Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ribbeoppskrifter søkes!

NYTT TEMA
Speca
SpecaInnlegg: 10011
17.11.11 03:43

Jeg er en fattig student, som har innsett at for øyeblikket, så er ribbe noe av det absolutt billigste jeg kan spise. (Lokale Remasjappa selger ribba for 19.90/kg). Men jeg kan jo ikke la jula bli ødelagt av billig ribbe, så jeg må ha oppskrifter som kan brukes til inspirasjon til å finne gode smaker.

Kan du hjelpe meg?

legalia
legaliaInnlegg: 854
17.11.11 08:04

Det er altså ikke juleribbe-varianter du vil ha? Siden målet er å leve på budsjett, tror jeg denne varianten kan funke, råvarene er ikke så dyre heller.

Ribbe m/honning, soya og ingefær:

Lag ruter i ribben og legg den i en langpanne med svoren ned. Langpannen skal være fylt med vann slik at i hvert fall svoren dekkes. Tilpass litt til ribbens størrelse og langpannens høyde. I vannet skal det være hvitløk, ganske mye (10-20 fedd) og kanskje litt grovt skåret løk. Stek dette på 180 grader i en time.

Ta den ut, krydre den med pepper (med mindre du gjorde det etter rutingen, dette gjør folk litt forskjellig), snu den med svoren opp og stek en time og et kvarter til.

Deretter tar du den ut og smører den inn med en blanding av 1 dl soyasus (billigst på innvandererbutikker), noen spiseskjeer honning og en spiseskje revet fersk ingefær. Inn i ovnen igjen i ti-femten minuttet. Pass på så honningglaseringen ikke svir seg!

Da er den ferdig. Ta ribben ut og la den stå og hvile mens du gjør klart tilbehøret. Finn noen litt tykke nudler (spaghetti-tykkelse) og kok dem nesten ferdig. Deretter woker/steker du dem sammen med tynne skiver av gulerot og løk og rører inn litt av stekesjyen og kanskje litt mer soyasaus. Har du sesamolje kan du ta en klunk oppi også.

Tror dette er budsjettvennlig nok. Steketidene er basert på en ribbe rundt tre kilo tipper jeg.

Abernaber
AbernaberInnlegg: 11580
17.11.11 08:36

Ribbe smaker ypperlig som grillskiver eller strimlet og frest på panna.

Salt flesk er også en stor favoritt, som gjør en frokost med egg adskillig bedre. Smaker bedre enn bacon.

OlavTryggvason
OlavTryggvasonInnlegg: 1762
17.11.11 09:58
legalia: Steketidene er basert på en ribbe rundt tre kilo tipper jeg.

Vekten på ribba er irrelevant for steketiden. Det som betyr noe er tykkelsen, men der er det så lav varians blant ferdig skåret tynnribbe at vi snakker 5-10 minuter fra eller til.

TURBRA
TURBRAInnlegg: 36072
17.11.11 13:05

Test av ribbeoppskrifter. Hvilken ribbeoppskrift er best?..

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7436360

Someone
SomeoneInnlegg: 23222
17.11.11 13:26

De glemmer den 4. som vi bruker hos oss. Kutt opp (tynn( ribba i biter, og damp dette. Så stek bitene i ovenen til svoren er sprø, normalt et par timer. Tre de gjerne på et grillspidd for enklere håndtering

dudo
dudoInnlegg: 17740
17.11.11 14:07

Når det gjelder "Hellstrøm-varianten", hvor man først steker med svoren ned, så snur ribben: Hadde det vært praktisk mulig å steke ribben med så mye vann at det står litt over svoren (altså med svoren opp), for så å la vannet fordampe ned til under fettkanten? Vil dette (om det går) gi samme effekt, men mer sky?

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5175
17.11.11 14:43

Vi kjører en utradisjonell variant på jobb.

Koker sammen en saus på hoisinsaus, musserende vin og kalvekraft som smaksettes med chilli, ingefær, sitrongress og hvitløk. Breserer deretter ribba i 24timer.

Blir mørt og godt kjøtt, men får ikke svoren. For å være ærlig er jeg ganske lei den evige jakten  etter sprø svor. Folk er villige til å svi kjøttet og la det smake dårlig, bare svoren er sprø.

selters
seltersInnlegg: 6188
17.11.11 22:58

Jeg kjører helt basic. Ta opp ribba til tining. Hvis den ikke er rutet på forhånd, eller den er dårlig rutet, så må du vente til svoren har tint, slik at du kan rute den før fortsetter. Ha på godt med salt og pepper på alle seks sider av ribba. Svoren er imidlertid den viktigste siden. La den stå i 24-48 timer. Legg ribba med svoren ned i en panne eller en ildfast form. Fyll opp med kokende vann til svoren er dekket. Sett ribba i ovnen på 180 grader i 1 time. Ta den ut og snu ribba. Svoren er nå bløt, som gele. Er du ikke fornøyd med rutinga, kan du nå med letthet ordne rutene akkurat slik du vil ha dem. Ha gjerne litt ekstra salt og pepper nede mellom rutene på ribba hvis du ikke fikk saltet og pepperet godt nok ned da du krydret i utgangspunktet. Er det lite vann i panna/forma nå, så kan du etterfylle litt, slik at du får mer sky når ribba er ferdig. Sett så ribba tilbake i ovnen på 180 grader i 2 timer med svoren opp. Til slutt kan du øke temperaturen til 230 grader og la ribba stå opp til 30 minutter ekstra. Bruk gjerne grillfunksjonen de siste 3-5 minuttene hvis du vil ha bobler i svoren. Pass imidlertid godt på at du ikke svartbrenner svoren med grillfunksjonen. Det skjer fortere enn du aner!

Server med kokte poteter, surkål, rødkål og tyttebær. Ribbefettet som ribba ha badet i under stekingen, er utmerket saus. Julebrus (rød eller brun, helst brun) til drikke.

Jeg tar gjerne imot tips til øl som passer godt til ribbe.

(Innlegget ble redigert 17.11.11 23:00)

dudo
17.11.11 23:18
vanlig_fyr: Blir mørt og godt kjøtt, men får ikke svoren.

Kan man ikke skjære den av og hive den i ovnen for seg?

selters
17.11.11 23:21
dudo: Når det gjelder "Hellstrøm-varianten", hvor man først steker med svoren ned, så snur ribben: Hadde det vært praktisk mulig å steke ribben med så mye vann at det står litt over svoren (altså med svoren opp), for så å la vannet fordampe ned til under fettkanten? Vil dette (om det går) gi samme effekt, men mer sky?

Jeg har aldri testet dette, men jeg tipper at dette er altfor mye vann. Sjyen blir, bokstavelig talt, utvannet, og det blir for lite smak i sjyen. Det blir i hvert fall slik hvis man har for mye vann i panna forut for "damping".

Ha heller i litt ekstra vann etter dampingen er ferdig (eller faktisk helt frem til 15-20 minutter før ribba er ferdig).

dudo
17.11.11 23:22
selters: Jeg har aldri testet dette, men jeg tipper at dette er altfor mye vann

Det spørs jo helt hvor stor formen er.

selters
18.11.11 00:04
dudo: Det spørs jo helt hvor stor formen er.

Du har trolig et poeng der. Hvis man har en form som ribba akkurat passer nedi, så blir det ikke så mye overskuddsvann, selv om man fyller vann til over svoren når ribba har svoren opp. Jeg ser imidlertid ikke problemet med å legge ribba med svoren ned. Det fungerer helt finfint.

vanlig_fyr
18.11.11 01:01
dudo: Kan man ikke skjære den av og hive den i ovnen for seg?

Klart man kan.

Johninho2
Johninho2Innlegg: 36272
18.11.11 02:59
Someone: De glemmer den 4. som vi bruker hos oss. Kutt opp (tynn( ribba i biter, og damp dette. Så stek bitene i ovenen til svoren er sprø, normalt et par timer. Tre de gjerne på et grillspidd for enklere håndtering

Høres veldig tørt ut om det skal stekes i ovnen i et par timer. Hvorfor dampe på forhånd?

Så kan jeg legge til at personlig så liker jeg best å steke kjøtt i store stykker. Tror jeg skal prøve å se om jeg finner noe billig "ribbe" som egentlig er bukstykker som man kan fylle opp med urter og sånt før jeg ruller sammen, binder opp og steker på et provisorisk spidd i ovnen. Så det på "Spise med Price" (eller Munter Mat som NRK kalte det) en gang. De brukte grill med rotisserie, men det skal da gå an å bruke grillen i stekeovnen og snu med jevne mellomrom.

Someone
SomeoneInnlegg: 23222
18.11.11 11:01
Johninho2: Høres veldig tørt ut om det skal stekes i ovnen i et par timer.

Jeg husker ikke helt hvor lenge det skal stå, men det blir ikke tørt 

Beatrack
BeatrackInnlegg: 342
18.11.11 17:38

Jeg hadde ei ribbe på typ 2kg som stod 3-4timer på 120-130C. Fylte stekeposen med mye snadder og lot ribba lage seg selv i ovnen. Ble ikke sprø svor, men for min del holder det med den lille biten med sprø svor den 24. for at jeg skal komme i julestemning.

Synes fort kotelettdelen på familieribba kan bli litt tørr. Tynnribbe er best synes nå jeg, men man kan jo skjære bort kotelettdelen på familieribba og la bruke den til noe annet

Speca
SpecaInnlegg: 10011
18.11.11 18:37

Her er det mange gode tips jeg kan utnytte... Stekepose er f.eks en ting som er supersmart til å lage ymse gode smaker.

Uansett, jeg lagde en merkelig sak i går. 2 kg tynnribbe, marinerte den med en blanding av 3 ts rød karri pasta, 5 ss lynghonning, saft fra 2 ferskpressede epler, 20 hvitløksfedd, salt og pepper. Når jeg skulle steke den, så lagde jeg lommer i kjøttet hvor jeg hadde meierismør og sukker.

Den var ferdig for 2 timer siden, og kan vel enkelt og greit si at eplene var totalt malplasserte i denne settingen. Det er spisbart, men ikke noe kulinarisk høydepunkt. Dessuten ga pose rødkålen det hele ett snitt av jævlig tilbehør. Posesurkår går enda an, men ikke rødkål fra pose. Gjorde heller ikke noe forsøk på sprø svor, tror julaften skal få den æren alene.

Men jeg kommer til å fortsette i disse banene. Antar at neste forsøk blir å bytte ut eplene med olje, samt redusere antall hvitløksfedd og hive inn ett par løk istedet, og kanskje bruke noe sennepspulver.

Alt blir spiselig uansett, selvom noe smaker bedre enn annet.

vanlig_fyr
19.11.11 03:32

Synes du kan kjòre plain, enkel og god.

Sjalottlòk, hvitlòk, gulrot, selleri pluss div grònt legges under.

Glaser den gjerne i sennep, honning og annet div godt etter smak.

utmpakket
utmpakketInnlegg: 1620
19.11.11 09:11

Lag Porchetta, ben ut ribben, Legg på rosmarin, oliven og annet krydder,lag en rull og stek i ovnen i tre timer. 

Jus-student
Jus-studentInnlegg: 3684
19.11.11 17:43

Jeg vil på det sterkeste advare mot å kjøpe First Price-ribbe. Til eget forsvar vil jeg si at den så god ut og var eneste de hadde ferdig krydret.

I følge pakka var innholdet 83% kjøtt av svin.

Smakte helt forferdelig, og luktet ikke ribbe heller. I tillegg var det masse bust på svoren. Fy farken for et søppel-produkt. Rart det er lov å selge mat med så dårlig kvalitet.

Jeg spise selvsagt ikke noe særlig av den, endte i søpla.

(Innlegget ble redigert 19.11.11 17:44)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 38800
19.11.11 18:44

Steker ribbe for første gang i midt liv akkurat nå. Har ikke spist det på minst 30 år, er skeptisk til alt fettet. Og dette ubrukelige skinnet da.

dudo
19.11.11 19:52
KingKongHalvor: skeptisk til alt fettet.

Fett er smak! (Og du kan jo la være å spise selve flesket)

KingKongHalvor
19.11.11 20:21
dudo: Fett er smak! (Og du kan jo la være å spise selve flesket)

Det spiste jeg ikke heller. Skuffende, alt i alt, kan ikke fatte at dette skal være selveste julemiddagen for majoriteten, selvom det da er noen pølser og medisterkaker til.

Kan fort bi 30 år til neste gang igjen, hvis jeg blir så gammel. 

caliblue
caliblueInnlegg: 5542
20.11.11 02:31
KingKongHalvor: Steker ribbe for første gang i midt liv akkurat nå. Har ikke spist det på minst 30 år, er skeptisk til alt fettet. Og dette ubrukelige skinnet da.

Det er nok med ribbe som det meste annet av tradisjonell julemat. Det handler ikke først og fremst om maten, men tradisjoner, minner og setting. Og rører man med dette, risikerer man en stor fallhøyde.

Et eksempel er de som spiser kokt torsk til jul. Jeg syns kokt torsk er godt, men bytter gjerne ut hovedingrediensen med kveite. Men selv om det har skjedd mye med både tilgjengelighet hva kveite gjelder og nordmenns kjøpekraft de siste tiårene, så har vel færreste av de med torsketradisjonen byttet ut torsken?

Mitt inntrykk er at mange utlendinger ikke er veldig begeistret for norsk julemat. Selv har jeg feiret jul et år med svensk/finsk julemat. Masse god mat, men for meg ikke noe spesielt. Jeg har også vært så heldig å bli invitert til tradisjonell Thanksgiving-middag (amerikanere flest rangerer vel det foran jul). Bra mat, for all del, men ikke i nærheten til å fortjene all hypen.

Sist jul ble det ingen norsk julemat på meg, så jeg gleder meg nok litt ekstra til denne julen. Juleaften blir det ribbe. Og siden jeg ankommer Norge et par dager før jul, regner jeg nesten med at det blir et ribbemåltid før selve dagen også. Jul er ribbe for meg.

Lutefisk er også godt. En gang i året. Det holder. Pinnekjøtt er en favoritt, selv om det forsåvidt er mye mat som er bedre. Helstekt kalkun er jeg skeptisk til. Kanskje fordi jeg spiser såpass mye kalkun som jeg gjør. Kaldt, saftig kalkunbryst riktig stekt, skjært i litt grove skiver og servert f.eks. i en club sandwich er derimot alltid en innerier.

KingKongHalvor
20.11.11 02:38
caliblue: Det er nok med ribbe som det meste annet av tradisjonell julemat. Det handler ikke først og fremst om maten, men tradisjoner, minner og setting. Og rører man med dette, risikerer man en stor fallhøyde.

For all del, jeg mente ikke å tråkke på tær her. 

Jeg forstår bare ikke ribbe. Tenkte at jeg fikk prøve da, det er jo nærmest gratis i butikkene om dagen, men det ga meg ingen ting. Skjønner jo at jeg sliter litt når fett og svor er noe jeg ikke kan fordra.

Antar at det ville ha vært annerledes om manfikk det i riktig setting, men jeg føler nok at pinnekjøttet er det riktige for meg, uansett.

God jul, hva enn du spiser! 

dudo
20.11.11 02:55
KingKongHalvor: Jeg forstår bare ikke ribbe.

Den er forsåvidt helt grei, den tradisjonelle norske oppskriften er kanskje ikke den mest spennende. Kjøttstykket er det dog ikke noe galt med, det er jo bare ubehandlet bacon! ;) Men billig som fy er det, og jeg har blitt servert mange gode ribbevarianter på restaurant. Tipper jeg kommer til å forsøke meg f eks på den vanlig_fyr har skrevet om her.

KingKongHalvor
20.11.11 02:58
dudo: Kjøttstykket er det dog ikke noe galt med, det er jo bare ubehandlet bacon! ;)

Jeg endte opp med å skjære ut den kjøttfulle delen (kammen?), og skjære den i skiver. Sånn sett ble det en kjedelig skinkestek. Skyldes nok helst min uvitenhet.... :-(

professordrøvel
professordrøvelInnlegg: 39649
20.11.11 03:02
vanlig_fyr: Sjalottlòk, hvitlòk, gulrot, selleri pluss div grònt legges under.
Glaser den gjerne i sennep, honning og annet div godt etter smak.

Jeg brukker også soyasaus og hvit pepper i tillegg

caliblue
caliblueInnlegg: 5542
20.11.11 07:35

Er det egentlig andre land hvor man spiser "norsk ribbe"?

I Nord-Amerika har man sine "ribs" og det finner man vel også mye brukt i Asia? Samme stykke av grisen, men hvor brorparten av kjøttet er skjært bort.

Danskene har sin flæskesteg de spiser til jul, men det er vel hva på norsk kaller svinestek. Altså kotelettkammen fra familieribben (men uten selve ribba). Ofte for tørr når den stekes som familieribbe, men jeg vil anta at den blir bedre når den stekes for seg selv.

Jeg husker jeg for noen år siden hadde en kollega i utlandet som fikk store forhåpninger om juleribbe når han hørte hans (lokale) svigerforeldre hadde kjøpt en hel gris like før jul. Skuffelsen ble stor når han spurte de hva de hadde gjort med ribbestykket. Det hadde de kastet.

I USA og (såvidt jeg vet) deler av Asia er pork belly populært og blir sett på som en delikatesse. Det er det nærmeste jeg har kommet norsk ribbe utenlands. Det tilbredes noenlunde likt, har sprø svor, men er uten bein og tilberedes fra et annet kjøttstykke.

Hvor finner egentlig den norske grisemagen veien? Og hvor blir det av kjøttet fra amerikanske "ribs"? Er svaret på begge spørsmål bacon? Er det derfor amerikansk bacon er så mye bedre enn det norske?

Klikk for å gå tilbake til toppen