nede på normalpris nå igjen! 

adroit
23.08.11 15:35
Gudfaren: Den er nede på normalpris nå igjen!

Jaggu!da blir det en sånn ved neste innkjøp.

Ellers syntes jeg en 12 år gammel Arran til 425,- var ett lite kupp.

vanlig_fyr
24.08.11 03:57
adroit: Når det gjelder rom har jeg de siste årene holdt meg til Havanna Club kun av prinsipp etter noen turer til Cuba. Men noen av de litt eldre årgangene til Bacardi veldig gode, dog finner jeg lite av de på polets sider.

Drikker mye rom. Vanesaken er Havana club anejo especial.

Prøvde metusalem 7 sist. Neste tror jeg blir en lagret pampero.

adroit
24.08.11 15:21

Da valgte jeg å bevege meg til Japan for å prøve noe helt nytt. Utvalget var ikke så bra, men endte opp med en Hakushu 10 år.

Både spent og usikker på om jeg har gjort ett fornuftig kjøp, ettersom de få anmeldelsene jeg har funnet er ganske varierende og at det er ett helt ukjent terreng for meg.

Kommer med en vurdering i løpet av uken, og hører gjerne fra andre som har erfaringer med dette destilleriet.

(Innlegget ble redigert 24.08.11 15:24)

Gudfaren
25.08.11 13:44
vanlig_fyr: Drikker mye rom

Hva er din formening om Havana Club 3 år?

adroit
25.08.11 16:11
Gudfaren: Havana Club 3 år?

Jeg setter en liten knapp på Añejo Blanco hvis jeg må velge (forøvrig også lagret i 3 år), noe jeg har de fleste Cubanere jeg har møtt med meg på. Prisen er omtrent helt lik på bolaget.

adroit
25.08.11 17:42
Gudfaren: Den er nede på normalpris nå igjen!

Jeg tenkte noen år lengre tilbake da den gikk opp fra 499,- til 8-900 kroner over natten. Nå ligger den på 960,- som ifølge folket på NMWL er ganske fornuftig.

Hva tenker du foresten om en Caol Ila12 til 389 sek? Har en følelse av at den er i mitt smaksområde.

Gudfaren
25.08.11 19:30
adroit: Jeg tenkte noen år lengre tilbake da den gikk opp fra 499,- til 8-900 kroner over natten. Nå ligger den på 960,- som ifølge folket på NMWL er ganske fornuftig.

Begge to har på ne måte rett her. 
Ser på polet sine sider at den koster 960kr, men på polet i Fredrikstad kostet den 499 på mandag.

Hvor bor du henne? 

Gudfaren
25.08.11 19:33
adroit: Hva tenker du foresten om en Caol Ila12 til 389 sek? Har en følelse av at den er i mitt smaksområde.

Ah. Denne er fine. 
Liker blandingen av sjø og røyk. Prisen er vel ikke ulik den norske? Man sparer ikke mye på whisky og cognac i Sverige.

-Havana Club 3 kjøpte jeg i Roma på 0.7 flaske til 7-80kr.
Tror nok den var verdt pengene.  

Gudfaren
25.08.11 21:10

Feil tråd

(Innlegget ble redigert 25.08.11 21:11)

adroit
25.08.11 21:44
Gudfaren: Begge to har på ne måte rett her.
Ser på polet sine sider at den koster 960kr, men på polet i Fredrikstad kostet den 499 på mandag. Hvor bor du henne?

Bor i Oslo, så nærme nok til at det er verdt å slå sammen med en harrytur(og båt til sandefjord hjem). Problemet kan bli å få det til på en mandag. Veit du når det stenger i Fstad? Hvis det er klokka tre kan jeg rekke det akkurat.

adroit
25.08.11 21:46
Gudfaren: -Havana Club 3 kjøpte jeg i Roma på 0.7 flaske til 7-80kr.
Tror nok den var verdt pengene.

Det vil jeg kalle value ja. På landsbygda på Cuba fikk jeg en liter Anejo Blanco for 60 øre :)

Gudfaren
25.08.11 22:14
adroit: Bor i Oslo, så nærme nok til at det er verdt å slå sammen med en harrytur(og båt til sandefjord hjem). Problemet kan bli å få det til på en mandag. Veit du når det stenger i Fstad? Hvis det er klokka tre kan jeg rekke det akkurat.

Tre å lørdagene, seks ellers. 
Skal til byen på lørdag, om jeg husker det, kan jeg gå innom å høre om de kan legge den av for deg om du vet dag...

adroit
27.08.11 18:17
Gudfaren: Ah. Denne er fine.
Liker blandingen av sjø og røyk. Prisen er vel ikke ulik den norske? Man sparer ikke mye på whisky og cognac i Sverige.

Smakte denne på byen i går (til 100,- slurken riktignok), og den er definitivt på innkjøpslista. Ligger på 484,- norske på polet, så man sparer jo litt.

Gudfaren
27.08.11 18:20
adroit: Smakte denne på byen i går (til 100,- slurken riktignok), og den er definitivt på innkjøpslista. Ligger på 484,- norske på polet, så man sparer jo litt.

Sitter nå i godstolen og lurer på hva jeg skal ha til kvelds.
Er litt usikker på om jeg skal åpne en ny flaske, eller ta til takke med en god gammel kjenning.

Om 3 uker er det tur med svenskebåten og får se hva jeg finner der.
Hva er den dyreste du har? 

adroit
27.08.11 18:28
Gudfaren: Sitter nå i godstolen og lurer på hva jeg skal ha til kvelds.
Er litt usikker på om jeg skal åpne en ny flaske, eller ta til takke med en god gammel kjenning. Om 3 uker er det tur med svenskebåten og får se hva jeg finner der.
Hva er den dyreste du har?

Akkurat nå gikk jeg fra den japanske og over på Quarter Casken din, før jeg må rælle ned på kroa for å se Liverpoolmatchen.

Det er forøvrig foreløbig den dyreste jeg har stående av whisky. Har noen dyre champagner som jeg tror blir stående uåpnet noen år til.

Gudfaren
27.08.11 18:41
adroit: japanske

Denne vil jeg høre mere om. 
Jeg tenkte å kjøpe den i dag, men ville høre dine tanker om den først.

adroit
27.08.11 18:45
Gudfaren: Denne vil jeg høre mere om.
Jeg tenkte å kjøpe den i dag, men ville høre dine tanker om den først.

Rekker bare en kjapp en før jeg må løpe. Veldig lett å like for nybegynnere, fin blanding av mye frukt (eple?) og litt røyk. Jeg likte den ihvertfall, selvom den var litt annerledes enn de andre favorittene. Men det må man vel neste regne med når man beveger seg så langt fra de skotske øyer.

Skal prøve å gå litt mer i dybden når jeg har tid:)

Gudfaren
27.08.11 18:50
adroit: Skal prøve å gå litt mer i dybden når jeg har tid:)

Du skylder meg et par. 

adroit
27.08.11 18:52
Gudfaren: Du skylder meg et par.

I know.

Gudfaren
27.08.11 23:03

I dag gikk jeg for Vikingfjord og appelsinjuice. 
Så harry er jeg. Haha.  

Gudfaren
29.08.11 17:41

Jeg puster liv i denne tråden. 
Prøv denne du, litt dyrere men... Absolutt verdt pengene.  

adroit
29.08.11 18:07
Gudfaren: Prøv denne du, litt dyrere men... Absolutt verdt pengene.

Strøkent. Da tror jeg planen er klar for neste tur (hvis jeg ikke tar båten). Sparer jo over 200,- bare på den du linker til her, så hvis jeg tar med meg en sånn, en Caol 12 og i tillegg rekker innom Fredrikstad på tilbaketuren så jeg får med en Talisker 18 til innbruddspris må det vel kunne kalles en godkjent tur.

Slipper å smugle så mye og hvis jeg tar det i den rekkefølgen:)

Gudfaren
29.08.11 18:12
adroit: Slipper å smugle så mye og hvis jeg tar det i den rekkefølgen:)

Fantastisk. 

vanlig_fyr
30.08.11 03:35

I dag blir det Vecturamesse i Trondheim, og det skal smakes på mye.

Soussjefen, bartenderne og jeg. Kan bli jævla bra.