Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips for en nybegynner innen sigar røyking.

NYTT TEMA
Mcgal
McgalInnlegg: 253
01.02.12 16:34

Har anskaffet meg en homidor (billig type) og finner at anbefalt fuktighet på 70-74 prosent, er altfor høyt. Selv ved 60 prosent blir sigarene mine bløte. Tempen i rommet er 23 grader ca. (sjekket fuktigheten på 3 forsjellige apparat, og de er rimelig like).

Jeg bør vel kanskje investere i en skikkelig homidor, viss jeg skal nyte denne herligheten for fullt, hvilke homidor vil dere anbefale?

Kjøpte nylig en herlig Monticristo nr 4, og må si at det var en herlig nytelse. Vil kjøpe en eske av de, neste gang jeg kommer fra ferie i utlandet.

SUV_4WD
SUV_4WDInnlegg: 3577
04.02.12 13:13

Beste tipset må vel være å slutte å røyke. Da slipper du å ødelegge helsa di og mange penger kan brukes på andre morsommere og nyttigere ting.

Og et spørsmål til røykere generelt, har dere ikke askebeger i bilene deres? Jeg ser stadig at det blir gastet glødende sigarettsneiper fra bilen foran, også i de tidene da det er mye tørt gress i veikanten og generelt sett stor skogbrannfare, og den sigarettsneipen vil jo straks havne i veigrøfta og da ofte fortsatt glødende.

Leste forresten for en tid siden en glad-nyhet. En slik forsøpler som gastet sigarettsneipen ut av bilvinduet fikk den i retur så det tok fyr inni bilen hans. Bedre det enn at de stadig setter fyr på omgivellsene rundt seg, så er det vel hvertfall en som kanskje tenkerseg litt mer om neste gang han vil kvitte seg med en glødende sneip.

Husker da jeg gikk på barne og ungdomsskolen og vi hadde søppelplukkingsdag. En hel dag hvert år hvor vi plukket opp massevis av søppel, inkludert massevis av sneiper. Ikke akkurat morsomt.

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 4757
04.02.12 13:30
SUV_4WD: Leste forresten for en tid siden en glad-nyhet. En slik forsøpler som gastet sigarettsneipen ut av bilvinduet fikk den i retur så det tok fyr inni bilen hans.

Er du fjern?

Spørsmålet gjelder en sigar en gang i blant. Ikke 20 pr dag.

Forskjell på å barbere seg, og kutte hodet av seg. Du er nærmere sistnevnte.

Mcgal
McgalInnlegg: 253
04.02.12 13:31

Vel, man kan ikke bli avhengig av sigar røyking, viss man røyker den riktig. Ei heller skader det lunger og luftrør (vel og merke at du røyker den riktig). Sigar røyking er for nytelse og ikke pga nikotinen.

Olavsson
OlavssonInnlegg: 239
04.02.12 15:20

Sigar røyking er kun for aroma å da skal man ikke trekke det ned på lungene. Så liten fare for skade på lungene. Man puffer røyken inn på tunga for å smake. Det er sjanse for tungekreft da. 

Sett bort fra faren og kostnader. Så er det luksuseriøs livsstil. Og stemmebåndet får herdet seg. For mange blir dette fort en hobby å samle sigarer.

Husk du får ikke luksusen før den livsstilen som tillater det. Du får luksus når du danner deg en luksuseriøs livsstil.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 22570
04.02.12 15:33

Sigar er kultur.

Jeg har en veldig billig type humidor, men har aldri opplevd at sigarene blir bløte - har vel hatt en fuktighet på rundt 70.

Men nå må jeg fylle den opp snart. Med Montecristo. Romeo & Julietta, kjøpt på OSL, var skuffende og "harde" på smak.

Daylights
DaylightsInnlegg: 4112
04.02.12 16:12
SUV_4WD: Beste tipset må vel være å slutte å røyke. Da slipper du å ødelegge helsa di og mange penger kan brukes på andre morsommere og nyttigere ting.
Og et spørsmål til røykere generelt, har dere ikke askebeger i bilene deres? Jeg ser stadig at det blir gastet glødende sigarettsneiper fra bilen foran, også i de tidene da det er mye tørt gress i veikanten og generelt sett stor skogbrannfare, og den sigarettsneipen vil jo straks havne i veigrøfta og da ofte fortsatt glødende.
Leste forresten for en tid siden en glad-nyhet. En slik forsøpler som gastet sigarettsneipen ut av bilvinduet fikk den i retur så det tok fyr inni bilen hans. Bedre det enn at de stadig setter fyr på omgivellsene rundt seg, så er det vel hvertfall en som kanskje tenkerseg litt mer om neste gang han vil kvitte seg med en glødende sneip.
Husker da jeg gikk på barne og ungdomsskolen og vi hadde søppelplukkingsdag. En hel dag hvert år hvor vi plukket opp massevis av søppel, inkludert massevis av sneiper. Ikke akkurat morsomt.

Ødeleggelse av tråd?

SUV_4WD
04.02.12 16:17
vanlig_fyr: Er du fjern?
Spørsmålet gjelder en sigar en gang i blant. Ikke 20 pr dag.
Forskjell på å barbere seg, og kutte hodet av seg. Du er nærmere sistnevnte.

Niks, jeg er ikke fjern.

Hvor mye trådstarter røyker står det ikke noe om i det innlegget jeg har svart på, og hva vedkommende evt har skrevet andre steder om hvor mye det røykes vet jeg ikke. Men sigarrøykere er vel ofte de samme som røyker endel sigaretter til daglig, hvertfall de sigarrøykerne jeg kjenner (eller kjente da, siden en av to er død).

Om trådstarter røyker litt istedenfor mye så er det jo selvfølgelig mindre helseskade enn om han røyker mye, men det er fortsatt skadelig for trådstarter og omgivelsene.

Selv røyker jeg ikke, men om jeg skulle velge mellom å ta utgiftene ved røyking eller kostnadene ved å kjøpe røyken så ville jeg tatt kostnadene, for de ødelegger meg hvertfall ikke. Jeg husker forøvrig på gymnaset hvordan jeg var tett i nesa, jeg trodde egentlig det var litt forkjølelse, men det varte lenge og det var jo ikek noen grunn til at jeg skulle være forkjølet heller, og når jeg tenke meg litt mer om så var jeg kun plaget av dette i uka, ikke i helgene, så da tenkte jeg at det måtte være fordi det ble røykt på spiserommet (egentlig ikke lov på et gymnas). Da det ble slutt på røykingen der så slap jeg å være plaget av tett og rennende nese hele uka. Så det er ikke bare røykerne røykingen går ut over om de gjør det i små rom som brukes av andre (jeg pleide ikekengang å være der når det ble røykt).

Men jeg er ikenoen notorisk røykemotstander, og på jobben min så røykes det inne uten at det gjør meg noe nevneverdig, mender er det et digert lokale med god høyde under taket så man slipper å merke så mye til røyken.

SUV_4WD
04.02.12 16:19
Daylights: Ødeleggelse av tråd?

Niks, kun tips til å unngå ødeleggelse av  trådstarter. Om han velger å følge tipset eller ikke er imidlertid opp til trådstarter.

Og overskriften sier jo at han er nybegynner innen sigarrøyking, så da har han altså klart seg uten det hittil, så hvorfor begynne med det. At noen begynte med røyking for mange år siden da man ikke trodde det var skadelig, og til og med at det var helsebringende (noen reklamer sa jo det) er jo ikke så rart, men at folk nå begyunner å røyke er jo ganske rart.

(Innlegget ble redigert 04.02.12 16:20)

Daylights
04.02.12 16:32
SUV_4WD: kun tips

Jeg ser du er opptatt av bil.

Hva om noen kontrer dine åpningsinnlegg i bilforumet med at bilkjøring er potensielt dødbringende?

Ganske unødvendig?

Jobs
JobsInnlegg: 7096
04.02.12 16:39
SUV_4WD: Og overskriften sier jo at han er nybegynner innen sigarrøyking, så da har han altså klart seg uten det hittil, så hvorfor begynne med det. At noen begynte med røyking for mange år siden da man ikke trodde det var skadelig, og til og med at det var helsebringende (noen reklamer sa jo det) er jo ikke så rart, men at folk nå begyunner å røyke er jo ganske rart.

Det hender jeg også tar meg en sigar,jeg spurte legen min hvor skadlig en sigarelos om dagen var,han svarte at det var ubetydlig siden sigarøken ikke skal ned i lungene.Så og kose seg med en sigar en gang i blant er ikke farlig,bare husk og ta hensyn til andre.Det er ikke alle som tåler sigar røk,selv elsker jeg den aromaiske duften.

SUV_4WD
04.02.12 17:06
Jobs: Det hender jeg også tar meg en sigar,jeg spurte legen min hvor skadlig en sigarelos om dagen var,han svarte at det var ubetydlig siden sigarøken ikke skal ned i lungene.Så og kose seg med en sigar en gang i blant er ikke farlig,bare husk og ta hensyn til andre.Det er ikke alle som tåler sigar røk,selv elsker jeg den aromaiske duften.

Hvis man ikke tar røyken ned i lungene så blir det jo selvfølgelig ikek såskadelig. Men jeg trodde at hensikten med å røyke var å få den fæle røyklsmaken inn i munnen (og dermed havner mye i lungene også).

Men hvis folk bare tar lufta gjennom røyken på utpust så blir det jo selvfølgelig ikek så ille, selv om de jo får mye røykluft inn som passiv røyking likevel (men langt fra så ille som å dra alt sammen direkte inn).

Men det som er skummelt med røyk er jo at det er avhengighetsdannende. Så det finnes mange som bare skulle prøve litt, og så er de blitt avhengige av røyk og klarer ikke å slutte og så blir de storrøykere og får masse helseproblemer pga dette, bare pga at de skulle prøve det litt.

Hvis du liker duften, så vil vel det si at du får i deg selve røyken, altså det skadelige. For ellers så hadde det vel vært like greit å la være å tenne på røyken, da varer den mye lenger også og du slipper sikkert mye helseskader.

Men greit for dere da at dere ikke drar alt sammen ned i lungene sånn som vanlige røykere tydeligvis gjør.

Men hovedgrunnen til at sigarer ikek tar livet av like mange som sigarettene er vel at de er så dyre at de fleste ikke har råd til å røyke mange sigarer. Så da røyker de hovedsakelig sigaretter og tar knekken på helsa på den måten.

SUV_4WD
04.02.12 17:16
Daylights: Jeg ser du er opptatt av bil.
Hva om noen kontrer dine åpningsinnlegg i bilforumet med at bilkjøring er potensielt dødbringende?
Ganske unødvendig?

Jeg er opptatt av bil ja.

Men bil er ikkebare en interesse, men ogsået viktig transportmiddel. Og du kan jo gjerne si ifra om du finner en tryggere måte jeg kan komme meg til og fra jobb på, for jeg har ikek funnet noen annen velfungerende transportmetode som er tryggere enn bil.

Fly er jo tryggere pr tilbakelagte kilometer, men neppe på så korte distanser da det gjeren er landing og letting som er risikabelt, dessuten har jeg ikke flyplass hverken hjemme eller på jobben. Og mikrofly havner vel heller på feil ende av statistikken og er nok farligere enn bil.

Og angående det med at biler farlig, så kan man jo gjøresitt til å minske risikoen ved å kjøpe en trygg bil, gode dekk, og genrelt sett bruyke fornuften i trafikken. Da er ikke sjansen så stor for å dø i bilen som om man hadde vært en av galningene som skal spare inn på alt som har med sikkerhet å gjøre og teste ut grensene i høy fart (selv om det jo selvfølgelgi er en viss sjanse for æ møte dem idet de mister kontrollen).

Når det gjelder røyking så er det jo enda lettere å reduserer risikoen for å dø av kreft som følge av røyking, det er bare å la være å røyke. Men likevel er det altså mangesom er villige til å ta den sjansen, og til og med bruker store summer på det hvert år.

Og hvis man nå skal sammenligne sjanene for å dø av røyking eller i trafikken, så øker sjansen for å dø i trafikken ganske mye om man røyker. For pga alle pengene de bruker på røyk så har de ofte ike råd til skikkelige biler og kjører derfor rundt i gamle vrak uten airbag, og om de da skulle krasje så er det mye større sjanse for å dø enn om det skjer ikkerøykeren som har nyere bil med airbag og annet sikekrhetsutstyr.

Når det gjelder bil/røyk så synes jeg også at bil er mest interessant om jeg nå først skulle drive med noe som tross alt gir en viss risiko.

Daylights
04.02.12 17:21
SUV_4WD: Jeg er opptatt av bil ja.
Men bil er ikkebare en interesse, men ogsået viktig transportmiddel. Og du kan jo gjerne si ifra om du finner en tryggere måte jeg kan komme meg til og fra jobb på, for jeg har ikek funnet noen annen velfungerende transportmetode som er tryggere enn bil.
Fly er jo tryggere pr tilbakelagte kilometer, men neppe på så korte distanser da det gjeren er landing og letting som er risikabelt, dessuten har jeg ikke flyplass hverken hjemme eller på jobben. Og mikrofly havner vel heller på feil ende av statistikken og er nok farligere enn bil.
Og angående det med at biler farlig, så kan man jo gjøresitt til å minske risikoen ved å kjøpe en trygg bil, gode dekk, og genrelt sett bruyke fornuften i trafikken. Da er ikke sjansen så stor for å dø i bilen som om man hadde vært en av galningene som skal spare inn på alt som har med sikkerhet å gjøre og teste ut grensene i høy fart (selv om det jo selvfølgelgi er en viss sjanse for æ møte dem idet de mister kontrollen).
Når det gjelder røyking så er det jo enda lettere å reduserer risikoen for å dø av kreft som følge av røyking, det er bare å la være å røyke. Men likevel er det altså mangesom er villige til å ta den sjansen, og til og med bruker store summer på det hvert år.
Og hvis man nå skal sammenligne sjanene for å dø av røyking eller i trafikken, så øker sjansen for å dø i trafikken ganske mye om man røyker. For pga alle pengene de bruker på røyk så har de ofte ike råd til skikkelige biler og kjører derfor rundt i gamle vrak uten airbag, og om de da skulle krasje så er det mye større sjanse for å dø enn om det skjer ikkerøykeren som har nyere bil med airbag og annet sikekrhetsutstyr.
Når det gjelder bil/røyk så synes jeg også at bil er mest interessant om jeg nå først skulle drive med noe som tross alt gir en viss risiko.

Her spanderte du mange setninger på en som trolig ikke kommer til å gidde å lese det :)

SUV_4WD
04.02.12 17:34
Daylights: Her spanderte du mange setninger på en som trolig ikke kommer til å gidde å lese det :)

Mulig du har rett i det.

Kan godt hende det er vanskelig å lese slikt gjennom en tykk røyksky, og når røyken i tilleg gjør at det svir i øynene så blir det jo vanskeligere. Også kommer ei skikkelig hostekule så hele kroppen rister og man mister oversikten over hvor langt man hadde kommet i innlegget og så er det på tide å tenne en ny røyk og så glemte vedkommende hva han holdt på med før han måtte tenne en ny røyk.

Er nok ikek greit å være røyker nei, godt jeg slipper slikt.

script92
script92Innlegg: 1159
04.02.12 21:35
SUV_4WD: jeg trodde

Kanskje slutte å tro, og heller svare trådstarter på spørsmålet, isteden for å være en bedreviter som faktisk ikke vet hva han prater om.

lespauljunior
lespauljuniorInnlegg: 12
04.02.12 21:40

Fatter ikke poenget med å spre kvalme og leke helseguru i en tråd om sigarrøyking.  Kanskje du heller burde prøve å leve livet uten angst for å dø (noe vi alle skal før eller siden) og nyte dagene på jorda som best du kan.  Noen nyter en sigar, noen god mat, noen en god vin, og det bør de få lov til uten at sånne som deg skal komme å leke gud!

SUV_4WD
04.02.12 22:44
script92: Kanskje slutte å tro, og heller svare trådstarter på spørsmålet, isteden for å være en bedreviter som faktisk ikke vet hva han prater om.

Det trådstarter spør etter er tips til en nybegynner innen sigarrøyking, og der kom jeg med et tips og har dermed svart på det trådstarter spør etter. Mitt tips var forøvrig å slutte å røyke, og det synes jeg er et ganske godt tips og det er nok mange som angrer på at de ikke fulgte det tipset for endel år siden når de enda hadde sjansen og hadde helsa i behold (visste ikek da jeg skrev innlegget at folk røyker sagarer på en annen måte enn sigaretter og dermed drar inn mindre av det skadelige inn i lungene). Og siden trådstarter er nybegynner som sigarrøyker så btyr det vel at han foreløpig ikke er blitt avhengig av røyken og dermed har muligheten til å sluttte.

Du mener visst at jeg skal svare på hvor fuktige sigarer skal være og hvaslags utstyr som older dem passe fuktige men slikt har jeg ikek giddet å finne ut av da det ikke interesserer meg.

SUV_4WD
04.02.12 22:57
lespauljunior: helseguru

Du skrev:

"Fatter ikke poenget med å spre kvalme og leke helseguru i en tråd om sigarrøyking.  Kanskje du heller burde prøve å leve livet uten angst for å dø (noe vi alle skal før eller siden) og nyte dagene på jorda som best du kan.  Noen nyter en sigar, noen god mat, noen en god vin, og det bør de få lov til uten at sånne som deg skal komme å leke gud!"

---------------------

Det er ikke for å spre kvalme jeg skrev innlegget mitt, og jeg leker ike helseguru heller. Men jeg skjønner bare ike hensikten med å begynne å røyke når man vet at det er skadelig for helsa.

Om trådstarter vil røyke så får han bare gjøre det. Antar det ikek er noen jeg kjenenr likevelså da påvirker det meg ikke på annen måte enn at lungeavdelingn på sykehuset trenger litt mer penger snart, men det går vel opp i opp med at pensjonsutbetalingene til trådstarter slutter noen år tidligere om han røyker nok.

Selv lever jeg livet uten angst for å dø slik du anbefaler, men det er jo fordi jeg generelt sett ikke gjør dumme ting som gir stor fare for å dø av, som feks å røyke. Jeg har en gang hatt en røyk i munnen, og det var en gang jeg sov i en stol på en reise og en annen fra klassen over på ungdomsskolen puttet en røyk i munnen min. Den var ikke tent, men jeg våknet av fæl smak i munnen og spyttet den ut og gikk for å skylle ut mest mulig av den fæle smaken, og tygget så endel seigmenn for å få bort mest mulig av den fæle smaken som fortsatt hang igjen.

Ellers så husker jeg godt en gang at det stinket røyk inne på rommet mitt, og det var merkelig, for ingen hadde røykt der. Neste dag var jeg på trening og da ramlet det ut en sneip som noen tydeligvis hadde puttet i lomma mi tidligere (kanakje når buksa hang på en knagg i garderoben i idrettshallen dagen før), og den lille der var altså nok til å gi så mye vond lukt. Merkelig.

script92
04.02.12 23:07
SUV_4WD: Det trådstarter spør etter er tips til en nybegynner innen sigarrøyking, og der kom jeg med et tips og har dermed svart på det trådstarter spør etter. Mitt tips var forøvrig å slutte å røyke, og det synes jeg er et ganske godt tips og det er nok mange som angrer på at de ikke fulgte det tipset for endel år siden når de enda hadde sjansen og hadde helsa i behold (visste ikek da jeg skrev innlegget at folk røyker sagarer på en annen måte enn sigaretter og dermed drar inn mindre av det skadelige inn i lungene). Og siden trådstarter er nybegynner som sigarrøyker så btyr det vel at han foreløpig ikke er blitt avhengig av røyken og dermed har muligheten til å sluttte. Du mener visst at jeg skal svare på hvor fuktige sigarer skal være og hvaslags utstyr som older dem passe fuktige men slikt har jeg ikek giddet å finne ut av da det ikke interesserer meg.

Du kom ikke med noe tips som hadde med temaet å gjøre overhodet. Det du gjorde var å uttale deg over noe du ikke kunne, og  hjelper ikke trådstarter med problemet sitt.

Om trådstarter er avhening eller ikke, har ingen ting med saken å gjøre. Tviler på at du går bort til ungdom som røyker og sier at de må slutte?

Å om det ikke interesserer deg hva trådstarter spør om, så er det ikke værre en å la være og svare.

JudasT
JudasTInnlegg: 509
04.02.12 23:43
SUV_4WD: Beste tipset må vel være å slutte å røyke

Hvis noen spør her på VGD om forslag til passelig morgengave til bruden, og jeg skriver "Beste tipset må vel være å ikke gifte seg", og så legger ut i det vide og brede om ekteskapets minussider. så er jeg ikke annet enn en utålelig avføringspose som legger meg opp i ting som jeg ikke har noe med, og som jeg ikke er blitt spurt om. Innsenderen er voksen nok til at han har gjort sitt valg, og har ikke bruk for belæringer fra en besserwisser som jeg. Hvis jeg ikke har noe å komme med om tema, burde jeg tie stille.

SUV_4WD
05.02.12 00:30
script92: tips

Du skrev:

"Du kom ikke med noe tips som hadde med temaet å gjøre overhodet. Det du gjorde var å uttale deg over noe du ikke kunne, og  hjelper ikke trådstarter med problemet sitt.

Om trådstarter er avhening eller ikke, har ingen ting med saken å gjøre. Tviler på at du går bort til ungdom som røyker og sier at de må slutte?

Å om det ikke interesserer deg hva trådstarter spør om, så er det ikke værre en å la være og svare. "

-----------------

Joda, jeg kom med tips som hadde noe med temaet å gjøre. Temaet var røyking, og jeg kom med et tips angående røyking, og det var å slutte med det. Om trådstarter velger å følge tipset mitt eller ikke er imidlertid opp til ham. De fleste synes det er helt greit å røyke litt sånn i starten, men senere så angrer de, men da er det i mange tilfeller allerede for seint.

Da de begynte å røyke synes de nok også at tips fra andre om å slutte virket tullete.

Du skriver at jeg uttalte meg om noe jeg ikke kunne, men jeg vet da at røyking ert skadelig. Det jeg derimot ikke kan så mye om er hvrdan sigarer skal oppbevares, og derfor har jeg ikek kommet med noen tips om dette. Jeg trodde bare folk hadde dem opp i sigareskene de kom i inntil de ble røykt.

Du skriver at det ikek har noen betydning om trådstarter er blitt avhegig av røyk eller ikke, men det har det. For om han er blittavhengig så er det dfor seint å tenke på å slutte, men om han ikke er det så er det fortsatt mulig. Siden han skriver at han er en nybegyer så betyr det at det ergode sjanser forå klare å slutte å røyke.

Jeg går ikke bort til fremmede ungdommer om ber dem slutte å røyke. Men om noen bekjente lurer på å begynne å røyke og spør meg om de burde det så ville jo svaret være enkelt.

Det er jo sånn at de som allerede har begynt å røyke er de som ikke tarså nøye på risikoen for alle bivirkningen og dermed er de nok ikke så lette å overbevise. Det er jo gjerne folk som ikke er så nøye på om de tar sjanser i diverse sammenehenger.

Og mens jeg skrev dett innlegget så var det faktisk reklame for røykeslutt på tv. Nicorett eller noe sånt.

Og det er da noen som synes første innleget mitt i tråden er bra, for jeg ser jeg har fått en tommel for det, bra at noen er enige med meg. men at det er flertall uenige i denne tråden er forsåvidt ikke så overraskende da denen tråden vel stor sett leses av røykere, og de har jo allerede tatt valget om å røyke, og de som evt har prølvd å slutte har stort sett funnet utat det er vanskelig, og da synes de nok det er enklere å forsvare røykingen enn å prøve enda litt hardere å slutte.

(Innlegget ble redigert 05.02.12 00:44)

Garmino
GarminoInnlegg: 155
05.02.12 00:42
script92: Du kom ikke med noe tips som hadde med temaet å gjøre overhodet. Det du gjorde var å uttale deg over noe du ikke kunne, og hjelper ikke trådstarter med problemet sitt. Om trådstarter er avhening eller ikke, har ingen ting med saken å gjøre. Tviler på at du går bort til ungdom som røyker og sier at de må slutte? Å om det ikke interesserer deg hva trådstarter spør om, så er det ikke værre en å la være og svare.

Selv så jobbet jeg et sted hvor det røktes mye. Da merket jeg fort at huden ble irritert, for jeg har atopisk eksem. Før var denne andre steder som er tildekket, men etter jeg begynte i den nye jobben fikk jeg utslett i ansiktet. Denne har jeg enda, selv om jeg har sluttet i den gamle jobben, og noen ganger er den så ille at den brenner i ansiktet.

I tilegg merket jeg at jeg fikk dårligere kondisjon og den treningen jeg la ned ga mindre resultater. Jeg trener jevnig og måler hvor fort jeg løper. Jeg merket at tidene gikk ned, nå har jeg begynt i ny jobb og nå er kondisjonen bra igjen.

Faktisk så inneholder den luften som pustes inn ved passiv røyking mer giftstoff enn den som pustes inn aktivt. I Norge er det beregnet at det årlig dør mellom 300 og 500 ikke-røykere på grunn av passiv røyking http://www.slutta.no/node/37

Jeg forstår godt at han vil dette mennesket vel og gir ham noen råd. Dersom du ikke ønsker at han skal ødelegge seg selv på noe så meningsløst som røyking bør du også råde ham til det.

BuryMeInSmoke
BuryMeInSmokeInnlegg: 890
05.02.12 03:22

SUV_4WD:

Hva gir deg retten til å bestemme hva som er best for folk? Greit å gi et lite tips, men å ødelegge en tråd på denne måten er patetisk. Hva folk velger å gjøre med livene sine og hvilke valg de tar, er opp til hver enkelt. Det er respektløst å rakke ned på andres interesser, bare fordi du liker interessen mindre. Om det er helseskadelig eller ikke er faktisk ubetydelig i denne diskusjonen.

Hvis han hadde dødd av det, kan man i det minste trøste seg med at han døde lykkelig... Og for meg er valgfrihet og lykke viktigere enn statistikker.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 3550
05.02.12 09:15

til SUV_4WD.

Jeg var formann i en " Ikke-roeykerforening" med 4 leger og
1 advokat i styret, saa vi var godt forspent med kunnskap om
roeykeskader etc.  En av legene brukte desverre sin stilling/kunnskap
paa omraadet til aa "angripe" roeykere overalt, paa gata, i butikken
osv.  Det var en lite saklig maate aa drive opplysningsarbeide paa,
det virket mot sin hensikt.
Du avsporer traadstarter paa samme maate som nevnte lege som
"angrep" fremmede direkte paa en ufin maate. Jeg er selvsagt enig
med deg i at roeyking er skadelig, baade min mor og jeg var plaget
med pustevansker/astma i mange aar pga fars roeyking til enhver tid i rom uten ventilasjon.  Jeg har selv aldri roekt en sigarett, like
lite som jeg har drukket alkohol.
Jeg er enig med traadstarter i at det er langt verre aa inhalere slik
de aller fleste sigarett-roeykere gjoer, enn aa "smake" paa sigaren.
Du risikerer aa havne i samme baat som nevnte lege, at folk reagerer med aa gjoere det motsatte av det du oensker, hvis du
"angriper" slik, det blir for usaklig. Haaper du forstaar det, og oensker baade deg og alle roeykere en fin soendag.
Hilsen en med mange aars erfaring med opplysningsvirksomhet
om ANT (alkohol-narkotika-tobakk) i skoler, lag og foreninger.

script92
05.02.12 10:53
Garmino: Selv så jobbet jeg et sted hvor det røktes mye. Da merket jeg fort at huden ble irritert, for jeg har atopisk eksem. Før var denne andre steder som er tildekket, men etter jeg begynte i den nye jobben fikk jeg utslett i ansiktet. Denne har jeg enda, selv om jeg har sluttet i den gamle jobben, og noen ganger er den så ille at den brenner i ansiktet. I tilegg merket jeg at jeg fikk dårligere kondisjon og den treningen jeg la ned ga mindre resultater. Jeg trener jevnig og måler hvor fort jeg løper. Jeg merket at tidene gikk ned, nå har jeg begynt i ny jobb og nå er kondisjonen bra igjen. Faktisk så inneholder den luften som pustes inn ved passiv røyking mer giftstoff enn den som pustes inn aktivt. I Norge er det beregnet at det årlig dør mellom 300 og 500 ikke-røykere på grunn av passiv røyking http://www.slutta.no/node/37 Jeg forstår godt at han vil dette mennesket vel og gir ham noen råd. Dersom du ikke ønsker at han skal ødelegge seg selv på noe så meningsløst som røyking bør du også råde ham til det.

For det første så var det ikke snakk om vanlig røyking, men en sigar i ny og ne. Å gjøre dette hjemme i sitt eget hus, og ikke på jobb er STOR forskjell.

At treningen din stoppet opp og ikke ga like store resultater som før er faktisk HELT normalt. Det kommer til et viss sted etter du har trent en stund det faktisk tar tid før du kommer deg over kneipa. En annen mulighet er at du ikke trente like mye som tidligere!? Så dette behøver ikke skyldes røykingen.

Jeg sier ikke at røyking er bra, men det irriterer at folk er nødt å blande seg og kun komme med negative kommentarer. Trådstarter er voksen nok til å kunne ta valget selv om han vil røyke sigar eller ikke.

Holloway_road
Holloway_roadInnlegg: 6577
05.02.12 12:53
SUV_4WD: Beste tipset må vel være å slutte å røyke. Da slipper du å ødelegge helsa di og mange penger kan brukes på andre morsommere og nyttigere ting.

Sigarrøyking og sigarettrøyking kan ikke sammenlignes. Jeg tar en sigar en gang i blant,røyken skal ikke innhaleres  men smakes på.Litt sigarøyk kan nok komme ned i lungene,men det er vel mere skadelig med en passertur i Bergen by en vinterdag,enn å røyke sigarer en gang i blant.

Holloway_road
05.02.12 12:57
Garmino: Selv så jobbet jeg et sted hvor det røktes mye. Da merket jeg fort at huden ble irritert, for jeg har atopisk eksem. Før var denne andre steder som er tildekket, men etter jeg begynte i den nye jobben fikk jeg utslett i ansiktet. Denne har jeg enda, selv om jeg har sluttet i den gamle jobben, og noen ganger er den så ille at den brenner i ansiktet. I tilegg merket jeg at jeg fikk dårligere kondisjon og den treningen jeg la ned ga mindre resultater. Jeg trener jevnig og måler hvor fort jeg løper. Jeg merket at tidene gikk ned, nå har jeg begynt i ny jobb og nå er kondisjonen bra igjen. Faktisk så inneholder den luften som pustes inn ved passiv røyking mer giftstoff enn den som pustes inn aktivt. I Norge er det beregnet at det årlig dør mellom 300 og 500 ikke-røykere på grunn av passiv røyking http://www.slutta.no/node/37 Jeg forstår godt at han vil dette mennesket vel og gir ham noen råd. Dersom du ikke ønsker at han skal ødelegge seg selv på noe så meningsløst som røyking bør du også råde ham til det.

Når jeg ser slikt patetisk vås blir jeg bare forbanna.Har trådstarter sagt at han skal plage deg eller andre med en sigar i ny og ne ? Jeg tar en lørdagskveld en sigar ute,etter en god cognac eller 4.

Det skader absolutt ingen overhodet. Selv ikke lungene mine,fordi jeg ikke innhalerer sigarrøyk. Den skal smakes,jeg røyker ellers aldri fordi jeg rett og slett ikke har noe behov for det.

Det er en ting som er verre enn storrøykere og lungekreft,det er patetiske antirøykere.

Holloway_road
05.02.12 13:10
Mcgal: Har anskaffet meg en homidor (billig type) og finner at anbefalt fuktighet på 70-74 prosent, er altfor høyt. Selv ved 60 prosent blir sigarene mine bløte. Tempen i rommet er 23 grader ca. (sjekket fuktigheten på 3 forsjellige apparat, og de er rimelig like). Jeg bør vel kanskje investere i en skikkelig homidor, viss jeg skal nyte denne herligheten for fullt, hvilke homidor vil dere anbefale? Kjøpte nylig en herlig Monticristo nr 4, og må si at det var en herlig nytelse. Vil kjøpe en eske av de, neste gang jeg kommer fra ferie i utlandet.

Her kommer et tips,gi blaffen i alt det styret du holder på med :) Finn en lighter tenn i den forbanna sigaren og nyyyyyt den :) Enkelt og greit :)

Garmino
GarminoInnlegg: 155
05.02.12 18:04
script92: For det første så var det ikke snakk om vanlig røyking, men en sigar i ny og ne. Å gjøre dette hjemme i sitt eget hus, og ikke på jobb er STOR forskjell. At treningen din stoppet opp og ikke ga like store resultater som før er faktisk HELT normalt. Det kommer til et viss sted etter du har trent en stund det faktisk tar tid før du kommer deg over kneipa. En annen mulighet er at du ikke trente like mye som tidligere!? Så dette behøver ikke skyldes røykingen. Jeg sier ikke at røyking er bra, men det irriterer at folk er nødt å blande seg og kun komme med negative kommentarer. Trådstarter er voksen nok til å kunne ta valget selv om han vil røyke sigar eller ikke.

Han sier jo ingenting om han har det på jobb eller hjemme. Han sier heller ingenting om hvor gammel han er.

Jeg er rimelig sikker på at reduksjonen i kondisjonen skyltes røykingen. Her er et morsomt eksempel: http://www.viten.no/vitenprogram/vis.html?prgid=uuid%3A31249CD1-42E3-FA29-DAB7-00004A05B320&tid=1076690&grp=

Du bør prøve å tenke litt mer positivt, det er tross alt bare konstruktive innlegg som kommer og hadde ikke folk begynt å henge seg opp i de tipsene folk gir hadde det ikke vært noe problem.

Siste innlegg