Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Middag for under hundrelappen

NYTT TEMA
TommyLee32
TommyLee32Innlegg: 3601
31.01.12 16:46

Tok meg tid til å lage en god gammeldags lapskaus idag.

Følgende ble handlet inn:

Ytrefilet
Kålrot
Gulerøtter
Poteter
Purreløk
Buljongterninger
Smør

Hadde hvetemel og salt/pepper fra før

Kuttet alle grønnsakene i små terninger.

Kuttet kjøttet i små biter.

Stekte kjøttet på panna, legg kjøttet til sides.

Bruk samme fettet i panna når jevningen lages.

Mens jevningen(smør/mel) lages, kokes ca 1L vann opp sammen med buljongterninger.

Ha jevningen over i den varme buljongen,rør godt, smak til med salt og pepper

Ha i de ferdigkuttete grønnsakene, vent med purreløken.

Når det hele småkoker har man i kjøttet og purreløken.

La det småkoke i en halvtimes tid.

Anbefales på det sterkeste, utrolig godt, enkelt å lage og ganske sunt! 

susilu
susiluInnlegg: 24081
02.02.12 19:28

Skal til å lage kjøttkaker nå, kjekt å ha med løk eller agurk eller sennep på ei skive, eller som middag.  Det pleier bli ca 7-8 kjøttkaker, pakken kostet 39, - pluss ett egg til ca kr 5, 50 (hva!  men jo, 6 egg: 31,90).

TommyLee32
02.02.12 21:16

Kjøttkaker er fine greier ja, bruker du bare kjøttdeig og egg?

Har eggene blitt så dyre nå, makan!

susilu
02.02.12 21:46
TommyLee32: bruker du bare kjøttdeig og egg?

Jeg hadde 400g kjøttdeig (ikke karbonade, noen synes det er tørt..) pluss ett egg og ca en spiseskje eller halvannen, ja kanskje to ( blir litt på slump) hvetemel (hadde sluppet opp for potetmel). ca en halv teskje malt muskatnøtt, salt og pepper og litt vann (ca en halv kaffekopp) i mangel av melk som jeg glemte å kjøpe...

Blandet alt i en liten bolle, rørte det noenlunde sammen med en sleiv, brukte deretter hånden til å kna og dunke og klemme og blande godt og formet små boller med hendene (best å dyppe den i litt kaldt vann, så ikke bollene kleber seg til hendene) og stekte dem i olivenoje og meierismør.

Pleier å trykke dem litt flate , litt hamburgeraktige.

Smakte akkurat nå, jeg synes de ble veldig gode, så det blir nok kjøttkakelunsj i morgen:-)

Putter vel resten i fryseren, kjøttkaker med løk er bankers på ei skive om man får besøk:-)

Beatrack
BeatrackInnlegg: 273
02.02.12 22:58
TommyLee32: YtrefiletKålrotGulerøtterPoteterPurreløkBuljongterningerSmør

Når jeg skal lage lapskaus bruker jeg enten høyrygg eller bibringe, synes filet blir tørt... Bruner kjøttet og lar det småkoke i nærmere 3 timer. Men en grønnsak som alltid skal med i min lapsaus er sellerirot; blir ikke skikkelig lapskaus uten.

susilu
02.02.12 23:51

Ikke akkurat lapskaus, men...en slags gulasj...my way:

På Rema har de vakuumpakket kjøtt, som jeg tror det står Steak  House (?) på.

En mørbradbiff ca 30 kroner, 2 store løk, hvis det skal se litt pent ut:  en grønn og en rød paprika, hvitøk om ønskelig, karve.

Skjær opp løken eller hakk den grovt, la surre på svak varme med en god teskje karve evt også et par hvitløkbåter til karamellfarget, i olivenolje eller smør eller begge deler. Ha i kjøttet i terninger, en spiseskje paprikapuver, litt (en halv teskje) cumin/kummen/jeera,  en spiseskje tomatpure, evt litt vann hvis det begynner å henge i bunnen, etterhvert hakket grønn paprika og sist rød paprika.

Maggi hønsebuljong til ønsket kraftighet, evt pepper (buljongen er salt) og til slutt ca en spiseskje sukker:-)

Jeg pleier ikke la det bli suppe, men det er smak og behag, lapskauskonsistens liker jeg, og jeg spiser den sånn, bare kjøtt og grønnsaker(paprika og løk, altså), men skal man mette fler, er den fin på toppen av en posjon kokt ris.

Spiser vanligvis opp alt alene, synes dette er veldig godt:-)

Og med rimelig kjøtt...

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 4757
03.02.12 03:36

Saltet svineknoke til 45-50,- pr kg.

En knoke var på ca 1kg, kjøpte flere. Serveres sammen med mandelpotetstappe og rotgrønnsaker/egen surkål, søt sennep og buljongen den har fått koke i. En knoke strekker til minst 2pers.
Servert med ei flaske øl så er det nesten som å være i Bayern igjen.

Det beste er å finne billig kjøtt som ola nordmann ikke vet hvordan skal tilberedes. Får det så billig da. Smaker godt gjør det også om man gir det nok tid og omsorg. Fileter er overvurdert og overpriset.

Stekt sei (billig) med potetmos eller kokt potet, nøttesmør smakt til med chilli, ingefær, soya og sitron. Karamellisert eller bakt løk til og det er bænkers.

(Innlegget ble redigert 03.02.12 03:42)

TommyLee32
03.02.12 08:44
Beatrack: filet blir tørt.

Hvis man skjærer opp kjøttet i små biter før man steker det på panna blir det slett ikke tørt.

Man kan tilsette kjøttet mot slutten av koketiden, personlig er jeg tilhenger av å bare gi lapperten et lite oppkok før den får stå på lav varme til den er ferdig.

Man kan bruke all slags kjøtt, denne gang ble det ytrefilet pga at jeg fant et lite stykke på butikken som var billig:-)

TommyLee32
03.02.12 08:46
susilu: Og med rimelig kjøtt.

Bra kjøtt dette ja, kjøpte 400g entrecote til 55kr. Billig:-)

LanaDelRey
LanaDelReyInnlegg: 277
03.02.12 09:11
vanlig_fyr: Det beste er å finne billig kjøtt som ola nordmann ikke vet hvordan skal tilberedes.

Stakkars liten, det må være flaut å være så usikker på seg selv som du er :)

vanlig_fyr
03.02.12 11:25
LanaDelRey: Stakkars liten, det må være flaut å være så usikker på seg selv som du er :)

Det er mulig at jeg er en stakkarslig usikker sjel, men det endrer ikke det at enkelte er redde for slik mat.

Når folk ikke vet/orker å tilberede det, så kjøper de det ikke. Det gjør det billigere for de som kan. Her inne på forumet er det nok mange som både kan og verdsetter slik mat, men her er folk over gjennomsnittet kyndig og interessert. Nå er det ikke mange som lager lapskausen sin selv lenger.

Har vokst opp med slik mat hjemmefra, og vet det er godt. Samtidig vet jeg av mange som bare rynker på nesen av det.

(Innlegget ble redigert 03.02.12 11:27)

LanaDelRey
03.02.12 11:26
vanlig_fyr: Når folk ikke vet/orker å tilberede det, så kjøper de det ikke. Det gjør det billigere for de som kan.

Jada, du er så flink atte.

LanaDelRey
03.02.12 11:29
vanlig_fyr: Har vokst opp med slik mat hjemmefra, og vet det er godt. Samtidig vet jeg av mange som bare rynker på nesen av det.

Alt du vet. Du er virkelig et unikum.

susilu
03.02.12 11:55
vanlig_fyr: Når folk ikke vet/orker å tilberede det, så kjøper de det ikke

Det er sant, jeg har faktisk aldri kjøpt svineknoke...

Har ikke bodd i Bayern, heller, du må komme med hele oppskriften:-)

susilu
03.02.12 11:57
LanaDelRey: Stakkars liten, det må være flaut å være så usikker på seg selv som du er :)

Uff, hva gjør du her?  Mobber?

Hvorfor kommer du ikke med en god oppskrift slik tråden handler om?

Beatrack
03.02.12 12:39
TommyLee32: Hvis man skjærer opp kjøttet i små biter før man steker det på panna blir det slett ikke tørt.
Man kan tilsette kjøttet mot slutten av koketiden, personlig er jeg tilhenger av å bare gi lapperten et lite oppkok før den får stå på lav varme til den er ferdig.
Man kan bruke all slags kjøtt, denne gang ble det ytrefilet pga at jeg fant et lite stykke på butikken som var billig:-)

Hvis man ikke har annet enn filet og suget etter lappskaus er for stort.. Har fått servert lappskaus av filet flere ganger og felles var at kjøttet var tørt i forhold til langtidskokt "seige" kjøttstykker.
Kunne tenkt meg en okseknoke/legg og la den simre over natten, men hvor får man okselegg?

Beatrack
03.02.12 12:43
susilu: Det er sant, jeg har faktisk aldri kjøpt svineknoke...

Fikk et tips av slakteren sist jeg kjøpte saltet knoke. Legg den i kaldt vann og gi et oppkok, hell av vannet og tilsett nytt kaldt vann og kok opp og la småkoke i et par tre timer. Hvis ikke kan man legge knoka i vann natten over slik at den ikke blir for salt. Eller rett og slett kjøpe usaltet...
Knoke synes jeg faktisk er noe av det bedre på grisen.

susilu
03.02.12 13:05
Beatrack: Knoke synes jeg faktisk er noe av det bedre på grisen.

Da må jeg prøve.  Jeg har en venninne som er god til gammeldags husmannskost fra bunnen, -ertesuppe tror jeg hun bruker knoke til?

susilu
03.02.12 13:06
Beatrack: Fikk et tips av slakteren

I en ordentlig slakterbutikk?

De vet vel ikke så mye på Meny og Ica?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 22570
03.02.12 13:24

Svineknoker er utmerket - husker at min gamle onkel (sunnmøring) kjøpte ferdigkokte hos den lokale Coopen - mye mat for pengene!

Svinehaxe var også en spesialitet på restauranten Gullix i Ålesund på 80-tallet.

Jeg liker å sette den litt under grillen før servering.

Det er mulig at "nordmenn flest" ikke kjøper så mye av dette, men de finnes stadig i butikken.

Den tilsvarende stykningsdelen hos lammet - lammeskanken - har blitt "allemannseie" og dermed gått fryktelig mye opp i pris i det siste.

Skanke er godt, men når det blir kotelettpriser på den, så er jeg ikke i tvil om at en perfekt mørnet og marmorert kotetlett, stekt til perfeksjon, er langt å foretrekke. :-)

sanila
sanilaInnlegg: 807
03.02.12 15:55

Ja det er dumt at så mye kjøtt enten blir hakket eller filetert.

Og hvor blir resten av.

Oksehale suppe er fantastisk godt. kjøttet blir så mørt og fint.

I dk finnes en ret der er nøkleben. de er fra grisen et eller annet sted, kragebenet tror jeg. Skal stekes lenge, men så tar vi en lille tralla la. og en sovs det blir.

Man får osse mye mer mat ut en hel kylling en alle disse fileter.

Grisehjerter er nydelig kjøtt.

Der er masse muligheter, men at få tak i disse gode råvarer, som ikke er dyre. Det er jo en annen greie.

Så hvor blir det alt den gode maten som kan laves for unner hundret lappen?

TommyLee32
03.02.12 17:54

Du må prøve fremgangsmåten jeg beskrev, legg merke til at dette er hudtigversjon av lappert, garanterer deg at kjøttet ikke blir tørt hvis du ikke steker det i hjel før du har det i lapskausen.

TommyLee32
03.02.12 21:30

Når det er helg er det lov til å være litt usunn:-)

Hjemmelaget pizza:

Bunn:

3dl vann
1 pk fersk gjær
litt olje
litt salt
hvetemel

Varm opp vannet til 37 grader, vær nøyaktig!
Kjenn med fingeren på vannet, kjenner du ingenting er vannet riktig temperert.

Rør gjæren inn i vannet.
Ha i litt olje(ca.1ss)
litt salt(ca.1/2 ts)
Rør inn hvetemel litt etter litt.
Når du ikke får til å røre inn mere tar du hele på en benk.
Fortsett å ha på mel, når deigen er passe klebelig er det nok mel.
Kna deigen godt til den er rund og fin.
Settes på heving, gjerne på en lun plass med et klede over.

Fyll:

1pk kjøttdeig
1 pk skinke
1 løk
1 pk pizzafyll

Kutt skinke og løk i små biter.
Stek kjøttdeigen, tilsett løk og skinke.

Bland sammen med pizzafyll

Kjevle deigen ut og legg den på et stekebrett.
Ha over fyllet.
Før du setter pizzaen i ovnen på 225 grader har du over et lag med revet ost.

Stekes i ca. 10 min, pass på å ikke overstek, da blir bunnen tørr.

Velbekomme 

vanlig_fyr
04.02.12 05:08

Skal du lage lapskaus pà filet sà mà det bli en saute. Lag ferdig lapperten uten kjòttet, fòr du steker det og legger det i lapskausen like fòr servering. Lar du det koke i 10 minutter sà er fileten ódelagt.

Svineknoken gjorde jeg bortimot som beskrevet over. Men den tàler langt mer enn 3timer. Lot den trekke sammen med litt laubaer, pepper, grònnsaker. Jo lengre jo bedre. Den tàler fint 6-8 timer. Det optimale er jo à sette pà det tidlig om morgenen dagen det skal serveres. Bruker bare oppskrifter til desserter. Ellers gàr alt etter skjònn. 

Nòkkelbenet fra lammet ligger i làret, lengst opp mot hoften. Navnet kommer fra formen pà benet.

(Innlegget ble redigert 04.02.12 05:11)

baldviking
baldvikingInnlegg: 20201
04.02.12 14:10

Jeg laget kjøttkaker i dag:

2 x 600 gram "kjøttkakedeig" fra COOP (94 prosent okse/svin, 17 prosent fett) = 60 kroner
4,5 dl melk = 7 kroner
4 1/2 ts salt
3/4 ts pepper
3/4 ts ingefær
3/4 ts muskat
6 ss potetmel

ga 21 kjøttkaker for 68 kroner. De ble passe spretne og samtidig saftige men kanskje litt tamme på smak. Men nå er og skal vel kjøttkaker være tammere på smak enn kjøttboller...

baldviking
04.02.12 14:16
vanlig_fyr: En knoke strekker til minst 2pers.

Jeg kjøper ofte lettsaltet svinenakke. Usikker på om det er det samme? Coop har ofte slike på tilbud. Vi har 4-7 porsjoner av en slik.

susilu
04.02.12 14:24
baldviking: ga 21 kjøttkaker for 68 kroner

Det  var mange, mer spedd enn mine, men uten egg?

Synes mine hadde mye smak, men jeg bruker nok litt mer pepper..

Men du hadd ejo andre krydder som smaker ganske mye..

baldviking
04.02.12 14:30

Det blir flere kjøttkaker av 1200 gram kjøttdeig enn av 400 gram, da ;-)

Nei, det sto ikke egg i oppskriften, så da brukte jeg ikke det. Selv om jeg har hørt at mange bruker egg.

susilu
04.02.12 14:33
baldviking: Det blir flere kjøttkaker av 1200 gram kjøttdeig enn av 400 gram, da ;-)

Du kan så si:-)  Jeg regnet på det etterpå...jeg fikk 8 stk av 400 gram.  Med egg, da:-)

vanlig_fyr
05.02.12 19:30

2 voksne gutter i 20årene klarer fint å spise 1 knoke (1kg inkl. ben) til middag og 1/3 porsjon til kveldsmat.

Siste innlegg