Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Øl på polet

NYTT TEMA
franzsigel
franzsigelInnlegg: 11886
30.11.11 14:47

Et meget godt blogginnlegg her som bør leses av alle som liker godt øl, og som irriterer seg over det heller begrensede utvalget som fortsatt tilbys av vårt ellers så glimrende vinmonopol.

Men hva kan gjøres for å få Vinmonopolets innkjøpere til å ta øl på alvor?

Første skrittet er antagelig å få flere folk til å handle mer øl på polet, men ikke sikker på at det er nok i og med polet i utgangspunktet ikke er der for å tjene penger.

Så hvordan får vi polet til å ta sitt samfunnsansvar overfor øldrikkerene mer alvorlig? Har de siste årene forsøkt meg med en del mailer til innkjøpsansvarlig, men de har neppe gjort noe særlig inntrykk...

(Innlegget ble redigert 30.11.11 14:47)

Tinkler
TinklerInnlegg: 5521
30.11.11 16:29

Selv er jeg svært interessert i poløl, og da i all hovedsak øl fra de norske mikrobryggeriene. Det ligger ikke naturlig for nordmenn å kjøpe sterkere og mer smaksrik øl, slik som vi får på polet. Man skal helst ha noe leskende og lettdrikkelig. Selv synes jeg polet tilbyr en god del spennende generelt sett, men det varierer selvsagt fra pol til pol. Butikksjefen må ta sin del av ansvaret når det skal bestilles inn. Jeg har selv jobbet der, og man må selvsagt ta høyde for hvor stor butikken er, men butikksjefen har mye makt når f.eks. juleølen kommer på markedet, og da gjelder det å være der når toget går.

Men når det er sagt, står det mye interessant i blogginnlegget. Veldig interessant det med Norge vs Sverige. Det at man faktisk har egne "fokusmåneder" på vinmonopolet der man også foretar seg øl, ser jeg på som en vits. Da er det kanskje snakk om 5-10 ølnyheter man tester ut i en måned. Selv om da fokusområdet er øl denne måneden er det vin som totaldominerer "nyhetshylla".

franzsigel
30.11.11 17:48
Tinkler: Det ligger ikke naturlig for nordmenn å kjøpe sterkere og mer smaksrik øl, slik som vi får på polet. Man skal helst ha noe leskende og lettdrikkelig

Akkurat det der synes jeg er et litt for defensivt argument.

For det første er det vel mer av gammel vane enn av natur nordmenn drikker leskende og lettdrikkelig øl. For det er jo det eneste vi har fått i butikkhyllene i mange mange tiår.

For det andre FINNES det mye lettdrikkelig og leskende øltyper som ikke finnes på polet. Hvorfor har man for eksempel ikke en eneste kölsch eller bayersk helles i polets sortiment?

Selv handler jeg nok 90% av ølet mitt på polet, så det er ikke meningen å svartmale alt. Alt har tross alt blitt uendelig mye bedre det siste tiåret.

Men i de siste par årene synes jeg utviklingen har bremset opp, og jeg mistenker at det skyldes at øl ikke blir tatt helt på alvor av polets ledelse. Det er liksom et tilleggsprodukt som allernådigst kan få en hylle bakerst i lokalet, og ikke likeverdig med vin og brennevin (noe det definitivt burde være).

Nå forlager jeg ikke at hvert eneste vinmonopol skal lagerføre hundrevis av ølsorter. Men ser ingen grunn til at man ikke kraftig kan oppgradere bestillingsutvalget.

For hvorfor er sortimentet i min lokale (og MEGET velutstyrte) pub mange ganger større en polets bestillingsutvalg?

Og finnes det egentlig noe hinder for at alle ølsorter tilgjengelig på det svenske systembolaget ikke også kan være tilgjengelig i polets bestillingsutvalg?  Kan man ikke inngå et innkjøp/lager-samarbeid her?

I tillegg synes jeg det skorter alvorlig på ølkunskapene på mange polansatte. Har til og med observert et tilfelle hvor en ansatt ikke kunne finne en weissbier til en kunde (og weissbier er antagelig den mest solgte øltypen på polet).

Det var forhåpentligvis en kunskapsløs vikar, men for meg er dette på nivå med en polansatt som ikke kan finne fram en bordeaux-vin.

Dette blir ekstra trist når vi vet at Vinmonopolet kanskje er Norges suverent beste faghandel. Som vinhandler er de absolutt i internasjonal toppklasse. Og da er det først og fremst viljen til å ta øl på alvor som mangler...

Marchionni
MarchionniInnlegg: 5798
30.11.11 18:01
franzsigel: Første skrittet er antagelig å få flere folk til å handle mer øl på polet, men ikke sikker på at det er nok i og med polet i utgangspunktet ikke er der for å tjene penger.

Enig, det finnes jo hundrevis av viner som ikke er interessante for folk flest.

Tinkler
30.11.11 18:14
franzsigel: Akkurat det der synes jeg er et litt for defensivt argument. For det første er det vel mer av gammel vane enn av natur nordmenn drikker leskende og lettdrikkelig øl. For det er jo det eneste vi har fått i butikkhyllene i mange mange tiår. For det andre FINNES det mye lettdrikkelig og leskende øltyper som ikke finnes på polet. Hvorfor har man for eksempel ikke en eneste kölsch eller bayersk helles i polets sortiment? Selv handler jeg nok 90% av ølet mitt på polet, så det er ikke meningen å svartmale alt. Alt har tross alt blitt uendelig mye bedre det siste tiåret. Men i de siste par årene synes jeg utviklingen har bremset opp, og jeg mistenker at det skyldes at øl ikke blir tatt helt på alvor av polets ledelse. Det er liksom et tilleggsprodukt som allernådigst kan få en hylle bakerst i lokalet, og ikke likeverdig med vin og brennevin (noe det definitivt burde være). Nå forlager jeg ikke at hvert eneste vinmonopol skal lagerføre hundrevis av ølsorter. Men ser ingen grunn til at man ikke kraftig kan oppgradere bestillingsutvalget. For hvorfor er sortimentet i min lokale (og MEGET velutstyrte) pub mange ganger større en polets bestillingsutvalg? Og finnes det egentlig noe hinder for at alle ølsorter tilgjengelig på det svenske systembolaget ikke også kan være tilgjengelig i polets bestillingsutvalg?  Kan man ikke inngå et innkjøp/lager-samarbeid her? I tillegg synes jeg det skorter alvorlig på ølkunskapene på mange polansatte. Har til og med observert et tilfelle hvor en ansatt ikke kunne finne en weissbier til en kunde (og weissbier er antagelig den mest solgte øltypen på polet). Det var forhåpentligvis en kunskapsløs vikar, men for meg er dette på nivå med en polansatt som ikke kan finne fram en bordeaux-vin. Dette blir ekstra trist når vi vet at Vinmonopolet kanskje er Norges suverent beste faghandel. Som vinhandler er de absolutt i internasjonal toppklasse. Og da er det først og fremst viljen til å ta øl på alvor som mangler...

Ja det er klart. Det henger jo sammen med hva man har tilgjengelig. Som sagt har jeg jobbet på polet, og jeg har ved flere anledninger prøvd å overtale de som skal kjøpe øl, annet enn san miguel eller sterkøl fra et av de større norske bryggeriene. Det finnes så veldig mye mer spennende å velge mellom. Men det er ofte enten for dyrt eller så tørr man ikke.  Man kan helt sikkert dra paraleller med f.eks. matvarer her i landet. Det skal sies at det nok ikke finnes mange av deg her til lands. Det er nok misnøye rundt hva man har av øl, men det gjelder nok først og fremst er hos de pol som velger å ta inn lite øl. Jeg vil tro mange av disse er fornøyd så fort man får en oversikt over bestillingsutvalget.

Når det gjelder plassering har du rett, ølen er svært ofte plassert helt nede til høyre for kassene, eller den minste hyllen bakerst i lokalet, litt bortgjemt. 

At det skorter på ølkunnskaper er det ingen som helst tvil om. Jeg hadde bare en deltidsstilling ved siden av studier, men jeg var nok den med mest kunnskap om øl der jeg jobbet. Det jobber mange "tanter" i polet, dvs kvinner i alderen 35-50. Her er ølkunnskapene stort sett på absolutte minimum og ikke noe mer.

script92
script92Innlegg: 1159
30.11.11 20:12
franzsigel: Et meget godt blogginnlegg her som bør leses av alle som liker godt øl, og som irriterer seg over det heller begrensede utvalget som fortsatt tilbys av vårt ellers så glimrende vinmonopol. Men hva kan gjøres for å få Vinmonopolets innkjøpere til å ta øl på alvor? Første skrittet er antagelig å få flere folk til å handle mer øl på polet, men ikke sikker på at det er nok i og med polet i utgangspunktet ikke er der for å tjene penger. Så hvordan får vi polet til å ta sitt samfunnsansvar overfor øldrikkerene mer alvorlig? Har de siste årene forsøkt meg med en del mailer til innkjøpsansvarlig, men de har neppe gjort noe særlig inntrykk...

Jeg er ikke interessert i å betale mer for øl, i tilegg er det også mer kronglete å dra på vinmonopolet, åpningstiden er kortere, og det er rett og slett ikke værdt det.

Ja, utenlandsk øl er godt det også, men det er mange dagligvarebutikker som også tar inn import øl. Så ser ikke poenget med å kjøpe det på vinmonopolet.

franzsigel
30.11.11 20:41
script92: Ja, utenlandsk øl er godt det også, men det er mange dagligvarebutikker som også tar inn import øl. Så ser ikke poenget med å kjøpe det på vinmonopolet.

Det skal du selvsagt få lov til å mene.

Men poenget er at 95% av alt ølet du får kjøpt i dagligvarebutikken (både norsk og importert) er temmelig kjedelig "industri-pils" (selv om det finnes en del hederlige unntakt der også etterhvert). Det er forsåvidt greit om man liker pils. Men ølverdenen er så utrolig mye mer variert enn det.

På polet finner man en rekke øltyper som ikke kan selges på supermarkeder, siden de ikke har lov å selge øl som er sterkere enn 4,7%.

Og ja, mesteparten av polølet er dyrere enn butikkøl. Men livet er så altfor kort til å drikke kjedelig øl, og personlig betaler jeg heller 40 kroner for en kvalitetsøl enn 20 kroner for en Carlsberg. Man skal drikke ganske mye øl før den prisforskjellen betyr så veldig mye...

script92
30.11.11 21:30
franzsigel: Og ja, mesteparten av polølet er dyrere enn butikkøl. Men livet er så altfor kort til å drikke kjedelig øl, og personlig betaler jeg heller 40 kroner for en kvalitetsøl enn 20 kroner for en Carlsberg. Man skal drikke ganske mye øl før den prisforskjellen betyr så veldig mye...

Jeg ser poenget ditt og kan være enig i at det er artig å teste en gang i blant, men folk flest ønsker aller helst å kjøpe noe de vet at de liker.

I tilegg så nevner jeg bare igjen at det er mye lettere å ta med seg en sixpack på kiwi når man er ute å handler andre varer enn å måtte finne et vinmonopol før eller etter.

Enkle er ofte det beste? :)

franzsigel
30.11.11 22:24
script92: I tilegg så nevner jeg bare igjen at det er mye lettere å ta med seg en sixpack på kiwi når man er ute å handler andre varer enn å måtte finne et vinmonopol før eller etter. Enkle er ofte det beste? :)

Har vel fordelen av å bo 5 minutters gange fra nærmeste pol. Gjelder å bo sentralt vet du. Dessuten har man da ølkjeller som bare må etterfylles en gang i blant... :-)

Shimon
ShimonInnlegg: 8906
01.12.11 00:44
script92: Jeg ser poenget ditt og kan være enig i at det er artig å teste en gang i blant, men folk flest ønsker aller helst å kjøpe noe de vet at de liker.

Er du så sikker på det? Jeg hadde et selskap her i sommer, hvor jeg serverte flere typer godt hjemmelaget øl, hvor ingen var av pilsnertypen en gang. Alle som en fikk opp øynene for at øl er mer enn hva de stedlige daglivarepusherne satser stort på.

Vinmonopolet har kommet seg, men til stadighet ser jeg rare ting de tar inn, bla. Efes (tyrkisk pils) og juleølet fra Lade Gårdsbryggeri.

Shimon
01.12.11 00:45

Ellers, så kjøper jeg som oftest norsk øl på Vinmonopolet, det er mye bra å velge i.

FishingMoby
FishingMobyInnlegg: 2248
01.12.11 07:53

Du kan jo gå til vinmonopolet å få dem til å bestille ølet du vil ha. Det er hvertfall mulig på nærmeste vinmonopol her. 

Uten at jeg aner hvor mye ekstra det koster.

Shimon
01.12.11 09:11

Det koster vel ikke mer enn det du ser i prislisten til Vinmonopolet.

William S
William SInnlegg: 10189
01.12.11 09:46
Shimon: Vinmonopolet har kommet seg, men til stadighet ser jeg rare ting de tar inn, bla. Efes (tyrkisk pils) og juleølet fra Lade Gårdsbryggeri.

Efes er da faktisk en ganske god pils, men den egner seg best i tyrkisk sommerklima.

Ellers noen som har noen gode tips til skikkelig godt juleøl på polet?

franzsigel
01.12.11 10:09
Shimon: Vinmonopolet har kommet seg, men til stadighet ser jeg rare ting de tar inn, bla. Efes (tyrkisk pils) og juleølet fra Lade Gårdsbryggeri.

Tja, nå skal vi passe oss for å bli ølsnobber.

Er vel ingen grunn til at polet IKKE skal listeføre alle sterkøl fra norske bryggerier. Det er jo eneste sjansen disse har til å selge øl til forbrukerene, og det er jo ganske drastisk å utestenge Grans Bryggeri.

Efes er ikke noe jeg ønsker meg. Men slik "Syden-pils" er noe av det som selger best på polet. Samtidig er slikt øl med å få mannen i gata til å handle øl på polet, og kanskje plukker han med seg en flaske fra et norsk håndverksbryggeri eller en belgisk tradisjonsprodusent i tillegg til flaskene med Efes eller Singha...

(Innlegget ble redigert 01.12.11 10:10)

franzsigel
01.12.11 10:16
William S: Ellers noen som har noen gode tips til skikkelig godt juleøl på polet?

Lervig synes jeg var en meget positiv overraskelse i år.

Mye spennende som skjer på det bryggeriet etter de ansatte en amerikansk mikrobrygger som sjefsbrygger...

Shimon
01.12.11 10:28
franzsigel: Er vel ingen grunn til at polet IKKE skal listeføre alle sterkøl fra norske bryggerier. Det er jo eneste sjansen disse har til å selge øl til forbrukerene, og det er jo ganske drastisk å utestenge Grans Bryggeri.

Jeg sier ikke at de skal eksludere det, bare det at det er litt rart at det blir tatt inn. De aller aller felste ølene fra Grans Bryggeri får ikke noen pen omtale på Ratebeer.com.

Men nok om det. Det som jeg synes er litt synd, er at svensk øl så godt som er fraværende på Vinmonopolet. De har mange spennende "mikro"bryggerier, tilsvarende våre Nøgne Ø, Haandbryggeriet, Kinn osv.

Jeg tror vi som liker godt øl, vil få et bedre utvalg på Vinmonopolet etterhvert, det tar bare litt for lang tid. Det er et alt for stort fokus på denne Sør-Europeiske fruktsaften :)

franzsigel
01.12.11 11:09
Shimon: Jeg sier ikke at de skal eksludere det, bare det at det er litt rart at det blir tatt inn. De aller aller felste ølene fra Grans Bryggeri får ikke noen pen omtale på Ratebeer.com.

Det har du rett i. Men nå må det jo legges til at "anmelderene" på ratebeer, har en noe avvikende smak i forhold til den jevne hop.

Og ikke så rent få av disse anmelderene tror jeg også har en noe fundamentalistisk holdning til øl som sier at alt som blir produsert av bryggerier med mer enn 50 ansatte, er pr definisjon djevelens verk (iallefall så lenge ikke minst halvparten av disse ansatte er belgiske munker underlagt strenge taushetsløfter).

I tillegg er det ikke så veldig mange som anmelder norsk øl. Lade Gaards poløl har f.eks kun blitt rangert av 10 anmeldere, og det skulle ikke forundre meg om over halvparten av disse foretrekker IPA framfor juleøl.

Det blir litt som å la en jazzmusikk-kritiker anmelde siste plata til DDE. Oddsene er litt imot artisten i utgangspunktet... :-)

(Innlegget ble redigert 01.12.11 11:13)

Tinkler
01.12.11 12:38
script92: Jeg er ikke interessert i å betale mer for øl, i tilegg er det også mer kronglete å dra på vinmonopolet, åpningstiden er kortere, og det er rett og slett ikke værdt det.

Jeg synes ikke åpningstider til kl 18 på hverdager gjør det vanskelig å handle der. Hvis det likevel er et problem kan du jo bestille via nettsidene uten å betale noe ekstra om du velger å hente varene i butikken.

(Innlegget ble redigert 01.12.11 12:39)

Palme-
Palme-Innlegg: 187
01.12.11 12:58
franzsigel: Og ikke så rent få av disse anmelderene tror jeg også har en noe fundamentalistisk holdning til øl som sier at alt som blir produsert av bryggerier med mer enn 50 ansatte, er pr definisjon djevelens verk (iallefall så lenge ikke minst halvparten av disse ansatte er belgiske munker underlagt strenge taushetsløfter). I tillegg er det ikke så veldig mange som anmelder norsk øl. Lade Gaards poløl har f.eks kun blitt rangert av 10 anmeldere, og det skulle ikke forundre meg om over halvparten av disse foretrekker IPA framfor juleøl.

Kan love deg at den store garde av ratebeerians fra Norge ikke har denne holdningen overhode - undertegnede ink.

Det at det er 10 (nå 11) som har ratet jule-sterkølet til Lade Gaard og det har fått den såpass lave skåren som det har fått har ingen verdens ting med at vi som har ratet det liker det ene eller det andre (jeg kjenner 7 av de 11 som har ratet det så den er jeg sikker på). Det er rett og slett bare ikke et særlig god jule-øl(eller øl forsåvidt).

script92
01.12.11 13:01
Tinkler: Jeg synes ikke åpningstider til kl 18 på hverdager gjør det vanskelig å handle der. Hvis det likevel er et problem kan du jo bestille via nettsidene uten å betale noe ekstra om du velger å hente varene i butikken.

Da jeg ikke drikker noe særlig med alkohol på hverdagene, så er det ofte i helgene jeg kjøper, å da er polet stengt klokken 15, og det var det jeg siktet til, hvordan jeg opplevde å kjøpe fra polet.

script92
01.12.11 13:10
Shimon: Er du så sikker på det? Jeg hadde et selskap her i sommer, hvor jeg serverte flere typer godt hjemmelaget øl, hvor ingen var av pilsnertypen en gang. Alle som en fikk opp øynene for at øl er mer enn hva de stedlige daglivarepusherne satser stort på. Vinmonopolet har kommet seg, men til stadighet ser jeg rare ting de tar inn, bla. Efes (tyrkisk pils) og juleølet fra Lade Gårdsbryggeri.

Ja, jeg er veldig sikker på at flesteparten av befolkningen heller går på kiwi enn vinmonopolet for å kjøpe øl. Det er selvsagt alltid noen som skiller seg ut, men de blir en minioritet i forhold.

Tinkler
01.12.11 13:13
script92: Da jeg ikke drikker noe særlig med alkohol på hverdagene, så er det ofte i helgene jeg kjøper, å da er polet stengt klokken 15, og det var det jeg siktet til, hvordan jeg opplevde å kjøpe fra polet.

Hvorfor må du drikke det med en gang du kjøper det? Med mindre du jobber i helgene bør heller ikke åpningstiden da være et problem

script92
01.12.11 13:31
Tinkler: Hvorfor må du drikke det med en gang du kjøper det? Med mindre du jobber i helgene bør heller ikke åpningstiden da være et problem

Jeg jobber ikke i helgene lengere, men når ute på lørdagene så pleier jeg ofte å gjøre ting før jeg begynner å handle, å når jeg da skal handle inn mat osv senere da så går tiden fort og klokken 3 kan bli i det korteste laget, spesielt med litt surring også.

Er ikke sånn at jeg må drikke det med en gang, men er vell blitt sånn at jeg kjøper det når jeg alikevell er ute å handler, så veldig greit å ta med seg en sixpack.

(Innlegget ble redigert 01.12.11 13:32)

cbx750f85
cbx750f85Innlegg: 2560
01.12.11 14:08
franzsigel: Har vel fordelen av å bo 5 minutters gange fra nærmeste pol. Gjelder å bo sentralt vet du. Dessuten har man da ølkjeller som bare må etterfylles en gang i blant... :-)

Ha, slår deg.. Ikke mer enn maks ett par min jeg ;-) 

Men du satte meg på noe ja, drikker veldig lite, men liker å kose meg med en øl en gang i blandt. Skal tråle listene for å se om det er noe som ser morsomt ut.

Noen forslag ??

Shimon
01.12.11 14:28
cbx750f85: Noen forslag ??

Ja, Kinn Vestkyst og Kinn Bøvelen, knallgode begge to!

Someone
SomeoneInnlegg: 21087
01.12.11 14:47
script92: Ja, utenlandsk øl er godt det også, men det er mange dagligvarebutikker som også tar inn import øl. Så ser ikke poenget med å kjøpe det på vinmonopolet.

Nå er det veldig mye godt norsk øl på polet også!

fargerik
fargerikInnlegg: 7888
01.12.11 17:02

Kunne godt like det dersom noen fjernet den regelen om at øl i butikken ikke må være sterkere enn 4,7.

Kjøpte på impuls 1 liten flaske Chang (thai minner) i butikken, men den var jo fæl. Merkelig at Chang gidder å lage skvip for eksport når det er så langt unna originalen. 4,2% Chang øl?? hallo???

Sukk...hvorfor, hvorfor har kristenfundamentalister uten kunnskap trumfet gjennom denne galskapen?

Vi ølhunder er som vinspesialister. Vi vil ha godt øl i butikken.

Jeg vil kunne gå på nærbutikken og kjøpe det ølet jeg liker.

franzsigel
01.12.11 19:11
fargerik: Vi ølhunder er som vinspesialister. Vi vil ha godt øl i butikken. Jeg vil kunne gå på nærbutikken og kjøpe det ølet jeg liker.

Det er jo en besnærende tanke. Iallefall om vi skal drømme.

Men realiteten er at vi bor i Norge - landet med Europas suverent dårligste utvalg i dagligvarebutikkene.

Så dersom ølet du liker ikke heter Carlsberg eller Heineken, så tror jeg neppe du vil finne så veldig mye av det i hyllene på nærbutikken selv om vi slipper sterkølet fritt.

Som ølhund vil jeg heller ha det motsatte - nemlig ALT øl UT av butikken og INN på polet. Det har jo gitt svenskene et ølutvalg på systembolaget som vi nordmenn bare kan drømme om.

Øl er altfor alvorlig til å overlate det til Odd Reitan & co...

(Innlegget ble redigert 01.12.11 19:12)

Larry
LarryInnlegg: 8012
01.12.11 19:44
franzsigel: Øl er altfor alvorlig til å overlate det til Odd Reitan & co...

Jo, forsåvidt, selv om de på enkelte daglivarer har et bedre tilbud enn på andre.

Men før regelendringen om sterkøl kom, var det f.eks en egen spesialbutikk for øl her i Kristiansand (og sikkert mange andre steder).
Det ble selvsagt ikke marked for det etter regelendringen, men om det usannsylige hadde skjedd og det igjen ble tillatt med alkohol over 4,7, kunne det nok vært levedyktig med slike butikker igjen, samt at sortimentet i daglivarene  forhåpentligvis hadde bedret seg.

Men det skjer nok ikke med det første...

Siste innlegg