Det er nok med ribbe som det meste annet av tradisjonell julemat. Det handler ikke først og fremst om maten, men tradisjoner, minner og setting. Og rører man med dette, risikerer man en stor fallhøyde.
Et eksempel er de som spiser kokt torsk til jul. Jeg syns kokt torsk er godt, men bytter gjerne ut hovedingrediensen med kveite. Men selv om det har skjedd mye med både tilgjengelighet hva kveite gjelder og nordmenns kjøpekraft de siste tiårene, så har vel færreste av de med torsketradisjonen byttet ut torsken?
Mitt inntrykk er at mange utlendinger ikke er veldig begeistret for norsk julemat. Selv har jeg feiret jul et år med svensk/finsk julemat. Masse god mat, men for meg ikke noe spesielt. Jeg har også vært så heldig å bli invitert til tradisjonell Thanksgiving-middag (amerikanere flest rangerer vel det foran jul). Bra mat, for all del, men ikke i nærheten til å fortjene all hypen.
Sist jul ble det ingen norsk julemat på meg, så jeg gleder meg nok litt ekstra til denne julen. Juleaften blir det ribbe. Og siden jeg ankommer Norge et par dager før jul, regner jeg nesten med at det blir et ribbemåltid før selve dagen også. Jul er ribbe for meg.
Lutefisk er også godt. En gang i året. Det holder. Pinnekjøtt er en favoritt, selv om det forsåvidt er mye mat som er bedre. Helstekt kalkun er jeg skeptisk til. Kanskje fordi jeg spiser såpass mye kalkun som jeg gjør. Kaldt, saftig kalkunbryst riktig stekt, skjært i litt grove skiver og servert f.eks. i en club sandwich er derimot alltid en innerier.