Akkurat det der synes jeg er et litt for defensivt argument.
For det første er det vel mer av gammel vane enn av natur nordmenn drikker leskende og lettdrikkelig øl. For det er jo det eneste vi har fått i butikkhyllene i mange mange tiår.
For det andre FINNES det mye lettdrikkelig og leskende øltyper som ikke finnes på polet. Hvorfor har man for eksempel ikke en eneste kölsch eller bayersk helles i polets sortiment?
Selv handler jeg nok 90% av ølet mitt på polet, så det er ikke meningen å svartmale alt. Alt har tross alt blitt uendelig mye bedre det siste tiåret.
Men i de siste par årene synes jeg utviklingen har bremset opp, og jeg mistenker at det skyldes at øl ikke blir tatt helt på alvor av polets ledelse. Det er liksom et tilleggsprodukt som allernådigst kan få en hylle bakerst i lokalet, og ikke likeverdig med vin og brennevin (noe det definitivt burde være).
Nå forlager jeg ikke at hvert eneste vinmonopol skal lagerføre hundrevis av ølsorter. Men ser ingen grunn til at man ikke kraftig kan oppgradere bestillingsutvalget.
For hvorfor er sortimentet i min lokale (og MEGET velutstyrte) pub mange ganger større en polets bestillingsutvalg?
Og finnes det egentlig noe hinder for at alle ølsorter tilgjengelig på det svenske systembolaget ikke også kan være tilgjengelig i polets bestillingsutvalg? Kan man ikke inngå et innkjøp/lager-samarbeid her?
I tillegg synes jeg det skorter alvorlig på ølkunskapene på mange polansatte. Har til og med observert et tilfelle hvor en ansatt ikke kunne finne en weissbier til en kunde (og weissbier er antagelig den mest solgte øltypen på polet).
Det var forhåpentligvis en kunskapsløs vikar, men for meg er dette på nivå med en polansatt som ikke kan finne fram en bordeaux-vin.
Dette blir ekstra trist når vi vet at Vinmonopolet kanskje er Norges suverent beste faghandel. Som vinhandler er de absolutt i internasjonal toppklasse. Og da er det først og fremst viljen til å ta øl på alvor som mangler...