Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ribbeoppskrifter søkes!

NYTT TEMA
Speca
SpecaInnlegg: 10011
17.11.11 03:43

Jeg er en fattig student, som har innsett at for øyeblikket, så er ribbe noe av det absolutt billigste jeg kan spise. (Lokale Remasjappa selger ribba for 19.90/kg). Men jeg kan jo ikke la jula bli ødelagt av billig ribbe, så jeg må ha oppskrifter som kan brukes til inspirasjon til å finne gode smaker.

Kan du hjelpe meg?

legalia
legaliaInnlegg: 854
17.11.11 08:04

Det er altså ikke juleribbe-varianter du vil ha? Siden målet er å leve på budsjett, tror jeg denne varianten kan funke, råvarene er ikke så dyre heller.

Ribbe m/honning, soya og ingefær:

Lag ruter i ribben og legg den i en langpanne med svoren ned. Langpannen skal være fylt med vann slik at i hvert fall svoren dekkes. Tilpass litt til ribbens størrelse og langpannens høyde. I vannet skal det være hvitløk, ganske mye (10-20 fedd) og kanskje litt grovt skåret løk. Stek dette på 180 grader i en time.

Ta den ut, krydre den med pepper (med mindre du gjorde det etter rutingen, dette gjør folk litt forskjellig), snu den med svoren opp og stek en time og et kvarter til.

Deretter tar du den ut og smører den inn med en blanding av 1 dl soyasus (billigst på innvandererbutikker), noen spiseskjeer honning og en spiseskje revet fersk ingefær. Inn i ovnen igjen i ti-femten minuttet. Pass på så honningglaseringen ikke svir seg!

Da er den ferdig. Ta ribben ut og la den stå og hvile mens du gjør klart tilbehøret. Finn noen litt tykke nudler (spaghetti-tykkelse) og kok dem nesten ferdig. Deretter woker/steker du dem sammen med tynne skiver av gulerot og løk og rører inn litt av stekesjyen og kanskje litt mer soyasaus. Har du sesamolje kan du ta en klunk oppi også.